Svenn21;n399918 zei:Blanke lak er terug oplaten zetten is wel mogelijk maar zou ik zelf af raden. Je hebt namelijk kans dat je lichtbeeld door de blanke lak laag gaat veranderen en dan heb je als nog APK afkeur.
Blanke lak erop zetten is mogelijk, maar de kans is er dat deze lak weer opnieuw los komt. Dit heb ik al meer dan eens gezien. Normale blanke lak verkleurt echter niet zoals de originele uv-coating. Je krijgt dan ongeveer hetzelfde effect als de blanke lak die los komt op een rode lak bijvoorbeeld.
Op originele koplampen zit geen blanke lak, maar een UV-coating.
Als je deze laag niet volledig afschuurt, maar gewoon polijst wat waarschijnlijk bij lucky is gebeurd, dan komt de verkleuring inderdaad snel weer terug.
Deze techniek is toe te passen op alle kunststoffen lampunits. Voorzichtigheid en kennis / ervaring is zeker noodzakelijk. Kunststof kan niet goed tegen de warmte van het polijsten. Wanneer het te heet wordt, zal het glas dof kleuren van de binnenzijde, onherstelbaar dus.
Als ik de exacte stappen zou uitleggen, snijd ik mijzelf natuurlijk in de vingers...
Het komt erop neer dat je waterproof schuurpapier nodig hebt, en een rotary.
Hier nog een voorbeeldje van eigen hand: