• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pneumatisch polijsten

Vadebo

Detailing addict
22 apr 2010
551
65
Vanaf volgende week heb ik een nieuwe compressor welke aardig wat power kan leveren.


Technische gegevens
Air input (L/min) 480
Maximale druk 10
Ketel (L) 22
Toerental (rpm) 1370
Gewicht (Kg) 52
Vermogen (PK) 2,5
Aantal cilinders 4 in V
Afmetingen (mm) 720x550x570
230V

Nu zit ik er aan te denken om ook een polijstmachine aan te schaffen welke hier op aangesloten kan worden.
Is er iemand die hier meer info over kan geven?
Ik heb zelf al enkele machine's gevonden welke excentrisch werken en daarbij ook nog licht in gewicht zijn (900 gram).
Maar mocht iemand ervaring hebben met het polijsten op lucht, dan hoor ik dat graag.
Wat zijn bijv. de voor- en nadelen tov een polijstmachine op 220V.

Greets,

Rob aka Vadebo
 
2 belangrijke nadelen zijn: 1 het geluid,het maakt gewoon een hoop herrie. 2 het toerental is lastig te regelen/vast te houden. Vaak is het volgas met lucht,doseren is lastig.
 
Ik zal eens meer info vergaren mbt de rupes.
Vwb herrie, ik gebruik altijd m'n otoplastieken als ik met machines werk.
 
Net even naar de Rupes modellen gekeken en deze spreken mij wel heel erg aan.
Zowel de lhr75 als de lhr150. Zeer licht in gewicht en regelbaar toerental.
Zijn beide excentrisch en als ik de reviews kan geloven komt de rotery niet vaak meer van z'n plek.

Ben erg benieuwd en ga me eens verdiepen waar ik een van deze (liefst beide) machines kan uitproberen.
Zal geen makkie zijn om ze ergens te vinden :(

BP: Bedankt voor de tip!
 
Interessant topic:) . Op DW zie regelmatig foto's passeren waarop professionele detailers die Rupes op lucht gebruiken.
 
Beste Vadebo,

hou goed in het oog, de liters lucht die je compressor kan leveren VS. de liters lucht die je pneumatisch gereedschap vraagt.
Je compressor zuigt 480 l/min. aan (behoorlijk),maar is er ook gekend hoeveel output er is? Dit kan soms beduidend minder zijn ! (en tegenvallen)
Je tank is 22 liter, dit lijkt me aan de (zeer) kleine kant, met als gevolg dat je compressor haast constant zal (moeten) draaien.
Sommige excentrische schuurmachines vragen 380 l/min. aan lucht, dat gaat je compressor niet trekken vrees ik.
Ten tweede, welke druk kan je compressor houden? meeste schuurders hebben een werkdruk van 6,3 bar. Start je compressor pas terug bij
4 bar, dan heb je telkens een dip aan werkkracht...


Mijn advies:
Finixa heeft schuurders die met minder lucht tevreden zijn (regio 110 - 120l/min.) misschien is dit een oplossing? Zijn ook budget dingen (ivm. 300 euro voor een rupes).
Verkrijgbaar via verschillende webshops. PM mij anders gerust.

Mijn situatie ter referentie:
100 liter tank, 225l/min. liter output (opgegeven door fabrikant). Ik zet mijn drukregeling (met excentrische schuurder gebruikend) op net iets minder bar dan dat wanneer mijn compressor terug opspringt. Hier door probeer ik een constante werking van het toestel te krijgen. Met mijn niet ideale situatie kan ik zo toch vrij vlot werken, met een zo constant mogelijk vermogen...
Punt van kritiek op eigen situatie is dat de 15M slanghaspel nog wel wat drukverlies meebrengt. Die ga ik er dus voor het polijsten proberen uit te gooien.

mijn mening mbt. excentrisch schuren:
Ik vind het erg aangenaam om iets licht in handen te hebben. Een dap kan al eens zwaar worden, dit vermoeiend gevoel heb ik niet met pneumatisch.
Ook heb ik minder (geen) last van tintelende vingers na het polijsten, maar dit kan ook zijn door OF de kleinere slag (5mm) van mijn pneumatische schuurder OF door het beperkter vermogen.

Ook ik heb niet de ideale setup voor pneumatisch alles te kunnen. Het echte zware werk blijft voor mij ook voor de DAP/rotary.

Hoop dat je er wat aan hebt, anders ; roept U maar !
 
Om machinaal te schuren is zo'n compressor zeker de moeite....
Langere tijd lucht gebruiken vraagt volgens mij meer naar een schroefcompressor of een compressor met een grotere tank.

Als ik de prijs vergelijk van de compressor die jij hebt , zijn er volgens mij betere kopen te doen .
(ik ga er vanuit dat jouw compressor +- 999 € kost en dit ? zou hem dan zijn) :
http://www.contimac.be/nl/product/411111117/persluchttechniek/mobiele-compressoren/olievrij-direct/cm-480-10-1111-w

Indien je enkel 220 volt ter beschikking hebt is dit wel de +- meest krachtige ivm luchtopname .

Indien 380 volt ter beschikking zou ik eerder voor iets in deze aard gaan : (neemt wel een pak meer plaats in... kost "maar" 849 € )
http://www.one-welding.be/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=425&category_id=22&option=com_virtuemart&Itemid=17

Lawaai zal elke compressor wel maken , wat ze er ook over schrijven .

Onlangs nog een luchtleiding naar m'n voorgevel getrokken en moet zeggen dat mijn huidige compressor het wel redelijk aankon , maar dan wel met de nodige ademruimte , anders bleef ie constant draaien . (2.5 pk , 24 L vat , 220 L )
Als ik dat nablazen een beetje blijf zien zitten komt er zeker een andere in de plaats : (380 L voor 249 € )
http://www.one-welding.be/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=69&category_id=22&option=com_virtuemart&Itemid=17
 
Heb even goed gekeken en de opbrengst moet zo'n 300l/min zijn.
Het gaat om een Union C-Warrior485 compressor.

Ik krijg deze compressor in ruil voor een detail aan een VW Golf.

Compressor is net een half jaar oud en heeft een nieuwprijs van ca. € 1200
Prima ruil dacht ik zo.

Ben voor de rest al een beetje aan het rondkijken voor excenters op lucht en kom er wel uit.
Volgende week een afspraak om een aantal modellen eens te bekijken.
Ben benieuwd.
 
Ben er nog mee bezig.
Inmiddels heel wat meer info vergaard mbt het pneumatisch werken.

Met stip staat nog steeds de Rupes LHR75 op nr. 1

Maar zoals vermeld, ik ben er nog mee bezig.
 
Vadebo;323647 zei:
Net even naar de Rupes modellen gekeken en deze spreken mij wel heel erg aan.
Zowel de lhr75 als de lhr150. Zeer licht in gewicht en regelbaar toerental.
Zijn beide excentrisch en als ik de reviews kan geloven komt de rotary niet vaak meer van z'n plek.

Ben erg benieuwd en ga me eens verdiepen waar ik een van deze (liefst beide) machines kan uitproberen.
Zal geen makkie zijn om ze ergens te vinden :(

BP: Bedankt voor de tip!


Quality car care heeft deze machines. Volgens mij gebruikt hij hem alleen voor moeilijk bereikbare plekken.
Hij zit op facebook ..... even contacten misschien?:-"

Ik polijst al meer dan 10 jaar met lucht. Ik heb echter een huge schroefcompressor ter beschikking bij een klant
anders zou er zeker niet aan beginnen.
Zoals je weet zit ik bij renault boven in het pand , dus als je wilt mag je de mijne zo komen proberen .:)^

MVG
Ferry
 
Okay,

Als je door de facebookpagina van Quality Car Care scrollt kun je een videodemo zien.
Probeerde de link te kopieren voor je maar dit lukte niet vandaar.