gsx-ro Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Een glaze is bedoeld om krasjes te verhullen een wax heeft die functie over het algemeen niet, of in veel mindere mate, van wat ik heb meegemaakt.
Met de wax die je noemt heb ik geen ervaring. Daarnaast is mijn ervaring dat wax ook voor de glans niet zoveel zal uitmaken (en ook de waxoyl zal niet zo heel veel doen voor de glans vermoed ik). Kort door de bocht zie ik het zo: is de lak vrij van krassen, dan heb je glans. Krassen zullen de glans verminderen, en een wax/sealant zal maar in geringe mate glans toevoegen. Als ik een auto gepolijst heb dan zie ik vaak het verschil tussen met en zonder wax niet eens.
Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken of de wayoyl nog voldoende aanwezig is, of dat het sowieso niet tijd wordt voor een nieuwe beschermlaag. Vormt het water nog druppeltjes op de lak en loopt het water nog snel van de auto? Als dat niet meer het geval is, dan is dat voor mij een indicatie dat de bescherming zijn beste tijd gehad heeft. Als het goed is zou de wayoyl er wel een paar maanden op moeten zitten, maar als je veel rijdt dan kan dat de standtijd verkorten, Bovendien, je zal er toch een keer aan moeten geloven met kleien en de hele rambam

Misschien wordt het zelfs je hobby.
Dus als je een wax aan wilt brengen, kan je dat zeker doen, al heeft het mijn voorkeur om dat op een zo schoon mogelijke ondergrond te doen.
Daarnaast zou je ook je wastechniek nog eens onder de loep kunnen nemen. Gebruik je goede emmers en voldoende water? Zelf gebruik ik 2 emmers voor de lak en meestal 3 washandschoenen voor het wassen van de lak. Eentje voor de schoonste delen (dak, motorkap, bovenkant portieren), eentje voor de viezere delen (achterzijde, onderkant portieren, voorbumber en voorruit) en eentje voor de hele vieze delen (de delen die je niet ziet). Daarnaast gebruik ik een aparte emmer en schoonmaakspullen voor de banden en velgen, die de lak nooit aanraken. Ook de droogdoeken voor de lak en wielen houdt ik gescheiden.