• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

poetsen na waxoyl?

gsx-ro

Detailing rookie
28 okt 2015
9
0
Wij hebben nu een maand onze volvo c30 die bij aflevering een waxoyl behandeling heeft gehad, maar op duistere wijze komen er steeds meer kleine krasjes op.
Nu zag ik de black hole van poor boys en las er goede recensies over, maar kan ik dit gewoon over de waxoyl heen smeren?
Misschien een domme vraag maar het hele detailing is nieuw voor me.

Als je met een auto rijdt zullen er altijd krasjes ontstaan, al zou dat niet binnen een maand zichtbaar moeten zijn denk ik. Ik weet niet wat voor kleur je auto is, maar ik gok dat ie donker is. Dan zie je alle krasjes nog beter.

Hoe wordt de auto op dit moment gewassen? Ook bij het wassen zullen namelijk altijd krasjes ontstaan, maar als op de juiste manier met de hand wordt gewassen dan kunnen deze worden geminimaliseerd. Een wasstraat zal veel meer schade aanrichten.

Dan nu een antwoord op je vraag:

Waxoyl is een sealant (een sealant is een synthetische wax), en is bedoeld om de lak te beschermen. Om die reden zal het het laatste, of één na laatste product zijn dat aangebracht wordt op de lak. Eventueel kan na de sealant nog een wax worden aangebracht.

Black Hole is een glaze en is bedoeld om de lak te voeden en kleine krasjes te verhullen, maar biedt geen bescherming. Een glaze is optioneel en wordt niet door iedereen gebruikt. Na het aanbrengen van Black Hole wordt dus nog een wax of sealant aangebracht.

Om die reden lijkt het mij niet verstandig om Black Hole over de Waxoyl aan te brengen, maar zou ik eerst de Wayoyl verwijderen, daarna de Black Hole aanbrengen en daarna een sealant of wax aanbrengen.

De volgende stappen zou ik gebruiken om de wayoyl weg te halen:

- Wassen
- Kleien
- Polijsten of Paintcleaner (al dan niet met de hand).

Hierna is de lak schoon en zou je een glaze aan kunnen brengen.

Dat gezegd hebbende, zou ik waarschijnlijk zelf geen glaze aanbrengen, maar zou ik mijn geld uitgeven aan een goede wax of sealant.

De auto is inderdaad donker ( zwart metallic)

ik heb de auto gewassen met meguairs nxt shampoo en washandschoen met van die dreadlocks en daarna droog gemaakt met de cfs delerium.

ik zie het niet zo zitten om de waxoyl eraf te halen, nu glimt alles nog en ik ben totaal niet ervaren met kleien e.d.

het ging mij meer om de kleine krasjes te maskeren, maar zoals ik in je omschrijving lees ( waarvoor dank) kan ik dat dus proberen met een goede wax.

Zou dit kunnen met Angelwax dark angel?

Hey Ro,

Waarschijnlijk heeft de garage/dealer waar je de auto heb afgenomen de auto laten detailen bij een poetsbedrijf of misschien zelf. Als de auto nieuw was is hij waarschijnlijk gewassen met de hogedruk, gedroogd, ontdaan van beschermende stickers, en snel effe in de WaxOyl gezet.

WaxOyl 100+ is een ''beschermend lakpantser die gedurende 2 jaar zijn werking doet''. Echter is dit simpelweg een sealant die het in een test met een vergelijkbaar product moest afleggen. Ik geloof dat dit andere product, de Poorboy's World 'EX-P' €20,- kost voor een fles van een liter. Hier doe je enorm veel auto's mee. De belofte, of eigenlijk garantie, die word gegeven is nagenoeg een leugen. Wanneer je zoals jij al snel krassen ziet of dat de bescherming al snel minder word, ga je terug naar de garage en die zegt dan al snel dat de oorzaak hiervan bij de gebruiker ligt;

- Je wast verkeerd.
- Weersomstandigheden waren slecht.
- Je parkeert je auto niet 2 jaar in je verwarmde garage.
- Enzovoorts...

Een glaze is bedoeld om de lak weer te voorzien van oliën die zijn vergaan tijdens de levensduur en/of polijsten van de blanke lak. Je kan hier minimale krasjes mee verdoezelen en de transparantie van de blanke lak word wat beter en zal je de kleur doen opleven.
Wanneer je de auto polijst en zo de blanke lak weer strak maakt, zal een glaze merendeels niks voor je doen, dit heb je immers met polijsten al behaald.

Een glaze aanbrengen en deze vervolgens niet beschermen/insluiten door een wax o.i.d. zal leiden tot verlies van je glaze. In een regenbui spoelt het er volgens mij gewoon gelijk weer af.

Een Glaze breng je ná het polijsten aan en volgt deze op met de uiteindelijke bescherming.

Een wax zal NIET dit effect hebben, tenzij er glaze in de wax zit! Mocht dit zo zijn, vind ik dit persoonlijk een all-in-one product en deze ontwijk ik liever.

De WaxOyl-laag blijft een prima sealant. Als deze kort geleden is aangebracht, dan zal het voorlopig wel beschermen. Krasjes die zijn ontstaan op jouw auto zullen altijd ontstaan. Zelfs met een bescherming. Echter beperk je de mate hiervan wanneer je de auto beschermd.

Ik zou dus de WaxOyl gewoon laten zitten als dat je voorkeur heeft, of je kan je auto gaan polijsten en daarmee gelijk de boel wat opfrissen én je bestaande bescherming dus weghalen.
Belangrijk is dat je hierna de auto weer netjes in de bescherming zet. (Wax/Sealant/Coating)
Ook belangrijk is om hierna de auto op de juiste manier te wassen, om defecten te beperken. Denk hierbij aan het wassen met de ''2 emmer - methode''.

Greetz

gsx-ro Volgens mij ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Een glaze is bedoeld om krasjes te verhullen een wax heeft die functie over het algemeen niet, of in veel mindere mate, van wat ik heb meegemaakt.

Met de wax die je noemt heb ik geen ervaring. Daarnaast is mijn ervaring dat wax ook voor de glans niet zoveel zal uitmaken (en ook de waxoyl zal niet zo heel veel doen voor de glans vermoed ik). Kort door de bocht zie ik het zo: is de lak vrij van krassen, dan heb je glans. Krassen zullen de glans verminderen, en een wax/sealant zal maar in geringe mate glans toevoegen. Als ik een auto gepolijst heb dan zie ik vaak het verschil tussen met en zonder wax niet eens.

Daarnaast zou je ook eens kunnen kijken of de wayoyl nog voldoende aanwezig is, of dat het sowieso niet tijd wordt voor een nieuwe beschermlaag. Vormt het water nog druppeltjes op de lak en loopt het water nog snel van de auto? Als dat niet meer het geval is, dan is dat voor mij een indicatie dat de bescherming zijn beste tijd gehad heeft. Als het goed is zou de wayoyl er wel een paar maanden op moeten zitten, maar als je veel rijdt dan kan dat de standtijd verkorten, Bovendien, je zal er toch een keer aan moeten geloven met kleien en de hele rambam ;) Misschien wordt het zelfs je hobby.

Dus als je een wax aan wilt brengen, kan je dat zeker doen, al heeft het mijn voorkeur om dat op een zo schoon mogelijke ondergrond te doen.

Daarnaast zou je ook je wastechniek nog eens onder de loep kunnen nemen. Gebruik je goede emmers en voldoende water? Zelf gebruik ik 2 emmers voor de lak en meestal 3 washandschoenen voor het wassen van de lak. Eentje voor de schoonste delen (dak, motorkap, bovenkant portieren), eentje voor de viezere delen (achterzijde, onderkant portieren, voorbumber en voorruit) en eentje voor de hele vieze delen (de delen die je niet ziet). Daarnaast gebruik ik een aparte emmer en schoonmaakspullen voor de banden en velgen, die de lak nooit aanraken. Ook de droogdoeken voor de lak en wielen houdt ik gescheiden.

gsx-ro Die waxoyl hoef je er niet af te halen, die zal er ondertussen al grotendeels af zijn. Wat de glaze/black hole betreft dat is een persoonlijke keuze. Als je netjes werkt is de standtijd van de combinatie glaze/sealant/wax meer dan lang genoeg.

1 bezoekje aan de CW of wasbox is volgens mij al genoeg om heel die laag eraf te halen....net zoals een overdosis shampoo.:ja

Die WaxOyl mag dan slecht bekend staan onder de detailers, (Om de valse belofte die er word gemaakt), maar een bescherming haal je nooit helemaal weg met een overdosis shampoo of hardhandig wassen. Er is op dit moment zelfs een topic gaande over dit zelfde onderwerp.

Ik ben van mening dat hoe slecht de voorbereiding ook was vóór het aanbrengen van de WaxOyl op de TS zijn Volvo, dit simpelweg een sealant blijft en deze niet zomaar eraf te halen is.
Er zal moeten worden gepolijst of op zijn minst een cleaner gebruikt moeten worden om de laag volledig te strippen.

Om dezelfde reden denk ik ook dat de bestaande WaxOyl laag na een maand nog prima zijn ding doet. Bij elk type bescherming kan het zijn dat je al snel weer krasjes hebt en dergelijke, je rijdt of bevindt je soms al snel in omstandigheden waarbij dit kan gebeuren.

gsx-ro ; Ik zou de auto eens benevelen met water om te zien of je nog een mooie beading hebt (druppelvorming) en of de waterafstoting nog goed is. Zo ja, dan zou ik de WaxOyl lekker laten zitten en misschien er een wax overheen leggen. Zo kom je de winter vast wel door en wanneer de wat mooiere maanden er weer aankomen zou je de hele auto eens goed onder handen kunnen nemen. (Kleien/polijsten/etc) Daarna sluit je na je harde werk alles mooi af met een goede bescherming naar keuze. (2 lagen wax / sealant + wax . coating / etc)

(En als jouw voorkeur er bij ligt, een glaze voordat je gaat beschermen)

Greetz

Bedankt voor alle reacties,

De waxoyl laag is schijnbaar nog goed, zodra de auto nat wordt loopt alles in druppel vorm er vanaf.
Ik had in mijn hoofd dat ik nu met een donkere wax de meeste krasjes voor langere tijd kon weg werken, maar als ik alle reacties zo lees is het dus beter om de winter even af te wachten en daarna de hele auto onder handen te (laten) nemen.

Ik ga ook maar eens mooie emmers met grid guards kopen.
Eerst de was techniek maar eens helemaal onder de knie krijgen.

Hey Ro,

Je kan met een donkere wax wél krasjes wegwerken. Als je nou in een wax wat donkere verf gooit, dan smeer je die krasjes lekker dicht. Je auto ziet er niet meer uit, maar je krassen zijn weg! Worth a shot, lijkt mij zo, haha!

Greetz

Hahaha met verf klooien gaat hem ook niet worden, ik bedoelde zelf meer zoiets als "dark angel wax".
maar ik denk dat ik snap wat je bedoelt.

Thnx :)

Jansen;n434649 zei:
Cordoba Waarom denk je dat de Wayoyl er nu al af? Een maand moet toch wel haalbaar zijn, zelfs als het niet goed is aangebracht?

Er is door Carclean een test gedaan waarbij een proefpaneel voor de helft met waxoyl is behandeld, en de andere helft met Poorboys Exp (een sealant), na een week of zes was het effect van de waxoyl al totaal verdwenen, terwijl de goedkope sealant nog duidelijk actief was (wel minder). Die test is ook hier op het forum terug te vinden compleet met beeldmateriaal. Het bewuste proefpaneel is alleen maar op het dak gelegd, om aan weer en wind blootgesteld te worden, dus geen pekel, geen wasstraten enz. en toch na zo'n korte tijd het effect volledig verdwenen van de Waxoyl. Vandaar dus mijn veronderstelling dat je Waxoyllaag op zijn minst grotendeels is verdwenen.

Ik dacht dat die test tussen EX-P en Waxoyl 100+ uitwees dat deze 2 producten dicht bij elkaar lagen, maar de EX-P nét wat beter.

Kortom, de alom gepreesde WaxOyl 100+ was niks meer als een sealant en de EX-P was nét wat beter.

Effe uit m'n hoofd...

Cordoba Die test ken ik, maar ik dacht inderdaad dat het resultaat liet zien dat EX-P (iets) beter was dan Wayoyl. Hieruit maakte ik op dat Waxoyl op een auto ook wel minimaal een maand aanwezig zal zijn.

• Leuk
Reacties: Quantoxx
Ben je helemaal zeker dat de krasjes waarover je het hebt onstaan zijn nadat je de wagen ontvangen hebt? Meer dan vijf jaar geleden intussen liet ik mijn nagelnieuwe wagen beschermen door Protech. Hoewel ik helemaal juist waste, twee emmers,drie washmits, wassen in rechte banen enz... merkte ik ook heel wat krasjes en swirls op. Deze bleken onder de Protech laag te zitten! Na heel wat getouwtrek werd de wagen opnieuw helemaal, en deze keer correct, gepolijst en opnieuw met Protech beschermd. Toen stond de wagen wel helemaal strak en de Protech heeft dan nog een jaar standgehouden. Na dat jaar zaten er bijlange nog niet zoveel swirls in dan eerder en ik wist intussen beter dankzij dit forum!

Wat wil je op de langere termijn? Dat is een beetje de vraag. Echt krassen krijg je er niet uit zonder polijsten. Wil je dit nu doen dan moet je van te voren goed wassen en kleien. Want polijsten met nog troep erop maakt alleen maar meer krassen. Als je wast, kleit en polijst dan zal je waxoil dus gewoon eraf zijn. Of als je dat allemaal niet wilt kun je een wax met glaze erin aanbrengen na het wassen en hopen dat het iets van de krassen maskeert en goed blijft zitten op de waxoil laag. En die kun je ook gewoon blijven gebruiken als je waxoil er straks af zou zijn na een tijd. Een ding wat ik geleerd heb. Mocht ik ooit een nieuwe auto kopen dan wil helemaal niet dat de dealer daar mee aan de slag gaat of het door iemand laat polijsten. Gewoon vies afleveren en ik doe de rest zelf wel.

Kan zijn dat ik uit het hoofd het voordeel voor de EXP iets heb overdreven, maar blijft over dat als na 6 weken 'buiten slapen' de waxoyl vrijwel is verdwenen, je mag verwachten dat na een maandje rijden en autowassen de waxoyl ook zo goed als verdwenen is. In elk geval zijn de 3 jaar garantie (met jaarlijkse herhaalbeurt) voor Waxoyl iets wat ze in de verste verte niet benaderen.

Linkje naar het topic met de test van Waxoyl

Linkje aangepast naar aanleiding van de opmerking van gsx-ro

• Leuk
Reacties: Jansen