• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijst krasjes en andere krasjes

Ferdy1185

Detailing addict
22 apr 2013
14
50
Hallo allemaal,

In mijn voorstel topic heb ik een stukje geschreven over dat mijn auto bij aflevering door een poetser onder hande is genomen. Helaas heeft dit krassen opgeleverd. ik ben teruggeweest bij de dealer en die kon mij aanbieden om de auto nog een keer te laten poetsen en polijsten wat ik vriendelijk heb afgeslagen.

Nu wil ik er wel zelf iets aan doen. Na flink wat gelezen te hebben over verschillende polijst middelen e.d. moet ik eerlijk zeggen dat het nogal een stormvloed aan informatie is en zou dan ook graag de mening van anderen hierover horen.

Zie hieronder voor foto's.

Foto1
Foto2
Foto3

Eigenlijk is mijn eerste vraag of het in jullie ogen ubehaupt wel weg te polijsten valt, of dat het iets is waar ik mee moet leven.
Nu had ik al meegekregen dat Alfa Romeo een redelijk zachte lak heeft en heb hieronder een lijstje gezet waar ik graag jullie mening over wil. Ik ben van plan om dit met de hand te doen als dat mogelijk is.

Eerst natuurlijk het wassen en kleien, daarna;

Polijsten;
Monello - Raffini Mezzo Polish
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White

Finishen;
Monello - Raffini Mezzo Polish
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black

Voeden;
Poorboys World - Black Hole

Waxen;
Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue



Alvast bednakt.

Gr. Ferdy
 
Als linkje doen ze het nu :)

Maarrrr, ik vraag me af of je dit met de hand kan rechttrekken. Ze zien er erg diep uit. Die swirls moet wel lukken, daar kom je met de hand een heel eind mee.
Zijn die krassen door de lak heen? Blijf je er met je nagel in hangen?
 
Die swirls kan je handmatig best een heel eind kunnen maskeren/verwijderen. Die echte krassen gaat je met de hand niet lukken.
 
Pig tails veroorzaakt door verontreiniging tussen lak en polijstpad (rotary) . Dat is wat ik zie. Op een foto is het moeilijk te beoordelen of iets weg te krijgen is,verminderen zou wel lukken.

Ga je een machine gebruiken of ga je de bovengenoemde stappen met de hand doen?
 
Ik heb nog even gekeken en gevoeld. De 'pig tails' zijn niet te voelen in de lak, die andere krasjes minimaal.

Het plan was om het met de hand te doen, ik heb geen DAP.
 
Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar toch niet zo vrolijk van werd toen je dit zag.
Gelukkig valt er een hele hoop op te lossen.
Ben je echt van plan alles handmatig te doen? Zal je behoorlijk elbow grease kosten denk ik zo.
Wellicht dat er een forum lid bij je in de buurt is die je machinaal kan ondersteunen?
 
Met de hand wordt dit een lastige tot niet uit te voeren klus. Op zich is dit denk ik met een Dap redelijk goed weg te werken. Voorwaarde is wel dat de prutser die de piggy's heeft veroorzaakt niet al te woest aan de gang is geweest en heel veel lak weg heeft gehaald. Om er zeker van te zijn dat je niet door de lak gaat zou ik wel eerst even de lakdikte meten.

Als je in de buurt van Friesland woont wil ik best een keer helpen.
 
Oke,met de hand is het gewoon erg lastig om dit netjes te krijgen. Die pig tails zouden eventueel nog wel gaan,maar niet zonder slag of stoot. Die andere krassen kan je gerust vergeten.
 
Welkom op het forum Ferdy. Je kunt de auto zoals je bedoeling is met de hand polijsten, maar ga er niet vanuit dat ie dan perfect wordt, maar duidelijk zichtbaar verschil moet geen probleem zijn. Als je eerst wat ervaring op doet met de hand, kun je altijd nog kiezen, om later met een DAP aan de gang te gaan. Ander voordeel van werken met de hand, is dat je nauwelijks lak weg haalt, zelfs met een lakdiktemeter is dit in de meeste gevallen niet te meten.
 
Met mijn beperkte kennis vraag ik me af of de auto uberhaupt wel gepolijst is. Wat is ervan heb gelezen is dat er dan geen swirls meer zouden mogen zijn, en die zijn juist na het afspoelen heel erg zichtbaar geworden inclusief de pig tails en de overige krasjes. Ik denk dat ze de auto alleen machinaal in een goedkope 'wax' laag gezet hebben met fillers (niet mijn eigen wijsheid).

Over lakdikte had ik niet eens nagedacht om eerlijk te zijn. Ik heb hier veel gelezen over auto's die gepolijst worden e.d. Ik was zelfs in de veronderstelling dat het 'erbij' hoort bij het wassen/ detailen. Maar er zit dus blijkbaar een maximaal aan het aantal keer dat je dat kunt doen. Hoe vaak zou je zo iets kunnen doen en wanneer is polijsten echt nodig? Zijn swirls te voorkomen als je de auto goed met de hand wast, of is polijsten iets wat jaarlijks terugkomt?
 
Swirls zijn bijna niet te voorkomen, je kan het wel proberen tot een minimum te beperken.
Dit houdt in: prewash (hogedruk en/of foamen), wassen met 2 emmers, een goede washmitt, een goede droogdoek, enz.

Door te polijsten schuur je iedere keer als het ware een zeer dun laagje lak eraf, maar dit is te verwaarlozen, tenzij je elke week met een zeer grove combinatie staat te tollen.

Een gezonde lakdikte ligt zo tussen de 120 en 150 micron, dus genoeg speling. Let wel, de totale lakdikte wordt gemeten, dus je kan er niet blind op afgaan dat de blanke lak (indien aanwezig) erg dik is, of de lak, of de primer ...

Een lakdiktemeter is dus een must have bij het machinaal polijsten, zeker met een rotary.

Normaal gesproken wordt een auto 2 maal per jaar gepolijst, voor en na de winter.
Een wax, zeg maar gerust elke wax, houdt swirls niet tegen.

Je zou eens kunnen overwegen om de auto te voorzien van een coating a la C-Quartz. Dit is een keramisch goedje wat een 'dikke' laag aanbrengt en enigzins swirls beperkt. Let wel, het houdt het niet eeuwig tegen.
 
Als ik de foto's bekijk , denk ik toch dat dit NIET komt door een machine..........eerder een vuile spons met een vuiltje en lekker rondjes draaien tijdens het wassen.....
Moest dit van een machine komen dan denk ik dat er -tig meer kringen zouden zijn :weetniet

Ga er vanuit dat je bovenste laklaag (de blanke lak) tussen de 20 en max 40 micron is........10 micron kan je dus in normale omstandigheden altijd weghalen . Is geen garantie natuurlijk maar zodra je de appelsienhuid wegneemt is het een gok hoeveel je nog hebt .
(als er wordt gewetsand , zie je soms metingen van +- 10 micron minder NA het wetsanden + polijsten )
 
nicknameless;327008 zei:
Een lakdiktemeter is dus een must have bij het machinaal polijsten, zeker met een rotary.

Zeer niet mee eens, zelfs niet met een rotary.
Als je al alleen swirls en niet voelbare krassen verwijderd dan is het echt geen must have.

Ga je diepere krasjes compleet verwijderen dan is het wel aan te raden ja.
Zelfs moet een rotary moet je echt goed je best doen om flink wat lak te verwijderen.

Om even een voorbeeld te geven, mijn Leon was (voordat ik met Orange Peel pads aan de gang ging) nooit gepolijst.
In de jaren meerdere keren zowel roterend als DA gepolijst met Mezzo en Finale en ik kon nog niet meten hoeveel er nou weg was. Hooguit 1-2 micron en de lak is medium, niet eens hard.
 
@Nicknameless: even een paar kanttekeningen afgelopen winter is mijn auto door Dibbuz en Johan uitgekozen tot demonstratie object bij een DAP-clinic. De gemeten originele lakdikte was zo rond de 110 micron, maar dat is de dikte van grondlak, kleurlak en blanke lak bij elkaar. Lakdikte kan per automerk en model behoorlijk verschillen.

Als je een hele forse correctie doet, kom je uit op een verlies van rond de 3 micron aan lakdikte. Overigens voor swirls, kun je in de meeste gevallen met Mezzo of vergelijkbaar product prima uit de voeten, en dat levert nauwelijks verlies aan lakdikte op.
 
Dit is een duidelijke zaak van terug naar de dealer en van hem eisen dat dit opgelsot wordt.
Laat hem maar proberen het eruit te poetsen (zal niet lukken) en dan moet je gewoon eisen dat het verwijdert wordt (zal dus overgespoten meoten worden helaas).

Dus laat je niet afschepen met mooie praatjes en hou voet bij stuk. Als hij (of zij) niet wil luisteren dreig je met een advocaat.

Heb je al alles afbetaald? Dan is het jammer, want zolang hij (of zij) niet zijn spullen goed afleverd moet je niet betalen.............
 
Iedereen bedankt voor de reacties, de ronde krassen zijn niet voelbaar. Ik heb er vertrouwen in dat die wel weg te poetsen zijn, eventueel met de hand.


@ Wittereus; De auto nog een keer onder handen laten nemen door degene die de krassen ook heeft veroorzaakt zie ik niet zo zitten om eerlijk te zijn, en ook al zou de dealer zover gaan heeft overspuiten ook mijn voorkeur niet. Het probleem was ook dat dit bij aflevering niet zichtbaar was, de auto is blijkbaar in een wax met fillers gezet. De krasjes werden pas zichtbaar na de 2e keer dat ik de auto met een hogedruk afspoot.
 
Ik hoop voor de TS dat het netjes wordt opgelost...........ik vrees echter dat ie geen poot heeft om op te staan.
Wie zegt dat ie de auto al niet zelf 1 keer heeft gewassen ??.... en dan kan je dit ook voorhebben....met een vuile washandschoen oid .

Mocht je bij andere auto's van de garage echter hetzelfde opmerken dat is wat anders .

Succes !