• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten na een coating

Wesdw

Detailing trainee
11 jun 2018
24
45
33
Vorig jaar heb ik mijn auto in de cancoat gezet.
Deze word nu minder dus wil ik dit opnieuw doen.
Hoe kan ik nu het beste beginnen gewoon de normalen stappen wassen/kleien/polijsten of kan ik het kleien overslaan aangezien de coating er nog lichtelijk op zit?
Lak ziet er nog super uit maar wil hem gewoon nog een x opnieuw Aanbrengen omdat de beading zichtbaar minder word.
En wat is jullie mening om de cancoat aan te brengen buiten en daarna pas binnen in de garage te zetten om te drogen?
 
Ik zou gewoon alle stappen doorlopen. Kleien overslaan bespaart je niet een hoop tijd o.i.d, dus geen reden om over te slaan. ;)

Met een finishing-combi kan je de resterende coating verwijderen en de lak wat meer hoogglans geven.

Als je de coating binnen aan kunt brengen, dan zou ik dat lekker binnen doen.
 
Het kleien is idd niet veel werk heb je gelijk in.
De bedoeling ook om hem alleen een finish te geven.
Wil de menzerna 3800 proberen.
De coating binnen aanbrengen word een beetje lastig en vooral om hem dan een dag binnen te laten staan.
Moet nog even kijken hoe ik dat ga doen
 
Ik heb het afgelopen oktober ook buiten aangebracht, beste is om alles voorbereid te hebben en dan 's ochtends de coating aan te brengen. Kan het de hele dag drogen voor het 's avonds weer vochtig wordt en er eventueel dauw op de auto ontstaat.

Niet ideaal, maar als je de goede dag uitkiest prima te doen. Cancoat staat er vooralsnog prima bij hier!

Om hierop in te haken, ik vroeg me enigszins hetzelfde af.

Cancoat kan volgens Gyeon in meerdere lagen aangebracht worden (cancoat kan dus bovenop cancoat). Als je kleid en geen marring of swirls hebt, zou dan een rondje prep voldoende zijn voor een tweede laag cancoat?

Natuurlijk, in een ideale wereld zou je ook polijsten, maar daar is niet altijd tijd voor.
 
  • Leuk
Reactions: Wesdw en Passaatje
@350Z - Als de coating minder wordt doordat de hechting niet overal meer lekker is, dan zou ik hier geen nieuwe laag overheen smeren. Althans, dat dat gevoel zou ik er bij hebben. Zelfs al zou de oudere laag nog wel goed hechten, ik denk niet dat het een ontvetter leuk zal vinden?
 
  • Leuk
Reactions: Wesdw en 350Z
Als de hechting niet goed is dan zit dat probleem toch onder de eerste laag? Of denk je dat de coating langzaam 'afbladdert' en daardoor zijn werking verliest?

Ik was in de veronderstelling dat een coating, mits goed aangebracht, alleen 'slijt' door wassen, polijsten etc?

Prep is rond pH 7, daar ga je geen cancoat mee van je lak verwijderen denk ik (cancoat is bestand tegen 3-11).
 
  • Leuk
Reactions: Wesdw
Ik dacht meer aan ''een tweede laag'' zoals in het geval van TS waarbij de eerste laag dus al mechanisch wat te lijden zal hebben gehad. Hier zal je vast wel weer een nieuwe laag overheen kunnen smeren, maar het idee wat ik er bij krijg is ik dan liever back to basic ga en alles strak maak. :p
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Wesdw
Ik heb ook een keer cancoat over cancoat gezet op een van mijn eigen auto’s. Onder de cancoat zit Gyeon Pure. Ik deed het meer als experiment. Er zat een jaar tussen en ongeveer 8.000km. Verwerking was prima na goed wassen, kleien en ontvetten. Twee weken later nog een laagje gezet, gewoon om te zien wat dit zou doen :blush: naar mijn idee kan het prima mits je lak/coating er nog fijn bij staat. Of het optimaal is kan ik niet beoordelen.
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar heb ik na wat rond lezen maar 1 laag aangebracht.
Maar begrijp nu dat een 2de laag aanbrengen toch wat beter is of heb ik dat verkeerd.
Ook kon ik merken dat op mijn voor portieren de coating eerder weg was als op de rest van de auto.
Is dit normaal?
Komt natuurlijk meer water vuil enzo op van Het opspatten van de banden.
Iemand hier ook last van?
 
@Passaatje Dat klinkt goed! Ideaal zal het nooit zijn, ideaal zou zijn om zoals @Quantoxx zegt alles opnieuw te polijsten en dan op een schone lak opnieuw te beginnen, maar daar is helaas niet altijd tijd voor, zeker als je ook nog afhankelijk bent van het weer.

@Wesdw Klinkt inderdaad vrij normaal, de coating heeft meer te lijden op sommige plekken.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Absoluut, daar is wat mij betreft geen discussie over mogelijk. Wat @Quantoxx aangeeft m.b.t. geheel opnieuw starten vanuit de basis heeft de voorkeur.

Maar op de vraag of het mogelijk is antwoord ik met een ja. Het kan prima. Ik stond eerlijk gezegd ook echt te kijken van het resultaat na een paar laagjes extra.
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Bedankt voor de info, ik ga het ook gewoon proberen, altijd leuk om wat te testen en als het resultaat niet bevalt jagen we alsnog de polijstmachine eroverheen!
 
  • Leuk
Reactions: Wesdw en Passaatje
Uiteraard!

Sterker nog, ik stond op het punt een update te posten. Heb gisteren een mailtje naar Gyeon gestuurd en kreeg het volgende antwoord op de vraag of ik cancoat op een oude laag cancoat kan zetten:

We recommend to clay and polish the vehicle to prepare the surface as best as possible for the initial bonding of coating but most importantly for its look.
If your vehicle already has a layer of Q² CanCoat and you wanna top it off we would recommend to follow this procedure:

- Wash throughly your car (use high degreasing agent such as dish washing soap to remove all oil and residue from the car)
- Once the vehicle washed and still wet, spray Q²M Iron all over it - let it dwell for 2 to 3 min and rinse heavily.
- Spray Q²M Tar, same as Iron, let it dwell for 2 to 3min, do not let it dry and rinse heavily.
- Dry the car safely
- Go all over the car with Q²M Prep
- And proceed with Q² CanCoat.

A good chemical decontamination is necessary and can be enough to re-apply a Q² CanCoat over an existing layer.
If you plan to layer Q² CanCoat - wait about 2h between each of them.

Daar heb je 'm @Quantoxx, officieel door Gyeon aangeraden om je Dreft uit de kast te trekken!
 
Laatst bewerkt:
Ik kan mij herinneren dat Nanolex, of misschien zelfs Gyeon, ergens bij hun producten vermeld heeft staan dat je een goedkoop vaatwasmiddel moest gebruiken. Dreft zit natuurlijk bomvol glans-en-spoelmiddelen, vandaar. ;)
 
Duidelijk antwoord van gyeon.
Mooi op te horen van die dreft
Zou de monello non ferro ook goed zien in plaats van de tar en iron van gyeon?
Heb onderlaatst 5 liter besteld dus zou wel mooi uitkomen als dat goed genoeg is.
 
Duidelijk antwoord van gyeon.
Mooi op te horen van die dreft
Zou de monello non ferro ook goed zien in plaats van de tar en iron van gyeon?
Heb onderlaatst 5 liter besteld dus zou wel mooi uitkomen als dat goed genoeg is.

Niet voor de Tar inderdaad, maar prima vervanger voor de Iron!

Qua Tar remover vind ik de Gyeon optie wel relatief goed werken en niet zo heel erg stinken.
 
  • Leuk
Reactions: Wesdw