• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten polyester carrosserie : welke polijstmiddelen & pads ?

bzguy

Detailing guru
13 sep 2010
312
120
Binnenkort staan er nog 2 wagens, met elke een polyster carrosserie , op het programma.

Vooraleer ik van start ga wil ik graag weten waarop ik moet letten bij het polijsten van polyester carrosserie : heeft een polyester carrosserie zachtere lak of maakt dat geen verschil met metalen koetswerk ?

Kan ik de beschermende doorzichtige folie op de neus ook zomaar even polijsten (met Finale vb) ?

Zowel de Elise als de Noble hebben best wel wat krasjes & swirls in de lak (gelukkig lichte krassen), en bedoeling is natuurlijk die eruit te krijgen en de originele glans terug te brengen.

Met welke combo (Monello & pad) zou ik starten ? Ik gebruik een DAP900 ;)
 
Bij polyester kan je twee soorten onderscheiden, de door en door gekleurde en de gespoten.
De door en door gekleurde heeft een deklaag die aan de binnenkant van de mal heeft gezeten
Dat is veelal een kunsthars zonder wapening, de wapening zit dieper.
Die kunsthars kan je polijsten, veelal zal de weerstand sterker zijn dan bij lak.

Voor de gelakte versie geldt hetzelfde als bij autolak, met één verschil.
Kunststof kan moeilijker zijn warmte kwijt en dus moet je opletten.

In beide gevallen een testvlak nemen en van zacht naar middel naar zwaarder
Beginnen met Wit en Mezzo op een lage stand is niet zo heel grof, een keer heen en weer en dan nakijken
Zonodig een tweede keer heen en weer, als dat niet veel oplevert pas naar bijv Oranje...

Blanke folie kan zacht zijn, of harder als het ouder is.
Ook daarvoor geldt, voorzichtig proberen. Heeel erg goed opletten bij de randen, ook omdat producten de hechting kunnen verzwakken

Veel plezier, en wel verslag doen :ja

Hans
 
Dank je voor de tips Hans, ik hou er rekening mee en zal -wanneer de tijd er is- verslag uitbrengen :)

na de Porsche ofwel eerst de Jag, of eerst de Noble of Elise, zal nog zien ;)

De Noble-velgen hebben een spuitbeurt nodig, dus kan die anders wel op assteunen plaatsen en ondertussen lekker detailen :)
 
Hier ongeveer hetzelfde. Het is dan wel geen auto, maar een zwembad met harde polyester randen. Dit moet ook gepolijst worden. De hele rand is nu door weersinvloed helemaal wit uitgeslagen.

Welke pads kan ik hiervoor gebruiken en welke polijstmiddelen. Mijn vermoeden is dat de pads snel vol gaan zitten en dus hun cutting factor gaan verliezen.

Iemand ervaring hiermee?

Ter verduidelijking: hierbij een link van een soortgelijk bad:
http://www.aquadrolics.nl/index.php?pg=projectsbn&id=442&lg=nl&jsd=1

grt. Robbert