• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Boot polijsten: polyester met gelcoat

GiuliettaQV

Detailing guru
5 dec 2010
774
120
Zuid-Holland
Ik ben net gevraagd voor een spoedklus voor morgen, namelijk om een polyester boot te polijsten.

Er zit een gelcoat over het polyster heen is wat de eigenaar mij erover wist te vertellen, verder weet ik er ook niet zoveel van.

Nu is mijn vraag, kan ik hier gewoon de monello polijstmiddelen en pads(CCS) voor gebruiken?

En wat hierna te gebruiken? Ik heb de beschikking over exp en rainforest rub. Mijn idee was EXP maar of het veel uithaalt, geen idee? :weetniet
 
Met heel veel geduld kom je er uiteindelijk wel....
Gelcoat is knetterhard en vraagt echt om een rotery icm wol (beste is 8 inch ivm oppervlakte).

Eigenlijk is wetsanden een pre bij grovere imperfecties.
Ligt voor mij ook nog een bootje in de wacht.......
 
Hier ligt ook nog een bootje in de wacht,...

Wacht alleen op het mooiere weer, en dat de temp wat aangenamer is. Staat in de garage, maar daar is het nog niet enorm lekker om te werken...
Ook moet ik hiervoor nog een wolletje aanschaffen, met m'n foampads vorig seizoen niet enorm veel kunnen uithalen.

Je hebt nog twee en half uur om een en ander te bestellen :D
 
qua middelen ipc wel, maar flinke woolpad en rotary zijn eigenlijk een vereiste...

voor een deel van mijn ervaring: KLIK
 
Zeker interessant leesvoer! Dank!

Ik ga morgen gewoon kijken wat ik uit kan halen met de spullen die ik heb.
Kan dan altijd nog met de eigenaar overleggen over eventuele andere stappen.
 
ik heb ook veel ervaring met gelcoats,
hiervoor gebruik ik een deel 3m, met inderdaad een stevig wolletje.
otoplastieken in de oren en machine volgas. met de juiste materialen hoeft het zeker geen probleem te zijn.
ik zie bij ivo ook de 3m imperial compound voorbij komen (vloeibaar schuurpapier, werkt top op gelcoat)
hier heb ik er een aantal van: https://www.Carclean.com/product/Lake_Country/7_5_inch_Light_Cut_50_50_Wool_Acryl_Pad_41_425_101348
qua wax smeer ik de 3m ultra performance wax. eigenlijk nog nooit iets anders geprobeert. de standtijd is geweldig trouwens.

gelijk een vraagje wat voor wax jullie allemaal op gelcoat gebruiken en wat jullie ervaringen zijn?
 
Ik gebruik voor de gelcoats veelal de Scholl Concepts S0 (vergelijkbaar met de 3M imperial compound).
Deze icm een feltpad van SC gaat behoorlijk rap.
Na lopen met de S3gold of S17+ icm de blauwe SC pad.

Bij donkere gelcoats loop ik deze eventueel nog na met SC S30/40 op een oranje SC pad.

Afwerken doe ik veelal met de Collonite 845 vanwege de lekker lange standtijd.
Alles boven de waterlijn wil ik soms nog wel eens aftoppen met een Concoursewax van Valentines & Co.
 
Hmmm, durf ik niet te zeggen.
Maar een testspot zegt alles.....
Een hit commandant en dan nabewerking met de raffini-lijn.
 
Als, dan gebruik je commandant om een van de twee eigenschappen
Het chemisch cleanen of de scherpe en scherp blijvende korrel
Voor het eerste zou ik een reiniger nemen, bij alg helpt ook Biotex
Voor het polijsten moet je met zware combinaties op de laagdikte letten
Zeker bij wit, want dat is verradelijker dan bijv blauw
 
Vorig jaar mijn eigen boot gedaan(Polyester boot met gelcoat):

Gewassen met Meguiars - Gold Class Car Wash en Poorboys World - Chenille Wash Mitt
Afgedroogd met Poorboys World - Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm
Gepolijst met Poorboys World - SSR1 met oranje pad en een rotary machine
In de was met Poorboys World - EX Sealant with Carnauba met rode pad en een rotary machine
De was uitgewreven met Wol pad en de rotary

Klik voor foto

Klik voor volgende foto