• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

3Mannen VS Das Boot

rodders

Detailing chief
24 jul 2008
1.747
98
37
3Mannen en 1 vrouw VS. Das Boot

Aan allen die het willen lezen,

Lang, lang geleden, toch zeker een maand of drie, was er eens een meneer met een boot. Deze boot was vuil, vies en dof tevens waren er vele hologrammen te zien van voorbije poetsbeurten. Daarom was de wens van de eigenaar een zuivere, blinkende boot te hebben voor het aankomende zomerseizoen. De eigenaar nam daarvoor contact op met onzer allen Bartr123 of hij het zag zitten om deze boot even te doen.
Aangezien Bart direct besefte dat dit geen klus was voor één man vroeg hij meteen even aan mij of ik de boot mee ging inspecteren. Dus op een zonnige zaterdag voormiddag zijn we even naar de ligplaats van de boot gegaan om de klus te bekijken. Nadat we de boot geïnspecteerd hebben en even gepraat te hebben met elkaar besloten dat het een uitdaging was en Bart de klus dus aannam.
Okay, nu hebben we een hele klus, een boot van 9 meter lang, de volgende stap was het opstellen van een plan van aanpak. Het eerste punt op dat plan was een derde medewerker te vinden voor de boot. Snel kwamen we samen uit bij Ivo's en dus ook hij werd snel met een bezoekje van ons vereerd om hem de vraag te stellen of hij meedeed. En ja hoor, ook Ivo staat altijd klaar voor een uitdaging. Goed de crew stond dus vast, 3 mannen en 1 vrouw want ook Mevrouw Rooijakkers ging mee!
Dan de volgende stappen op het plan van aanpak. De producten die we gaan gebruiken. Omdat Bart en ikzelf beide nogal fanboy's van 3M zijn werd er besloten om van 3M de marine lijn te bestellen. Deze bestaat uit:
  • Marine Imperial Compound: een compound speciaal voor gelcoatings en jachtlakken. Perfect voor ons dus.
  • Marine Finesse-It II Finishing Material: een finishing polish voor gelcoatings en jachtlakken, dit is de nabewerking van de Marine Imperial Compound.
  • Marine Ultra Beschermingswax: duurzame, pasta-wax met ingesloten polymeren. Vuil en waterafstotend, met UV filter tegen verwering van polyester.
  • 3M Marine Metal restorer: een stevige metal polish.
Nu hadden we de polijst middelen, voor de rest werden er nog een hoop extra doeken, mooie roze, besteld want die kan je bij zo'n oppervlak niet genoeg hebben.
Voor de dag zelf werd er een lijstje van benodigde producten opgesteld zodat we zeker niets zouden vergeten, op dat lijstje stond zo ongeveer:
  • APC en APC+, puur en in spray bottles
  • Last Touch
  • Spray And Wipe
  • Ipa
  • Emmers met grit guards
  • Padwasher
  • Rotary's
  • Excentrische polijstmachines.
  • Andere polijstmiddelen
  • Doeken
  • Powerball en cone
  • Boormachine
  • Dispenser bottles
  • Kabelhaspels
  • Veel Polijstpads in alle gradaties.
  • Wasmaterialen (mitts, shampoo, ...)
  • Goesting
  • Heel veel goesting
  • en vast nog wat andere dingen...
Het weekend waarin de boot aangepakt zou worden werd uitgekozen, op vrijdagavond werden de auto's ingeladen met alle spullen. Zaterdagochtend werd er vroeg vertrokken, Bart ging Ivo ophalen en ik pikte Simone op. Na een uurtje rijden lag de boot al op ons te wachten daardoor konden we direct aan de slag. De spullen werden als eerste naar de boot gebracht. Omdat we het wassen van de gehele boot niet zo zagen zitten werd er besloten om ieder deel alvorens te polijsten proper te maken met apc en doeken. Vervolgens kwam het belangrijkste, een testspot. Hieruit konden we besluiten dat er heel wat kracht nodig was om resultaat te behalen op de gelcoat. Daarom kozen we voor een light cutting woolpad en de marine compound. Nabewerkt werd er met een witte pad en de finishing polish, dit alles met de rotary. Op bepaalde plekken werd er nabewerkt met een excenter, dit om hologrammen te verwijderen.
De eerste dag werd een hoop werk verricht, één volledige zijkant, de voorkant, een deel van het achterdek en al het metaalwerk dat door Simone terug bling bling werd gepoetst.
De zaterdag was een lange dag en werd rond 8uur s'avonds afgesloten met een welverdiend pintje. Die zelfde avond zou de eigenaar de boot keren zodat de andere kant op zondag aangepakt kon worden.
Zondagochtend waren wij, deze keer enkel Bart, Ivo en ik, weer vroeg aanwezig en inderdaad de boot lag gedraaid zodat we direct weer aan de slag konden. Ik de zijkant en Bart en Ivo met het nodige kunst en vliegwerk de bovenzijde. Rond een uur of vier was het polijsten klaar en werden de finishing touches aangebracht en de boot voorzien van een laagje wax. De wax liet zich makkelijk uitsmeren en ook gemakkelijk afnemen. Het resultaat was erg mooi te noemen.

Ik dank jullie allen voor het lezen en laat jullie nu over aan de foto's, opmerkingen, aanmerkingen en dergelijke zijn altijd welkom. Ook wil ik Bart bedanken voor de kans aan dit unieke project te mogen meewerken.

Met vriendelijke groeten,

Bartr123
Mevrouw Bartr123
Ivo's
Rodders



boot1.JPG

Altijd beginnen met een testspot.

boot2.JPG

Wassen hebben we niet gedaan ipv wassen gekozen voor alles zuiver te maken met APC en doeken.

boot3.JPG

Een foto van bovenaf

boot32.JPG

En hier moesten we tegenop, een hele hoop krassen/hologrammen.

boot4.JPG

Polijsten, een soort van 50/50. Dit moet nog wel nabewerkt worden.

boot5.JPG

Resultaat begint te komen, wel nood aan een finishing polish.

boot6.JPG

Het nodige kunst en vliegwerk om eraan te kunnen.

boot7.JPG

Ook het plexigas moest een beurtje krijgen.

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Iedereen hard aan het werk.

boot9.JPG

Padje uitwassen, padwasher te ver.

boot10.JPG

Van metal polish krijg je zwarte vingers.

boot11.JPG

De Big Boss aan het werken

boot12.JPG

Het is toch een hele hoop werk zo een boot.

boot13.JPG

Ondertussen ging ik verder met de zijkant van de boot.

boot14.JPG

En ja, ook die grote blauwe lullen van de boot moeten proper zijn.

boot15.JPG

Beetje wringen, maar Bart kan veel.

boot16.JPG

Je hebt vele rozen dingen zien voorbij komen, wel hier show ik ze. Onze doeken.

boot17.JPG

Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.

boot18.JPG

Glans en reflectie terug.

boot19.JPG

Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.

boot20.JPG

De volgende dag lag de boot gedraaid zodat we de andere kant ook onder handen konden nemen.

boot21.JPG

Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.

boot22.JPG

Ook de details moeten gedaan worden, hier aan de slag met de power cone.

boot23.JPG

Tijd voor een laagje wax.

boot24.JPG

Tijd voor een laagje wax, aanbrengen op eigen risico.

boot25.JPG

Het eindresultaat.

boot26.JPG

Het eindresultaat.

boot27.JPG

Het eindresultaat.

boot28.JPG

Het eindresultaat.

boot29.JPG

Het eindresultaat.

boot30.JPG

Het eindresultaat.


Bedankt voor het bekijken van de foto's, de kwaliteit is wel wat verschillend maar de foto's komen dan ook uit drie verschillende camera's. Ook mijn excuses dat het wat meer foto's zijn, maar ik wou er niet teveel verwijderen aangezien het toch een uniek project is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een klus! Respect voor al het harde werken.

Mooi resultaat.
 
Inderdaad, wat een monsterklus! 8-())
Hier zou ik me echt geen doen aan zien, veel respect hiervoor! :ja
 
Heb er drie gedaan, dus weet wat voor werk het is.
Maar met de boot nog in het water, dat niet.

De boot ziet er weer schitterend uit. :)^

Mag ik vragen hoe je bij het deel net boven de waterlijn bent gekomen?
Lijkt me een linke zaak, zo vlak boven het water polijsten.
 
Frans zei:
Heb er drie gedaan, dus weet wat voor werk het is.
Maar met de boot nog in het water, dat niet.

De boot ziet er weer schitterend uit. :)^

Mag ik vragen hoe je bij het deel net boven de waterlijn bent gekomen?
Lijkt me een linke zaak, zo vlak boven het water polijsten.
vlak boven de waterlijn?
Snoer van de rotary enkele malen om je arm, achter in de nek en weer om de andere arm... gewoon polijsten met hindernissen zullen we maar zeggen...
 
:ja respect !

Wat een job en leuk om die 3M produkten voorbij te zien komen..
Ga de link met deze post gelijk doorsturen naar 2 maten van me, met allebei een polyester boot.

Heb genoten van deze write-up !!
 
Wat een mega klus. Respect hoor! En als beloning mogen jullie de boot een weekendje mee? :cool:
 
Wat een werk zeg!
Bart is iig niet bang om grote klussen aan te nemen zo te zien.
Ik zal het onthouden voor als ik een keer mijn truck glimmend wil hebben ;)
 
Wat een werk! Erg leuk eens wat anders te zien!

Ik heb ooit een sea ray sundancer van 10 meter gepoetst met het handje. Was met een vriend 2,5 dag werk.
 
@Patrick,die werden afgeleverd met hologrammen:rules
@Jan,hartstikke bedankt voor de write up,een kleine aanvulling,de boot was 16,5 m1 lang ipv 9 m1.

In de winter als de boot uit het water is dan zal de boot een verdere behandeling krijgen ook onder de waterlijn.
En tja de blauwe lullen,ik had er 2 grote blauwe ballen van:ja

Jan,Ivo,en mijn vrouwtje,hartstikke bedankt voor jullie hulp,het was een enorme klus waar we toch weer veel van geleerd hebben.
Kleine noot aan onze Belgische vriend B.K. jammer dat je er vanwege je stage in de USA er niet bij kon zijn,maar er komen wel meer leuke klussen waar we een team-up op kunnen doen.

@Rogier,kom maar op met de vrachtwaggel!!

Nogmaals dank!
 
mooie klus,maar wel erg gezellig met een paar man lekker poetsen.complimenten voor jullie harde werk resultaat mag er zeker zijn.,