3Mannen en 1 vrouw VS. Das Boot
Aan allen die het willen lezen,
Lang, lang geleden, toch zeker een maand of drie, was er eens een meneer met een boot. Deze boot was vuil, vies en dof tevens waren er vele hologrammen te zien van voorbije poetsbeurten. Daarom was de wens van de eigenaar een zuivere, blinkende boot te hebben voor het aankomende zomerseizoen. De eigenaar nam daarvoor contact op met onzer allen Bartr123 of hij het zag zitten om deze boot even te doen.
Aangezien Bart direct besefte dat dit geen klus was voor één man vroeg hij meteen even aan mij of ik de boot mee ging inspecteren. Dus op een zonnige zaterdag voormiddag zijn we even naar de ligplaats van de boot gegaan om de klus te bekijken. Nadat we de boot geïnspecteerd hebben en even gepraat te hebben met elkaar besloten dat het een uitdaging was en Bart de klus dus aannam.
Okay, nu hebben we een hele klus, een boot van 9 meter lang, de volgende stap was het opstellen van een plan van aanpak. Het eerste punt op dat plan was een derde medewerker te vinden voor de boot. Snel kwamen we samen uit bij Ivo's en dus ook hij werd snel met een bezoekje van ons vereerd om hem de vraag te stellen of hij meedeed. En ja hoor, ook Ivo staat altijd klaar voor een uitdaging. Goed de crew stond dus vast, 3 mannen en 1 vrouw want ook Mevrouw Rooijakkers ging mee!
Dan de volgende stappen op het plan van aanpak. De producten die we gaan gebruiken. Omdat Bart en ikzelf beide nogal fanboy's van 3M zijn werd er besloten om van 3M de marine lijn te bestellen. Deze bestaat uit:
- Marine Imperial Compound: een compound speciaal voor gelcoatings en jachtlakken. Perfect voor ons dus.
- Marine Finesse-It II Finishing Material: een finishing polish voor gelcoatings en jachtlakken, dit is de nabewerking van de Marine Imperial Compound.
- Marine Ultra Beschermingswax: duurzame, pasta-wax met ingesloten polymeren. Vuil en waterafstotend, met UV filter tegen verwering van polyester.
- 3M Marine Metal restorer: een stevige metal polish.
Voor de dag zelf werd er een lijstje van benodigde producten opgesteld zodat we zeker niets zouden vergeten, op dat lijstje stond zo ongeveer:
- APC en APC+, puur en in spray bottles
- Last Touch
- Spray And Wipe
- Ipa
- Emmers met grit guards
- Padwasher
- Rotary's
- Excentrische polijstmachines.
- Andere polijstmiddelen
- Doeken
- Powerball en cone
- Boormachine
- Dispenser bottles
- Kabelhaspels
- Veel Polijstpads in alle gradaties.
- Wasmaterialen (mitts, shampoo, ...)
- Goesting
- Heel veel goesting
- en vast nog wat andere dingen...
De eerste dag werd een hoop werk verricht, één volledige zijkant, de voorkant, een deel van het achterdek en al het metaalwerk dat door Simone terug bling bling werd gepoetst.
De zaterdag was een lange dag en werd rond 8uur s'avonds afgesloten met een welverdiend pintje. Die zelfde avond zou de eigenaar de boot keren zodat de andere kant op zondag aangepakt kon worden.
Zondagochtend waren wij, deze keer enkel Bart, Ivo en ik, weer vroeg aanwezig en inderdaad de boot lag gedraaid zodat we direct weer aan de slag konden. Ik de zijkant en Bart en Ivo met het nodige kunst en vliegwerk de bovenzijde. Rond een uur of vier was het polijsten klaar en werden de finishing touches aangebracht en de boot voorzien van een laagje wax. De wax liet zich makkelijk uitsmeren en ook gemakkelijk afnemen. Het resultaat was erg mooi te noemen.
Ik dank jullie allen voor het lezen en laat jullie nu over aan de foto's, opmerkingen, aanmerkingen en dergelijke zijn altijd welkom. Ook wil ik Bart bedanken voor de kans aan dit unieke project te mogen meewerken.
Met vriendelijke groeten,
Bartr123
Mevrouw Bartr123
Ivo's
Rodders
Altijd beginnen met een testspot.
Wassen hebben we niet gedaan ipv wassen gekozen voor alles zuiver te maken met APC en doeken.
Een foto van bovenaf
En hier moesten we tegenop, een hele hoop krassen/hologrammen.
Polijsten, een soort van 50/50. Dit moet nog wel nabewerkt worden.
Resultaat begint te komen, wel nood aan een finishing polish.
Het nodige kunst en vliegwerk om eraan te kunnen.
Ook het plexigas moest een beurtje krijgen.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Iedereen hard aan het werk.
Padje uitwassen, padwasher te ver.
Van metal polish krijg je zwarte vingers.
De Big Boss aan het werken
Het is toch een hele hoop werk zo een boot.
Ondertussen ging ik verder met de zijkant van de boot.
En ja, ook die grote blauwe lullen van de boot moeten proper zijn.
Beetje wringen, maar Bart kan veel.
Je hebt vele rozen dingen zien voorbij komen, wel hier show ik ze. Onze doeken.
Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.
Glans en reflectie terug.
Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.
De volgende dag lag de boot gedraaid zodat we de andere kant ook onder handen konden nemen.
Overzichts-foto, begint er goed uit te zien.
Ook de details moeten gedaan worden, hier aan de slag met de power cone.
Tijd voor een laagje wax.
Tijd voor een laagje wax, aanbrengen op eigen risico.
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
Het eindresultaat.
Bedankt voor het bekijken van de foto's, de kwaliteit is wel wat verschillend maar de foto's komen dan ook uit drie verschillende camera's. Ook mijn excuses dat het wat meer foto's zijn, maar ik wou er niet teveel verwijderen aangezien het toch een uniek project is.
Laatst bewerkt door een moderator: