Ha mannen,
Na een jaar lang kennis van producten en werkwijze opgedaan en producten gekocht te hebben met betrekking tot handmatig wassen, kleien, "paintcleanen", glazen en waxen, heb ik 2 weken geleden met twee anderen (vriend en broertje) een DAP900-set gekocht: https://www.carclean.com/nl/dap900-v3-raffini-starterskit-power-pack.html
Ik heb inmiddels veel gelezen over het polijsten met een (foolproof) DAP900. Toch heb ik nog een aantal vragen die ik jullie graag wil stellen. Hieronder mijn plan van aanpak:
- Wassen en alles wat daar bij komt kijken (non-ferro, ruiten goed schoonmaken etc.)
- Niet drogen, maar kleien. Gebruik hiervoor Monello klei + detailspray
- Nog een keer "snel" wassen om de detailspray er af te krijgen
- Drogen
- Paintcleaner sla ik over (heb in meerdere topics gelezen dat dit overbodig is als men toch gaat polijsten. Klopt dit?)
- Polijsten
- Glaze
- Wax
- Overige dingen zoals trims, rain repellent, etc.
Het polijsten:
De vriend heeft zijn auto al gedaan (Audi uit 2005) en is begonnen met de Monello yellow cutting pad + Veloce. Eerst uitsmeren op stand 1 en daarna naar stand 5. Hij heeft per plek 1 hit (wat sneller meerdere damborden: omhoog-omlaag, links-recht) gedaan. Tijdens deze "sessie" heeft hij de pad 3 x schoongemaakt onder de kraan en een paar minuten op de machine op de hoogste stand laten draaien om te drogen.
Na de hele auto gedaan te hebben, heeft hij de white polishing pad + Finale gebruikt en hetzelfde gedaan (steeds maar 1 hit).
Extra info: Overal lees ik dat de lak van mijn auto (BMW uit 2003) dik is. Ik denk dat de auto, ondanks dat hij er erg goed uit ziet, nog nooit gepolijst is.
Vragen:
- Ik kom verschillende filmpjes op YouTube tegen waarin beweerd wordt dat zwarte lak "anders" gepolijst moet worden. Weet even niet meer wat er nou anders was, maar klopt dit?
- Ik lees veel over het aantal "hits". Als je een dambord maakt tijdens het polijsten, hoe kan een extra "hit" (dus hetzelfde nog een keer doen) verschil maken? Is de hardheid/dikte van de lak hier relevant?
- De vriend heeft de "midden-stap" orange + mezzo overgeslagen. Is dit een logische gedachte? Of kan ik beter orange + mezzo en white + finale doen en yellow + veloce overslaan?
- Is het schoonmaken van de pad na 1/3e van de auto (steeds 1 hit) voldoende? En kan het drogen op de machine op de hoogste stand kwaad voor de machine?
- Ik heb geen ontvetter. Is het aan te raden om na de laatste polijststap de auto nogmaals te wassen en te drogen?
- Ik ben 1.86 meter, maar toch vraag ik me af of een krukje voor het dak handig is
. Hoe doen jullie dat?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Alvast bedankt!
Otto
Na een jaar lang kennis van producten en werkwijze opgedaan en producten gekocht te hebben met betrekking tot handmatig wassen, kleien, "paintcleanen", glazen en waxen, heb ik 2 weken geleden met twee anderen (vriend en broertje) een DAP900-set gekocht: https://www.carclean.com/nl/dap900-v3-raffini-starterskit-power-pack.html
Ik heb inmiddels veel gelezen over het polijsten met een (foolproof) DAP900. Toch heb ik nog een aantal vragen die ik jullie graag wil stellen. Hieronder mijn plan van aanpak:
- Wassen en alles wat daar bij komt kijken (non-ferro, ruiten goed schoonmaken etc.)
- Niet drogen, maar kleien. Gebruik hiervoor Monello klei + detailspray
- Nog een keer "snel" wassen om de detailspray er af te krijgen
- Drogen
- Paintcleaner sla ik over (heb in meerdere topics gelezen dat dit overbodig is als men toch gaat polijsten. Klopt dit?)
- Polijsten
- Glaze
- Wax
- Overige dingen zoals trims, rain repellent, etc.
Het polijsten:
De vriend heeft zijn auto al gedaan (Audi uit 2005) en is begonnen met de Monello yellow cutting pad + Veloce. Eerst uitsmeren op stand 1 en daarna naar stand 5. Hij heeft per plek 1 hit (wat sneller meerdere damborden: omhoog-omlaag, links-recht) gedaan. Tijdens deze "sessie" heeft hij de pad 3 x schoongemaakt onder de kraan en een paar minuten op de machine op de hoogste stand laten draaien om te drogen.
Na de hele auto gedaan te hebben, heeft hij de white polishing pad + Finale gebruikt en hetzelfde gedaan (steeds maar 1 hit).
Extra info: Overal lees ik dat de lak van mijn auto (BMW uit 2003) dik is. Ik denk dat de auto, ondanks dat hij er erg goed uit ziet, nog nooit gepolijst is.
Vragen:
- Ik kom verschillende filmpjes op YouTube tegen waarin beweerd wordt dat zwarte lak "anders" gepolijst moet worden. Weet even niet meer wat er nou anders was, maar klopt dit?
- Ik lees veel over het aantal "hits". Als je een dambord maakt tijdens het polijsten, hoe kan een extra "hit" (dus hetzelfde nog een keer doen) verschil maken? Is de hardheid/dikte van de lak hier relevant?
- De vriend heeft de "midden-stap" orange + mezzo overgeslagen. Is dit een logische gedachte? Of kan ik beter orange + mezzo en white + finale doen en yellow + veloce overslaan?
- Is het schoonmaken van de pad na 1/3e van de auto (steeds 1 hit) voldoende? En kan het drogen op de machine op de hoogste stand kwaad voor de machine?
- Ik heb geen ontvetter. Is het aan te raden om na de laatste polijststap de auto nogmaals te wassen en te drogen?
- Ik ben 1.86 meter, maar toch vraag ik me af of een krukje voor het dak handig is
Ben benieuwd naar jullie antwoorden!
Alvast bedankt!
Otto