• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijsten, praktische vragen voor zwarte BMW E39 uit 2003

Arbi

Detailing trainee
22 jan 2017
35
30
36
Ha mannen,

Na een jaar lang kennis van producten en werkwijze opgedaan en producten gekocht te hebben met betrekking tot handmatig wassen, kleien, "paintcleanen", glazen en waxen, heb ik 2 weken geleden met twee anderen (vriend en broertje) een DAP900-set gekocht: https://www.carclean.com/nl/dap900-v3-raffini-starterskit-power-pack.html

Ik heb inmiddels veel gelezen over het polijsten met een (foolproof) DAP900. Toch heb ik nog een aantal vragen die ik jullie graag wil stellen. Hieronder mijn plan van aanpak:

- Wassen en alles wat daar bij komt kijken (non-ferro, ruiten goed schoonmaken etc.)
- Niet drogen, maar kleien. Gebruik hiervoor Monello klei + detailspray
- Nog een keer "snel" wassen om de detailspray er af te krijgen
- Drogen
- Paintcleaner sla ik over (heb in meerdere topics gelezen dat dit overbodig is als men toch gaat polijsten. Klopt dit?)
- Polijsten
- Glaze
- Wax
- Overige dingen zoals trims, rain repellent, etc.

Het polijsten:

De vriend heeft zijn auto al gedaan (Audi uit 2005) en is begonnen met de Monello yellow cutting pad + Veloce. Eerst uitsmeren op stand 1 en daarna naar stand 5. Hij heeft per plek 1 hit (wat sneller meerdere damborden: omhoog-omlaag, links-recht) gedaan. Tijdens deze "sessie" heeft hij de pad 3 x schoongemaakt onder de kraan en een paar minuten op de machine op de hoogste stand laten draaien om te drogen.
Na de hele auto gedaan te hebben, heeft hij de white polishing pad + Finale gebruikt en hetzelfde gedaan (steeds maar 1 hit).

Extra info: Overal lees ik dat de lak van mijn auto (BMW uit 2003) dik is. Ik denk dat de auto, ondanks dat hij er erg goed uit ziet, nog nooit gepolijst is.

Vragen:

- Ik kom verschillende filmpjes op YouTube tegen waarin beweerd wordt dat zwarte lak "anders" gepolijst moet worden. Weet even niet meer wat er nou anders was, maar klopt dit?
- Ik lees veel over het aantal "hits". Als je een dambord maakt tijdens het polijsten, hoe kan een extra "hit" (dus hetzelfde nog een keer doen) verschil maken? Is de hardheid/dikte van de lak hier relevant?
- De vriend heeft de "midden-stap" orange + mezzo overgeslagen. Is dit een logische gedachte? Of kan ik beter orange + mezzo en white + finale doen en yellow + veloce overslaan?
- Is het schoonmaken van de pad na 1/3e van de auto (steeds 1 hit) voldoende? En kan het drogen op de machine op de hoogste stand kwaad voor de machine?
- Ik heb geen ontvetter. Is het aan te raden om na de laatste polijststap de auto nogmaals te wassen en te drogen?
- Ik ben 1.86 meter, maar toch vraag ik me af of een krukje voor het dak handig is :joy:. Hoe doen jullie dat?

Ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Alvast bedankt!

Otto
 
- Ik kom verschillende filmpjes op YouTube tegen waarin beweerd wordt dat zwarte lak "anders" gepolijst moet worden. Weet even niet meer wat er nou anders was, maar klopt dit?

Lak kan niet racistisch behandeld worden. Zwart, wit, rood of geel allemaal hetzelfde.

- Ik lees veel over het aantal "hits". Als je een dambord maakt tijdens het polijsten, hoe kan een extra "hit" (dus hetzelfde nog een keer doen) verschil maken? Is de hardheid/dikte van de lak hier relevant?

Je moet het polijstmiddel goed doorwerken. De korrel moet zijn werk goed kunnen doen. Youtube laat zat filmpjes zien hoe en wat.

- De vriend heeft de "midden-stap" orange + mezzo overgeslagen. Is dit een logische gedachte? Of kan ik beter orange + mezzo en white + finale doen en yellow + veloce overslaan?

Als je tevreden bent met het resultaat wat hieruit komt dan is het goed. Polijsten is in principe als volgt.
Veloce haalt defecten weg maar laat erg kleine defecten na omdat het product "schuurt"
Mezzo haalt de defecten van Veloce weg maar laat nog kleinere "defecten" na
Finale haalt de defecten van Mezzo weg en laat dan een glans achter.

- Is het schoonmaken van de pad na 1/3e van de auto (steeds 1 hit) voldoende? En kan het drogen op de machine op de hoogste stand kwaad voor de machine?

Wel als je het te lang doet. Ik zou na ieder paneel de pad beoordelen en eigenlijk het liefst schoonmaken na ieder paneel. Hoe viezer de pad des te kleiner de correctie en grotere kans op pad implosie. Droog deppen op een doek is ook nog een optie.

- Ik heb geen ontvetter. Is het aan te raden om na de laatste polijststap de auto nogmaals te wassen en te drogen?

Dat kan maar ik zou persoonlijk een flesje Prep of Ex aanschaffen. Daarmee kun je na iedere polijstgang ook je werk beter beoordelen omdat je dan naar een "schoon" oppervlak kijkt en niet naar overgebleven polijstmiddel.

- Ik ben 1.86 meter, maar toch vraag ik me af of een krukje voor het dak handig is :joy:. Hoe doen jullie dat?

Jezelf vaker een schop onder de kont laten geven.
 
Dag Otto,

Ik zou de pad (zeker de pad voor Veloce of Mezzo) veeeel vaker schoonmaken. Zeker eens per paneel, maar misschien wel vaker. MIsschien heb je wel 2-4 hits nodig om defecten eruit te halen. Als je een middenklasser motorkap in vier delen opdeelt, en je geeft elk deel 3 hits, dan zou je bijvoorbeeld na elke 3 hits de pad schoon kunnen maken, en maak je dus, alleen voor de motorkap al, de pad 3 keer schoon.
 
dat zwarte lak "anders" gepolijst moet worden
Nope! :p De kleur van een lak zegt niets over de eigenschappen van een lak. (Type lak, zoals metallic, met of zonder blanke lak, etc)

Ik lees veel over het aantal "hits". Als je een dambord maakt tijdens het polijsten, hoe kan een extra "hit" (dus hetzelfde nog een keer doen) verschil maken? Is de hardheid/dikte van de lak hier relevant?
De korrels in het polijstmiddel zullen afbreken van grove/grote korrel naar kleinere/fijnere korrel. Wanneer je dus na één hit nog dingen niet gecorrigeerd hebt, dan doe je nog een hit om opnieuw grof te slijpen. Het heeft namelijk geen zin om met al die fijnere korrels de nog diepere defecten te willen raken, want dat gaat simpelweg amper.

De vriend heeft de "midden-stap" orange + mezzo overgeslagen
Als je met Gele Pad + Veloce (Grofste combi) polijst en je maakt gebruik van het feit dat de korrels afbreken, dan zou je eventueel de middelste stap kunnen overslaan. (Zie verhaal hierboven) Idealiter zou je alle stappen moeten doen, maar als je al tevreden bent met wat je doet, dan ben je tevreden, toch? :p

Is het schoonmaken van de pad na 1/3e van de auto (steeds 1 hit) voldoende?
Een pad schoonmaken na 1/3 van een auto?! Dit zou ik veeeeel eerder doen. Denk aan 2 goede hits, waarbij één hit betekent dat je de welbekende 4 erwtjes polijstmiddel aanbrengt en deze doorwerkt.
Een pad die vol loopt met polijstmiddel/lak/vuil zal minder goed werken en veel harder slijten. Sterker nog, de eerste keer dat ik ging polijsten en ook te weinig/verkeerd schoonmaakte kon ik de pad weggooien. Deze implodeerde! (Midden van de pad wordt week) :D

Ik heb geen ontvetter. Is het aan te raden om na de laatste polijststap de auto nogmaals te wassen en te drogen?
Een ontvetter gebruik je niet alleen om de auto nadien te ontvetten, maar ook zeker tijdens het polijsten. Zo kun je na een hit de lak afnemen en checken wat je vervolgens kan gaan doen.
Polijstresidu wil nog wel eens ophopen in kleine krasjes en dergelijke waardoor je ze niet meer ziet, maar ze er nog wel zijn. ;)

Ik ben 1.86 meter, maar toch vraag ik me af of een krukje voor het dak handig is :joy:. Hoe doen jullie dat?
Deuren open zetten en inderdaad een krukje. :p
 
Heel erg bedankt voor de uitgebreide en snelle reacties. Daar kan ik wat mee! Zeker voor zo'n eerste keer is het echt een wetenschap. Althans, als je het goed wil doen en alles wil begrijpen.

Nu snap ik wel waarom dat polijsten zo lang duurt (het schoonmaken van die pads :confused:). Is dat trouwens telkens onder de warme kraan + Dreft, daarna uitknijpen en even op een schone doek aandrukken voor het ergste vocht? Of moet de pad echt kurkdroog zijn en dus draaien op de hoogste stand? Hopelijk is de pad nog niet geïmplodeerd... (hoe zie/merk je dat?)

Zal ook een ontvetter aanschaffen. Moest toch nog wat detailspray voor het kleien bestellen... Is dit gewoon een kwestie van erop sprayen na het polijsten en afnemen met een doek?

Zal beginnen met de grofste pad en grofste polijstmiddel. Zal na 1 hit eens kijken wat het resultaat is. Ben toch een beetje huiverig voor teveel polijsten. Neem aan dat je ook al duidelijk verschil zal zien na 1 hit met grof en 1 hit met zacht.

Nogmaals dank!
 
Als ik alles goed begrijp is een testspot juist beginnen met de minst krachtige combinatie. En dan opschalen.
Dus niet wat jij zegt gelijk met de grofste combinatie.
Maar dat zal iemand je straks waarschijnlijk beter kunnen uitleggen.
 
Polijsten duurt niet lang doordat je pads moet schoonmaken. Dit duurt lang omdat het niet effe een machientje over je lak trekken is. :p

Ja, de pad schoonmaken met bijv. Dreft en lauw-warm water (niet alleen effe snel, goed schoonmaken). De pad niet uitwringen, maar tussen je handen platdrukken. Vervolgens op de DAP zetten en op stand 1-2 het meeste water eruit slingeren, dan nog even de machine iets sneller.

Duurt niet lang en de pad moet niet gortdroog. Beetje vochtig is juist goed. ;)

Zoals ik al zei; Dan is het foam week in het midden van de pad. Er kan ook zelfs duidelijk een bolletje onstaan.



Na je hit neem je het polijstresidu af. Daarna pak je de ontvetter erbij, spray dit op je doek en neem het paneel nogmaals af. Idealiter draai je de doek om naar de droge kant en wrijft na. :)


Een testspot begin je inderdaad met een minder grove combi. ;)
 
Polijsten duurt niet lang doordat je pads moet schoonmaken. Dit duurt lang omdat het niet effe een machientje over je lak trekken is. :p

Ja, de pad schoonmaken met bijv. Dreft en lauw-warm water (niet alleen effe snel, goed schoonmaken). De pad niet uitwringen, maar tussen je handen platdrukken. Vervolgens op de DAP zetten en op stand 1-2 het meeste water eruit slingeren, dan nog even de machine iets sneller.

Duurt niet lang en de pad moet niet gortdroog. Beetje vochtig is juist goed. ;)

Zoals ik al zei; Dan is het foam week in het midden van de pad. Er kan ook zelfs duidelijk een bolletje onstaan.



Na je hit neem je het polijstresidu af. Daarna pak je de ontvetter erbij, spray dit op je doek en neem het paneel nogmaals af. Idealiter draai je de doek om naar de droge kant en wrijft na. :)


Een testspot begin je inderdaad met een minder grove combi. ;)

Wederom bedankt! Hoogstwaarschijnlijk volgend weekend aan de slag. Nu al zin in :D!