• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstmachines

Dirkidee

Detailing rookie
10 okt 2025
3
15
Na mij eerst voorgesteld te hebben, mijn eerste vraag.
Ik wil een keertje mijn beide autootjes, een Fiat 500C parelmoer 2013 en Ford Focus zilvergrijs metallic 2003, polijsten. Voor het gemak zou dan een polijstmachine uitkomst bieden.
Een Google zoektocht naar reviews levert veel op, maar ik denk dat op dit forum de echte ervaringsdeskundigen zitten. Ik weet wat Carclean in het assortiment heeft, maar voor een keertje polijsten lijkt me dat een beetje overdone dat aan te schaffen.
Ik zoek dus advies van mensen die een polijstmachine bezitten in een veel lagere prijsklasse. Er is zoveel aanbod in de prijsklasse 50 a 100 euro, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Een machine met snoer, daar een accu het leven laat, bij weinig gebruik. Geen overdreven herrie maakt, zodat de buurt gaat klagen, ik geen oordoppen hoef in te doen. Ik moet het namelijk op straat doen en niet te veel trilt, zodat ik mijn armen daarna nog kan gebruiken.;)
Wie oh wie is ervaringsdeskundig en heeft tips.

Ik zou op zoek gaan naar een DAP900V2 of V3.
Dit zijn dual Action machines die meer dan geschikt zijn om de Fiat en Ford lak aan te kunnen.
Ze worden regelmatig aangeboden door mensen die willen opwaarderen naar een Flex of Rupes.

Herrie maken ze allemaal, zelf gebruik ik altijd gehoorbescherming.
Trilling ga je ook niet voorkomen, al zit er wel wat verschil tussen de ene en de andere (duurdere) machine.

Tips om op te letten :
- Dual Action en geen rotary kiezen,
- Uitslag zou ik tussen de 12&15mm kiezen,
- Backingplate geschikt voor 125mm pads

Een machine van de bouwmarkt gaat je niet verder helpen omdat die bij een beetje belasting al weinig tot niets meer doet.
Daarbij zit je vaak vast aan 1 type pad wat erop past.

Bij CarClean kan je zelf de machines testen en krijg je er gelijk uitleg bij.
Als je je woonplaats deelt, is er wellicht ook wel iemand woonachtig in je buurt waar je een machine mag proberen en wat praktische tips kan geven.

• Leuk
Reacties: Dirkidee
Eens met @Juffer1 ik denk ook dat een dap variant de meest wijze keuze is wel wil ik wat toevoegen.
Ik weet dat je op de 8mm dap variant naast een grote ook een kleine backingplate past en dat maakt em veelzijdiger.
Ik weet niet uit mij hoofd of dat ook mogelijk is op de 15mm dap variant (ik dacht van niet) maar dat is iets om over na te denken.
Ik denk (al zou een testspot dat moeten uitwijzen) dat je het meest baat hebt bij een medium en finishing polijstmiddel dus let daar ook op bij de aanschaf van een set. Ik denk dat je bij Ford of Fiat lakken niet direct naar grove middelen moet grijpen.

Laatst bewerkt: