• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polijstmiddel onmogelijk af te nemen

Jansen

Detailing guru
Tester of Bling
13 apr 2015
4.458
193
Utrecht
Dag,

Ik ben momenteel bezig om een Hyundai i20 te polijsten. De auto is van mijn vriendin, dus ik heb hem al vaker onder handen genomen en staat er dus redelijk netjes bij.

Het afnemen van het polijstmiddel ging echter voor geen meter. Ik ben begonnen met Scholl S30+, daarna overgestapt op Scholl S20 (omdat er een paar wat diepere krasjes waren) en daarna weer Scholl S30+.

Ik heb gewerkt op het rechter achterportier en ik ben te werk gegaan zoals ik normaal ook doe. Op onderstaand filmpje is te zien hoe het er uit zag. Excuses voor de verschikkelijke afbeelding. Het is een printscreen van een filmpje, omdat het me handig leek om een filmpje te laten zien, maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Uiteindelijk heb ik het polijstmiddel redelijk weg kunnen krijgen door Scholl S30+ te gebruiken en niet zo lang te polijsten. Als ik dat deed was het redelijk weg te vegen.

Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd doe of wat hier aan de hand is?

Jan

Bijlagen

• Polijstmiddel.webp
    Polijstmiddel.webp
    49,6 KB · Weergaven: 309
Ik vind de S3, S20 en S30 mooi spul, maar heb ook last van het af nemen de laatste tijd. Ik denk zelf dat ik teveel product gebruik.

Ondanks ik mezelf soms betrap op teveel gebruiken, en het polijstmiddel dan maar wat langer doorwerk, is het lastiger om af te nemen. Ik moet hier dan sowieso een doek met Prep voor gebruiken om het meeste residu te verwijderen en helemaal afnemen met een schone doek.

Kan ook de combinatie zijn van de temperatuur en hoeveelheid...

het polijstmiddel dan maar wat langer doorwerk, is het lastiger om af te nemen.

Jep, dat idee had ik ook. Het feit is dat ik het eerst juist lekker makkelijk vond afnemen, en nu ineens niet zo lekker. Het blijft een beetje een vettig goedje wat je niet zomaar effe afneemt. Ik dacht dus zelf dat het te maken had met de temperatuur en dat ik soms wat teveel gebruikte. Maar zoals jij nu ook aangeeft, lijkt ook het langer doorwerken de boel niet makkelijker te maken.

En dat terwijl je deze producten juist lekker wilt doorwerken. (S3 met name)

Greetz

Oh ja, ik had je bericht niet helemaal goed gelezen :D

Ik zal morgen toch verder moeten, dus dan werk ik maar niet zo lang door. Ik had ditzelfde probleem laatst ook al op een zwarte Honda Civic.

@grandscenicman Ja, daar heb ik ook aan zitten denken. Ik had nu te weinig tijd om dat nog te doen, maar ik zal het morgen proberen. Dat is ook meestal mijn go-to als het niet helemaal lekker gaat. Echter, dit probeerde ik laatst dus ook op die Honda, en toen kreeg ik helemaaaal een bende die met geen mogelijkheid van de auto af was te krijgen.

Polijstresidu met een cleaner moeten verwijderen... Dat klinkt nou niet echt lekker. Wat moet, dat moet, maar zou het misschien aan andere factoren liggen?

Ik had een beetje meer moeite en kon met een 2de schone doek alles wegkrijgen. (Eerste met Prep)

Wat is er precies aan de hand, Jansen? Vettige bende na polijsten, of juist hardnekkig. Of beide.. ???

Als ik lang doorwerk dan krijg ik gewoon vlekken in de lak. Op het oog niet vettig. Je kan er overheen wrijven wat je wilt, maar er gebeurt gewoon niks. Zelfs na rijkelijk sprayen met Prep was er nauwelijks iets af te nemen.

Als ik niet zo lang doorwerk dan is het nog een beetje vettig en is het met redelijk wat moeite eraf te krijgen. Maar dan nog steeds lijkt het alsof er een hele lichte waas overheen licht. Daarnaast is het paneel dat ik gepolijst heb een fractie minder zwart dan het aanliggende paneel.

Wauw, dat klinkt inderdaad apart. Ik heb letterlijk geen idee.

Dus met polijsten werk je iets dieper in de lak, wat met Prep niet af te nemen is of minder wordt. Da´s best vaag, zeg maar.

Ik werk S3 + S30 best wel door. Eigenlijk tot het behoorlijk transparant is. De Porsche spoiler, bijvoorbeeld. Met Geel/Veloce wil ik de meeste correctie behalen. 1 a 2 hits om de zwaarste defecten geraakt te hebben. Vervolgens doe ik een hit met Geel/S3 om nog nét wat meer correctie te verkrijgen en al een flink stuk richting een finish door te werken. Dan sluit ik af met Wit/S3.

Heb dit ooit een keer gehad met Rupes polijst middel, maar toen was het veel kouder.
Kreeg de boel ook niet schoon. verder gegaan met Monello en daar had ik het probleem niet bij.

Rupes is op waterbasis,, en Monello op olie basis. het bleek dus dat Rupes polijst middel niet tegen de kou kon.

Had je het polijst middel wel goed geschud?

Als ik dus lang doorwerk dan gaat het van de normale vettige/smeerbare toestand, naar iets wat vlekkerig wordt en niet meer van de lak komt.

@Bikkel Ja, ik heb goed geschud. Dat doe ik voordat ik begin, en elke keer als ik opnieuw polijstmiddel aanbreng. Ditzelfde heb ik dus ook met Monello middelen gehad, maar dan op een andere auto. Die heb ik nog niet op deze auto gebruikt.

Best bizar... Ik heb nog nooit een polijst middel gehad wat makkelijker afnam dan s30!

Maar waarom nemen jullie af met prep? En niet met een detailer?

Ik neem ook wel eens af met een detailer, maar ik heb momenteel alleen Meguiar's Last touch staan en die vond ik daarvoor niet echt denderend werken.

Toevallig niet vooraf gewassen met APC oid ?

Soms heb je van die lakken die met polijstmiddel A niet lekker willen werken maar met middel B wel.
Datzelfde geldt ook voor producten zoals Prep. In dat soort gevallen wil een Quick detailer ook wel eens uitkomst bieden.

De tip van Prof. Polish is een hele goede want dat werkt erg goed.

Wat ook goed werkt (maar wel tijdrovender is), is om de auto na het polijsten te wassen.

@Juffer1 Ik heb wel een aantal delen met APC gewassen, zoals de emblemen, en de rubbers rondom de ramen. Wat voor effect zou dat hebben op de lak en het polijsten ervan?

Ik zal morgen nog eens kijken of Finale of Prof Polish beter werken. En ik zal de auto na het polijsten ook nog een keertje wassen.