Tijd voor een test van de nieuwe Poorboys Liquid Natty Blue wax, welke ik in deze test heb afgezet tegen een andere vloeibare wax, namelijk de Collinite 845.
Prijs en beschikbaarheid
• € 18,99 Poorboys Liquid Natty Blue, 473ml, diverse aanbieders.
• € 17,49 Collinite 845, 473ml, diverse aanbieders.
Prijs/Kwaliteitsverhouding
• 8/10 voor de Poorboys Liquid Natty Blue
• 9/10 voor de Collinite op basis van geschatte standtijd ten opzichte van de Natty Blue
Product omschrijving
“Natty's Blue is speciaal voor donkere of warmkleurige auto's, zodat je extra diepte en glans verkrijgt. Op basis van Carnauba wax beschermt deze wax je lak tegen UV-straling en weersinvloeden. Ruikt lekker naar ouderwetse kauwgomballen en is zeer makkelijk in gebruik. Deze liquid-versie is ideaal voor machinaal gebruik, vlekt niet op kunststofdelen en bevat geen cleaners"
Ok, ‘year round protection’ en ‘easy-on/easy-off’, en ook in de zon te gebruiken.
En de 845:
“De Liquid Insulator Wax is in eerste instantie ontwikkeld voor electriciteitsbedrijven om te beschermen tegen krachtstroom, kortsluiting en explosies. Je kan je voorstellen dat deze wax dus een extreme bescherming biedt voor je auto! De Insulator is een vloeibare carnauba wax, met een échte carnauba glans en met een bescherming zoals je alleen terugvindt bij sealants. Je kunt een bescherming tot 5 maanden en een noemenswaardige waterafstotendheid verwachten van de Insulator. Deze wax is ook uitermate geschikt om pleziervaartuigen (boten etc.) mee te beschermen! “
Als ik de productbeschrijvingen zou volgen, zou je de Natty kunnen zien als een wat luxe wax en de 845 als een no-nonsense performancewax en zo zie ik Collinite eigenlijk zelf ook wel.
Verpakking
Natty:
De bekende fles die verschillende fabrikanten gebruiken, met de bekende spatdop (als je de dop dichtdoet spat het vaak iets). Ziet er verder allemaal netjes en verzorgt uit. Pakkende teksten, en een heus ‘verkooppraatje’ doet het best goed.
Cijfer verpakking 8/10
845:
De fles van de 845 is verder gelijkwaardig, maar de dop vind ik wat minder; sluit niet helemaal lekker aan. Verder weinig poespas, en rode letters.
Cijfer verpakking 7/10
Uiterlijk en Geur
De Natty Liquid is zelfs behoorlijk ‘liquid’
Het heeft een blauwige kleur, en ruikt fantastisch naar kauwgomballen, net als z’n harde broer, heerlijk!
Deze fles had sterk de neiging tot ‘schiften’, waarbij na 2 dagen bovenin de fles een waterige en doorzichtige vloeistof kwam bovendrijven. 3 keer schudden en het was weg, en ik denk dat het geen invloed heeft op het product of de werking ervan.
De wax voelt olierijk en ‘zacht’ tussen de vingers. Het is iets persoonlijks, maar geurtjes en kleur spreken mij wel aan. Daar voldoet deze wax prima aan.
Cijfer Uiterlijk en Geur 8/10
De 845 is een iets ander verhaal: minder vloeibaar (als ‘ie eenmaal vloeibaar is na schudden of opwarmen in warm water), stinkt naar petroleum, heeft een witgele kleur als vaseline, maar voelt verder ook glad en olierijk tussen de vingers.
Qua ‘beleving’ vind ik de 845 minder interessant ten opzichte van de Natty.
Cijfer Uiterlijk en Geur 6/10
Gebruik van het product
Wat is een test zonder een test?
Fiatje, motorkapje net gekleid en gepolijst, 2 producten dus verdelen in twee die kap! Links de Natty Liquid, en rechts de 845.
Bovenkant van de kap met handpad de wax aangebracht, en onderkant met dap+rode pad op stand 2. In beide gevallen 2 drupjes, en dat was voldoende. Beide waxen waren eenvoudig machinaal aan te brengen, maar ook handmatig ging het net zo snel. Wel merk je dat de 845 tijdens het opbrengen (machinaal of met de hand) iets fijner ‘glijdt’ en duidelijker is te zien waar je al geweest bent. De Natty voelt iets ‘droger’ en ‘stroever’ maar dat is natuurlijk onzin… Alhoewel…. de Natty voelt nou eenmaal iets wateriger en de 845 olierijker en vetter, en water is stroever dan olie… Hahaha, dit gaat te ver!
Hazing van de Natty was iets anders dan de 845; wat meer ‘vettig’ en ‘wittig’ ogend maar het was absoluut niet vet of dik aangebracht; de swipetest was hierin duidelijk. Hazing bekeken na 5 en 15 minuten; geen verschil dus langer wachten dan 5 minuten is niet nodig. Moeilijk te zien dat de Natty iets anders eruit ziet na 5-15 minuten.
De swipetest van Natty:
Vervolgens de rest vd auto met Natty’s gedaan. Daarna het grote uitpoetsen; welke is echt ‘easy-on, easy-off’ ?
De Natty’s met schone Cobra doek en 1 lichte veeg:
Dit stukje zat de wax er eigenlijk te dik op.
Hoppa, schoon en glimmend!
Wow, vergelijkbaar met Fuzion denk ik.
De 845 ging iets lastiger, maar ook niet dat ik een hamer en beitel nodig had De 845 was echt zorgvuldig dun aangebracht (2 drupjes). Hierbij geen foto van de Fiat, maar straks een vergelijk op een Passat.
Het resultaat van beide waxen na uitpoetsen (op een gekleide en gepolijste ondergrond):
Natty’s:
Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima.
845:
Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima. Geen verschil merkbaar met Natty.
Het eindshot ziet er goed uit; beide zijden strak en glimmend, maar totaal geen verschil zichtbaar.
De kant met Natty voelt ‘zachter’ aan dan die van de 845; gladder is niet helemaal het juiste woord. Fuzion heeft dit helemaal; net of je een nieuwe zachte poetsdoek aait
Een keiharde waarheid is dat een wax minder effect heeft op de glans dan polijsten; hoe gladder en strakker de ondergrond des te meer glans. Hierbij wordt ook wel eens gezegd dat de wax 5-10% van de glans uitmaakt en de voorbereiding (kleien, polijsten, glaze, etc) minimaal 90%.
Ik denk dat bovenstaande verhoudingen kloppen als je ondergrond al perfect is, en een wax eigenlijk überhaupt niet zoveel meer toe kan voegen; net zoals glaze in veel gevallen niets of niets zichtbaars kan verbeteren als de voorgaande polijstsessie strak was.
Stelling om te onderzoeken: Als je ondergrond niet zo perfect is, zal de toegevoegde waarde van wax aan glans hoger zijn en voegt wax wel degelijk duidelijk iets toe.Dit gaan we testen op een uitstekend testobject: mijn VW Passat. Gewassen maar nog steeds onder de vliegen/etc, niet gekleid, niet gepolijst sinds 13 maanden (ja echt…), laatste waxbeurt met Fuzion in mei...
De auto ziet er echt niet uit, en zit onder de krassen en lichte wasswirls.
Links 845, rechts Natty’s. In dit geval ga ik de hele auto door het midden delen van voor naar achter met die beide waxen. Aangebracht deels met hand, deels met dap. Hazen volgens instructie, en gelijkwaardig met de Fiat.
Nieuwe doekjes per product (Cobra dacht ik), en uitpoetsen:
Natty uitpoetsen:
En veeg, en weg!
845 uitpoetsen:
En veeg, en… niet helemaal weg…
Iets meer kracht zetten met de doek, 2 keer vegen, en alsnog prima.
Glimt toch weer behoorlijk…
De Natty (let wel: niet gekleid, niet gepolijst, geen glaze, gore auto eigenlijk….):
De 845; in de reflectie geen vogelpoepje of kras, maar een vliegtuig… Zo helder was de lak
Mensen in het vliegtuig zagen ook de mooie glans
In close-up (voor zover die buttcamera van mij dat kan…) een spiegelkap voor/na:
Conclusie op stelling: wax voegt duidelijk glans toe aan een ongeprepareerde ondergrond, in verhouding meer dan bij een perfecte ondergrond.
Geintje tussendoor: tot slot een voorbeeld hoe een foto een verkeerd beeld kan geven; exact dezelfde auto, foto’s 5 seconden na elkaar genomen maar dan vanuit een andere hoek.
Duidelijk een foto van de Fiat NA het detailen!
Of toch niet….
Het was genomen VOOR ik ging wassen en detailen.
Terug naar de test: Natty Liquid versus 845.
Het spijt me dat ik geen foto’s heb van de beading van beide waxen; mijn camera heeft het kort daarna begeven. Beide waxen direct na het waxen mooie kleine druppeltjes, maar die van de 845 duidelijk ronder.
Sinds het aanbrengen begin september en het schrijven nu (4 november) is er met de Fiat weinig gereden. Met de Passat circa. 7-8.000km. Na elke regenbui word ik nog steeds verblijd met een mooie beadingshow van beide waxen, en het is op de Passat heel mooi te zien waar de scheiding ligt in het midden. De 845 behoudt zijn beading beter, maar de Natty volgt daar kort op. 2 keer wassen heeft geen overduidelijke invloed gehad.
Cijfer gebruik van het product: voor beide waxen 8/10; de Natty scoort met gebruiksgemak qua geur en uitpoetsen en de Collinite vanwege het iets makkelijker aanbrengen en een (hoogst waarschijnlijk) betere standtijd.
Ik heb een testsample aan Eelco gegeven, en dit was zijn feedback:
“Heb gistermiddag nog even een laagje Natty's Liquid op de Caddy gedapt, ging prima opzich, vind alleen dat hij wat te waterig is, waardoor hij heel snel in je pad trekt en je dus snel te veel gebruikt.
Ben de hele auto rond geweest, alvorens hem af te nemen, wat op zich niet heel moeilijk ging, alleen waar het is dikker opgebracht was, ging het er wat moeilijk en turtlewax-achtig af (dat je wat van dat witte stof in je doek krijgt), dus niet te lang laten kuren en evt. op de lastig verwijderbare spots een beetje detailspray gebruiken.
De "feel" (het aaien) was lekker glad, benaderd het resultaat van EX-P wel wat. Wel heel anders dan de Collinite 845, 915, Natty's white en Fuzion.
Geur is uiteraard zoals altijd goed bij PB.”
De beading heb ik niet gefotografeerd (nog); binnenkort zal ik vragen de auto te wassen voor de 1e keer en te testen. De Natty op mijn eigen auto geeft een mooie beading, maar die van de 845 is mooier (kleinere druppeltjes). Wordt vervolgt dit stuk
Conclusie
De Poorboys Natty Liquid heeft mijn hart gestolen; een goedkope wax die lekker ruikt, fijn verwerkt en een standtijd die na circa 8 weken nog steeds goed houdt!
De 845 zal langer houden, maar is iets lastiger uit te poetsen en stinkt
De Natty en de 845 hebben beide unieke eigenschappen die een bepaalde doelgroep kunnen aanspreken.
Het gaat mij tever om de 845 uitsluitend als 'winterwax' weg te zetten, en de Natty's hiervan uit te sluiten...
De Liquid Natty krijgt de “tip van Tinus-award” (de 845 had deze al, hahaha)
Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden, droog en zonnig weer.
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in goede staat.
Totaal cijfer
8/10 voor de Natty (de 845 idem, maar het ging om de Natty hier)
UPDATE 4 JANUARI; ZIE POST ONDERIN
UPDATE/UPDATE 7 FEBRUARI; ZIE POST ONDERIN
Prijs en beschikbaarheid
• € 18,99 Poorboys Liquid Natty Blue, 473ml, diverse aanbieders.
• € 17,49 Collinite 845, 473ml, diverse aanbieders.
Prijs/Kwaliteitsverhouding
• 8/10 voor de Poorboys Liquid Natty Blue
• 9/10 voor de Collinite op basis van geschatte standtijd ten opzichte van de Natty Blue
Product omschrijving
“Natty's Blue is speciaal voor donkere of warmkleurige auto's, zodat je extra diepte en glans verkrijgt. Op basis van Carnauba wax beschermt deze wax je lak tegen UV-straling en weersinvloeden. Ruikt lekker naar ouderwetse kauwgomballen en is zeer makkelijk in gebruik. Deze liquid-versie is ideaal voor machinaal gebruik, vlekt niet op kunststofdelen en bevat geen cleaners"
Ok, ‘year round protection’ en ‘easy-on/easy-off’, en ook in de zon te gebruiken.
En de 845:
“De Liquid Insulator Wax is in eerste instantie ontwikkeld voor electriciteitsbedrijven om te beschermen tegen krachtstroom, kortsluiting en explosies. Je kan je voorstellen dat deze wax dus een extreme bescherming biedt voor je auto! De Insulator is een vloeibare carnauba wax, met een échte carnauba glans en met een bescherming zoals je alleen terugvindt bij sealants. Je kunt een bescherming tot 5 maanden en een noemenswaardige waterafstotendheid verwachten van de Insulator. Deze wax is ook uitermate geschikt om pleziervaartuigen (boten etc.) mee te beschermen! “
Als ik de productbeschrijvingen zou volgen, zou je de Natty kunnen zien als een wat luxe wax en de 845 als een no-nonsense performancewax en zo zie ik Collinite eigenlijk zelf ook wel.
Verpakking
Natty:
De bekende fles die verschillende fabrikanten gebruiken, met de bekende spatdop (als je de dop dichtdoet spat het vaak iets). Ziet er verder allemaal netjes en verzorgt uit. Pakkende teksten, en een heus ‘verkooppraatje’ doet het best goed.
Cijfer verpakking 8/10
845:
De fles van de 845 is verder gelijkwaardig, maar de dop vind ik wat minder; sluit niet helemaal lekker aan. Verder weinig poespas, en rode letters.
Cijfer verpakking 7/10
Uiterlijk en Geur
De Natty Liquid is zelfs behoorlijk ‘liquid’
Het heeft een blauwige kleur, en ruikt fantastisch naar kauwgomballen, net als z’n harde broer, heerlijk!
Deze fles had sterk de neiging tot ‘schiften’, waarbij na 2 dagen bovenin de fles een waterige en doorzichtige vloeistof kwam bovendrijven. 3 keer schudden en het was weg, en ik denk dat het geen invloed heeft op het product of de werking ervan.
De wax voelt olierijk en ‘zacht’ tussen de vingers. Het is iets persoonlijks, maar geurtjes en kleur spreken mij wel aan. Daar voldoet deze wax prima aan.
Cijfer Uiterlijk en Geur 8/10
De 845 is een iets ander verhaal: minder vloeibaar (als ‘ie eenmaal vloeibaar is na schudden of opwarmen in warm water), stinkt naar petroleum, heeft een witgele kleur als vaseline, maar voelt verder ook glad en olierijk tussen de vingers.
Qua ‘beleving’ vind ik de 845 minder interessant ten opzichte van de Natty.
Cijfer Uiterlijk en Geur 6/10
Gebruik van het product
Wat is een test zonder een test?
Fiatje, motorkapje net gekleid en gepolijst, 2 producten dus verdelen in twee die kap! Links de Natty Liquid, en rechts de 845.
Bovenkant van de kap met handpad de wax aangebracht, en onderkant met dap+rode pad op stand 2. In beide gevallen 2 drupjes, en dat was voldoende. Beide waxen waren eenvoudig machinaal aan te brengen, maar ook handmatig ging het net zo snel. Wel merk je dat de 845 tijdens het opbrengen (machinaal of met de hand) iets fijner ‘glijdt’ en duidelijker is te zien waar je al geweest bent. De Natty voelt iets ‘droger’ en ‘stroever’ maar dat is natuurlijk onzin… Alhoewel…. de Natty voelt nou eenmaal iets wateriger en de 845 olierijker en vetter, en water is stroever dan olie… Hahaha, dit gaat te ver!
Hazing van de Natty was iets anders dan de 845; wat meer ‘vettig’ en ‘wittig’ ogend maar het was absoluut niet vet of dik aangebracht; de swipetest was hierin duidelijk. Hazing bekeken na 5 en 15 minuten; geen verschil dus langer wachten dan 5 minuten is niet nodig. Moeilijk te zien dat de Natty iets anders eruit ziet na 5-15 minuten.
De swipetest van Natty:
Vervolgens de rest vd auto met Natty’s gedaan. Daarna het grote uitpoetsen; welke is echt ‘easy-on, easy-off’ ?
De Natty’s met schone Cobra doek en 1 lichte veeg:
Dit stukje zat de wax er eigenlijk te dik op.
Hoppa, schoon en glimmend!
Wow, vergelijkbaar met Fuzion denk ik.
De 845 ging iets lastiger, maar ook niet dat ik een hamer en beitel nodig had De 845 was echt zorgvuldig dun aangebracht (2 drupjes). Hierbij geen foto van de Fiat, maar straks een vergelijk op een Passat.
Het resultaat van beide waxen na uitpoetsen (op een gekleide en gepolijste ondergrond):
Natty’s:
Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima.
845:
Mooi diep, prima reflectie en lak schittert prima. Geen verschil merkbaar met Natty.
Het eindshot ziet er goed uit; beide zijden strak en glimmend, maar totaal geen verschil zichtbaar.
De kant met Natty voelt ‘zachter’ aan dan die van de 845; gladder is niet helemaal het juiste woord. Fuzion heeft dit helemaal; net of je een nieuwe zachte poetsdoek aait
Een keiharde waarheid is dat een wax minder effect heeft op de glans dan polijsten; hoe gladder en strakker de ondergrond des te meer glans. Hierbij wordt ook wel eens gezegd dat de wax 5-10% van de glans uitmaakt en de voorbereiding (kleien, polijsten, glaze, etc) minimaal 90%.
Ik denk dat bovenstaande verhoudingen kloppen als je ondergrond al perfect is, en een wax eigenlijk überhaupt niet zoveel meer toe kan voegen; net zoals glaze in veel gevallen niets of niets zichtbaars kan verbeteren als de voorgaande polijstsessie strak was.
Stelling om te onderzoeken: Als je ondergrond niet zo perfect is, zal de toegevoegde waarde van wax aan glans hoger zijn en voegt wax wel degelijk duidelijk iets toe.Dit gaan we testen op een uitstekend testobject: mijn VW Passat. Gewassen maar nog steeds onder de vliegen/etc, niet gekleid, niet gepolijst sinds 13 maanden (ja echt…), laatste waxbeurt met Fuzion in mei...
De auto ziet er echt niet uit, en zit onder de krassen en lichte wasswirls.
Links 845, rechts Natty’s. In dit geval ga ik de hele auto door het midden delen van voor naar achter met die beide waxen. Aangebracht deels met hand, deels met dap. Hazen volgens instructie, en gelijkwaardig met de Fiat.
Nieuwe doekjes per product (Cobra dacht ik), en uitpoetsen:
Natty uitpoetsen:
En veeg, en weg!
845 uitpoetsen:
En veeg, en… niet helemaal weg…
Iets meer kracht zetten met de doek, 2 keer vegen, en alsnog prima.
Glimt toch weer behoorlijk…
De Natty (let wel: niet gekleid, niet gepolijst, geen glaze, gore auto eigenlijk….):
De 845; in de reflectie geen vogelpoepje of kras, maar een vliegtuig… Zo helder was de lak
Mensen in het vliegtuig zagen ook de mooie glans
In close-up (voor zover die buttcamera van mij dat kan…) een spiegelkap voor/na:
Conclusie op stelling: wax voegt duidelijk glans toe aan een ongeprepareerde ondergrond, in verhouding meer dan bij een perfecte ondergrond.
Geintje tussendoor: tot slot een voorbeeld hoe een foto een verkeerd beeld kan geven; exact dezelfde auto, foto’s 5 seconden na elkaar genomen maar dan vanuit een andere hoek.
Duidelijk een foto van de Fiat NA het detailen!
Of toch niet….
Het was genomen VOOR ik ging wassen en detailen.
Terug naar de test: Natty Liquid versus 845.
Het spijt me dat ik geen foto’s heb van de beading van beide waxen; mijn camera heeft het kort daarna begeven. Beide waxen direct na het waxen mooie kleine druppeltjes, maar die van de 845 duidelijk ronder.
Sinds het aanbrengen begin september en het schrijven nu (4 november) is er met de Fiat weinig gereden. Met de Passat circa. 7-8.000km. Na elke regenbui word ik nog steeds verblijd met een mooie beadingshow van beide waxen, en het is op de Passat heel mooi te zien waar de scheiding ligt in het midden. De 845 behoudt zijn beading beter, maar de Natty volgt daar kort op. 2 keer wassen heeft geen overduidelijke invloed gehad.
Cijfer gebruik van het product: voor beide waxen 8/10; de Natty scoort met gebruiksgemak qua geur en uitpoetsen en de Collinite vanwege het iets makkelijker aanbrengen en een (hoogst waarschijnlijk) betere standtijd.
Ik heb een testsample aan Eelco gegeven, en dit was zijn feedback:
“Heb gistermiddag nog even een laagje Natty's Liquid op de Caddy gedapt, ging prima opzich, vind alleen dat hij wat te waterig is, waardoor hij heel snel in je pad trekt en je dus snel te veel gebruikt.
Ben de hele auto rond geweest, alvorens hem af te nemen, wat op zich niet heel moeilijk ging, alleen waar het is dikker opgebracht was, ging het er wat moeilijk en turtlewax-achtig af (dat je wat van dat witte stof in je doek krijgt), dus niet te lang laten kuren en evt. op de lastig verwijderbare spots een beetje detailspray gebruiken.
De "feel" (het aaien) was lekker glad, benaderd het resultaat van EX-P wel wat. Wel heel anders dan de Collinite 845, 915, Natty's white en Fuzion.
Geur is uiteraard zoals altijd goed bij PB.”
De beading heb ik niet gefotografeerd (nog); binnenkort zal ik vragen de auto te wassen voor de 1e keer en te testen. De Natty op mijn eigen auto geeft een mooie beading, maar die van de 845 is mooier (kleinere druppeltjes). Wordt vervolgt dit stuk
Conclusie
De Poorboys Natty Liquid heeft mijn hart gestolen; een goedkope wax die lekker ruikt, fijn verwerkt en een standtijd die na circa 8 weken nog steeds goed houdt!
De 845 zal langer houden, maar is iets lastiger uit te poetsen en stinkt
De Natty en de 845 hebben beide unieke eigenschappen die een bepaalde doelgroep kunnen aanspreken.
Het gaat mij tever om de 845 uitsluitend als 'winterwax' weg te zetten, en de Natty's hiervan uit te sluiten...
De Liquid Natty krijgt de “tip van Tinus-award” (de 845 had deze al, hahaha)
Gebruikt
Wanneer is het product gebruikt? Periode september/oktober 2010
Waar is het product gebruikt? Buiten bij ca. 15-20 graden, droog en zonnig weer.
Op wat voor auto is het gebruikt? Fiat Grande Punto uit 2008 in een zwarte lak in goede staat.
Totaal cijfer
8/10 voor de Natty (de 845 idem, maar het ging om de Natty hier)
UPDATE 4 JANUARI; ZIE POST ONDERIN
UPDATE/UPDATE 7 FEBRUARI; ZIE POST ONDERIN