• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Porsche - 944 S2 (Koning Krijt)

Leuk hoor en wat een transformatie zeg. Deze 944 is met glans gered van een dof leven.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Wat een geweldig resultaat. Als je dit kan en mag doen moet het je toch veel voldoening geven. Ook hierin herken je toch weer het vakmanschap.
Voor mij heel leuk en vooral leerzaam om zo'n verslag te lezen. Quantoxx bedankt voor het verslag.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
Mooi gedaan! Jammer dat die lakken zo snel verkleuren maar goed geeft wel weer mogelijkheden. Met een goede coating en onderhoud zou de klant er lang profijt van kunnen hebben.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
* U P D A T E *

Toch maar met Collinite - 476S aan de gang gegaan. :p De vettigheid lijkt wel uit de lak te blijven zweten o.i.d, dus ga nu dit proberen.

Halve auto gedaan, ondanks het lauwe zonnetje en al redelijk lang wachten trek ik nog geen schone swipe-test.

20200606_145806.jpg
 
Respect hoor Q, het resultaat maar ook de erg leuke show off die je er van gemaakt hebt.
Wat ik mij nu afvraag, kostte het meer tijd om de auto op te lappen of de rode zooi uit je doeken en pads krijgen :joy:
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
@tamer - Het wassen van de pads kostte inderdaad wel wat meer moeite en heb vandaag nog steeds een roze tint op m'n handen. :p

Heb inmiddels alweer de schijtbale, want de lak is een drama na een paar dagen. Ik zal straks wat media plaatsen en de nodige kennis en expertise gaan vragen. : unamused:
 
@tamer - Het wassen van de pads kostte inderdaad wel wat meer moeite en heb vandaag nog steeds een roze tint op m'n handen. :p

Heb inmiddels alweer de schijtbale, want de lak is een drama na een paar dagen. Ik zal straks wat media plaatsen en de nodige kennis en expertise gaan vragen. : unamused:
Als ik een auto klus doe gaan de pads gelijk mee met de eigenaar (Die laat ik ze overnemen) van de auto want ik hoef ze niet meer...
 
  • Leuk
  • Verbluft
Reactions: tamer en Quantoxx
* U P D A T E *

Hieronder de reden waarom ik tóch wilde gaan waxen:

De lak was al weer flink dof en voornamelijk weer toegetakeld. Vreemde vlekken/druppels die ik niet weg kreeg zonder polijsten, de lak leek weer ernstig dorstig én rete-gevoelig voor krassen. (Peluche Bianco / Sensa Bordi) Zover ik weet staat de auto nog zoals ik 'm heb achtergelaten en is er dus niet mee gereden.


Iemand enig idee wat dit kan veroorzaken? @RedCat / @nicknameless @Cordoba @Aficior @Everybody


Het waxen maakte een hoop verschil in de kleur/warmte, maar de vlekken en dergelijke leken onaangetast.

20200606_153638.jpg
20200606_161610.jpg
20200606_165758.jpg
20200606_165841.jpg

20200606_171013.jpg
 
@Quantoxx ,

Rood is gewoon een kut kleur o_O

Ik heb een interessant stukje gevonden op het wereldwijde web.

Niet alle rode auto's verkleuren
De reden waarom sommige rode auto’s verkleuren ligt in de opbouw van de lak. Bij moderne auto’s is de onderste laag een primer, daarbovenop komt een kleurlak en als bescherming komt er een blanke lak op. Deze blanke lak beschermt je lak tegen de elementen en tegen UV licht.

Oudere auto’s hebben deze laatste laklaag vaak niet. Dit noemen we een uni-lak. De reden dat deze uni-lakken verkleuren ligt in de samenstelling hiervan.
De reden dat deze uni-lakken verkleuren ligt in de samenstelling hiervan. Oude lakken bevatten natuurlijke organische pigmenten die o.a kalk bevatten. Het UV licht uit de zon zorgt er voor dat dit pigment gedeeltelijk wordt afgebroken en dat een witte waas zichtbaar wordt. Deze samenstelling werd langer in de rode lak, omdat er nog geen goede alternatieven met synthetische pigmenten beschikbaar waren. Deze lakken zijn dus tot ver in de jaren '90 gebruikt.

Een andere reden voor verkleuring, is het slecht onderhouden van de lak. Vervuiling en uitdroging kunnen de bovenste laag van de lak matter laten lijken.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Hoewel een rode lak dus inderdaad vatbaarder is voor verkleuring, kunnen groene, zwarte, gele en blauwe uni-lakken net zo goed verkleuren.

Kan de verkleuring worden opgelost?
Het antwoord is ja! Uiteindelijk is voorkomen uiteraard beter dan genezen. Dus het aanbrengen van een beschermende wax of coating zal de lak beschermen tegen UV-licht en vervuiling, waardoor de kans op verkleuring veel minder wordt.
Is je lak al verkleurt, dan kun je dit corrigeren door de bovenste laag van de lak te kleien en te polijsten. Hiermee schuur je eigenlijk een flinterdun laagje van de lak af. Dat is het verkrijte deel. Na het polijsten zal de doffe laag verdwenen zijn en krijg je de originele kleur terug. Let op dat je niet teveel verwijderd, want dan ben je verder van huis.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx