• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Porsche - 944 S2 (Koning Krijt)

@nicknameless - Ik weet niet beter dan dat een ''uni-lak'' alleen iets zegt over dat het ''non-metallic'' is. (Je hebt natuurlijk ook uni-lakken mét clear coat)

In het geval van deze Porsche heeft de eigenaar mij kunnen vertellen dat er flink wat kleurlak-lagen op de Porsche zitten, vanuit de fabriek. Ik zat dus te bedenken dat ik nu de verkrijte laag grotendeels heb verwijderd middels polijsten, maar de kleurlak simpelweg veel dieper al vernaggeld is. In feite legde ik dus deze laag bloot en kwetsbaar, maar had dieper gemoeten.

Ach... Screw it! :p Rood is gewoon een K*T-kleur, hahaa!
 
Balen Quant!!

Ik heb een paar jaren geleden exact hetzelfde gehad op deze k**kleur. Resultaat was prachtig, direct een laagje wax ter bescherming gezet, maar binnen een aantal dagen ging het weer van kwaad tot erger. Was er eerlijk gezegd een beetje bang voor toen ik dit topic las en hoopte dat ik hier bij zou leren op welke manier dit opgelost / verholpen kan worden. Ben echt benieuwd hoe je dit het best aan kunt pakken, heb je een idee wat je zelf nog gaat doen?
 
  • Leuk
Reactions: tamer
@Passaatje - De wax verbloemde een hoop, dus dat geluk is er nog. Ik ga wel de eigenaar vertellen dat de lak blijkbaar snel achteruit gaat en dat hij niet te lang moet wachten met verkopen.

(Zie filmpje - Linkerhelft van de motorkap gewaxed)
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Is echt de oude lak die stuk is
Mijn eerste auto was (is) een Triumph Spitfire in Bruin
Als daar water op kwam (na de Turtle wax ;) ) dan werden het witte kringen
Als dat opdroogde was hij weer bruin

Vannacht was best koud, dus condens op de auto ....
 
Zou een coating helpen om de vlekken / verkrijting tegen te gaan / het proces te vertragen? Strak polijsten en dan direct coaten. Sluit de lak toch behoorlijk af, of ontstaat het euvel van binnen uit? Ik noem maar iets om mee te denken :blush:
 
@Passaatje - Ik denk dat het proces al in gang is en het een kwestie van tijd is? Zelfs als ik nu nog veel dieper zou polijsten, waar ik dan sowieso een rotary voor zou willen, dan zou je qua looks meer resultaat hebben en misschien ook een gezondere laklaag?

Ik gok er echter op dat dit niet heel verstandig zou zijn, gezien de staat van de lak NA mijn polijstwerk; Nog vele doffe plekken en defecten.
 
  • Leuk
Reactions: Passaatje
Ik heb even het stukje dat nicknameless heeft gepost gekopieerd, en per deel van commentaar voorzien, omdat het anders wel erg onoverzichtelijk wordt.
....
Niet alle rode auto's verkleuren
De reden waarom sommige rode auto’s verkleuren ligt in de opbouw van de lak. Bij moderne auto’s is de onderste laag een primer, daarbovenop komt een kleurlak en als bescherming komt er een blanke lak op. Deze blanke lak beschermt je lak tegen de elementen en tegen UV licht.

Oudere auto’s hebben deze laatste laklaag vaak niet. Dit noemen we een uni-lak. De reden dat deze uni-lakken verkleuren ligt in de samenstelling hiervan.
De reden dat deze uni-lakken verkleuren ligt in de samenstelling hiervan. Oude lakken bevatten natuurlijke organische pigmenten die o.a kalk bevatten. Het UV licht uit de zon zorgt er voor dat dit pigment gedeeltelijk wordt afgebroken en dat een witte waas zichtbaar wordt. Deze samenstelling werd langer in de rode lak, omdat er nog geen goede alternatieven met synthetische pigmenten beschikbaar waren. Deze lakken zijn dus tot ver in de jaren '90 gebruikt.
Een andere reden voor verkleuring, is het slecht onderhouden van de lak. Vervuiling en uitdroging kunnen de bovenste laag van de lak matter laten lijken.
Maar rood heeft ook nog een natuurkundig nadeel. Rode kleurstoffen in de lak reflecteren het rode kleuren uit het licht. Kleuren met een korte golflengte (waar ook veel UV-licht in zit) worden geabsorbeerd. Dit zorgt ervoor dat een deel van de rode samenstelling in de lak wordt aangetast.
Hoewel een rode lak dus inderdaad vatbaarder is voor verkleuring, kunnen groene, zwarte, gele en blauwe uni-lakken net zo goed verkleuren.

Allereerst UV-straling wordt door 99% van de materialen óf vrijwel volledig gereflecteerd of geabsorbeerd, maar bijna geen enkel materiaal laat UV grotendeels door. Daarnaast is UV een kortere golflengte dan zichtbaar licht dus (veel) meer energie die overgedragen kan worden chemische verbindingen te veranderen. Daarnaast zijn er ook voldoende voorbeelden van opgebleekte rode auto's mét blanke laklaag. In de jaren 90 is er ook veel veranderd in de lakken, ik weet nog dat ik in 1991 mijn rode Ibiza uit 1986 inruilde voor mijn allereerste echt nieuwe auto, ook een rode Ibiza met dezelfde lakcode (911) als mijn oude Ibiza, maar deze had watergedragen lak, waarbij de Vaggroep (toen nog VW-Audi-Seat, zonder Skoda) één van de de eerste autofabrikanten was die overging op watergedragen lak. Het grote verschil was dat de watergedragen lak veel kwetsbaarder (steenslag) was dan zijn voorganger.

...
Kan de verkleuring worden opgelost?
Het antwoord is ja! Uiteindelijk is voorkomen uiteraard beter dan genezen. Dus het aanbrengen van een beschermende wax of coating zal de lak beschermen tegen UV-licht en vervuiling, waardoor de kans op verkleuring veel minder wordt.
Is je lak al verkleurt, dan kun je dit corrigeren door de bovenste laag van de lak te kleien en te polijsten. Hiermee schuur je eigenlijk een flinterdun laagje van de lak af. Dat is het verkrijte deel. Na het polijsten zal de doffe laag verdwenen zijn en krijg je de originele kleur terug. Let op dat je niet teveel verwijderd, want dan ben je verder van huis.

Het is de vraag of een bescherming inderdaad het opbleken stopt: een wax/sealant/glaze absorbeert ook de UV-straling, en blokkeert bovendien voor een deel de warmteuitstraling, dus ik verwacht dat een lak met wax/sealant/glaze misschien nog wel warmer wordt in het zonnetje. Als een coating kwarts (SiO2) bevat, wordt het lastig, want kwarts is precies één van de hele weinige materialen die UV-licht doorlaat, het UV-licht (de golflengtes) die doorgelaten worden, en die gereflecteerd worden is hier afhankelijk van de hoek van inval, de dikte van de kwartsdeeltjes en de vorm van de kwartsdeeltjes. Daarnaast zit er nog een flink deel ander materiaal (zoals 'bindmiddel' om de kwartsdeeltjes op de lak te houden), dat waarschijnlijk wel gewoon het UV-licht zal absorberen.


Nu mijn inschatting wat er aan de hand is:
- ik zie op één van de voorschermen een soort hologrammen gemaakt met een pad van pakweg 5", ik vermoed dat hier nog polijstmiddel of waxrestanten zitten (dus geen echte hologrammen)
- ik zie iets wat op opgedroogde regendruppels lijkt, dat lijkt mij niet vreemd na wat regenbuien
- @Quantoxx Je had het ook over nazweten, en dat de wax geen goede swipetest opleverde voor het uitbuffen. Mijn idee is dat deze lak verschrikkelijk poreus is, en dat een deel van de eerder aangebrachte voeding en bescherming na een aantal dagen gewoon weer uit de lak 'zweet'.

Ik denk als je niet wilt herspuiten, er eigenlijk maar één "oplossing" is, kort voor de auto naar de Porsche specialist gaat, de auto afnemen met een detailspray, en vervolgens met een spraywax zoals Acqua Fobia beschermen. Dus eigenlijk de methode zoals veel garages/poetsbedrijven die hanteren.
 
  • Geweldig
Reactions: Quantoxx
@Cordoba - Thanx voor je bericht. Graag zou ik wat vervolgvragen stellen die waarschijnlijk nogal dom zullen overkomen:

* UV-straling verplaatst zich vrijwel niet dóór materialen, maar deze materialen reflecteren óf absorberen het.
(Reflecteren = weinig tot geen invloed van de straling / Absorberen = volgas invloed van de straling?)

--- Een Wax/sealant/glaze/etc. bovenop een laklaag zorgen voor een barrière waardoor UV-straling (minder direct) op deze laklaag kan inwerken en dus minder invloed.
--- Een SiO2-coating beschermt mechanisch dus wel goed, maar laat eigenlijk meer UV-straling door naar de laklaag dan bovenstaande? (Kwartsdeeltjes sowieso, afhankelijk van dikte en vorm, maar dit wordt minder door bind-en-draagmiddel)


* Op het filmpje is één zijscherm gewaxed en nog aan het curen. ;)

* Lijkt inderdaad op regendruppels, maar dan heel egaal en glimmend. Bijkomend kon ik ze niet 1-2-3 spotten op de rest van de auto. (Kreeg ze ook niet weggeveegd i.c.m. detailer, wax, etc)

* Enige "voeding" die ik kan bedenken is het polijstmiddel. De vettigheid hiervan leek uit te zweten, inderdaad. Lastig te verwijderen en flink hardnekkig; 1x wrijven leverde flinterdunne swirls op in een veeg/veld. Nogmaals wrijven maakt het erger ondanks meer ontvetter, maar nóg meer ontvetter en kleine cirkels draaien leverde beter resultaat op. (Maar nog steeds "holo's" van vettigheid)

* De 476S nam zijn tijd om te curen. Langer dan ik gewend ben, ondanks winderig weer en toch wel een licht zonnetje.

* Ik houd de lak in de gaten en bekijk of ik wat meer "shine" nodig vind alvorens de verkoop. Maar je raadt een wetcoat-product aan? (Bevat Aquafobia eigenlijk ook SiO2 zoals Wetcoat?)
 
* UV-straling verplaatst zich vrijwel niet dóór materialen, maar deze materialen reflecteren óf absorberen het.
(Reflecteren = weinig tot geen invloed van de straling / Absorberen = volgas invloed van de straling?)

--- Een Wax/sealant/glaze/etc. bovenop een laklaag zorgen voor een barrière waardoor UV-straling (minder direct) op deze laklaag kan inwerken en dus minder invloed.
--- Een SiO2-coating beschermt mechanisch dus wel goed, maar laat eigenlijk meer UV-straling door naar de laklaag dan bovenstaande? (Kwartsdeeltjes sowieso, afhankelijk van dikte en vorm, maar dit wordt minder door bind-en-draagmiddel)


* Op het filmpje is één zijscherm gewaxed en nog aan het curen. ;)

* Lijkt inderdaad op regendruppels, maar dan heel egaal en glimmend. Bijkomend kon ik ze niet 1-2-3 spotten op de rest van de auto. (Kreeg ze ook niet weggeveegd i.c.m. detailer, wax, etc)

* Enige "voeding" die ik kan bedenken is het polijstmiddel. De vettigheid hiervan leek uit te zweten, inderdaad. Lastig te verwijderen en flink hardnekkig; 1x wrijven leverde flinterdunne swirls op in een veeg/veld. Nogmaals wrijven maakt het erger ondanks meer ontvetter, maar nóg meer ontvetter en kleine cirkels draaien leverde beter resultaat op. (Maar nog steeds "holo's" van vettigheid)

* De 476S nam zijn tijd om te curen. Langer dan ik gewend ben, ondanks winderig weer en toch wel een licht zonnetje.

* Ik houd de lak in de gaten en bekijk of ik wat meer "shine" nodig vind alvorens de verkoop. Maar je raadt een wetcoat-product aan? (Bevat Aquafobia eigenlijk ook SiO2 zoals Wetcoat?)
Acqua Fobia is bij mijn weten gewoon een spraywax, maar dat moet op de site terug te vinden zijn.

De SiO2 absorbeert vrijwel geen UV-licht, maar laat het door (transmissie) of reflecteert het. De reflectie/transmissie is afhankelijk van zaken zoals 'wat is de vorm van de SiO2, zijn dit kleine vlakke stukjes die ook vlak op de lak liggen, of zijn het bolletjes, of wat voor vorm dan ook.

Absorberen van licht, dus ook UV, betekent dat de totale energie van het licht wordt opgenomen en omgezet in vooral warmte. UV is een golflengtegebied waar heel veel energie in zit.

Een wax/sealant zal sowieso de UV stralen behoorlijk absorberen, maar omdat de laag tegelijkertijd ook een isolatielaagje is, zal het eenmaal opgenomen warmte ook minder snel afstaan. Het is dus niet zo, dat je zonder meer kan zeggen welk effect het heeft, vooral omdat er zo verschrikkelijk veel variabelen zijn die invloed hebben, hierbij moet je denken aan zaken zoals de warmtecapaciteit van het onderdeel waar de wax op zit, de omstandigheden (zonnestraling, temperatuur, vochtigheid i.v.m. mogelijke condensvorming enz)