• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Portierrandschade met lakstiftje of toch maar niet?

Elho

Detailing trainee
31 mei 2023
29
25
38
Hasselt
Na mijn focus op de krasjes in mijn andere topic waarbij ik al heel goed geholpen ben wil ik nu het wat moeilijkere werk aanpakken.

Mijn wagen heeft door de vorige eigenaar die niet zo zuinig was helaas wat portierrandschade aan de deuren.

Mijn idee is om een primerstiftje, lakstiftje en blankelak stiftje te kopen via een van de grotere algemene sites die als eerste via Google naar boven komen, en voorzichtig stap voor stap de putjes te vullen met een opgerold stukje papier in een punt of satestokje. Tutorials op hun website lijken veelbelovend. Of is dit commerciële trucage?

Behalve het 1 steenslagpuntje liggen de schades allemaal op de rand van de deur, en vallen ze eigenlijk niet gelijk op.

Is die aanpak oké om de schades tot een behoorlijk resultaat te laten komen? Of laat ik lakstiftjes beter voor wat ze zijn?

Ik ben wat bang van schuurwerk en hoop het op die manier te kunnen bijwerken.
 

Bijlagen

  • IMG_9821.jpeg
    IMG_9821.jpeg
    158,6 KB · Weergaven: 85
  • IMG_9822.jpeg
    IMG_9822.jpeg
    117,9 KB · Weergaven: 74
  • IMG_9823.jpeg
    IMG_9823.jpeg
    171,1 KB · Weergaven: 73
  • IMG_9824.jpeg
    IMG_9824.jpeg
    229,3 KB · Weergaven: 75
  • IMG_9825.jpeg
    IMG_9825.jpeg
    424,6 KB · Weergaven: 75
Het ligt er ook aan welk doel je voor ogen hebt; Wil je de schades aanpakken omdat je het niet mooi vind of wil je voorkomen dat er roest ontstaat?

Mijn eigen auto heeft ook enkele van deze schades. (Randjes deur, dorpel, etc) Mijn doel hierbij is om roestvorming te voorkomen en niet perse dat het er weer mooi uit ziet.

Helemaal netjes krijgen is veelal een kwestie van spuitwerk. Middels een lakstift de schades vullen zorgt in ieder geval voor preventie en dat het minder opvalt.
Wat opvullen betreft; Primer + kleurlak + blanke lak zal lastig worden. Je hebt immers vaak weinig ruimte om meerdere lagen aan te brengen. (Vaak lukt kleurlak + blanke lak al amper)
Helaas zal er ook schuurwerk + polijstwerk bij komen kijken. Tenzij je de schades opvult en zo laat.

Opvullen kan op allerlei manieren, ook die jij al opnoemde. Maar zo zijn er bijv. ook ''Touch-up sticks'' in verschillende diktes om zo precies mogelijk te kunnen werken. Zelf houd ik het volgende stappenplan aan;

1) Fijn schuren. (Randjes vlak maken, in de schade schuren om eventuele roest te verwijderen en het oppervlak op te ruwen)
2) Ontvetten.
3) Kleurlak aanbrengen. (Schade niet volledig vullen, maar ruimte overlaten voor blanke lak)
4) Blanke lak aanbrengen tot nét boven de omringende lak.
5) Schuren.
6) Polijsten.

Veelal is er geen ruimte meer over om blanke lak aan te brengen. (Kleurlak niet dun genoeg kunnen aanbrengen) In dat geval gebruik ik géén blanke lak.
Soms is het aanzicht geen prio en vul ik het defect zonder nawerk.
 
Goede uitleg. Schuren voor en na lijken zeer logische stappen. Ondanks dat ik wss alles in huis heb om de schuurdofheid op te polieren (monello veloce, finale, Poorboys glaze en wax) durf ik er precies toch niet aan beginnen zonder eerst ns te oefenen op een sloopstuk.

In mijn hoofd vallen het aanbrengen van de primer, kleur en lak nog mee te vallen. Als dit tegenvalt kan ik alsnog later schuren?

Of mss moet ik voor deze schades maar gewoon even naar een professional…
 
Voor mijn vorige auto had ik een lakpen (is geen stift) aangeschaft bij 123autolakken . Om alleen de kleur bij te werken is dat prima. Wil je het echt ‘onzichtbaar’ herstellen, dan is profesionele ingreep het enige hulpmiddel.
 
Ik ga het idd zo eens proberen.

Ik begrijp niet wat de vorige eigenaar allemaal heeft uitgestoken. Zucht. Maar bon, het komt wel goed allemaal. Dit nog aanpakken en hij staat weer strak!
 
  • Leuk
Reactions: GeBas
@Quantoxx
grappig om te lezen, ik had wel verwacht dat uw auto zo goed als perfect was :)
Ik hpad mijn BMW op een gegeven moment ook nagenoeg perfect (binnen de mogelijkheden die ik zag) maar om em in die staat te houden is net zo lastig!
Bovendien na verloop van tijd gebeuren er toch dingen in en om de auto en dat hou je niet tegen.
 
  • Leuk
Reactions: Josie en Quantoxx