• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Pre-wash foam vs wasbox foam

MickyB

Detailing chief
2 jun 2018
33
75
Harderwijk
Laatste keer dat ik mijn auto gewassen heb, was hij echt heel ranzig. Zo ranzig dat ik heel vaak mijn washandschoen moest spoelen etc. Dus lijkt me een pre wash wel een goed idee. Ook voor het tussendoor afspuiten van de auto lijkt me dit handig.

Nu heb ik de Bilt Hamber touchless snow foam gezien icm de kwazar 2.0L hand foamer. Uiteraard door de info op dit forum. Enige wat ik me afvraag is dat de plaatselijke wasbox ook foam heeft. Schuimt ook wel redelijk goed. Zou dat net zo goed zijn, of is dat vaak goedkope slecht werkende of juist agressieve meuk?
 
Dat zal denk per waxbox verschillen. Je zou kunnen vragen welke producten ze gebruiken. Het hoeft natuurlijk niet perse slecht te zijn. Maar wil je zelf alles in de hand hebben is het natuurlijk beter om het zelf te doen.
 
Voor het gebruik van Touch less zou ik een nietschuimende pompsprayer gebruiken en daarnaast met een iets groter volume dan 2L. Ik denk dat je voor de meeste auto's minimaal 2 liter product nodig hebt, dus de sprayer moet dan een grotere inhoud hebben.
 
  • Leuk
Reactions: MickyB
Voorstel van een combi van producten? Of zou een grotere pompsprayer dan voldoende zijn? Ik weet dat bij de kwazar verschillende norzels zitten.
 
Ik heb er zelf 1 van Kwazar, maar die wordt niet (meer) verkocht door carclean volgens mij. Ze verkopen nog wel de IK multi pro 9, maar die is best aan de prijs zie ik. Bij het tuincentrum hebben ze ook van die dingen die het ook prima doen.
 
Ja las veel goeds over 5 liter gardena drukspuit. Kost 30 euro ongeveer en mooi robuust. Had eerst goedkopere merkloze gekocht die na 3x pompen kapot was. Hopelijk gaat die gardena langer mee, ziet er iig stuk robuuster uit.
2 liter is wel minimale idd, zou voor 5 liter gaan kom je ook niet zo snel te kort
 
Eens met bovenstaande posters, een gewone drukspuit werkt ook prima icm Touchless. Zelf heb ik er ook één van 5 liter. Vullen tot 1,5L is overigens al voldoende.

Als je washandschoen en spoelwater heel vuil wordt, dan kun je beter een goede voorwas toevoegen. Want je veegt dat vuil ook over de lak bij het wassen.
 
  • Leuk
Reactions: Redhouse
Ik ben ook van kamp dat lak na voorwas al bijna helemaal schoon moet zijn, zodat je niet vuil aan het uitsmeren bent tijdens handwas. Goede voorwas is daarmee wat mij betreft nog belangrijker dan de daaropvolgende contactwas (omdat je met voorwas meeste vuil weghaalt en dus kans op krassen/swirls tijdens contactwas voorkomt).

Heeft verder ook als voordeel dat je washandschoen bijna niet vies wordt, dus niet constant uit hoeft te spoelen, wat aanzienlijke tijdsbesparing is.
En je water ook niet zo vuil wordt.
 
Denk dat TouchLess zich wel heeft bewezen in zn reinigingskracht. Meeste vuil laat al los na goed laten intrekken, iig de voorgeschreven minuten en niet in de zon. Desnoods doe je nog een ronde na afspoelen.

Greetz Emiel

Edit : afkorting aangepast
 
Laatst bewerkt:
Nogmaals dank voor de reacties. Wel nog een vraag, heb alle spullen in huis en wil het morgen gaan gebruiken. Wat gebruiken jullie als mengverhouding? Ik lees 1:4. Vraag 2, hoeveel aan gemengd product heb ik ongeveer nodig voor een C-HR?
 
''De minimale aanbevolen PIR (panel inpact ratio) is 2% tot maximaal 5% voor zeer vieze voertuigen.''
(Zie nu ook dat hier een typo in zit @Dibbuz)

Aangezien je het in een drukpomp gebruikt, hoef je niks om te rekenen naar het gebruik in een foamlans.
Hoeveel eindverdunning je nodig hebt, dat zal je de eerste keer even moeten proberen. ;)

Dus in jouw geval, als je bijv. een 1L-drukpomp vult, dan is 20ml product + 980ml water. (2%) Of 50ml product + 950ml water (5%)
 
In de drukspuit inderdaad de percentages aanhouden en niet de foamlans verhouding. Zelf werk ik met 2% bij normale vervuiling en 4% bij hevige vervuiling. Probeer voor nu lekker 4%.

Vul de drukspuit niet volledig want je hebt luchtruimte nodig om een beetje langer te kunnen spuiten. Wat je niet gebruikt hebt, kun je zo bewaren. Maak bijvoorbeeld 4 liter aan. Dat betekent 160ml Touch less en de rest water. Je kunt voor het gemak ook 150ml pakken en aanvullen tot 4 liter. Een PIR van 3,75% is nog steeds krachtig zat.

Enjoy!
 
Even een terugkoppeling. Heb het gebruikt en met twee liter mengsel rijkelijk de auto ingespoten. Even laten weken en daarna grondig afgespoten. Ben echt verbaasd hoe schoon de auto was na afloop. Tuurlijk kan het schoner als je met de washandschoen aan de slag gaat. Maar dit haalt zeker 80% weg.

Dank allen want dit is een mooie toevoeging op mijn langzaam uitdijende assortiment spullen.