• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Prepping

Epicurean

Detailing chief
6 jun 2019
138
88
33
Hallo daar!

Mijn naam is Niek, 28 jaar en woon in Gelderland.

Zoals zovelen lees ik al een tijdje mee. Het wordt echter tijd om nu eens wat te investeren voor het begin van een mooie hobby!

Tot nu toe was ik de auto dmv de 2 emmer methode in een wasbox;

- 2 Meguiars emmers met gritt guard
- Sour Power gloss-enhancing shampoo
- Meguiars Super Thick Microfiber Wash Mitt
- Meguiars Water Magnet Microfiber Drying Towel
Gevolgd door de collinite 845 met handpads.

Opzich heb ik een mooie oprit langs het huis en daar heb ik een lijngoot in gemaakt die het hopelijk kan hebben om elke dag een paar keer overheen te rijden. Volgens de fabrikant moet het goed komen; "geschikt voor parkeerterreinen voor privévoertuigen."

Ook heb ik een Nilfisk c120 aangeschaft om te kunnen foamen. Quantoxx heeft dit type meerdere jaren probleemloos gebruikt las ik en dit heeft me doen besluiten met dit instapmodel te beginnen. Nu duimen voor acceptabele foam!

De bestelling:
POORBOYS WORLD
Black Hole - 473ml

MONELLO
Disco Nero Foam Applicator 2x

POORBOYS WORLD
Waffle Weave Drying Towel - 60x90cm

MONELLO
Peluche Verde Trio - 45x45cm 2x

MONELLO
Disco Rosso Foam Applicator 2x

GYEON
Q²M Preserve - 250ml

GYEON
Q² Trim - 30ml kit

GYEON
Q²M BaldWipe - 40x40cm

DODO JUICE
Born Slippy clay lube - Spray 500ml

POORBOYS WORLD
Typhoon Microfiber Cleaner - 946ml

MONELLO
Dolce Verde klei - 150 gram + 100 gram GRATIS

GYEON
Q²M Prep - 1000ml

NANOLEX
Washcoat - 750ml

POORBOYS WORLD
Spray and Wipe - 946ml

MONELLO
Wheel Woolie - Large

VALET PRO
Valet Pro velgen kwast - 25mm

POORBOYS WORLD
Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml

GYEON
Q²M Tar - 500ml

MONELLO
Non-Ferro

Ik wacht nog even met bestellen tot Monello Lancia Foam Kit for Nilfisk Alto Artico Magico 5000ml weer op voorraad is.

De stappenplannen van Dibbuz en Quantoxx zorgen ervoor dat ik zorgeloos aan de slag kan. Thanks daarvoor!

Jullie vragen je wellicht af waar de polijstmachines blijven in dit verhaal en dat kan ik ook nog wel even toelichten. Buiten polijsten zit ik niet zo op te wachten, daarom wil ik mijn schuur detailproof maken. Eerst moet er veeeeel zooi weggebracht worden en daarna de enkelsteens muur isoleren. Betonvloer erin met epoxy coating. Zodra dit gedaan is: DAP900 V3 Monello Raffini Starterskit - Power Pack
Dit is de reden dat ik black hole heb besteld. Na het polijsten gebruik ik geen glaze meer.

Tips en suggesties zijn welkom!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Oja en een foto van de auto is ook wel leuk. Het is een V40 T4 uit 2001.
 

Bijlagen

  • image-01-07-2019_00-02-40-22.jpg
    image-01-07-2019_00-02-40-22.jpg
    101,3 KB · Weergaven: 121
Welkom Niek!

Leuk om te horen dat je wat aan me had, haha! :p

De C120 was voor mij een prima machine, inderdaad. Echter ben ik 'm erg vaak gaan gebruiken en toen viel het mij vies tegen dat de slang zo stug was én zo kort. Maar de machine deed het altijd prima. (Ook het foam was prima, maar dan ligt natuurlijk niet alleen aan de HD, maar ook de waterhardheid en dergelijke)

Als ik zo vrij mag zijn om enkele alternatieven voor je producten te geven:

* Pure shampoo - Je gebruikt momenteel een shampoo (SourPower) met wax-toevoeging. Ik zou deze wel behouden, maar gebruiken als booster-product. Een fles Born to be Mild erbij voor wanneer je géén beschermlaagje wilt, bijv. als je de auto eens goed gaat aanpakken met klei/glaze/wax.

* Ontvetter - Ik zou de Gyeon - Prep vervangen voor Nanolex - EX. Qua ontvetten is de EX wat sterker, dus doe hier 90% mee en als ik een Gyeon - lakcoating aanbreng loop ik als laatste de boel na met Prep. (EX bevat wat meer IPA)

* Glijmiddel - De 500ml RTU (ReadyToUse) kost €8,-. Neem je echter het concentraat voor dezelfde prijs, dan heb je 2500ml. ;)

* Sprayers - Ik heb veel producten in de Monello Sprayers. Denk aan Natural Look, Revive, Tire, bug sprays, wetcoats, ontvetters, IPA, De-ironizer, etc. Staat mooi, alles in dezelfde flessen, haha! Maar zo heb ik bijv. ook de APC+D in verschillende verhoudingen, klaar voor gebruik.
Zo ga jij ook de Spray&Wipe / APC in verschillende verhoudingen / eventueel: Born Slippy / Clearly Menthol gebruiken.

* Washcoat - Ik was hier niet tevreden over. Kreeg een sample-fles bij een bestelling van de Lancia + Artico Magico-set. Mijn favoriet, of eigenlijk enige product die ik hiervoor gebruik, blijft toch de Bathe+. :D Mijn vrouwtje zij gisteravond toevallig nog: ''Hey, heb jij soms weer die BADplus op de auto gespoten? Scheelde een hoop toen ik een uur lang in de stormregen reed, zeg!'' ... Ze doelde op de waterafstotendheid op de voorruit.
(Washcoat 750ml = €36,50 / Bathe+ 1000ml = €30,00. Beide zo'n 1:10)

* Foamshampoo - Mocht je niet willen wachten met foamen, dan kan ik je ook zeker de Apple Ifoam aanraden. Kost je i.p.v €38 dan wel €46,-, maar van de Ifoam gebruik je dan ook de helft minder. (1:4 - 1:10 vs. 1:10 - 1:20) En ruikt ook zo lekker appeltjes fris wanneer je foamed! :p
(Dus i.p.v. de €70,- voor de ArticoMagico-SET of omgerekend €73,- voor de losse Lancia + 5L Ifoam)

* DAP wanneer ManCave klaar is - Juuuuist! :p


Extra

* Tweede droogdoek?
- In mijn ervaring met droogdoeken (Stuk of 4-5 verschillende) kan ik je zeggen dat ze allemaal prima hun ding doen. Uiteraard de ene wat beter dan de ander, maar wanneer je de Spray&Wipe erbij gebruikt als drooghulp doen ze allemaal hun ding.

Misschien deze tweede doek vervangen voor een wafel-doek om je glas goed af te nemen? (Monello - Vetro Bianco) Je kan hierbij een glasreiniger nemen, zoals de Clearly Menthol wederom in concentraat, maar als je de kosten wat wilt drukken, zou je ook met een pufje EX/Prep het glas kunnen boenen en afnemen met de wafeldoek.

De rest kom je vanzelf tegen... :p Zo mis je altijd wel wat, zoals die extra kwast, reserve handpadjes, nét die ene doek, etc.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean
Thanks! Vind het tof dat je iedere keer maar weer de tijd neemt voor een uitgebreide reply. Ik heb mijn winkelwagen aangepast. Het is trouwens geen extra droogdoek, de meguiars heb ik samen met waxpads gewassen en is nu water afstotend:D, prullenbak of kan ik die nog wassen met typhoon bijvoorbeeld? Gebeurd me iig niet nog een keer. Kan ik na de ruiten te boenen dit niet fatsoenlijk afnemen(streeploos) met de Pluche Verde doeken? Welke spray flessen van monello gebruik je het liefst qua inhoud/grootte?
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
  • Leuk
Reactions: Epicurean
No problemo :D

Ooh, dus geen tweede maar een nieuwe. Naja, het valt altijd te proberen om de doek eens goed te laten weken in azijn alvorens je 'm weer wast, maar ik zou inderdaad gewoon een nieuwe doek aanschaffen en inderdaad niet meer wassen met wax-pads.

(Ik was trouwens wax pads nooit in de wasmachine. Dingen kosten de wereld niet, wil geen wax-resten in de machine en geen fratsen zoals jij nu ervaart :p. Beetje Dreft en lekker met de hand masseren/wassen doet wonderen)

Ik zie nu dat ik het stukje over de droogdoek ben vergeten te ''knippen-plakken''. Ik wilde je adviseren om een MF-droogdoek te kiezen zoals de Delirium / Senza Aqua / Silk Dryer / RapidXL, maar het viel mij opeens op dat deze laatste doek niet meer verkrijgbaar is.


De ramen nawrijven met een Peluche Verde is mogelijk, maar een wafeldoek zoals de genoemde doet dit toch echt beter. Stiekem gebruik ik het liefst nog oldskool papier om na te wrijven. Ik ken best wat mensen die oude kranten nog steeds het beste vinden. :D


Ik heb zelf de 700ml-flessen van Monello, maar die worden niet meer geleverd, meen ik te herinneren. (Nieuwe flessen worden 400ml) Ik heb wel wat andere flessen geprobeerd, maar niet voldoende kennis om je goede alternatieven te geven. Hopelijk kan iemand anders hier meer over vertellen.
 
  • Leuk
Reactions: Epicurean