• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Prewash met opgepompt grondwater

Syourt

Detailing trainee
1 jul 2019
36
43
30
Wellicht een open deur voor jullie maar ik kon er zo snel geen sluitend antwoord op vinden. Is het oké om je auto een prewash te geven met grondwater mits dit water helder en (enigszins) ijzer-vrij is? Ik wil dit doen icm Nanolex Professional Prewash Concentrate en een HD + schuimlans.

Uiteraard wordt het wassen van de auto na de prewash wel gewoon met kraanwater gedaan. Benieuwd naar jullie mening!
 
Helderheid zegt niets over het gehalte aan kalk en zouten
Je kan een proefje doen door een paar druppels in te laten drogen
Zuurgraad meten is ook geen overbodige luxe
Anders moet je filteren en is het wel "groen", maar niet goedkoop
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik weet niet of het kan, maar ik vraag me wel af waarom je dat zou willen. Zit er eene bepaald voordeel aan?
 
De aansluiting voor het grondwater zit bij ons gunstiger tov de normale waterleiding om de HD aan te kunnen sluiten.
 
Helderheid zegt niets over het gehalte aan kalk en zouten
Je kan een proefje doen door een paar druppels in te laten drogen
Zuurgraad meten is ook geen overbodige luxe
Anders moet je filteren en is het wel "groen", maar niet goedkoop

Bedankt! Ga ik de volgende keer uittesten.
 
Ik weet nog van vroeger mij mijn ouders thuis, als je het grondwater pompt in een emmer of bijvoorbeeld kinderbad, dan was het ook helder, echter na een paar uur kwam er al een bruine gloed in en de volgende dag leek het slootwater ....

Ik zou dit nooit ongewenst en ongefilterd gebruiken voor de auto.
De tuin daar in tegen werkt prima ;)
 
Zoals Redcat al aangeeft zegt helderheid bar weinig, alleen dat er waarschijnlijk geen blauwalg in zit. Je loopt 2 risico's met grondwater/bronwater en dergelijke:
- het water kan deeltjes zand of ander materiaal bevatten, waardoor bijvoorbeeld je HD veel sneller op is (zowel de pomp als de lans vinden vaste deeltjes niet prettig)
- het water kan veel zout/kalk bevatten en in bepaalde regio's ook ijzerdeeltjes, en de zuurgraad is altijd maar de vraag zolang je het niet test.
 
  • Leuk
Reactions: Syourt
+1 voor alle voorgaande reacties. Eventuele deeltjes die aangezogen worden zelf niet eens 1 2 3 bij stil gestaan.

Zelf veel met landbouwvoertuigen op pad. Deze dienen op speciale spoel plaatsen schoongemaakt te worden ivm milieueisen. Dit is ook met bronwater van serieuze diepte. Indicatie huis tuin keuken bron veelal 10 a 15 meter diep en bijma altijd roestwater. De spoelplaats zou roestvrij water zijn dmv filters enz. De trekker waar ik veel op rij heeft nu blauw paarse ijzer gloed door het ijzer in het water. Dit krijg je niet meer goed! Machines idem dito. Enkel de ramen met zoutzuur en goed boenen. Maar dat geloof ik wel, want de eigenaar zelf heeft er 'vrede' mee. Kwaad is al geschiedt.

Dus ik zou er een stukje slang bij kopen. Bron aanpassen met filters systeem er word zeer waarschijnlijk duurder.

Je ziet het pas als het te laat is;) eigen ervaring helaas.

Gr
 
  • Leuk
Reactions: Syourt
Bedankt allemaal voor het meedenken, ik ga veilig met kraanwater aan de slag en laat het grondwater voor wat het is.
 
Ik heb ooit een Saab 9-3 ontijzerd welke ook helemaal blauw zag van de ijzer aanslag, was een uni zwarte. Met 1 liter Non Ferro en een lichte polijstcombi weer helemaal netjes gekregen...is te proberen dus.
 
Even een Schopje voor dit topic:

Ik zit met het volgende: voor het besproeien van de tuin gebruik ik een grondwaterpomp en mijn Gardena haspel.

Voor het wassen gebruik ik diezelfde haspel op een kraan met leidingwater. Kan dit kwaad? Ik bedoel dit in de zin van afzetting van ijzerdeeltjes oid in de slang waarna ik er de auto mee was? Anders maar een extra haspel kopen voor het wassen van de Auto.
 
Als het wat gedaan had dan had je dat nu toch wel moeten zien aan je lakwerk. Lijkt me kwestie van effe doorspoelen voordat je begint
 
Ja dat is zeker waar maar Vorig jaar veel grondwater gesproeid. Dit jaar nog niet enkel leidingwater dus omdat ik nu weer het detaillen heb opgepakt sinds vorige winter geen idee of er überhaupt nog “vuil” in heeft gezeten
 
Ik kan je niet in de portemonnee kijken, maar ik kocht gewoon een nieuwe (Wel zo'n goede anti knik).

Het zit je al niet lekker, voor 30 a 40 euro ben je ervan af. Speel je op safe. Bestelling bij CC is duurder.

Desnoods haal je de slang uit de haspel, koop je gewoon een losse slang. Indien mogelijk. Haspel voor de auto. De losse slang alleen voir je pomp. Slang ergens achter in een schuur, desnoods in de kruipruimte oid. Even zo'n klik hem erin slang verbinder ertussen. Beide uiteinden aan elkaar, kan er ook geen ongedierte in.