• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PRO900 maakt kennis met Bin&Dennis (Extreme Cooking)

PoetsenPoetsen

Detailing addict
16 mrt 2009
947
62
Viewer discretion is advised!

Inleiding
Gisteren heeft mijn nieuwe PRO900 rotary kennis gemaakt met Dennis en mij.

's Ochtends heb ik met een maat van mij een motorkap van de sloop gehaald, zodat we hier op konden oefenen.
Aangezien ik zelf op krukken loop was ik de kracht van Tom nodig om de motorkap van de auto te wrikken. Ik was zo stom om geen gereedschap mee te nemen :-b

Maar Tom liet zien dat hij echt sterk was en heeft uiteindelijk de motorkap in zijn auto mee naar mijn huis gebracht en daar op een tafel in de garage gelegt.

Toen Dennis aan het eind van de middag zijn shizzle op kwam halen, hebben we direkt de PRO900 getest.

Waarom er nou Extreme Cooking instaat lezen jullie verderop.

Ingredienten
- goed humeur
- schuurpapier
- PRO900 (nieuw)
- witte pad, oranje pad, paars wolletje
- snufje Finale, beetje mezzo en wat Inizo
- laktdiktemeter
- fohn
- camera
- 3M tape
- klei en glijmiddel
- paar MF doeken
- Brinkmann

Voorbereiding
We hebben het paneel even afgenomen met Spray&Wipe en daarna gekleid.

Om voor een goed kookresultaat te zorgen is het belangrijk dat de producten waar je mee gaat werken schoon zijn.

Ik heb het moterkap even goed schoongemaakt met schuurpapier (dit is echt heel belangrijk).
Dennis moest direct weer lomp doen door met een schroef over de lak te krassen. Hij heeft 2 krassen gezet. Helaas waren deze direct al door de lak heen waardoor erg geen eer meer aan te behalen viel op die krassen. Dus mocht je ze zien op de foto... dan weet je waar het van komt.

SDC11412.jpg


SDC11410.jpg


Daarna is het belangrijk dat je weet hoeveel je van je produckt hebt om te zorgen dat je goede porties kan bereiden.
Ik heb de lakdiktemeter gebruikt om de hoeveelheid te meten

SDC11455.jpg


SDC11454.jpg


Na al het kookgerij in elkaar gezet te hebben kon het koken beginnen. Dennis heeft een deel van het paneel (het product) afgeplakt zodat we een proefgerechtje konden maken.

SDC11413.jpg


Ik heb eerste de witte pad en finale gebruikt om voorzichtig het product te masseren. Dit gaf al een mooie kleur aan de lak.

SDC11420.jpg


Je ziet nog veel krassen. We zijn toen een stapje hoger gegaan en hebben een oranje pad met mezzo
Het resultaat werd al iets beter
SDC11418.jpg


Dan tussendoor even iets over de bereiding... je kan op 2 manieren je product voorbereiden op de verwerking

1.
SDC11416.jpg


2.
SDC11431.jpg


Wat nu beter is zijn we nog steeds niet overuit. Belangrijkste is in elk geval dat je je ingredienten probeerd blij te maken!

Goed... na de mezzo en de oranje pad zijn we nog even gaan kijken wat er gebeurd met een paars wolletje i.c.m Inizo

SDC11419.jpg


SDC11417.jpg

Het is niet zo goed te zien, veel krassen gaan er wel uit maar maar je krijgt er ook krasjes bij. Nu begrijpen we ook heel goed dat je dus moet afbouwen. En al helemaal met een rotary!

50/50 voor het afbouwen
SDC11425.jpg


Het resultaat van even flink met een oranje pad en mezo afbouwen:


En dan de geur die er vanaf komt.... :-& :-&

Uiteindelijk nog met 2 hits wit en finale.

Resultaat
Ik heb niet gefinished met de DAP900, daar had ik geen tijd meer voor. Maar ik vind dit resultaat al fenominaal!

PA221029.jpg


PA221035.jpg


PA221033.jpg


PA221032.jpg


SDC11452.jpg


SDC11450.jpg


SDC11449.jpg


SDC11444.jpg



De uiteindelijke tomatensoep was al door mijn pa weggegooit, daarom heb ik even een andere foto van een project van ons geleend.

Tomatensoepmetpadjes.jpg


Conclusie
Met een rotary werken is echt heel ander dan met een DAP. De machine wil veel meer zijn eigen weggaan. Ik heb gemerkt dat vooral met een paarse pad de machine echt kan gaan stuiteren op de lak. Dennis kwam niet meer bij van het lachen :|~*
Hierbij moet ik even de opmerking maken dat ik dit op 1 been gedaan heb. Het andere been steun ik nog niet op. Dit heeft vast ook invloed op het werken met de machine.

Met de kompressorpads gaat het een stuk beter. Ons paneel werd niet van onderen ondersteund, waardoor je soms de plaat een beetje indrukt. De PRO900 reageert er meteen op en wil wegvliegen.
Toch moet ik zeggen dat ik er snel aan gewend was. Dennis deelt die ervaring vast ook. Ik denk dat ik eerst nog even flink blijven oefenen op dit paneel (unilak) en een paneel haal met blanke lak om daar ook de krassen mee te lijf te gaan.

Graag wil ik nog een paar mensen bedanken:

Tom: Niet bekend op dit forum, maar de man die met mij meegeweest is naar de sloop en zelfstandig een motorkap van een auto heeft gesloopt. Een zwart kofferbakdeksel van een BMW lukte niet helaas. Maar dat komt nog wel goed.

Dennis: De man die altijd in is om nieuwe dingen te testen... en bereid is mij te assisteren. Bovendien heb ik een erg leuk zusje dus Dennis heeft vast nog een reden om langs te komen.

Hier nog even een filmpje over het werken met de PRO900:


Voor de meesters onder ons: Is dit een beetje de goede manier?
 
naaais.
Heb zelf nog niet het lef om met de Pro900 aan de gang te gaan.
straks heb je dennis als zwager :O is dat wat je wil???????? :p haha
maar zeer goede review
 
Volgende week en Bin & dennis Extrem Cooking...

Hoe bereid je een EI met een rotary!
Dus stay tuned kids!

Was echt lachen de rotary, kwam niet meer bij!! Bin schudde echt ALLE kanten op met zijn armen hahaha!
Maar damn! de rotary werkt eigenlijk best HEEL fijn! lekker stil apparaatje ook in vergelijking met de DAPjes :O

Heb al wat gepmed met markus en die gaf ook al aan dat we wat sneller moesten racen over de lak! dus dat is een tip van flip voor volgende keer!
(Thanks markus voor tips!)


Nu is het alleen nog maar aftellen tot mijn rotary er komt hahaha!:D

PS. onze lakdiktemeter powned al die paint detectives!
wij hebben een paint SHERLOCK HOLMES! THA MASTER :heart_eyes:
 
Ik zie een GB met een jaarkalender met foto's van mijn zusje aankomen :p

Nog even een vraagje, welke stand is nu een goede rotary stand? Ik heb me niet echt ingelezen m.b.t. het gebruik van een rotary. In de handleiding staat standje 3 of 4 voor krasjes. Maar wat doe je met stand 5 en 6 dan? Want dan gaat hij echt te keer kwam ik achter.
 
Ik zie dat je de rotary niet zo fijn vasthoud ( in mijn ogen dan ).
De beugel zit er niet voor #$#% op, pak 'm dan daar ook aan vast ipv ernaast :-"
KLIK HIER om te zien wat ik bedoel.
Probeer tzt ook eens of je paneel rechtop kan vastzetten, je zal zien dat het dan ook ineens héél anders werken ]d~^

Wat betreft de snelheid: bij de DAP gaat men in beginsel véél te snel en moet het een tandje of 2 langzamer ( speedy gonzales over de lak heen ),
men gaat die ook doen bij een rotary; daar mag de snelheid gewoon wat hoger en dus niet a la DAP
Ik zie een GB wat betreft deze high-end lakdiktemeter al aankomen :)

Ennuh: indien 18+ : kom op met die pics van zus
 
Ik lees in de preview dat de machine amper heet werd. Maar die van mij was na een uurtje toch wel erg warm. Dennis is te zien in dat filmpje. Dennis betrapte mij erop dat ik de pad soms beetje scheef op de lak hield. Dus even goed oefenen nog.
 
Als je de rotary stopt terwijl deze nog lekker hard draait op de lak en dus stil komt te staan op de lak, dan is de kans groter dat er hologrammen kunnen ontstaan.
Bouw verders de snelheid af, ben je bezig geweest op stand 4, doen het geheel dan nog een keer rustig over op stand 2

Dit was 'm even voor nu: rest mij eigenlijk nog te vermelden ( was al bijna vergeten):
dank jullie 3 voor de leuke en informatieve review !
 
Hahaha, leuk opgezet :-D

Vandaag kwam Stefan(CS) langs en die heeft ook even met de Pro900 staan spelen.

Wat tips/aanmerkingen:
-probeer eens zonder D-Beugel, ik vind het prettiger om zonder beugel te werken.
-afplakken is in dit geval leuk om te zien maar doe het op een auto niet, je bent tegen de rand aan het polijsten en dat KAN je altijd blijven zien
-regelmatig de pads schoonmaken, zeker met een rotary zijn schone pads een must
-dit was uni-lak, vrij zacht dus. Houd er goed rekening mee dat je bij een harde lak dit soort krassen bijna niet meer weg krijgt
-investeer tijd in het goed centreren, daar heb je de hele auto profijt van
-werk de machine niet tegen, daar gaat ie juist van hoppen
 
@ mk-us en Dibbuz, bedankt voor de informatie!
Sowieso wil ik nog eens een clinic bijwonen. Dit was een eerste kennismaken en ik moet het nog verder perfectioneren. Dus jullie adviseren om de machine in toeren te laten verminderen alsvorens deze uit te zetten? Als je een stuk op stand 4 doet en daarn op stand 2 verdeel je dit over 2 hits? Of gewoon 1x een schaakbordje op stand 2? Anders lijkt het mij dat je heel lang nodig bent om een auto helemaal te polijsten. Ik hoop met de rotary iets sneller te kunnen werken.

De tips van Dibbuz neem ik zeker mee. Met de beugelstanden ga ik ook nog eens spelen.
Welke machine spreekt je het beste aan Dibbuz, de PRO900 of de Festool?

Volgende week nog maar even naar de sloop, zag daat nog een mooi kofferbak paneel van een zwarte BMW. Ideaal om oom op een wat hardere lak te oefenen.
 
Binnetie zei:
Welke machine spreekt je het beste aan, de PRO900 of de Festool?

Dit is de spreekwoordelijke appels met peren vergelijken ... :no

Ik heb zelf ook de Festool en ben zeer te spreken over de machine. :ja
Ik heb ook met de PRO900 mogen werken, niets mis mee :)^

Ik wil nog een 2de rotary erbij, waarschijnlijk wordt dit de PRO900 (als back-up en voor kleine plekjes te behandelen).
 
Wat Patrick zegt. De Festool is natuurlijk beter maar daar hangt dan ook een prijskaartje aan vast.
 
Binnetie zei:
Ik lees in de preview dat de machine amper heet werd. Maar die van mij was na een uurtje toch wel erg warm. Dennis is te zien in dat filmpje. Dennis betrapte mij erop dat ik de pad soms beetje scheef op de lak hield. Dus even goed oefenen nog.
verbeter dat soms naar heel vaak bin en ur right! :p maarja je pootje helpt hierbij ook niet!!

Ik weet 1 ding in ieder geval wel al! Leuk projectje om de pro onder controle te krijgen!
Persoonlijk zou ik de D Beugel er ook afhalen, met de daps vond ik dit ook niet fijn werken!
Maar ja de tijd zal het leren hah!

Ga je PRO in ieder geval nog vaak jatten Bin:heart_eyes: