Even een kick van een heel oud topic.
Ik ben nog een gebruiker van een Brinkmann Maxfire Dual Xenon. Problemen:
- accu dood
- lampje kapot.
Ik heb dus gezocht op het internet hoe ik de accu kon vervangen (makkelijk, zie ook dit bericht). Een vervangend lampje vinden was veel ingewikkelder, omdat de officiële reservelampjes niet meer te koop worden aangeboden. Vandaar dat ik die informatie nu deel.
Zoals je hierboven kan zien, heb ik een batterijhouder voor 4 AA batterijen gekocht voor 3 euro vanuit China. Hier gaan 4x 1.5v AA batterijen in, ter vervanging van de kapotte 6v accu. Het installeren ging heel makkelijk: Brinkmann openmaken, accu eruit halen. Er waren 2 draden aangesloten op de accu, rood en zwart. De batterijhouder heeft ook een zwarte draad en een rode draad. De 2 zwarte draden met elkaar verbinden, de 2 rode draden met elkaar verbinden en klaar is kees. Ik heb dat helemaal niet netjes gedaan, uiteindes van de draden gestript, aan elkaar "gevlochten", stuk tape eromheen. 4 Ikea AA batterijen erin en er is weer licht.
Ik heb de batterijhouder met dubbelzijdige tape geplakt aan de buitenkant van de zaklamp. Hierdoor kan ik makkelijk batterijen vervangen. Een setje AA batterijen gaat wel lang mee, langer dan de accu het volhield.
Aangezien de reservelampjes niet meer worden verkocht door Brinkmann, is het een ware zoektocht voor me geweest om de juiste te vinden. Op het lampje staat helaas geen typenummer. Uiteindelijk heb ik op het internet gevonden dat lampjes van een Maglite zaklamp C of D ook past. Artikelnaam en nummer: MagLite Reservelamp voor 5-Cell C of D Mag-Num Star II Xenon. LMXA501U.
Prijs is ongeveer 5-6 euro per stuk in diverse winkels (excl. verzending).
Zo ziet dat er dan uit (het onderste lampje is het nieuwe lampje, in de verpakking heb ik het kapotte lampje gedaan (zwart doorgebrand)):
Ik hoop dat ik iemand hiermee heb kunnen helpen die ook nog zo'n oude Brinkmann gebruikt (of niet meer gebruikt omdat deze 'niet meer oplaad'), ik heb er in ieder geval nog steeds plezier van