• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Producten advies newbie

Ferry82

Detailing addict
27 jan 2012
110
65
Beste Carcleanleden,

Graag wil ik jullie om advies vragen hoe mijn nieuwe auto bij te houden.

De auto:
Het gaat om een Kia Sportage van 10-2011 kleur = WIT en de auto heeft een waxguard behandeling meegekregen.
Als ik het goed begrijp is dit een soort sealant behandeling om het makkelijk schoon te houden.
Ik lees dat zo'n behandeling vaak ze geld niet waard is maar dat wist ik toen helaas nog niet.
Opzich kan je wel zien dat de auto iets extra heeft en de behandeling ze werk doet.
Daarom wil ik het liefst deze bescherming verlopig laten zitten.

Wat ik al heb:
The Bone spons en CSF Delirium Orange Drying Towel.
Fles Waxoyl AfterCare shampoo (gekregen van de dealer:-" )
Hiermee was ik de auto elke 3 weken met 2 emmer systeem.

Wat ik wil:
De auto mooi bijhouden zonder gelijk heel ingewikkeld te doen......ben beginner maar ook perfectionist dus zal vanzelf uit de hand lopen :-b

Om te beginnen misschien ander shampoo welke (ook) mild en ph neutraal is om niet gelijk bestaande laag eraf te halen.
Ik zat te denken aan:
Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
Dodo Juice Born to be Mild shampoo - 500ml

Op een witte auto vallen teervlekken extra snel op wil deze graag bij een wasbeurt verwijderen:
Valet Pro Citrus Tar and Glue Remover - 500ml
CarPro Tar.X - 600ml

Als de auto klaar heb kan ik dit dan veilig gebruiken om de glans en waterafstotende laag te boosten?:
CarPro Reload Spray Sealant - 400ml

Heeft het zin om op deze nieuwe auto CarPro Iron X te gebruiken na het wassen op de lak om zo nog meer vuil te verwijderen?

Graag hoor ik jullie mening over deze producten (beste keus) en tips voor het schoonmaken van de auto om zo mooie set samen te stellen.

Groet, Ferry82
 
Zo te zien heb je je goed ingelezen, complimentje waard!:)^

Bone en droogdoek, beide prima, mankeert niets aan.
Beide na ieder gebruik wel even in de was doen zonder wasverzachter, das wel belangrijk.

Shampoo's zijn beide prima, geuren lekker, en qua reiniging zit het ook wel snor.
Prijs/kwaliteit zit bij beiden ook goed, Dodo is iets meer geconcentreerd, daardoor ook iets duurder.
Ik heb ze zelf beide, maar vind het moeilijk om een favoriet aan te wijzen.

De door jou genoemde teerverwijderaars zijn naar wat ik ervan heb gelezen prima, zelf nog geen ervaring mee.
Zo te zien heb je ook gecalculeerd dat deze je wax aantasten cq. verwijderen, dat klopt.

Reload is idd een prima spray sealant, mits juist gebruikt erg zuinig, en haalt qua standtijd 2-3 maanden zonder problemen, dus je hoeft hem niet perse na iedere wasbeurt te gebruiken (dus nog zuiniger).
Zelf gebruik ik regelmatig Poorboy's QD+ of Spray & Wipe na het wassen.
QD+ boost niet waxlaag een beetje, S & W niet, naar die is wel wat veelzijdiger, je kunt hem ook prima voor glaswerk gebruiken, en wellicht in de toekomst als klei-glijmiddel (1:1 verdund)

IronX is ook een prima aankoop, ga je geen spijt vak krijgen.
 
Bedankt zover.
Nog paar vragen

Zullen tar x en iron x de waxguard laag aantasten?
Zal kleien dit doen?

Wat is goed spul voor nette zwarte bumpers?

En voor chroom elementen?

Voor Reinigen van glas buiten en binnenkant van de auto?

Bedankt!
 
Van Iron-X kan ik met zekerheid zeggen dat het je waxlaag aantast, al dan niet geheel verwijderd. Met Tar-X heb ik geen ervaring. Ook het kleien tast/verwijderd je waslaag. Het is verstandig om na gebruik van Iron-X de auto nogmaals goed te wassen en dan te voorzien van een nieuwe waxlaag.
Voor het glaswerk gebruik ik Dodo Juice Menthol glasscleaner, deze bevalt mij erg goed. Een prima resultaat en streeploos schoon, zeker i.c.m. de Merkin Menthol doek. Daarnaast kun je van DJ glasscleaner ook een concentraat krijgen waardoor je erg voordelig nieuwe kunt mengen.
Over je andere vragen kan iemand anders je misschien voorzien van antwoorden.
 
Ik denk dat de waxguard een sealant lakpantser laag is net zoiets als waxoyl word deze denk je ook aangetast?

Iron X is toch ph neutraal en daardoor vriendelijk voor bestaande beschermlagen dacht ik?
 
Ik denk dat het met met het aantasten van de Waxguard door IronX wel meevalt, maar denk dat de TarX toch wel de bescherming weg gaat knabbelen.
Dat doen bij mijn beste weten alle andere teer/lijmverwijderaars ook. Bij twijfel ff mailen naar Carclean.

Ook na een goeie kleibeurt is het meeste qua bescherming er wel vanaf.

Zwart kunststof kun je diverse producten voor gebruiken:

Carpro PERL, niet duur, kan 1:3 verdund worden voor zwarte strips etc. Je kunt het puur gebruiken voor je banden en ook nog op kunststof interieurdelen.
Duurzaamheid is mij goed bevallen.
Hiermee heb je een product wat je dus ook voor meerdere doeleinden kunt inzetten, en voor enkele toepassingen ook nog kunt verdunnen.

Verder kun je ook kijken naar Poorboy's Trim Restorer, Black Wow, Dodo Juice Plastic Fantastic en zo zijn er nog wel een paar.

Chroom beschermen kun je gewoon met een willekeurige wax of sealant doen, of in jou geval ook prima met Reload.

Reinigen van glas kun je, zoals ik hierboven al aangaf bijvoorbeeld Poorboy's Spray & Wipe voor nemen, wederom veelzijdig inzetbaar (zie eerdere uitleg)
Je kunt uiteraard ook een pure glass cleaner nemen die puur en alleen gemaakt is om glas te reinigen, zoals Meguiars NXT Glass Cleaner. Grote fles (710ml), niet duur (aanbieding!), zuinig in gebruik en doet het gewoon heel erg goed.
 
Indien je iets wil om je auto van het vuil te ontdoen en toch je waxlaag niet aantast kun je het product van autofinesse gebruiken:
https://www.Carclean.com/product/Au...er_Bug_and_Grime_Remover_1000ml_CP1000_102136
 
Update:
De auto glanst nog steeds erg mooi en ben daar tevreden mee dus ik laat de bestaande Waxguard sealant laag verlopig zitten.
Kleien, Polijsten en Waxen komt dus later wel een keer.

Inmiddels verder ingelezen en kom nu op het volgende:

Wassen
-Shampoo: Poorboys World - Super Slick & Suds Concentrated Wash - 946ml
-Wasspons: Cobra The Bone
-Droogdoek: CSF Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm

Ramen
-Reiniger: Autoglym Car Glass Polish - 325ml
-Polisher/sealer: Rain-X Rain-X - 200ml
-Doek: Dodo Juice Mint Merkin - Microfibre Window Cloth

Velgen
-Valet Pro Bilberry Safe Wheel Cleaner - 1000ml

Teer/Hardnekkig vuil:
-CarPro - Iron.X Cleaner - 500ml
-CarPro - Tar.X - 600ml

Extra Doeken/Pad:
-Monello - Peluche Verde Trio
-Poorboys World - Microfiber Applicator

Kunstof Bumpers/Banden:
-CarPro - PERL Coat - 50ml

Extra bescherming:
-CarPro - Reload Spray Sealant - 400ml

Interieur:
-Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser - 946ml


Mijn vragen:
1) Mis ik nog iets? Kunnen jullie nog iets aanraden?
2) Ik twijfel heel erg wat met de kunstof bumpers te doen. Opzich zijn ze netjes maar is het aan reden nu al met bescherming te beginnen? Kan ik deze ook een laagje reload geven?
3) Kan 1 van deze producten een witte waas achter laten om de bumpers en heb ik afplaktape nodig?
 
Dez is veel beter dan Rain-X
https://www.Carclean.com/product/Pro_Vision/Rain_Clear_Rain_Repellant_Gel_150ml_RCG_150_101363
En voor je interieur zou je ook deze kunnen overwegen, ruikt ook nog 's heerlijk
https://www.Carclean.com/product/Poorboys_World/Natural_Look_Dressing_473ml_PB-NL16_100729