• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Producten verwerken in de voorjaarszon

Maaike

Detailing guru
17 sep 2010
1.102
120
37
Morgen heb ik hoogstwaarschijnlijk geen garage ter beschikking en ben ik aangewezen op de oprit.
Een klein deel van de dag staat hier de zon gedeeltelijk op daarna draait de zon wg achter de woning.

Ik zie regelmatig showoffs voorbij komen waarbij mensen met oa ook monello in de zon werken.
Nu weet ik dat je dat liever niet doet.
Morgen heb ik geen keuze ben ik bang.
Uiteraard ga ik eerst de panelen doen die als eerste in de zon komen en vroeg op de dag nog in de schaduw staan.

Mijn vraag is, hoe kan ik het beste het product verwerken wanneer ik in de zon sta?
Het gaat om Monello en Menzerna.
Steeds een stukje doen en snel afnemen met bijvoorbeeld een spray & wipe (in mijn geval citrus bling)?

Als het echt niet te doen is in de zon, komt er een oplossing na lang onderhandelen hier ;)

Ik heb vorige week zaterdag ook een auto gedaan deels in de zon. Ik ben rond een uur of 10 begonnen met polijsten en heb eigenlijk geen problemen ondervonden met Monello, ik heb deels in de zon gepolijst.

Probeer je was en klei werk snel te doen zodat je nog kan profiteren van de schaduw. Qua werkwijze zou ik gewoon doen zoals je altijd doet. Polijsten en afnemen met een doek. Een detailerspray zou ik wel bij de hand houden inderdaad.

Met je glaze en wax zou ik wel goed kijken, want dat droogt sneller dan je denkt.

Bedankt Tamer!

Bedachtzaam en weloverwogen te werk gaan geldt dus nu ook, eigenlijk altijd.
Dan moet het lukken zo.

Maaike zei:
Steeds een stukje doen en snel afnemen met bijvoorbeeld een spray & wipe (in mijn geval citrus bling)?

Mijn ervaring is dat Monello snel droogt/gaat stoffen als hij bij hogere temperatuur gebruikt word.
Ik zou eerst een pass doen, en dan misschien even wat detail spray erover om de boel vochtig te houden. Niet gelijk afnemen. Want de polijstmiddelen kan je best wat langer doorwerken als het maar niet te droog word.

bij 25 graden vol in de zon een zwarte auto gaat ook gewoon ( temp van de lak loopt dan nog eens snel op ).
Wat kleinere gedeeltes doen en met idd bv s&w je pad wat vochtig houden.
Waar je zeker wel op moet letten is dat je de pad tijdig schoonmaakt, deze wordt eerder minder bruikbaar.

Ik heb zaterdag mijn motorkap van de auto nog wat bijgewerkt, maar vond het niet echt gaan in de volle zon, had amper correctie met een wollen pad en forza...

Ben er zelf niet zo fan van dus. Misschien dat andere merken het beter doen?

ik zou onderhandelen en gewoon binnen werken

of heel vroeg op staan:-"
dan heb je nog wat aan de rest van de dag:cool

Wat ik mezelf heb aangewend te doen, is dat wanneer ik begin, ik mijn droge pad bevochtig met een detailspray.
Na ieder paneel doe ik een voorzichtige poging de pad "schoon" te maken.
Heb geen padwasher, dus kies ik ervoor een emmer met lauw/warm water weg te zetten, waarin ik voorzichtig de pad met de hand natmaak en wat ontdoe van het middel.
Daarna "swing" ik hem voorzichtig uit boven de emmer.

De panelen goed afnemen en schoonmaken is dan het enige wat ik kan doen en natuurlijk mijn pad vochtig houden.
Normaal gesproken kies ik er niet voor in de zon te staan, maar aangezien ik dien te dealen met mijn ouders en ik niet altijd de garage in kan zal ik moeten "schipperen".

@ fredsan; hij is hier al om half 8.
Dus snel wassen, kleien en dan beginnen met de panelen die dan nog in de schaduw zijn, maar als eerste in de zon komen.

En nu kan ik natuurlijk ook eens ervaren hoe het is om sommige panelen gedeeltelijk in de zon te doen.

2 weken terug heb ik Monello in de volle zon gebruikt op een zwarte auto. Geen enkel probleem, meerdere panelen gedaan alvorens af te nemen met een MF. Ging prima, alleen het stoft soms een beetje.
Spray & Wipe op de pad aanbrengen heb ik nog niet geprobeerd, dit ga ik de volgende detail eens proberen. Resultaat zou dan nog beter moeten zijn maar zoals ik kan zeggen ging het prima en hoef je je nergens druk over te maken :-D

ik moet wel zeggen dat het afgelopen zaterdag was met 23 graden in limburg en had net een stuk gereden met de auto, dus motorkap was extra warm

@ Emiel10: jij ook bedankt voor je reactie.
Het onderstreept nogmaals dat je gewoon erg secuur en weldoordacht te werk moet gaan.

Uiteraard zullen mijn bevindingen te lezen zijn in een hopelijk mooie show-off!

PB SSR kun je wel verwerken in de zon, maar mijn ervaring met Monello niet. Werk sowieso niet graag in de zon. Detail altijd in de garage, of an de eind van de middag als de zon weg is achter ons huis.

Ik normaal ook, was voor mij ook een test of het nut had in de zon. Je moet alles een keer proberen he...

Tuurlijk! Vallen en opstaan zeg maar. Op een hete lak brand alles op in. En het duurt een eeuwigheid voor dat je het eraf hebt!

Ik kan het echt niet aanraden om monello in de zon te verwerken. Probeer gewoon steeds de panelen in de schaduw te behandelen. Eventueel de auto even draaien om de andere kant in de schaduw te krijgen. Dak en motorkap s'ochtends of in de latere namiddag doen.

ik heb gewoon een carport dus hij kan altijd in de schaduw staan, wou het alleen even proberen. Ga mss toch eens de SSR serie aanschaffen naast mijn monello, gewoon om eens af en toe af te wisselen

Ik wil natuurlijk ook niet vol in de zon gaan staan.
Het gaat er me meer om dat het kan zijn dat een deel van een paneel even in de zon kan zijn.
Het liefst polijst ik alles in de schaduw om te voorkomen dat het een hel is het residu e.d. weg te krijgen.

Omdat ik al vroeg begin, hoop ik ook heel vroeg klaar te zijn met wassen en kleien.
1 Voordeel is wel, dat op het warmst van de dag, de zon weer achter de woning is.
En anders inderdaad de auto gewoon draaien.