• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Programma berekenen mengverhoudingen

rodders zei:
Prima, ik zal er de fouten nog eens uithalen.
Tevens komt er een android versie aan, wanneer juist kan ik nog niet beloven.

De android versie lijkt me wel heel leuk, vooral omdat het door jou gemaakt is hoor. Toch wel leuk om een progammatje te hebben wat iemand die je "kent" gemaakt heeft..,^^
 
Ik wil niet het hele topic 'hijacken', maar voor de mensen die een mobiele app zouden willen op Android of IPhone: zou het een bezwaar zijn dat je een dataverbinding nodig hebt? Een webpagina in elkaar zetten die de mengverhoudingen voor je berekent die er op een telefoon nog een beetje gelikt uit ziet is redelijk eenvoudig in elkaat te knutselen met behulp van JQueryMobile, alleen omdat het dus een website betreft kan je er zonder dataverbinding (WLAN of via je provider) niks mee.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Chasake;263481 zei:
Ik wil niet het hele topic 'hijacken', maar voor de mensen die een mobiele app zouden willen op Android of IPhone: zou het een bezwaar zijn dat je een dataverbinding nodig hebt? Een webpagina in elkaar zetten die de mengverhoudingen voor je berekent die er op een telefoon nog een beetje gelikt uit ziet is redelijk eenvoudig in elkaat te knutselen met behulp van JQueryMobile, alleen omdat het dus een website betreft kan je er zonder dataverbinding (WLAN of via je provider) niks mee.



Getest op mijn iPhone maar heb de indruk dat het omschakelen tussen milliliters en liters niet goed gaat, hij blijft op liters staan als ik deze 1 keer heb aangeklikt.
Verder ziet het er netjes uit!!

Echter blijft mijn voorkeur een app voor de iPhone ;) En voor de Android gebruikers natuurlijk ook een app ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie app, net getest op mijn PC met Google Chrome. Alleen met BtbM kan ik maar 5000ml selecteren, ik wil graag 15.000ml i.v.m de grote emmers. ;)
 
Op ipad werkt hij goed, behalve het probleem dat shibybob ook al beschrijft.

Van ml naar l gaat goed, alleen blijft hij op liters staan als je terug wil naar ml.
 
IK vond net deze topic & vroeg me af of dit programma nog steeds werkt? IK krijg het nameijk niet aan het werk.
Is toch wel een tool die ik graag zou willen gebruiken :) Iemand advies?
 
In principe is het niet heel complex toch? Voorbeeld :

Verhouding is 1 op 10 (delen)
Fles van 1000 ml is dan
1000:11 = 90,91 ml product aanvullen met (demi)water.

1 op 1 is (1000:2)
1 op 20 is (1000:21)

Ik wordt graag gecorrigeerd als ik een denkfout/kronkel hebo_O
 
Je zegt het precies goed JW. Een kleine kronkel erop is DJ.

Als die zegt 1:10 is het 1 deel product en 9 delen water. Ofwel 1 deel product van de in totaal 10 delen. Dus 100 ml product en 900 ml water.
Ook hebben ze 1:3. Hier bedoelen ze het echter op de andere manier. Dit is dus 250 ml product maar dan met 750 ml water ;)
 
  • Leuk
Reactions: Alex_G en Jahe
Soms lastig inderdaad, met dat verschil.

(1:10) 1 van de 10 delen is water. (DDJ bijv)
(1:10) Je hebt dan 11 delen, 1 deel is water.

Ik houd meestal de berekening van @Jahe aan.

Stel dat ik een sprayfles wil vullen waarbij ik maximaal 500ml eindproduct wil (Of er past maar 500ml in) en het product dat ik aan wil lengen vraagt om 1:20;
500 : 21 delen = 23,8. (1 deel is dus 23,8ml = 23,8 ml product in de fles gieten en de rest water)
 
Laatst bewerkt:
Wat ik doe bij 1:10, is 10x zoveel water toevoegen als het product. Bij andere verhoudingen idem. In mijn geval heb ik dan 1100ml.

Geen zin in moeilijke berekeningen als ik ff kleimiddel of apc wil mengen.
 
Voor al voorgaande reacties dank! Soms zie je door de bomen het bos niet meer. Te bedenken dat ik vroeger een held was in wiskunde :s
@Pter, bedankt voor de links. Leuk om nog eens de breuken herop te frissen :D
Inmiddels kreeg ik het programma aan de praat op mijn desktop pc.
@Quantox, Wat bedoel je met DJJ?

Tnx Allen!
 
Toch fietst die "rekenmachine-calculator" site een beetje dwars door de mogelijkheden van "1:10 = 1 deel product + 9 delen water" vs "1:10 = 1 deel product + 10 delen water" heen.... (als je 50 ml product bij een liter water gooit, dan heb je dus 1050 ml totaal in plaats van 1000 ml en heb je een verdunning van 50/1050 = 4,76% en niet 5% :confused:
En bij de verhoudingen die op die site staan, is dat ook niet zo spannend. Maar bij verhoudingen van 1:2 / 1:3 / 1/4 etc. maakt dat al veel meer uit.
1/3 is volgens het principe "1 deel product + 3 delen water" dus 25% product, maar 1/3 volgens het principe "1 deel product + 2 delen water" dus 33% product.

Sowieso niet handig om van je hele inhoud van de fles uit te gaan en daar iets bij te doen, want dat past dus niet. Je moet (zoals @Quantoxx en @Jahe al aangaven) naar het totaal toe rekenen, door ruimte over te laten voor het product wat erbij moet. Dus een 500 ml fles vullen met een 1:10 verdunning betekent dat er 11 delen in moeten - dus 500/11= 45ml betekent 10 x 45 ml = 450 ml water + 1 x 45 ml = 45 ml product.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506