• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project: rode Focus van Ms Witnie

Witnie

Detailing trainee
2 feb 2026
12
25
Vandaag begonnen aan de Focus van mijn vrouw. Overigens doe ik vast nog dingen verkeerd of niet slim of wat dan ook, feel free om mij tips te geven . Eerst in de wasbox met hoge druk al het grove vuil eraf. Het idee was dan thuis nog in de foam zetten, afspoelen en dan de handwas. Maar ze hadden bij de wasstraat een foamkanon, dus die toch maar geporobeerd. Daarna afgespoten en daarna nog met vlekvrije water afspuit gedaan.

Naar mijn zus (ivm grote garage voor t poetsen) , en daar een sopje gemaakt in mijn monello emmers met monello shampoo. Gelijk gemerkt dat ik toch maar zo’n emmerhang ding wil hebben om je handschoen etc ff in te kunnen zetten. Door zo in detail de auto te wassen merkte ik echt enorm veel kleine lakschade en zwarte vlekjes op (denk hars van boom ivm zat veelal op het dak). Auto afgedroogd. En binnen gezet voor t kleien.

Dat had ik nog nooit gedaan, had monello klei gekocht en wat wordt de lak daar lekker glad van haha. En alle zwarte spikkels weg, geniaal. Door het waardeloze licht in de garage wel moeilijk zien of alles eraf was, als je eenmaal het grootse deel eraf hebt dan voel je de restanten toch niet altijd. Volgende keer goeie lamp mee!

Voor vandaag genoeg geweest, morgen ga ik voor t eerst polijsten met de machine…

Hierbij wat “voor” foto’s

Bijlagen

• IMG_0457.webp
    IMG_0457.webp
    63,8 KB · Weergaven: 33
  • IMG_0465.webp
    IMG_0465.webp
    36,5 KB · Weergaven: 31
  • IMG_0458.webp
    IMG_0458.webp
    181,1 KB · Weergaven: 31
De zwarte puntjes kunnen meerdere dingen zijn geweest, hars zoals je al noemde, voor luizenpoep zijn de stipjes wat groot, maar vliegroest zou ook kunnen. (Vliegroest zijn kleine ijzerdeeltjes, vooral op de velgen voor vind je dat van je remschijven, maar als een auto regelmatig in de buurt van treinspoor of tramrails staat of bij gebied met zware industrie treedt het ook vaak op, en dan ook bovenop de auto).

Wat het licht betreft: je ziet zaken het beste met zogenaamd 'scheerlicht', licht dat een beetje langs het te behandelen oppervlak schijnt, en dan vanaf de tegenoverliggende zijde kijken (zodat je de reflectie van de lamp in de lak ziet). Led-bouwlampen of iets vergelijkbaars werken goed als je niet direct een dure lamp aan wil schaffen.

Qua polijststappen, ik wilde polijsten met een medium polijstmiddel met medium pad. Dat is het. Afhankelijk van het resultaat van t voorjaar nog eens met grof. Na het polijsten een kanauba wax erover. En dan wil mijn vrouw haar auto weer terug;-).

Na de middelgrof geen stap met fijn polijsten? Als je alleen middelgrof doet, bij voorkeur een polijstmiddel kiezen met afbrekende korrel, de korrel wordt dan tijdens het polijsten fijner, waardoor je dicht bij het fijn polijsten komt.

Prima eerste kennismaking met detailen:

De handwas leverde je al veel nieuwe inzichten op, inclusief een goed beeld van hoe de auto er echt bij staat. Kleien hielp je vervolgens met het verder reinigen van de lak en daardoor is je auto alweer een stukje mooier geworden. Nu dus polijsten :)

Als ik de weerspiegeling van de lak zo zie dan ga je daar veel winst kunnen behalen. Succes!

• Leuk
Reacties: MartijnMG
Absoluut veel inzicht opgedaan ja door het handwassen en kleien! Ik heb monello polijstspul gekocht op advies van carclean. We gaan t zien, inderdaad ik verwacht aardig wat winst te behalen ja. Nu vond ik t kleien best een werkje, dus dacht gisteren even dat polijsten wel sneller gaat… dat zal vast tegenvallen de eerste keer. Wilde al het chroom en rubber wel afplakken.

Tot nu toe iig leuke en dankbaar klus!

• Leuk
Reacties: RedCat
Lekker bezig! Medium kom je al een heel eind mee verwacht ik. Ford lakken zijn niet zo hard.

De eerste keer gaat alles 3x zo lang duren omdat je alles moet ontdekken en je gaat ook alles enorm inspecteren.
Gewoon lekker de tijd nemen, met haasten komt het resultaat niet ten goede.

We zien de foto's wel verschijnen van het resultaat :)

• Leuk
Reacties: RoCo en RedCat
Nou ben druk bezig. Grote vlakken gaan prima, motorkap eerst gedaan. Toen kwam ik bij de voorbumper. Das echt horror bij deze auto met alle vormpjes en rondingen en kleine spijltjes. Maar goed, ff pauze nu en zo verder met de deuren waar veel krassen en zonnebrandvlekken op zitten, ben benieuwd.

Bijgaand foto van de motorkap. Ben nog niet tevreden want sommige stukken lijkt een waas op achter te blijven ondanks dat ik t met een microvezeldoek en ontvetter afneem. En de horrorbumper echt onmogelijk met zo’n grote poetsmachine

Bijlagen

• IMG_0470.webp
    IMG_0470.webp
    40 KB · Weergaven: 24
  • IMG_0471.webp
    IMG_0471.webp
    88,3 KB · Weergaven: 23
Tip om altijd een paar test spots te kiezen. Ga je de motorkap doen. Doe dan eerst een klein stukje. Begin dan het liefst zo licht mogelijk. Bekijk het resultaat en ga van daaruit een stapje grover. Ford lak is niet heel hard. Met een medium pad en medium polish krijg je al snel een waas. Die krijg je weg met een lichtere pad en polish. Het beste kun je dit ritueel per paneel doen.

En succes met de bumpers…die hebben inderdaad veel vormen, vouwen et cetera. Komt bij dat Ford op bumpers andere lak gebruikt. Die is nog wat zachter.

Succes!

• Leuk
Reacties: Witnie
Tip voor de lastige plekken waar je met de machine niet bijkomt: trek de polijstpad van de machine en probeer de onbereikbare plekken te doen met alleen de polijstpad in je hand. Dat zal niet perfect worden, maar kan al serieus verbetering geven.

• Leuk
Reacties: Brinkiebrink
Nogmaals, dank mannen, echt tof dat dit zo'n actief forum is waarbij iedereen anderen echt probeert te helpen! Compliment naar eenieder.

Nou, afgelopen vrijdag de auto nog verder afgepolijst. Gezien de auto weer gebruikt moet worden deze week en we andere verplichtingen hadden, niet de tijd kunnen nemen om nog met lichtere polish erover te gaan. Nog even los van dat ik die nog niet heb, wordt nog een bestellinkje ;-).

Vandaag hebben we samen de auto in de was gezet, we hebben hiervoor Collinite Liquid Insulator Wax No. 845 gebruikt. Stuk aangenamer klusje dan het polijsten vond ik zelf. De waas/sluier lijkt hiermee ook grotendeels verdwenen. Mijn vrouw is erg content met het resultaat. Ik an sich ook wel, maar de perfectionist in mij had 'm toch liever nog een keer gepolijst. Enerzijds vanwege de waas, maar anderszijds ook omdat er in ieder geval op het dak echt nog veel krassen zitten. En ik bedoel dan ook serieus veel. Zit er bijna over te denken om 'm op te geven bij de carclean mannen, die zochten nog een moeilijk project zag ik... Hier iig de foto's van het geheel, en eentje van het dak, het is wel lastig om de krassen goed op de foto te krijgen.

IMG_4803.webp
IMG_4804.webp
IMG_0494.webp