Afgelopen weekend m'n eigen auto weer eens een full detail gegeven na ruim 13 maanden genoten te hebben van de vorige coating. Op zich was die nog wel prima, maar de vele swirls stoorden me.
Eerst maar eens begonnen met foamen, dit 2x gedaan. 1x ValetPro Snow Foam Combo2 en 1x Nanolex Prewash.
Zelfs na deze stortvloed van strippende foam, bleek de beading en sheeting nog prima in orde.
De auto gewassen met een restantje Hubikote Wash en de Microfibre Madness washmitt.
De velgen staan in de Gyeon Rim coating, dus schoon maken is een appeltje eitje. Eerst met een restantje wassop en daarna nog een paar spraytjes Monello Non-Ferro. Soort van 50/50, niet echt duidelijk....
Het kleien was erg nodig, zeker omdat dit 13 maanden geleden voor het laatst is gedaan. Op zich vind ik het wel meevallen qua vervuiling. Kwestie van regelmatig de auto even afspuiten in de wasbox.
De auto gedroogd met de Gyeon droogdoek.
Na het kleien en drogen volgde een vluchtige lak inspectie. Het viel me op, en met name op het dak, dat deze onder de kraters zat.
Normaal gesproken pak ik m'n favoriete polijsmiddelen en pads: Scholl S3, S17 en diverse pads zoals paars, blauw en oranje.
Op de een of andere manier wilde het maar niet vlotten met deze combinaties, ik kreeg de kraters maar niet weg. Gelukkig heb ik nog zat andere polijstmiddelen staan zoals Rupes.
Met een medium compound (groene dop Rupes) en Rupes groene pad op de Bigfoot kreeg ik uiteindelijk wel correctie. (foto is van het nabewerken in nog eens 2 stappen...)
Echter was de groen/groen combinatie zeker op de een of andere manier erg grof, de hele lak zat onder de marring leek het wel.
Ik stond alleen te twijfelen: Heb ik alleen licht de bestaande coating beschadigd met deze medium combinatie of is het echt de lak zelf?
De hele auto in 3 stappen gepolijst:
- Rupes groen/groen
- Rupes geel/geel
- Rupes wit/wit
De glans en reflectie is weer dik in orde.
De lak met Nanolex EX 2 maal ontvet. De lak even laten rusten zodat de EX goed kon verdampen.
Kleine tip: plak het doekje vast op de applicator met wat tape. Dit zorgt ervoor dat het doekje niet eraf kan vallen of dat je kramp in je vingers hebt vanwege het doekje vast houden.
Tijd voor de coating. Tip: zet alsjeblieft iets van een goede
ADEMBESCHERMING op, zeker als je het op regelmatige basis gebruikt. De lucht is niet te harden
Een gewoon (papieren) stofmaskertje is niet toereikend voor dit soort werkzaamheden. De naam zegt al genoeg; het is een STOFmasker. Deze houden geen dampen tegen...
Na het coaten nog wat andere dingen gedaan:
- koplampen nogmaals voorzien van een coating geschikt voor koplampen.
- alle trims behandeld met Gyeon Trim
- banden behandeld met Gyeon Tyre
- ramen behandeld met Turtle Wax Clearvue Rain Kleer
- interieur kunststof behandeld met Waxaddict Magicglaze All Purpose Dressing
Na dit alles kon de auto even naar buiten voor de foto's.