• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

PWB velgenreiniger valt tegen of doe ik wat fout

dannycoolen

Detailing rookie
19 mei 2012
84
0
Beste mensen,

Vandaag de nieuwe spullen uitgetest en mijn auto gewassen.
Hiervoor gebruikte ik Turtle Wax Ice velgenreiniger, zat een borsteltje op de fles en was er prima tevreden over.
Je moest nog wel borstelen maar ach.

Nu heb ik de PBW velgenreiniger gekocht en goed de reacties gelezen en zie dat veel mensen het verdunnen 200ml reiniger 600ml water en zeer te spreken zijn over het resultaat.
Inweken afspoelen en klaar.
Helaas ben ik ik dat totaal niet heb 100ml pbw gepakt en 400ml water maar ik moet toch echt borstelen om de velg schoon te krijgen.
Doe ik nu wat fout of.....

Graag hoor ik van jullie

Thanks voor de reacties

groeten danny

ik gebruik het altijd in de verhouding 1:1 en krijg er er bijna alles mee schoon, dus zou je mengsel (iets) sterker maken.

En borstelen moet je altijd natuurlijk.

Zelf heb ik het puur en 1:1 verdund met water gebruikt, werkte bij mij uitstekend. Nog wel borstelen en dan afspoelen, maar enkel opsprayen en spoelen geloof ik niet zo in. Zeker niet bij hardnekkige vervuiling.

dannycoolen;324693 zei:
en zie dat veel mensen het verdunnen 200ml reiniger 600ml water . Helaas ben ik ik dat totaal niet heb 100ml pbw gepakt en 400ml water maar ik moet toch echt borstelen om de velg schoon te krijgen.
Doe ik nu wat fout of..

Als ik dat goed lees , schrijf jij dat je 1 deel op 4 delen water gebruikt .

Je geeft zelf aan dat anderen dit ook doen , echter zij doen "maar" 1 op 3 (of 2 op 6 zoals beschreven)

Eens je velgen goed onderhoud (bvb wekelijks) kan je zeker met een redelijke verdunning aan de slag blijven gaan. Wacht je langer met poetsen , dan zal dit uiteraard niet meer volstaan en moet je sterker spul gebruiken . :ja

Mijn velgenreiniger is 1 op 10 en ik krijg er zelfs erg zwarte velgen terug grijs mee . (maar dan gaat dit niet zonder een washandschoen te gebruiken omdat je dan meer druk kan uitoefenen op de velg )
Voor gewoon vervuilde velgen (max 2 weken , hangt ook af van het aantal km's en dan nog het remmen op zich ) volstaat de wheelbrush van Mothers om alles er af te krijgen.

Maak bvb 2 of 3 verschillende verhoudingen aan en test uit met welke je best aan de slag gaat afhankelijk van de vervuiling :weetniet

Heb je hetzelfde borsteltje gebruikt met die andere reiniger ?

Hoi,

Ik heb een aparte velgenborstel gebruikt de velgen waren niet erg vies, wat misschien meespeelt is dat het een nieuwe auto is en dus meer smeer en dergelijke heeft?
Ik zal volgende keer eens een andere verhouding maken kijken hoe dat gaat:)

Ik denk dat als je 2 weken hebt rondgereden dat je niet eens echt een velgenreiniger nodig hebt maar gewoon kan meenemen met een sopje. ( helemaal bij wekelijkse wasbeurt niet nodig ! )
Zo'n 'wokkel-washmitt' aanschaffen, apart klein emmertje, dompelen en gaan..
Neem ook aan dat je de velgen na goede reiniging even meepakt met een velgenwax / (spray)sealant, dan hoef je niet eens te boenen
1:1 vs 1:4 mag de pret niet drukken.
Denk dat als er gelezen of gezien (youtube) wordt dan men ff spraytje doet + afspuit dat er wel degelijk een beschermlaag op zit en/of dat de velgen zeer zeker niet ernstig vervuild dan wel 'ingebakken' zijn;
ik zet die weg onder de noemer:"te mooi om waar te zijn" ( kan mis hebben, maar onderbuikgevoel zegt stiekem anders )

Wil nogmaals onderschrijven dat het gebruik van velgenreinigers en/of iron-x zeker niet tot de 7-14 daagse bezigheid toebehoort,
je zet er ook niet om de 14 dagen een nieuwe waxlaag op ( hooguit voor de fun oid maar zeker niet omdat het noodzakelijk is )

Ik heb enige maanden geleden ook de Spray en Rinse gekocht.
ik heb de eerste keer op behoorlijk vervuilde velgen geprobeerd en deed 1 op 2. werkte prima. en was meer dan sterk genoeg.
Echter je zal moeten borstelen, alleen sprayen en afspoelen geloof ik ook niet in, en al zou het werken voor het gevoel zou ik toch willen borstelen.

Eenmaal schoon heb ik momenteel geen velgenreiniger meer nodig.
Een goed advies is misschien ook wel het gebruik van een wax op de velgen. Ik heb een set alfa romeo Mito velgen 17 inch die wel waren vervulld gewassen, behandeld met spray en Rinse, dan ironX drogen en dan in de wax zetten (ik gebruik Collinite 845) en je hebt niet meer dan water en een washandschoen of zachte borstel nodig.

Ook op de nieuwe auto (BMW 1) heb ik eenmalig de velgenreiniger en ironx gebruikt om echt schoon te zijn en daarna met wax behandelen.

Wax maakt het makkelijker en ik vind het ook leuker, even met de hd er over en de schoenen zijn al weer 80% schoon..

Veel mensen adviseren ook C Quarts etc, daar heb ik nog geen ervaring mee maar lijkt mij eigenlijk het zelfde als een wax alleen dan met een veel langere standtijd

De C-Quartz is zeker geen wax, maar een echte coating en met een veel langere standtijd.

Daar waar de meeste waxen het na 3-4 maanden het voor gezien houden, daar gaat de C-Quartz nog even gemiddeld door tot 12 maanden.

ff een testje.
Ik heb me spray and rinse voor de velgen gekocht van PoorboysWorld.
Dit ff getest op de vierze velgen.

Mijn velgen zin gepolijst en staan in de D-lux + een laagje wheelwax (zie hierboven).
Dus geen oude velgen met oude, onbehandelde lak!

Velg bij begin:
p4pb9972253.webp

Detail:
p4pb9972254.webp

Toen afgespoten met de tuinslang:
p4pb9972256.webp

Niks veranderd:
p4pb9972257.webp

Hierna ingespoten met spray en rins (1:3 verdunt=één deel water en 3 delen spray and rinse!) en laten intrekken.
Ik heb alle velgen ingespoten voordat ik de eerste velg weer afspoelde:
p4pb9972258.webp

p4pb9972259.webp

De afgespoelde velg:
p4pb9972261.webp

Iets verschil,maar niet veel:
p4pb9972262.webp

Daarna toch nog ff in de iron-X (1:3 verdunt=één deel water en 3 delen Iron-X):
p4pb9972263.webp

p4pb9972264.webp

Na het afspoelen van de Iron-X:
p4pb9972265.webp

Wel verschil, maar niet toerijkend:
p4pb9972266.webp

De echte "smurrie" zit er gewoon nog op (al is het minder geworden):
p4pb9972267.webp

Conclusie;
Zonder borstel werkt het dus niet zo goed als op de verpakking vermeld......

Ik gebruik dit ook 1:1,

Heb velgen waarbij het remstof echt een plakaat was geworden en zo lang erop heeft gezeten dat de lak van de velgen(Ronal) was gaan bladderen met 1:1 echt wel mooi schoon gekregen zoals de foto's hierboven. Uiteraard wel beetje moeten borstelen maar heb zeker niet hoeven boenen.

Iron-x sowieso niet verdunnen...
En waarom zou je verwachten dat je zonder aanraken alles schoonkrijgt?

Mijn ervaring is dat 1:1 een prima verdunning is, 1:2 is alleen voor heel lichte vervuiling voldoende, maar dan kan -zoals al eerder is aangegeven- de normale autoshampoo ook al volstaan. Kortom de Spray & Rinse alleen puur of 1:1 gebruiken.
Bij vervuiling die niet met de autoshampoo verdwijnt komen er bij mij altijd wel borstels aan te pas. S&R opsprayen en met een goedkoop bouwmarkt kwastje agiteren, vervolgens met de EZ Wheelbrush de velg reinigen, hierna spoel ik na met schoon water (tuinslang of drukpomp).

• Leuk
Reacties: Soepergrover
Ik denk dat het resultaat tegen valt omdat je van te voren de velg met de tuinslang afspuit. Ik heb zelf geen ervaring met deze specifieke velgenreiniger, maar met de (zeer agressieve) velgenreiniger van cartec. Toen ik deze de eerste keer op natte velgen gebruikte was er ook amper resultaat. Toen een keer op droge velgen geprobeerd en dat gaat gewoon perfect.

Dit is eigenlijk ook best logisch omdat je velgen goed in de wax staan en het water er dus snel af loopt. Als je een paar druppels water nog op je velg hebt en je spuit hier velgenreiniger op dan worden de druppels zwaarder en glijden die druppels water inclusief de velgenreiniger er weer vanaf.

Nogmaals, dit was met een andere velgenreiniger dus ik kan je niet 100% zeker zeggen dat dit je probleem oplost, maar ik denk dat het wel het proberen waard is

1 deel product en 1 deel water naar mijn mening is de beste combinatie.
1 deel product en 2 deel water. U bespaar dat is juist, maar als het niet werkt, of minder goed, dan u hebt 1 deel product verloren.

1x je velgen goed schoonmaken en polijsten.
Daarna 2x per jaar een wheelwax of een wheelsealant 2x aanbrengen en dan heb je nooit geen velgenreiniger meer nodig.
Ik gebruik zelf nooit meer velgenreiniger, alleen nog maar shampoo en een paar velgenborstels.

ivo's;338829 zei:
Iron-x sowieso niet verdunnen...
En waarom zou je verwachten dat je zonder aanraken alles schoonkrijgt?

Omdat het op de beschrijving staat?
En afspuiten eerst staat ook in de beschrijving!
Het valt me gewoon tegen. Maar had het eerlijk gezegd wel verwacht.........

Tuinslang of 100+ bar hogedruk scheelt ook enorm...
Bijna zeker dat je dit schoon had gekregen met gebruik van een HD bij afspuiten en zonder voorspoelen

Wittereus;338896 zei:
Omdat het op de beschrijving staat?
En afspuiten eerst staat ook in de beschrijving!
Het valt me gewoon tegen. Maar had het eerlijk gezegd wel verwacht.........

Je moet ook niet alles geloven wat ze op de verpakking schrijven...............of gebruik je ook anti aging crème en denk je dat je met 65 nog steeds rimpelvrij bent?

Ongepolijste velgen en die ook niet in een wheel coating staan zijn zo ruw als schuurpapier, die krijg je met een tuinslang niet schoon.
Ook het gepolijste en driedubbel gewaxte lakwerk van je auto krijg je met foamen en afspoelen niet schoon, je zal het daarna altijd gewoon met een mitt oid moeten wassen!
Waarom zou dat bij velgen anders zijn? Die zijn vaak het ranzigste.

Ik heb toevallig dit op mijn werkbus geporbeerd, aangezien die velgen erg smerig waren,.
Ik moet zeggen dat ik toen aangenaam verrast was, ik heb het onverdunt erop gespoten en vervolgens met de gardena erop en ze waren gewoon schoon!
De velgen van mijn auto zijn nieuw en zien er netjes uit poets ze elke keer wanneer ik de wagen poets en daarop was het effect niet of nauwelijks merkbaar.