• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

RAIN-X : Enkele gouden tips !!!

Leonneke

Detailing addict
29 nov 2008
639
68
60
Waalre
Beste forumleden.

Met enige gepaste trots, kan ik jullie melden, dat het mij gelukt is een manier te vinden om RAIN-X met een vlekloos resultaat te verwerken. Ik weet eigenlijk zelf niet eens meer precies hoe ik op dit idee ben gekomen. Mogelijk heb ik het zelfs al eerder ergens gelezen, maar in dit forum staat het nog nergens beschreven.

De mensen die RAIN-X al eerder hebben gebruikt, zullen kunnen beamen dat het restproduct nagenoeg niet weg te krijgen is nadat het product 'gecured' heeft. Ik beschrijf de stappen:

1) Uiteraard eerst de ruit zo goed mogelijk schoon maken ( Glass Scrub enz )
2) Vervolgens een IPA wipe down en goed droogboenen

3) Knip een stukje van 10 bij 5 centimeter van een oude 'harde' MF doek
Ik gebruikte hiervoor een goedkope MF doek van Action ( 100 keer uitgewassen )

4) Doekje opvouwen, enkele druppels RAIN - X er op laten vallen
5) Ruit in cirkels inwrijven, tot het begint te 'hazen' ( zoals gebruikelijk )
6) Rain-X gewoon lekker laten 'uitharden' ( ik heb het 25 minuten laten zitten )

7) Hetzelfde gevouwen doekje gebruiken en nogmaals enkele druppels RAIN-X
8) Ruit nogmaals, in cirkeltjes, behandelen
9)Je concentreert je op de plaatsen waar je veel residue van de eerste laag ziet
10) Blijven cirkelen met het doekje, het product lijkt nu te verdampen

Vooral de stappen in het vetgedrukte gedeelte zijn belangrijk. Je gaat dus een tweede keer met een kleine hoeveelheid product over de eerste laag heen. Je blijft rustig cirkelen en werkt het product volledig uit. Terwijl je bezig bent, zul je zien wat ik bedoel. De stukken met 'hardnekkige' vlekken behandel je wat langer. Je ziet steeds minder plekken op de ruit met residue. Blijf cirkelen tot je als het ware een dampende werking op de ruit ziet.

Wederom laat je deze laag volledig uitharden. Ik heb het 10 minuten laten zitten.

Vervolgens de ruit uitboenen met een normale badstoffen handdoek Neem ook hier een handdoek, die al heel vaak in de was heeft gezeten en vrij hard is. Ik gebruikte een kleine badstof handdoek zoals die in toiletten hangen.

Deze badstof handdoek in zessen vouwen. ( Of anders ) .....
Nu werk je telkens in stukken van 50 x 50 centimeter. Het restproduct, dat overigens veel minder is dan de eerste laag, gaat er echt gemakkelijk af. Beetje boenen. Handdoek omdraaien en volgende stukje. De badstoffen handdoek telkens opnieuw vouwen voor een schoon stuk.

Echt, ik heb nauwelijk hoeven te boenen en ik kreeg ALLE vlekken heel gemakkelijk weg. De truc zit hem volgens mij in 3 dingen:

- Harde MF doek gebruiken ( slechte kwaliteit en vele malen gewassen )
- De tweede apllicatie zorgt voor een veel betere verspreiding van het product
- Harde badstof handdoek gebruiken

Het doel is dus niet 'layeren', want volgens mij kan dat niet eens. Het doel is de hardnekkige eerste laag opnieuw 'oplossen' en verspreiden. Veel minder residue. Kom je ergens nog een stukje tegen dat je niet kunt wegkrijgen. Gebied opnieuw inwrijven met 1 of 2 druppels Rain X. Residue verdwijnt als sneeuw voor de zon en er blijft een mooie gladde laag over. Die is gemakkelijk uit te boenen.

Succes.
 
Ik laat Rain-X nooit curen en heb geen last van dat het blijft zitten.

Gewoon aanbrengen even een minutje wachten en uitwrijven.
;)
 
En besprenkelen met water en nawrijven met keukenrol werkt ook gewoon prima, daarna ff met spons en water erover heen, en naspoelen met de waterslang.

Ik zie zelf totaal het nut niet in van harde doeken... of de reden zou moeten zijn dat het product hier slechter in trekt ofzo. Maar dan nog.

Anyway, als het je helpt, hoop ik dat het voor anderen ook behulpzaam kan zijn!
 
ThaBird zei:
Ik laat Rain-X nooit curen en heb geen last van dat het blijft zitten.
Perfect. De methode is dan ook vooral bedoeld voor de mensen die wel telkens problemen ondervinden met residue.;)

davejanssen zei:
Ik zie zelf totaal het nut niet in van harde doeken... of de reden zou moeten zijn dat het product hier slechter in trekt ofzo.
Ik denk inderdaad dat het product hierdoor gemakkelijker te verwerken is. De harde MF doe neemt het product nagenoeg niet op. Ik heb zelf in elk geval tot op heden moeite gehad om het product echt goed te verwerken. Bleef altijd zitten met vlekken en residue op de ruiten. Dat kreeg ik er nog nauwelijks af.

Dank voor de reacties. Zijn vooral tips voor de mensen die tegen dezelfde problemen aanlopen als ik. Greetz Leonnek
 
Wordt ook vaak aangeraden om een katoenen doek te gebruiken ipv een MF towel.. de structuur van de MF towel zou het laagje meteen weer aantasten. Dat is wat ze bijvoorbeeld bij Nanolex zeggen.
 
ik heb het ook met de provision gehad (vloeibare versie)
uiteindelijk heb ik gewoon een blauwe pad op de rotary gezet, en het daarmee gedaan..
ging ook perfect!
 
ga ik nu indd ook ff doen
gezien ik de pad hierna niet uitgespoeld heb... en dus is hij vergaan/opgegeten
 
Ik gebruik een make-up watje. Dat is tot nu toe het gene dat het beste heeft gewerkt. Na gebruik kan het gewoon weg geworpen worden.

Daarna laten curen zo lang als je wil. Eens klaar de ruiten goed in nevelen met gedeminiraliseerd water en opwrijven met een waffle-weave doek.

No problems, no stains.

De voorbereiding gebeurt bij mij net zoals Leon aangaf.
 
Hoi jongens; Zoals ik verwacht had, toch meer mensen die wat problemen hebben met het aanbrengen.

Probeer eens een keer 1 ruit met de 'twee lagen' methode ........ Maakt echt verschil en volgens mij krijg je een betere totale dekking. Met name de plaatsen waar in eerste instantie veel restproduct blijft zitten, strijk je echt helemaal glad met de volgende druppeltjes.

Watje lijkt me inderdaad ook een zeer goede tip. Door het voorwerp klein te houden, kun je de druppels die ge gebruikt, ook echt helemaal uitwerken. Zet je met een grote doek op, dan verdwijnt de helft in de doek.

Goeie tips zo bij elkaar ..... Zeker voor de mensen die voor de eerste keer met een dergelijk product gaan werken.
Bovendien zit er in een flesje Rain-X zoveel product, dat het gewoon zonde is om het niet meer te gebruiken omdat je er niet goed mee kunt werken. Het blijft natuurlijk een geweldige sealant.

Ik heb 14 maart de eerste keer de Rain-X opgezet. Gisteren pas de tweede behandeling. Product heeft dus gewoon 8 maanden goed zijn werk gedaan ( 15.000 kilometer ). Is gewoon 1 van de echte nuttige topproducten waar je elke dag weer lol van hebt. Ruiten worden brandschoon na 1 wasbeurtje. Zo, genoeg reclame weer. Greetz Leonneke.
 
Volgens de "handleiding" moet je er water op vernevelen bij het afnemen, en eigenlijk werkt dat wel goed voor mij zo.
Maar de 2e over de eerste laag zetten ga ik wel eens proberen :ja
 
Bedankt voor de tip Leonneke, deze ga ik zeker uitproberen want net zoals jou heb ik al vaker zitten vloeken op de rain-x.
Momenteel heb ik er de carlack set opzitten maar heb precies de indruk dat rain-x beter werkt.
 
Dat heb ik al meer gelezen Jan, ook de reden waarom ik er verder nooit aandacht aan heb besteed.
 
B.K. zei:
Dat heb ik al meer gelezen Jan, ook de reden waarom ik er verder nooit aandacht aan heb besteed.

Volgens de kenners in Engeland is er maar 1 betere sealant verkrijgbaar, namelijk Nanolex. Die ga ik zeker nog een keertje proberen. Maar de Rain-X heeft bij mij in elk geval zijn kwaliteit bewezen. Zeker nu ik heb gemerkt dat het wel degelijk vlekloos aan te brengen is. Blijft topspul en ongelooflijk hoe weinig je nodig hebt om een ruit te sealen.

Overigens heb ik deze techniek ook wel eens bij EXP en Collinite gebruikt. Eerste laag gewoon knoeperdje hard laten worden en vervolgens heel dunnetjes met nieuw product er overheen. Weer laten uitharden en het uitwerken gaat daarna echt gemakkelijker. Je mist daardoor geen enkel stuk.
 
Dat is overigens ook een tip van Dodo Juice bij het gebruik van Lime Prime Lite, nadat velen een vlekkerige resultaat behaalden.