• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rain-X vs. Rain Clear Repellant Gel, een vergelijkende duurtest

BrunoV

Detailing chief
5 jan 2013
600
100
Ik heb een hele tijd Rain-X gebruikt op de ruiten van mijn GSIII, zeker op de voorruit met grote tevredenheid. Mijn flesje was echter leeg aan het raken en omdat Rain-X niet meer beschikbaar was bij Carclean.com heb ik in het voorjaar de Pro Vision Rain Clear Repellant Gel gekocht. Al van bij het eerste gebruik vond ik dat er een duidelijk verschil was in werking. In was niet zo tevreden van de gel als van Rain-X. Maar: meten is weten en dus borrelde het plan op een vergelijkende test te doen op de voorruit van de nagelnieuwe Cee'd.

De voorruit van de Cee'd werd met ongeveer 45 km op de teller gekleid en enkele dagen later, met dan ongeveer 204 km, na een wasbeurt, gesealed. De passagierskant deed ik met Rain Clear Repellant Gel, de bestuurderszijde met Rain-X. Beide producten zijn ongeveer even gemakkelijk aan te brengen. Rain Clear bracht ik aan met een microfiber pad en nam ik weer af met een licht vochtige Peluche Verde; Rain-X bracht ik aan met keukenpapier (zo doe ik het al een hele tijd) en nam ik ook af met een, andere, licht vochtige Peluche Verde.

67f005d2-abb2-4dd2-ae95-db92b4aa03cf_zps565b178b.jpg



Rain-X is erg vloeibaar en vluchtig en daardoor denk ik wel dat je er meer van gebruikt dan van de Rain Clear Gel. Die laatste werkt dus zuiniger volgens mij.

Het verschil in werking vind ik opvallend. Ik heb enkele filmpjes gemaakt om dit te tonen.
Het eerste filmpje is gemaakt enkele dagen na het aanbrengen van beide producten, toen ik de wagen de eerste keer na het aanbrengen waste. De wagen had toen een kleine 300km op de teller. Voor ik de wagen in de foam zet maak ik hem eerst nat en wat je op het filmpje ziet is het natspuiten van de voorruit met een zachte diffuse straal regenwater.


Ik zie duidelijk een verschil: aan de bestuurderszijde (Rain-X) parelt het water veel sneller af dan aan de passagierszijde, waar de druppeltjes veelleer op de ruit blijven liggen.

Later diezelfde dag, nadat ik de wagen gewassen had, regende het en reed ik met de wagen weg. De oprit van mijn huis is redelijk steil en dit is hoe ik de regendruppels van de voorruit (en het dak) verwijder als ik vertrek:


Tijdens het rijden zag het er enkele dagen later zo uit: (de wagen had toen zowat 670km)


Zie je het verschil?

Zowat 1.300km later, met enkele wasbeurten ertussen zag het er zo uit toen ik de voorruit natmaakte voor een nieuwe wasbeurt. Deze keer was de wagen redelijk vuil omdat hij de laatste 300km zowat constant in de regen had gereden.


Na elke wasbeurt was het wel duidelijk te zien dat de werking van beide producten opnieuw beter was dan voor de wasbeurt.

Enkele dagen later, de wagen had intussen 2195km op de teller, kon ik dit al rijdende in de regen filmen.


Je ziet de beregende voorruit aan 50km/h waarna ik accelereer naar 70 km/h. Aan de passagierszijde zie je dat de regendruppels een stuk trager en in strepen de voorruit opklimmen. Aan de bestuurderszijde parelt het water vrij snel in druppeltjes weg en is het zicht veel beter.

Mijn conclusie: Rain-X wint duidelijk het pleit. Doodjammer dat het niet meer verkrijgbaar is bij Carclean.com.
Op de zijruiten vind ik de Rain Clear Repellant Gel wel mooi werken, maar op de voorruit voor mij, tot nader order, enkel nog Rain-X

nota: al rijdend filmen is gevaarlijk, ik filmde onder mijn gezichtsveld, maar toch: sturen met één hand is niet het beste idee.
 
Bedakt voor de review ,^^ Hmmm wel vaag, ik gebruik de liquid versie van Provision en daar parelt alles veel sneller vanaf 60km/h, mijn ruit is niet gekleid. Wel eerst schoongemaakt met TW glass polish en SCG clearly better glass cleaner. Vervolgens afgenomen met Eraser en 1 applicatie gedaan. 1 week later na het wassen nogmaals een laag aangebracht. Met rainx heb ik ook absoluut goede ervaringen, maar vind de rain clear hier ondermaats presteren. Vind de sheeting van beide producten niet echt sterk.
 
Mooie vergelijkende test, duidelijk ondersteunend beeldmateriaal ook. :)^ Jammer genoeg is Rain-X niet meer bij Carclean.com te krijgen, volgens mij zag ik het laatst wel bij Halfords in het schap staan.
 
Enkele halfords filialen hebben nog wel rain-x in de schappen liggen. Mooie vergelijkende test. Ik gebruik sinds paar maanden rain-x en wil niets ander meer.
 
@ The Gent: ik heb van beide producten 2 applicaties na mekaar gedaan. Wat je zegt over de liquid versie van Rain Clear, dat die snel afparelt vanaf 60km/h, dat is het hem nou net. Op de GSIII parelt het water ook goed af met Rain Clear Gel aan 60km/h maar met Rain-X al aan 40 km/h, en met de Cee'd is het 70km/h voor Rain Clear en 55km/h voor Rain-X. Wat me echter vooral opvalt is dat de werking van Rain Clear veel sneller afneemt dan die van Rain-X. Je ziet dat heel duidelijk vind ik op het tweede filmpje met de waterspuit.
Maar in elk geval: het is een vergelijking die ik voor mezelf deed maar heel graag met jullie deel, ik wil niemands eigen ervaringen in twijfel trekken hoor!

Bedankt voor de tip van Halfords, maar ik ken zo geen enkele in België. Wel vind ik nog Rain-X bij twee speciaalzaken voor auto- en truckbenodigdheden in de buurt (beide ook Meguiar's stores, maar verder vooral Turtle en Simoniz in de rekken).
 
Bij mij is Rain Clear Liquid sinds kort afgelost door Rain Clear Gel.
En ik ben niet tevreden over de Gel: de werking is duidelijk minder, en mijn wissers stuiteren, wat ik bij de Liquid nooit had.
 
Ook deze test verdient een conclusie:

wat opvalt: de producten werden aangebracht op een zuivere, nagenoeg nieuwe voorruit en na dik 4 maanden en +7.500km werken ze nog steeds! Het verschil in werking tussen de Rain-X en de Rain Clear Gel is afgenomen en natuurlijk is de werking afgenomen, maar nog steeds heb ik eens 60km/h geen ruitenwissers nodig als het regent. Als het lichtjes regent (miezelt zeggen we bij ons) dan moet ik nu wel de ruitenwissers gebruiken terwijl dat in de eerste 3-4 weken nog zonder ging vanaf 50km/h.
Dus: Zowel Rain-X als Rain Clear Gel werken goed en houden behoorlijk lang stand (op een zuivere en gladde voorruit). Ik heb een voorkeur voor Rain-X, de Rain Clear Gel zal ik nog gebruiken op de zijruiten en de achterruit. Gezien de Rain-X bijna op is komt op de vooruit de volgende keer Gyeon Q² View.

Bedankt voor het lezen en hopelijk hadden jullie wat aan deze review!
 
@BrunoV: helaas is het 2e filmpje van het afspuiten(na ca. 1300 km) niet zichtbaar (privé instelling voor de video)
 
Mijn flesje Rain-x is denk ik 10 jaar oud (staat er een houdbaarheidsdatum op ?) heb 2 maanden geleden de ramen er nog mee gedaan en het werkt nog steeds goed. Hoef mijn ruitenwissers op snelheid niet te gebruiken. Dus voor mij ook binnenkort een nieuw flesje aanschaffen.:)^
 
Mijn keuze gaat ook eerder uit naar de Rain-X dan de rain clear die viel mij toch tegen. Gebruik nu ook al heel wat jaren de rain-X . Maar wil ook graag een keer iets van gyeon of nanolex proberen:-"
 
Heb zelf de rainclear aangebracht; werkt prima. Het grootste nadeel dat ik nu ondervind is dat m'n ruitenwissers stuiteren over het ruitoppervlak; ik gebruik deze nog bij lage snelheden (
 
Nadat ik de Rainclear had aangebracht kreeg ik na een tijdje ook last van stuiterende ruitenwissers (die waren nieuw). Gebruik van de ruitensproeier hielp even, daarna begonnen ze weer te stuiteren. Thuisgekomen heb ik de ruit nog eens goed uitgepoetst, met water. Nu rij ik alweer wekenlang rond en geen enkel probleem meer gehad. Misschien helpt dat voor jou ook.
 
ja, ik zal daar ook eens mee starten...inderdaad gaat het na het sproeien even terug beter.
Misschien moet ik de ruit eens goed ontvetten met wat ammoniak in het water...m'n vrouw heeft aan de coating niet zoveel omdat ze meestal in stadsverkeer of file rijdt. Zo blijft de snelheid te laag zodat het water niet van de ruit verdwijnt door de rijwind. Ze durft dan ook niet rijden zonder het gebruik van de ruitenwissers.
 
Maar dan nog steeds is het wel prettig dat je ten alle tijde zicht houdt op de weg; omdat de druppels niet uit elkaar splashen maar gewoon intact op de ruit blijven liggen heb je vrijwel nooit last van verminderd zicht. Althans, ik typ dit vanuit stilstaande auto en in deze regen zie ik door de voorruit nog wel gewoon alles in plaats van een grote waas :)
 
Ik heb zonet m'n voorruit gereinigd met CAR-PRO Eraser. Vermoedelijk zal de waterafstotende laag (rainclear) nu wel verdwenen zijn...op deze moment stuiteren de ruitenwissers niet meer...ook niet op een droge ruit.
Hopelijk kan m'n vrouwtje nu naar believen haar ruitenwissers terug gebruiken.
 
De reden waarom ik geheel gestopt ben met zooi op de voorruit te smeren, op de snelweg is het erg fijn maar met hevige reden in de stad word ik gek van het gestuiter van de regenwissers...
 
Ja, dat gestuiter is inderdaad erg irritant en vermoedelijk ook heel slecht voor het ruitenwissersysteem. Het rare is wel dat ik hier met m'n corsa nooit last van heb gehad en bij de Meriva wel. Misschien is dit te wijten aan het verschil van systeem. De corsa had het klassieke systeem waarbij de wissers scharnierden op de klassieke manier. Bij de Meriva (éénvolumertje) scharnieren de ruitenwissers van binnen naar buiten. De scharnierpunten van de armen zitten in de hoek van de ruit...zie foto.

IMG_3372.JPG