• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Regenwater veilig?

StijnV

Detailing guru
Tester of Bling
29 jul 2014
890
183
36
Dilsen-Stokkem
Is regenwater veilig om de auto mee te wassen, of heb je dan een (dure) filterinstallatie nodig?
Ik werk met een Nilfisk hogedrukreiniger, deze heeft zelf geen filter.
Omdat ik met bouwplannen zit, moet ik dus ook de grootte van de regenwaterput bepalen ;-) .

Alle regenwater bevat stof, anders vormen zich slecht druppels
Daarnaast heb je vuil van het dak en de goot
Beginnen met grof filteren op een rooster (oud rvs uit een afzuigkap werkt prima)
Filtermateriaal voor vijvers als midden stap en een standaard patroon in een houder als laatste
Als je veilig wilt zijn een UV lamp erop tegen algen en schimmel
Overloop onder in de tank laten beginnen, dan heb je gelijk wat spoeling.

Op internet voldoende verslagen te vinden.(regenwatershop)

• Leuk
Reacties: StijnV
Zoals RedCat al aangeeft, bevat regenwater per definitie vuil/stof: de condensatie in de lucht begint namelijk op 'vreemde' deeltjes en dat zijn heel vaak fijne zandkorrels. Je ziet het bijvoorbeeld ook heel goed bij sneeuw: als dat gesmolten is, blijft er vaak een film aan zanddeeltjes over.

• Leuk
Ik was auto's altijd en alleen met regenwater. Gaat door verschillende voor- en na-filters waarvan de fijnste mechanische alles wat groter is dan 5µm filtert. Ik denk dat er wel eens grotere deeltjes voorkomen in stadswater.
De enorme voordelen van regenwater zijn bovendien:
- duurzaam
- veel mooiere en stevigere foam dan met stadswater
- minder shampoo nodig en merkelijk "gladder" waswater
- regenwater lijkt me ook net iets beter af te vloeien dan stadswater waardoor het drogen van de wagen met water beter lukt met stadswater
- veel gemakkelijk te drogen zonder strepen of waterspots

Ik ben er dus meer dan tevreden over, en de lak van mijn auto's ook!

• Leuk
@BrunoV Er zijn enorme verschillen in de samenstelling/kwaliteit van stadswater, of leidingwater zoals we het in Nederland noemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de verschillen in hardheid in het leidingwater in de verschillende gebieden. Ook bij het gebruik van bronwater zie je grote verschillen zowel door de plaats waar het opgepompt wordt, maar soms ook omdat er voor gekozen is, om het water van een andere diepte (andere laag) op te pompen.