• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoeveel microfiberdoeken

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
38
55
37
Ik zit me al een tijdje te verdiepen in allerlei detailingfasen en producten, en daarbij zijn ook de microvezeldoeken belangrijk. Maar toen hoorde ik een filmpje dat je wel een stuk of 25 doeken nodig hebt voor 1 keer je auto detailen. Is dat echt zo'n hoog aantal? want dat loopt nogal op in de kosten (naast alle chemicals, hogedrukreiniger, polijstmachine, foam cannon etc. etc.) als je goede doeken koopt. Ik had bedacht om zoiets aan te schaffen:
- 1 goede grote droogdoek
- 2 doeken voor glas (1 voor aanbrengen en 1 voor drogen)
- stuk of 4-5 kwalitatieve 40x40cm shorter nap doeken voor weghalen overtollige wax, polish, panel prep, interieur etc.
- stuk of 4-5 kwalitatieve 40x40cm zachte longer nap doeken voor quick detailing, buffen etc.

Ik heb het dan over een grote detailbeurt: pre-wash - contact wash - chemische decon - kleien - polijsten - ontvetten - waxen - lsp, en interieur.

Het is voor een Ford Focus hatchback, dus niet de grootste auto.

Hoeveel doeken gebruiken jullie ongeveer? Heb ik er er dan veel te weinig?
 
Voor Glas zou je ook zo'n Monello disco padje kunnen gebruiken.

Ik denk dat de door jou genoemde aantal doeken prima zijn voor je eigen auto, misschien net aan genoeg.
Maar je zal zelf er ook snel van overtuigd zijn dat het wel erg prettig is al je een stapeltje hebt om snel een schone/nieuwe doek te pakken.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Ok, dank je. Even voor mijn idee. Stel je brengt een wax aan of een quick detailer. Hoeveel doeken gebruik je dan ongeveer om 1x de hele auto rond te gaan, zonder dat je hele doek te vol met product zit? Ik wil rag company eagle edgeless 500 en edgeless 300 doeken kopen dus volgens mij moet je daar langer mee kunnen doen dan een goedkope doek.
 
25 doeken voor een full detail met wax..? Dat lijkt mij nogal veel.

1x droogdoek, lijkt mij prima.
1-2x glasdoeken, lijkt mij prima.

Bij het polijsten werk je het polijstmiddel goed door, dus daar verwijder je eigenlijk weinig residu. Hier zou op z'n minst 2x een Trio Peluche's voor willen hebben bij meerstaps-polijsten.
Bij het ontvetten zou je het moeten kunnen redden met 1-2 doeken, aangezien je al goed hebt afgenomen tijdens het polijsten.
Bij het afnemen van een wax smeer je eveneens niet vadsig dik en er is niet veel residu te verwijderen. Althans, één doek minstens om af te nemen en dan minstens één doek om na te lopen.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Voor alleen waxen afnemen zou je met 2-3 doeken wel uitkomen, denk ik. Als je ook gaat polijsten zou ik op minimaal 2-3 doeken per polijststap rekenen. Dus als je 2-staps polijst en daarna de auto waxt zou ik minimaal 6-9 doeken willen hebben, en dat is dan natuurlijk nog zonder je droogdoek (en droogdoekjes voor de velgen en deurlijsten e.d.). Dat gezegd hebbende: meer is vaak beter ;)
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Wat je bedacht hebt aan doeken lijkt mij een redelijk aantal, ik zou wel een handvol goedkope mf-doeken toevoegen voor smerige klussen waar je geen goede mf-doek aan wil spenderen. Regelmatig hebben supermarkten en winkels met allerlei goedkope materialen aanbiedingen waar je voor 4-5 euro een handvol mf-doeken hebt (en die doeken zou ik niet voor de lak gebruiken, maar prima geschikt voor vuile klussen of bijvoorbeeld een dashboard of andere kunststof onderdelen).
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Oldie en Theovv
Ik heb zoveel doeken dat ik eerlijk gezegd nooit oplet hoeveel ik gebruik per stap:
Glasdoeken 2x
Quickdetailer 2x
Inschatting :
Polijsten =afhankelijk maar ik gok 2/4 per stap
Prep= 1/2 doeken
Waxen (al poos niet gedaan) afnemen =2/3x

En wat @Cordoba aangeeft zo doe ik het ook niet voor alle stappen heb je een kwaliteitsdoek nodig.
 
Dank voor de tips! Valt nog mee dus gelukkig. Misschien inderdaad met een kleine, goede basis beginnen voor de buitenkant en wat goedkope voor andere klussen. En dan aanvullen wanneer toch blijkt dat de doeken tussendoor te vol met product zitten.