• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Remschijven en Monello Non Ferro

Stefertje

Detailing rookie
17 feb 2022
4
15
Hallo all,

Ik heb een vraag waar ik al een tijdje mee zit.

Ik heb in korte tijd (helaas) 3 BMW's in bezit gehad. Met de laatste 2 auto's heb ik flinke problemen ervaren met trillende (kromme?) remschijven, nummer 2 is nu dus ook de huidige.
Ik heb mijn remschijven voor de 3e keer onlangs vervangen na alle naven te hebben uitgemeten en niets raars heb kunnen vinden, netjes in geremd etc. Vrij weinig problemen met deze nieuwe schijven ervaren. Nu weet ik dat BMW's bekend staan om trillingen in de drive train, ook met remmen, ook is bekend dat niet alle remschijven even goed werken op een BMW. Brembo bijv. iedereen zweert erbij maar ik heb niets anders dan problemen hiermee ervaren.
Om een lang verhaal kort te maken: Ik heb een tijd de Monello Non Ferro niet gebruikt, weet eigenlijk niet waarom maar heb ook geen problemen met mijn remschijven meer gehad. Nu toevallig afgelopen weken 2 maal dit spulletje gebruikt en je raad het al, het is toeval is niet, trillen met remmen.
Nu vroeg ik mij het volgens af:
- Hebben andere hier wel eens last van gehad?
- Het eet staal deeltjes als het ware op, kan het zijn dat het oppervlakte van de schijf waar is gespoten anders wordt waardoor de remeigenschappen veranderen?
- Komt het bij applicatie bij jullie ook fors op de remschijven met na het spoelen ook een zichtbaar effect op de remmen?
- Gebruiken jullie een kartonnetje of iets dergelijks zodat het niet op de schijven komt?

Ik rij regelmatig op topsnelheid (250) door duitsland en wil een perfect rijdende en remmende wagen.. Prestaties met trillingen zullen niet echt anders worden maar ik kan mezelf wel fijn gevoelig noemen als het om auto's, geluidjes hierin en trillingen gaat. Het zal niet de eerste keer zijn dat er bijv. een dashboard of hemeltje wordt gedemonteerd vanwege een kraakje.

Ik zie graag jullie reacties tegemoet.

Bij voorbaat dank,
Stef
 
Bij normaal gebruik heb ik nog nooit een effect van Non-Ferro op de remmen ervaren.
Bedenk wel dat als je het ook op de schijven, klauwen en blokken spuit je daar ook effect kan hebben
Als je vervuiling hebt die deels verdwijnt of verhard, kan dat de stand van de blokken beïnvloeden
Dan heb je na een paar rembeurten vanaf hoge snelheid echt wel een risico voor blokken en schijven

Overigens is meten nog geen zekerheid, ik zou altijd nieuwe schijven aan de auto afdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Ik spuit het spul ook niet direct op schijven/blokken of klauwen, door mijn 20 inch wielen is er nogal wat ruimte waardoor het automatisch op de schijven komt en hier blijft residu achter.
Bij gemeten rechte naven is afdraaien zonde. Ik heb vroeger in mijn carriere als auto monteur honderden seats en VW's afgedraaid omdat af fabriek de naven krom waren. In dit geval vond PON het een goede optie om alle schijven af te gaan draaien waardoor bij de eerste schijven wissel (na de garantie) de klant aan de beurt was voor nieuwe naven.
Nee, een premium merk hoort wat mij betreft met premium onderdelen zonder afdraaien goed te remmen.

Toch ben ik benieuwd naar anderen... :)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik heb nog bij geen enkele auto (waaronder 2 BMW's) invloed gemerkt door non ferro en heb nooit iets afgedekt; het komt dan inderdaad ook op de schijven maar dit kan geen kwaad. Het reageert met vliegroest en ijzerdeeltjes maar zal de schijven niet aantasten of trillingen veroorzaken.
 
Nog nooit iets van gemerkt. Ik vraag me ook even af hoe het ook alweer zit. Als je remmen trillen, dan is of de schijf krom of er zit een slinger in de naaf toch? Schijf kan (dacht ik) krom trekken door na hard remmen het rempedaal in te houden bij stilstand. Hoe een naaf krom kan worden weet ik even niet.

Hoe dan ook, non-ferro zou dan dus ofwel de schijven ofwel de naven moeten veranderen. De schijven worden natuurlijk wel ietsjes aangetast door non-ferro, maar lijkt me niet dat ze daar krom van trekken. En hoe het de naven beïnvloedt zie ik ook even niet.
 
Ik gebruik non ferro eigenlijk alleen bij een grote detailbeurt, en haal dan de velgen van de auto om ze optimaal schoon te krijgen en te beschermen.
Wat trillende remmen betreft: ik heb ook al gehoord dat flink remmen bij vochtige omstandigheden en vervolgens ook de rem vasthouden bij stilstaan, de schijven een ongelijke thermische belasting geeft (waar de blokken op de schijf staan, blijven de schijven langer heet, de rest koelt af) en dat daardoor de kromme schijven ontstaan.
 
  • Leuk
Reactions: HansR
Bij een trillende rem staat het blok niet recht op de schijf
Als de schijf recht is, zit de afwijking tussen naaf en klauw
Naaf recht ten opzichte van de klauw kan nog een intern probleem van de klauw overblijven

Betere uitleg welkom
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en Alex_G
Remschijven trekken krom door oververhitting en plots afkoelen, of als ze erg warm zijn bij stoplicht met voet op de rem blijven staan.
De warmte trekt dan gedeeltelijk in de remblokken waardoor de spanning in de ijzer niet weg kan.

Mocht de remschijf ooit vervangen zijn en het oppervlakte van de naaf is niet goed schoon of roestvrij gemaakt ontstaat er ook trillingen met remmen.
 
  • Leuk
Reactions: Riez, Zrobb en RoyR
Komt vast door het merk BMW, Bak met werk. :p
Mij komt het verhaal niet bekend voor. Ik gebruik heel soms een iron remover. Maar last van trillende remmen, nee dat niet.
Wat ik me kan bedenken, de remschijven zijn warm geweest, en je hebt deze afgespoten met water?
En, welk merk remschijven zijn er nu gemonteerd?
 
  • Grappig
Reactions: AndyVR
Bij ons durven ze ook wel eens ''Blik Met Wielen'', ''Boeren Mest Wagen'' of ''Blijf Maar Werken'' te zeggen.
Maar soit, alle gekheid op een stokje. Mijn huidige wagen durft soms ook wel eens een lichte trilling te geven als ik wat harder rem dan gewoonlijk, al was dat bij mijn vorige beemers dan weer nooit het geval... Wat de precieze oorzaak is of zou kunnen zijn, is mij helaas ook vreemd.
 
Hier spuit ik de schijven ook in met non ferro en geen last van kromme schijven. Heb wel gemerkt dat de Giulietta er wat gevoelig voor is, dus de manier van remmen wat aangepast en aangezien ik automaat rij, toch redelijk wat stilstand met voet op de rem. Mede door anders en vroeger te remmen is het kromtrekken afgenomen tot bijna niks. Bij m’n Volvo automaat had ik nergens last van en kon ik dus rustig wat agressiever remmen voor een stoplicht en nooit last van kromme remmen, alleen toen ging ik nog naar de kras straat ivm 60k km per jaar, nu minder dan de helft.