Het project Clio is weer afgerond.
Een week of zes geleden kwam een collega mijn kantoor binnen met de vraag: " Zeg jij poetst wel eens auto's toch? De clio van mijn vrouw heeft totaal verweerde koplampen, kun je daar wat mee?" Ik:" Ik kan er wel even een keer naar kijken."
Vervolgens is de collega een keer een avond langs geweest en heb ik de koplampen gewetsand, twee hits met inizio op wol, 1 op geel, mezzo op wit en finale op lichtgroen gegeven. De collega was zeer tevreden, maar ik vond het nog niet je van het, maar had niet meer tijd. Nog wel even snel een stukje op de motorkap van 30x30cm even met spray and wipe schoongemaakt en gekleid en een hit met finale op lichtgroen gegeven en EX-P er op gedaan. Verschil met de rest van de auto was al vrij groot:-b
Een week later komt de collega met groot enthousiasme mijn kantoor binnen. "Nou, de rest hoef je niet te doen hoor! Ik ga hem zelf poetsen. Ik heb op marktplaats een echte zware professionele polijstmachine gekocht en ik heb superautowas en cleaner gekocht in de opruiming bij een automaterialenzaak. Op zich juichen wij dat toe natuurlijk als mensen enthousiast worden van het verzorgen van een auto, maar helaas bleek de superpoetsmachine een rotary van het merk Babipangang Fou Young Hai te zijn met drie standen van 1800, 2100 en 2400 toeren en inderdaad een slordige 5kg zwaar te zijn. De cleaner en wax waren op zich niet verkeerd, namelijk Ultimate Compound en Gold Class carnauaba wax. Ik nog heel voorzichtig: Zou je dat nu wel doen, zonder enige ervaring met een vrij onhandelbare rotary aan de slag?" Maar hij was vol overtuiging.
Weer een weekje later komt de man mijn kantoor weer binnen. "Zeg, als jij nu eens mijn polijstmachine overneemt en de middelen, wil jij dan de Clio afmaken? Ik ben even een half uurtje bezig geweest, maar wat een kl.ten werk is dat zeg! En volgens mij vernaggel ik de hele lak, het wordt er in elk geval niet beter van." Ik:" Ik wil de Clio best afmaken, maar dan moeten we even een prijsje afspreken, want de Babi Pangang Fou Young Hai rotary heb ik geen belangstelling voor en de Meguiars kan ik voordeliger bij mijn leverancier (lees onze favoriete webshop) aanschaffen." Uiteindelijk hebben we maar een bedragje afgesproken om hem weer netjes te maken.
De auto had redelijk veel swirls, de gehele rechterachterkant zat onder de onervaren rotary gevolgen, het interieur rook als een overvolle asbak en zat onder de aanslag van de rook. Uiteindelijk bleken beide linkerportieren, beide spatborden voor, motorkap en voorbumper te zijn gespoten. (Deze lak was dan ook beduidend harder dan de rest van de originele lak)
De auto wordt altijd "keurig" eens per maand gewassen met het sopje wat kant en klaar uit de wasbox komt en in één emmer gaat. Dit wordt keurig met een grote spons over de auto ingezeept en daarna weer afgespoeld. En alles wordt met de zeem nagedroogd.:|~*
Genoeg gekletst, de feiten:
Interieur:
- Flink gestofzuigd
- Ingespoten met APC 1:5
- 3x behandeld met extractor
- kunststof interieurdelen gereinigd met APC 1:2
- Kunststof gevoed met Meguiars natural shine rubber and vinyl protectant
- Ozongenerator 15 uur in de auto gehad om de rooklucht te verdrijven
- Sierlijstjes geschuurd en gespoten. Reinigen lukte niet meer (zie topic in Forumdeel Interieur)
- Vloermatten ingesprayed met APC 1:2 en uitgespoeld met hogedrukreiniger
Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberrys wheelcleaner (en ingeborsteld met diverse borstels)
- Velgen ingespoten met IronX
- Koplampen opnieuw gewetsand met gritt 1200, 1500, 2000, 2500
- koplampen gepolijst met 3 hits Inizio op wol, 2 x Inizio op geel, 1 mezzo op oranje, 1 x mezzo op wit en twee keer Finale op lichtgroen
- Wielkasten gereinigd met APC 1:5 en el cheapo afwaskwast
- Auto twee keer gewassen met Monello Lavare
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto nog een keer gewassen met Lavare
- Gekleid met Poorboys klei en Spray and Wipe
- Sponingen, binnenkant deuren etc gereinigd met APC 1:10 en diverse borstels en Gammakwasten
- Motorkap en dak gepolijst met 2x Inizio op wol, 1 x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen en 1 x Finale op zwart
- Rest van de auto gepolijst met 1 inizio op wol, 1x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen.
- Hele auto afgenomen met Eraser
- Lakbescherming middels 2 lagen Poor Boys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims in de Auto Finessen Revive gezet
(En eh:schaam de nummerplaat voor was erg groezelig en die had ik een hit met inizio op oranje gegeven. Resultaat heel mooi schoon en letters en cijfers weg... Daarna eerst met de hand ingekleurd met zwarte Volvo lak die ik toevallig nog had staan, maar dat leek nergens op. daarom alle letters maar afgeplakt en opnieuw ingekleurd. Leek er meer op.)
En dan nu de bijbehorende plaatjes:
Clio bij binnenkomst:
Een kleine indruk van de interieurvervuiling en aanslag:
Sierlijstjes voor. Resultaat van enige jaren paffen in de auto:-& :
Sierlijsten na:
Interieur voor:
Interieur na:
Dit kwam de eerste keer uit de achterbank:
Eigenaresse woont dichtbij een NS staton, dus werk genoeg voor de IronX
Tja als je geen enkele poetservaring hebt, laat staan met een rotary krijg je een mooie acherkant...:
Enig kras en swirl werk op de motorkap:
Velgje voor:
Velgje na:
Koplamp zoals deze nu binnenkwam. Was drie weken daarvoor al een keer gewetsand en gepolijst:
Koplamp na:
Tja, blauwe tape is niet alleen handig bij het voorkomen van polijstmiddel op de trims, maar ook om de lettertjes weer iets strakker op de nummerplaat te krijgen
En na het verwijderen van het plakband ziet het er dan zo uit:
Een 50-50. Welke trim is behandeld met Revive?...
Clio na links voor:
Clio na rechts voor (glans lijkt wat onnatuurlijk door gebruik flits. Was al wat donker en er dreigde regen) :
Clio na rechts achter:
Een week of zes geleden kwam een collega mijn kantoor binnen met de vraag: " Zeg jij poetst wel eens auto's toch? De clio van mijn vrouw heeft totaal verweerde koplampen, kun je daar wat mee?" Ik:" Ik kan er wel even een keer naar kijken."
Vervolgens is de collega een keer een avond langs geweest en heb ik de koplampen gewetsand, twee hits met inizio op wol, 1 op geel, mezzo op wit en finale op lichtgroen gegeven. De collega was zeer tevreden, maar ik vond het nog niet je van het, maar had niet meer tijd. Nog wel even snel een stukje op de motorkap van 30x30cm even met spray and wipe schoongemaakt en gekleid en een hit met finale op lichtgroen gegeven en EX-P er op gedaan. Verschil met de rest van de auto was al vrij groot:-b
Een week later komt de collega met groot enthousiasme mijn kantoor binnen. "Nou, de rest hoef je niet te doen hoor! Ik ga hem zelf poetsen. Ik heb op marktplaats een echte zware professionele polijstmachine gekocht en ik heb superautowas en cleaner gekocht in de opruiming bij een automaterialenzaak. Op zich juichen wij dat toe natuurlijk als mensen enthousiast worden van het verzorgen van een auto, maar helaas bleek de superpoetsmachine een rotary van het merk Babipangang Fou Young Hai te zijn met drie standen van 1800, 2100 en 2400 toeren en inderdaad een slordige 5kg zwaar te zijn. De cleaner en wax waren op zich niet verkeerd, namelijk Ultimate Compound en Gold Class carnauaba wax. Ik nog heel voorzichtig: Zou je dat nu wel doen, zonder enige ervaring met een vrij onhandelbare rotary aan de slag?" Maar hij was vol overtuiging.
Weer een weekje later komt de man mijn kantoor weer binnen. "Zeg, als jij nu eens mijn polijstmachine overneemt en de middelen, wil jij dan de Clio afmaken? Ik ben even een half uurtje bezig geweest, maar wat een kl.ten werk is dat zeg! En volgens mij vernaggel ik de hele lak, het wordt er in elk geval niet beter van." Ik:" Ik wil de Clio best afmaken, maar dan moeten we even een prijsje afspreken, want de Babi Pangang Fou Young Hai rotary heb ik geen belangstelling voor en de Meguiars kan ik voordeliger bij mijn leverancier (lees onze favoriete webshop) aanschaffen." Uiteindelijk hebben we maar een bedragje afgesproken om hem weer netjes te maken.
De auto had redelijk veel swirls, de gehele rechterachterkant zat onder de onervaren rotary gevolgen, het interieur rook als een overvolle asbak en zat onder de aanslag van de rook. Uiteindelijk bleken beide linkerportieren, beide spatborden voor, motorkap en voorbumper te zijn gespoten. (Deze lak was dan ook beduidend harder dan de rest van de originele lak)
De auto wordt altijd "keurig" eens per maand gewassen met het sopje wat kant en klaar uit de wasbox komt en in één emmer gaat. Dit wordt keurig met een grote spons over de auto ingezeept en daarna weer afgespoeld. En alles wordt met de zeem nagedroogd.:|~*
Genoeg gekletst, de feiten:
Interieur:
- Flink gestofzuigd
- Ingespoten met APC 1:5
- 3x behandeld met extractor
- kunststof interieurdelen gereinigd met APC 1:2
- Kunststof gevoed met Meguiars natural shine rubber and vinyl protectant
- Ozongenerator 15 uur in de auto gehad om de rooklucht te verdrijven
- Sierlijstjes geschuurd en gespoten. Reinigen lukte niet meer (zie topic in Forumdeel Interieur)
- Vloermatten ingesprayed met APC 1:2 en uitgespoeld met hogedrukreiniger
Exterieur:
- Velgen gereinigd met Bilberrys wheelcleaner (en ingeborsteld met diverse borstels)
- Velgen ingespoten met IronX
- Koplampen opnieuw gewetsand met gritt 1200, 1500, 2000, 2500
- koplampen gepolijst met 3 hits Inizio op wol, 2 x Inizio op geel, 1 mezzo op oranje, 1 x mezzo op wit en twee keer Finale op lichtgroen
- Wielkasten gereinigd met APC 1:5 en el cheapo afwaskwast
- Auto twee keer gewassen met Monello Lavare
- Auto ingesprayed met IronX
- Auto nog een keer gewassen met Lavare
- Gekleid met Poorboys klei en Spray and Wipe
- Sponingen, binnenkant deuren etc gereinigd met APC 1:10 en diverse borstels en Gammakwasten
- Motorkap en dak gepolijst met 2x Inizio op wol, 1 x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen en 1 x Finale op zwart
- Rest van de auto gepolijst met 1 inizio op wol, 1x inizio op geel, 1 x mezzo op wit, 1 x Finale op lichtgroen.
- Hele auto afgenomen met Eraser
- Lakbescherming middels 2 lagen Poor Boys EX-P en afgetopt met Collinite 915
- Trims in de Auto Finessen Revive gezet
(En eh:schaam de nummerplaat voor was erg groezelig en die had ik een hit met inizio op oranje gegeven. Resultaat heel mooi schoon en letters en cijfers weg... Daarna eerst met de hand ingekleurd met zwarte Volvo lak die ik toevallig nog had staan, maar dat leek nergens op. daarom alle letters maar afgeplakt en opnieuw ingekleurd. Leek er meer op.)
En dan nu de bijbehorende plaatjes:
Clio bij binnenkomst:
Een kleine indruk van de interieurvervuiling en aanslag:
Sierlijstjes voor. Resultaat van enige jaren paffen in de auto:-& :
Sierlijsten na:
Interieur voor:
Interieur na:
Dit kwam de eerste keer uit de achterbank:
Eigenaresse woont dichtbij een NS staton, dus werk genoeg voor de IronX
Tja als je geen enkele poetservaring hebt, laat staan met een rotary krijg je een mooie acherkant...:
Enig kras en swirl werk op de motorkap:
Velgje voor:
Velgje na:
Koplamp zoals deze nu binnenkwam. Was drie weken daarvoor al een keer gewetsand en gepolijst:
Koplamp na:
Tja, blauwe tape is niet alleen handig bij het voorkomen van polijstmiddel op de trims, maar ook om de lettertjes weer iets strakker op de nummerplaat te krijgen
En na het verwijderen van het plakband ziet het er dan zo uit:
Een 50-50. Welke trim is behandeld met Revive?...
Clio na links voor:
Clio na rechts voor (glans lijkt wat onnatuurlijk door gebruik flits. Was al wat donker en er dreigde regen) :
Clio na rechts achter: