Review: 3M Sun Gun
Inleiding:
Aller eerst even vermelden dat deze review gegroeid is uit de samenwerking tussen 2 forumleden, Bartr123 en mezelf. Bart leverde de Sun Gun en ik mijn (on)-kunde in het schrijven van review.
Het gaat dus voornamelijk over de Sun Gun, maar het is moeilijk enkel hierover een review te schrijven en daarom dat ik dit verhaal meer ga opvatten als een vergelijking tussen de Sun Gun en de Brinkman( verkrijgbaar bij carclean). Ik hoop jullie met deze review/test weer wat bij te brengen!
Het toestel:
Goed, eerst maar even kijken wat we nu gaan reviewen, wel de Sun Gun? Wat een pistool... Nee hoor geen schrik er gaan geen gewonden vallen. De sun gun is eigenlijk een uit de kluiten gewassen zaklamp die vooral in het wereldje van de carrosserie herstellingen wordt gebruikt om te colour-matchen. Nu als je er mee kan colour-matchen moet deze toch ook goed werken als lamp om lakdefecten mee te zien. Vandaar ook de aanschaffing van deze beauty door Bart. De kostprijs is wel een pak hoger dan die van de brinkman en of het deze echt waard is zal ik later nog op terug komen.
Enkele foto's ter vergelijking van de apparaten:
De brinkman en de Sun Gun, deze laatste in de doos waarin hij geleverd wordt.
Zijaanzicht, onmiddelijk valt op dat de sun gun een pak groter is.
Bovenaanzicht, de brinkman met dubbele lampjes en de sun gun heeft 1 enkele lamp.
Hoogte verschil tussen de beiden.
Goed, nu heb je een idee hoe beide lampen eruit zien. Wat onmiddellijk opvalt is dat de sun gun een pak groter en zwaarder is, echter voelt hij ook een pak degelijker aan. Het handvat van de sun gun ligt makkelijk in de hand en doordat de batterij aan de onderkant zit is hij ook goed uitgebalanceerd. De brinkman daarentegen voelt veel 'plastiekerig' aan, meer speelgoed achtig. Hierin merk je al onmiddellijk een gedeelte van het prijsverschil.
De brinkman komt met twee xenon lampjes en de sun gun met 1 halogeen lampje dat je kan laten branden op 32 watt of op 50 watt. Dit door de schakelaar respectievelijk één of twee keer in te klikken, een derde keer klikken schakelt de lamp uit.
Door het verschil in soort lamp krijg je ook een verschil in kleur van licht.
Ik breng u het licht:
Goed nu tijd voor enkele vergelijkende foto's, onder de foto staat steeds vermeld met welk toestel er belicht werd en in welke stand. De foto's zijn steeds vanaf dezelfde plek gemaakt met gelijke instellingen en zonder flits en ook met de lichtbron op ongeveer gelijke plaats.
Zonder extra belichting, zonder flits, in een donkere garage dus.
De sun gun in stand 1
De sun gun in stand 2
De brinkman met twee lampjes aan
En nog even een paar foto's aan de andere kant van de wagen
De sun gun in stand 1
De sun gun in stand 2
De brinkman met twee lampjes aan
Op vorige foto's kan je duidelijk zien dat de licht kleur en licht intensiteit tussen de twee lampen verschillend is.
De sun gun schijnt een pak feller en witter schijnt, de brinkman daarentegen geeft een geler licht af.
Voor het spotten van defecten in de lak is de sun gun gewoon beter, heb ook daar geprobeerd foto's van te maken maar deze zijn niet zo goed gelukt. Tevens ben ik ervoor naar de buren moeten gaan want hier thuis staat momenteel geen enkele auto met swirls.
De sun gun
De brinkman
De sun gun, laat meer en duidelijker de defecten in de lak zien.
Conclusie
Ik vind de Sun Gun een geweldig ding om de lak met te inspecteren en te evalueren, om snel tijdens het werken even te kijken neem ik liever de brinkman. Dit omdat de brinkman toch wat lichter is en vooral een pak goedkoper, hierdoor kan je er iets minder voorzichtig mee zijn en is het ook niet zo erg als hij een keer tegen de grond gaat. Als je dat zou doen met je sun gun sta je wel even te vloeken.
Voor het echt inspecteren is de sun gun gewoon beter omdat hij de defecten beter toont, is hij echter zijn meerprijs(sun gun kost een 350€ tegen de 40€van de brinkman) waard?
Voor mij persoonlijk niet, ik zou hem te weinig gebruiken. Voor een professioneel detailer of detailer in bijberoep denk ik wel, het geeft je de kans beter de lak te kunnen bekijken en beter te kunnen evalueren of je goed bezig bent/goed werk hebt geleverd.
Het is en blijft een pracht ding maar ik zal hem persoonlijk niet aankopen.
Bedankt voor het lezen, en tot de volgende review.
Opmerkingen en commentaar zijn zoals altijd welkom!
Groeten,
jan