• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review C.Pro C.Quartz - Fog Fight Kit - 100ml, maar met een GROTE maar...

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
9.001
193
47
Den Haag
C.Pro C.Quartz Fog Fight Kit - 100ml
Omdat ik af en toe wel eens last heb van beslagen ramen, met name op regenachtige dagen, heb ik dit product gekocht.

Aangezien er op de verpakking geen gebruiksaanwijzing staat, heb ik deze gekopieerd van de fabrikant website, uitgeprint en bij de verpakking gedaan, scheelt een hoop onthouden als je er mee bezig bent en je kan of wilt niet even snel heen en weer lopen naar een computer.

:idee Subtiele hint aan de fabrikant, doe er een gebruiksaanwijzing bij, kleine moeite groot plezier...:idee

Application &Precautions:
Shake well before use.
apply on dry surface , spray on , apply thoroughly with the suede wrapped over the applicator, or Terry cloth MF.
let cure before wipe off, once its dry there is no problem to use more force by wiping :
-5 ~20 deg.C : 10min
20~30 deg.C : 1 min
Do not touch, rub or clean with water the surface after applied.!!
Keep in cool dry ventilated space.
Keep out of reach of children.
Durability : 1 month if not touched or wiped.
TIP : In very cold weather , make sure to spray fine mist on surface, not too much, use thicker MF for wiping off very well if necessary, and try to avoid application in very humid room temp.

Oke, na 3 keer de gebruiksaanwijzing door gelezen te hebben, ben ik begonnen met het grondig schoonmaken c.q. ontvetten van de ramen. Hiervoor heb ik gebruikt:
- mf applicator pads
- meguiars glass cleaner concentrate
- IPA
- Eraser.
- nitril handschoentjes
- diverse doeken

Met bovenstaande moeten de ramen wel goed schoon zijn. :grinning:
Alles goed laten uitdampen c.q. drogen voordat ik aan de slag ben gegaan met het product.

Wat zit er allemaal in?
- flesje met 100ml Fog Fight
- 1 applicator
- 2 mf suede doekjes 10x10 cm
- 1 mf suede doekje 20x20cm

Om er, wederom, voor te zorgen dat het doekje niet een eigen leven gaat leiden, heb ik deze vastgeplakt met tape. Dit voorkomt krampachtig vasthouden.

Volgens het instructiefilmpje op de website van de fabrikant, staat dat er een beetje op de mf doekje gesprayed moet worden en op de ramen.

Bij het aanbrengen en/of verdelen gaat het in het begin soepel, maar als je over een deel heen gaat wat al een keer behandeld is, voel je dat het wat stroever gaat.
Volgens de gebruiksaanwijzing het product 10 minuten laten curen, dit bij een temperatuur van 14 graden.

Met het bijgeleverde doekje uit de set heb ik geprobeerd het residu af te nemen, maar het doekje is nogal aan de kleine kant, dus heb ik een Dodo Juice mf suede doek gebruikt.

Niet mis mee zou je zeggen, het product werkt ook gewoon. Kwestie van een flinke hap adem tegen de ramen, het verdwijnt meteen.











MAAR....





... we zijn er nog niet.

Nadat ik klaar was, ben ik een uur later weggegaan en kwam tot mijn schrik tot de ontdekking dat alle ramen he-le-maal dof waren uitgeslagen! 8o
Toen ik bezig was met het product, deed ik dit in de schaduw, nu de zon was gedraaid en de auto in de zon stond, waren dus alle ramen dof/mat uitgeslagen....

Ik heb nog wat mf suede doeken gepakt en de ramen opnieuw nagewreven, maar het hielp niet, de ramen blijven dof uitslaan. Ik kreeg het met geen mogelijkheid weg, zelfs niet een spraytje Spray & Wipe.
Uit pure kwaadheid en frustratie (was in staat om de ramen met een hamer eruit te meppen) heb ik een fles pure IPA gepakt en hiermee de ramen behandeld.

Ik was er goed klaar mee, de ramen hebben er nog nooit zo dramatisch ranzig uit gezien als met dit product.... ]-0

De ruit. Een grote doffe vlekken ellende.

Ik heb de auto verplaatst naar een plek met schaduw, maar de voorruit was dof, echt levensgevaarlijk :!
Ik ben naderhand 2,5 uur bezig geweest om de ruiten weer enigszins schoon te krijgen...


Ik ben echt goed over de zeik, je bent een uur bezig en je hebt 4 uur ellende om het eraf te halen. Mailtje al de deur uit gedaan richting Avi.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Strange.. Daar heb ik toch geen last van gehad na uitbuffen.
Reinigen van de ruiten deed ik alleen met Meguiars Glass Cleaner Concentrate, en verder niks.

Wel doe ik na het uitbuffen met die suede doeken alles een keer nawrijven met een microvezel doek, om toch eventueel kleine vergeten plekjes alsnog weg te wrijven.
 
Ik heb nu heel de boel ontvet. Van de week nog maar eens een poging ondernemen. Ik geef het niet zo gauw op, maar dit was toch wel een tegenvaller van jawelste :auw
 
De binnenkant van een autoruit kan vettiger zijn dan je denkt, zeker meerdere keer goed ontvetten. We doen het een keer samen wel.
 
@ Dennis,
is goed.

@ Adrie,
no way! Net zo min als eten, drinken, sex....

Had Avi een mailtje gestuurd, die heeft het topic bekeken en mij een antwoord gegeven.

Avi zei:
Dont quit understand your written there, but as much as i read..
you did well.
the fog fight leave surfactant layer on the surface which is super hydrophilic . from outside look in the sun you will see kind of rainbow on the window. but from inside you wont see nothing, clear vision.
now once you touch it after the wipe off you will non stop smear it !!!.. it wont come off ,only with alcohol.
to reduce the rainbow look it be better to use very small quantity of spray , very little and apply.
the suede 40cm2 is on purpose given, since its more even wipe off, using other MF , which is more plushy wont wipe well the surface. as even as the suede.

if its cold weather outside , open the window heating to warm dry the air inside the car window. it will be better for applying and wipe off.

FogFight is very concetrated formula as is.. thats why you so it so "dirty" from outside as you call it .


lmk for more questions.

Avi
 
Het is goed voorstelbaar dat je gefrustreerd bent Patrick. Je hebt gewerkt volgens de instructie en dat is ook wat er bevestigd wordt in het mailtje wat je terug hebt gekregen.
Maar het moet natuurlijk ergens aan liggen, teveel product, misschien toch niet voldoende zuivere ruiten (al kan ik het me niet voorstellen bij jou)
Het is zaak om goed te (blijven) observeren en analyseren, wellicht dat je wijzer wordt uit een sessie samen met Dennis.
Evengoed bedankt voor je review want hier worden we uiteindelijk met z'n allen weer wijzer van.
 
Ik heb dit nog gevonden op detaillingworld.co.uk

Hi Guys

lately there were some confusion about the Fog Fight application

so i researched this with our engineers and made some tests!

we found out that the room temp effect allot the curing of the coat on the glass and thats why it can make the streak or haze if its wiped off too soon..
so here is the update about the application :

let cure before wipe off !!!!
-5 ~ 20 deg.C = 10 min
20 ~ 30 deg.C = 1 min.
make sure you apply on dry surface!! and full covering the glass while applying , spray even twice to fully cover everything
this will prevent the streaks and haze you got..
__________________


Ik heb vandaag ook een setje besteld omdat mn moeder gek wordt van de zeiknatte voorruit iedere ochtend. Hopelijk werkt het....
Heb ook een test gezien met een stoommachine op een half behandelde ruit. Daar lijkt het enorm goed op te werken.
Als ik dit lees heb ik er weinig vertrouwen in:eek:
 
Ik heb er anders bij 5 verschillende auto's totaal geen problemen mee gehad (en nog steeds niet)
Werkt echt toppie!
 
Wat een sof.. ben je zo bezig, maar ik ben het eens met wat ruiten van binnen, ondanks niet roken, allemaal vast kunnen houden, irritant soms!

Maak ze alleen nog schoon met spiritus en een goede doek als je ellende tegenkomt en wijk er niet meer vanaf!
Werkt altijd en nooit beslagen ruiten..en schoon!
(buiten heb ik dan rain-x)

off: Laat je trouwens express beschermviltjes zitten op temp.meter en klokje? ;)
(blijft wel mooi aan de andere kant voor een andere eigenaar!)
 
Patrick,

Ik ken je als iemand die graag nieuwe dingen uitprobeerd en vermoed dat je daarom dit anticondensmiddel hebt geprobeerd. Zeker gezien de lovende kritieken van andere producten van Carpro valt me dit toch wel een beetje tegen.
Heb je zelf ook al eens het vergelijkbare product van Pro Vision geprobeerd? miscchien een optie icm hun glass scrub. Qua kosten ontloopt het elkaar niet veel.
 
Glass Scrub aan de binnenkant gaat hem niet worden, dat moet je afspoelen ;)
 
Dibbuz;301280 zei:
dat moet je afspoelen ;)

Kan toch gewoon? :grinning:


Even serieus,

ik heb nog geen tijd gehad om (eventueel samen met Dibbuz) de ramen opnieuw te behandelen. Waarschijnlijk komt het er ook niet van aangezien de temperaturen, denk ik, te laag zijn/worden en de luchtvochtigheid op dit moment erg hoog is.
Geen idee of dit invloed heeft op de (ver)werking van het product.

Ik parkeer het product voorlopig even in de kast en zal t.z.t. weer een poging ondernemen.
 
Je kan toch gewoon binnen staan? Dan is de temp/vocht weer op een acceptabel niveau ( indien Dennis uiteraard zo gewillig is jouw kant op te komen )
 
Ik heb daarnet het pakketje van Carclean mogen ontvangen met de Fog Fight kit, een Senza Acqua Drying towel om mn Delirium te vervangen en een Microfiber applicator cadeau.

Buiten was het al donker, maar in de badkamer niet....Dus uiteraard daar de 'hijg' test gedaan op één van de drie kleinere spiegels.

Het is zo'n 21-22 graden binnen. Nja dan zou ik het een minuut moeten laten drogen, maar het verschil tussen 19 en 20 graden lijkt me geen 10 minute verschil in laten drogen. Ik heb dus na zo'n 4 minuten het product afgenomen wat ontzettend makkelijk ging. Het resultaat is totaal geen beslagen spiegel nadat ik mn longen uit mn lijf heb gehijgt. Op de onbehandelde spiegel was het uiteraard direct beslagen.

Komend weekend eens de tijd nemen om het te proberen op de auto van mn ouders, en als dat was is volgt die van mijrofl
 
Erg benieuwd wat de oplossing is voor de witte waas op de ramen na het gebruik van de fog fight aangezien ze bij mij ook wazig zijn....
 
Dibbuz;301280 zei:
Glass Scrub aan de binnenkant gaat hem niet worden, dat moet je afspoelen ;)
:schaam :| :schaam

Ik heb de glass scrub zelf niet en ook nog nooit gebruikt. Leek me een idee omdat er is geoppert dat de ruit niet helemaal schoon was.
DannyL heeft eerder een vergelijkende test gemaakt waarin beide er positief uit komen. Blijft een apart verhaal waarom fog fight bij Patrick zo'n rare waas gaf.