• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: carblower, droogdoek of combi? Wat werkt het beste en het snelste?

Teun

Detailing guru
18 jul 2008
2.050
190
Een korte review over wat voor mij het beste/prettigste werkt om de auto te drogen na het wassen: een carblower of een droogdoek?

Een paar factoren die ik hierin meeneem, en per vraag een winnaar uitroep:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog?
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog?
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste?
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen?
- Kostenaspect? Value for money?

Om te testen heb ik een droogdoek (orange babies of zoiets) in een groot formaat, en een BLO air-GT carblower (vergelijkbaar met de Monello Maestro, die heel toevallig in de dikke aanbieding komt komende BlackFriday KLIK HIER )

Ik heb een gewaxte auto (witte fiat 500, sealant afgetopt met ceramic spray 2 weken geleden) en een totaal niet gewaxte auto (zwarte BMW 3 station) als testobjecten. De gewaxte auto spray ik met de tuinslang dikke druppels op de lak (beetje zoals regen) zodat er veel water op de auto blijft liggen. De niet gewaxte auto neem ik af met de sheetingmethode met de tuinslang (zachte straal over oppervlak zodat meeste water er vanaf getrokken wordt met weinig druppelvorming). Ook bij de deuren en dorpels moet er worden drooggemaakt. De auto's zijn niet gewassen tijdens of vlak voor deze test.

Te beginnen met de Fiat (de gewaxte auto) met de droogdoek: klaar in 4.28 minuut. Deppen, wrijven, erin duwen, alles wat nodig was om het water weg te halen. Resultaat was een oppervlak wat redelijk goed droog werd, met wel wat natte strepen die langzaam verdampten. Dat ligt ook aan het huidige natte en koude weer. Bij de dorpels en deuren kom ik er slecht bij, en bij spiegelkappen en roosters in bv de bumper blijft veel water zitten. Om dit alsnog weg te halen kan ik kiezen tussen wachten tot deze zijn verdampt met mooi weer (uur wachten?) en/of met een 2e of 3e doek nauwkeurig nalopen en ertussen wringen. Dit proces kost mij en extra 10 minuten voor de hele auto. Met een droogdoek doe ik er dus circa 15-20 minuten over om het goed te doen. In sommige gevallen zal je niet alles kunnen weghalen, en krijg je waterstrepen als je daarna met de auto aan de gang gaat. Erg vervelend bij bv polijsten dat door het getril van de machine er plotseling water tevoorschijn komt over je te polijsten oppervlak.
Bijkomend nadeel vind ik dat je veel wrijving en fysiek contact maakt met je lak, en ondanks een zachte en goede droogdoek in combinatie met bv een detailerspray. Je zal in sommige gevallen onbewust waskrasjes maken. Toch is en blijft de traditionele droogdoek voor mij een goede en vooral snelle manier van de auto drogen. Het kostenaspect speelt ook mee; voor 15-20 euro heb je een goede.

2e deel vd Fiat doe ik met de carblower, wel eerst dat deel weer met de sproeier natmaken anders is dat deel weer iets opgedroogt en dat is geen goed vergelijk; klaar in 4.40 minuut! Dat scheelt dus niets met de droogdoek op een gewaxte auto. De druppels vliegen eraf, mar de kunst met een carblower is dat je niet de laatste druppels gaat najagen. De lucht wordt verwarmd, en dat heeft ook een drogend effect. Kiertjes, spiegelkappen, grille, deurposten, raamsponningen, emblemen, etc zijn goed droog. Perfect droog is het niet overal, maar het droogt snel op vanwege de opgewarmde lucht. Wat ik soms doe is met een droogdoek de verdwaalde overgebleven druppels opdeppen (niet wrijven); dit kost mij 2-3 minuten extra. Al met al heb ik de auto veel beter en sneller droog met de carblower, zeker in combinatie met nadeppen vd verdwaalde druppels. Het ding maakt wel een redelijk hard geluid, zeker als je met de harde luchtstroom ergens inblaast.

Nou de niet gewaxte auto; dit is mijn auto en een grote schande... maar aan de andere kant juist het perfecte voorbeeld. Dit soort auto's in matige staat detail ik zelf regelmatig en mijn klanten brengen bijna nooit een goed onderhouden auto. Hoe houdt de droogdoek zich nu, en valt de carblower door de mand?

1e deel (weer bestuurderskant) weer met dezelfde droogdoek; eerst gedroogd in de droger uiteraard was hij was na vd Fiat. Klaar in 5.37 minuut. Grotere auto, scheelt een minuutje met droogmaken. Zelfde resultaten als bij de Fiat; goed maar her en der nog vochtige waas, en op veel plekjes blijft toch water hangen. Wil ik dit allemaal goed drooghebben voordat ik er verder mee kan (polijsten of waxen bv), dan heb ik nog 1 of 2 extra droogdoeken nodig en vooral nog extra tijd (10 minuten) om alles goed na te lopen. Wat ik nooit kan voorkomen is dat er water achterblijft bij bv spiegelkappen, raamlijsten, grille, logo's, etc.
Dat verprutst wel een beetje mijn werk wat ik daarna ga doen. Al met al een vertrouwde en prima methode nog steeds, maar kans op krasjes want je maakt nou eenmaal fysiek contact met de lak.

2e deel vd niet gewaxte auto: klaar in 7.12 minuut... Oe, dat duurt een stukje langer. Water blijft lang kleven op de platte delen (dak, motorkap, etc), maar door de warme lucht wordt het wel goed droog achteraf. Laatste druppels niet najagen, maar deppen met een droogdoek, spiegelkappen/etc goed en direct droog. Uiteindelijk ben ik toch sneller klaar want met de droogdoek kan ik er gerust 10 minuten voor een hele auto bij optellen. Al zou het qua tijd niets schelen, dan nog ben ik beter af met een drogere auto zonder gepruts achteraf. En geen kans op krasjes, want contactvrij.

Terug naar mijn vragenlijstje:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog? Carblower, want met droogdoek moet ik nog nalopen + druipers achteraf bij het verder werken.
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog? Carblower als ik het totaalplaatje bekijk. Met een droogdoek kom je simpelweg niet overal bij.
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste? Absoluut de droogdoek! licht, handzaam, vouwbaar. Een carblower moet je in het stopcontact stoppen, aanzetten, lange slang hanteren, om de auto manoeuvreren, etc. Een droogdoek moet je echter wel weer wassen en drogen, en een carblower schop je zo in de hoek vd garage.
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen? Absoluut, en hier schittert de carblower weer. Droogmaken van bv motorruimte, het uitblazen van het interieur, droogmaken van natte bekleding na de extractor, en ik gebruik hem bv als bladblazer (!). Met een droogdoek kan je bv wel weer poetsen, maar daar heb je betere doeken voor ;)
- Kostenaspect? Value for money? Tja, de droogdoek natuurlijk als je kijkt naar puur het drogen van de auto, ook al heb je er eigenlijk minimaal 2 nodig. Nou heb ik mijn carblower voor een interessante prijs overgekocht, want 299 euro (wat zo'n ding kost) is wel veel geld. De komende actie van Carclean op Black friday is wel heel interessant.

Conclusie: dit is mijn conclusie, en geen absolute waarheid.
Ik ben dol op de carblower, en voor mij de aankoop van het jaar geweest! Ik ben sneller klaar, betere resultaten op alle soorten ondergrond, zonder kans op krasjes, en kan de carblower voor meer dingen gebruiken.

Paar filmpjes erbij gemaakt; niet bewerkt, heel amateuristisch, excuses daarvoor:
-
-
-
 

Bijlagen

  • 20201125_095146.webp
    20201125_095146.webp
    71,8 KB · Weergaven: 309
  • 20201125_095138.webp
    20201125_095138.webp
    97,7 KB · Weergaven: 283
  • 20201125_095132.webp
    20201125_095132.webp
    64,5 KB · Weergaven: 283
  • 20201125_095114.webp
    20201125_095114.webp
    69,7 KB · Weergaven: 278
  • 20201125_095109.webp
    20201125_095109.webp
    107,5 KB · Weergaven: 267
  • 20201125_095059.webp
    20201125_095059.webp
    37,3 KB · Weergaven: 267
  • 20201125_095055.webp
    20201125_095055.webp
    261,9 KB · Weergaven: 265
  • 20201125_095051.webp
    20201125_095051.webp
    132,8 KB · Weergaven: 248
  • 20201125_095045.webp
    20201125_095045.webp
    94,2 KB · Weergaven: 278
  • 4.webp
    4.webp
    82,4 KB · Weergaven: 261
  • 3.webp
    3.webp
    260,6 KB · Weergaven: 248
  • 2.webp
    2.webp
    224,5 KB · Weergaven: 281
  • 1.webp
    1.webp
    215,8 KB · Weergaven: 297
  • 20201125_101040.webp
    20201125_101040.webp
    122,1 KB · Weergaven: 255
  • 20201125_101035.webp
    20201125_101035.webp
    95,3 KB · Weergaven: 251
  • 20201125_101018.webp
    20201125_101018.webp
    115,8 KB · Weergaven: 306
  • 20201125_101010.webp
    20201125_101010.webp
    128,6 KB · Weergaven: 257
  • 20201125_101003.webp
    20201125_101003.webp
    72,1 KB · Weergaven: 239
  • 20201125_100949.webp
    20201125_100949.webp
    58,8 KB · Weergaven: 236
  • 20201125_100942.webp
    20201125_100942.webp
    110,6 KB · Weergaven: 252
  • 20201125_100936.webp
    20201125_100936.webp
    170,2 KB · Weergaven: 224
  • 20201125_100926.webp
    20201125_100926.webp
    111,3 KB · Weergaven: 241
  • 20201125_100857.webp
    20201125_100857.webp
    23,6 KB · Weergaven: 254
  • 20201125_115223.webp
    20201125_115223.webp
    241,6 KB · Weergaven: 219
  • 20201125_115212.webp
    20201125_115212.webp
    165,1 KB · Weergaven: 250
  • 20201125_115154.webp
    20201125_115154.webp
    139,8 KB · Weergaven: 221
  • 20201125_115137.webp
    20201125_115137.webp
    191,2 KB · Weergaven: 248
  • 20201125_115130.webp
    20201125_115130.webp
    269,8 KB · Weergaven: 230
  • 20201125_115117.webp
    20201125_115117.webp
    185,6 KB · Weergaven: 223
  • 20201125_115109.webp
    20201125_115109.webp
    90,2 KB · Weergaven: 230
  • 20201125_113931.webp
    20201125_113931.webp
    92,7 KB · Weergaven: 222
  • 20201125_113907.webp
    20201125_113907.webp
    227,1 KB · Weergaven: 220
  • 20201125_113552.webp
    20201125_113552.webp
    236,7 KB · Weergaven: 239
  • 20201125_113512.webp
    20201125_113512.webp
    79,4 KB · Weergaven: 208
  • 20201125_113506.webp
    20201125_113506.webp
    155 KB · Weergaven: 216
  • 20201125_113256.webp
    20201125_113256.webp
    245,3 KB · Weergaven: 372
  • 20201125_113129.webp
    20201125_113129.webp
    121,8 KB · Weergaven: 244
  • 20201125_112731.webp
    20201125_112731.webp
    249,3 KB · Weergaven: 391
Laatst bewerkt:
Tof dat je dit hebt willen doen en goede uitleg van hoe en wat over de cardryer tov de droogdoek.
 
  • Leuk
Reacties: Teun
Als het een Youtube-filmpje is, kan je hier simpelweg alleen de link plakken en dan is het OK.
Ik heb het zelf nog nooit nodig gehad, maar in de toolbar staat ''Media Invoegen'' en dan kan je daar een URL invoegen.

Als je zelf een filmpje geschoten hebt, moet je 'm dus eerst oploaden naar Youtube en dan de link plakken. (Correct me if I am wrong)
 
  • Leuk
Reacties: Teun
Leuk dat je de tijd en energie hebt genomen om dit te testen.

Wel stel ik mij de vraag als het drogen met de blower ook geen verdere nadelen of gevolgen heeft? Bv. Zandkorrels of ander vuil dat onder je sierlijsten wordt geblazen of water dat opdroogt en plekken nalaat? (kalk in het water?), tenzij je natuurlijk een filter gebruikt o. i. d. Zeker bij bv. De bmw die niet gewaxt was en waar het water dus minder goed wegloopt met de blower.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reacties: Teun
Leuk dat je de tijd en energie hebt genomen om dit te testen.

Wel stel ik mij de vraag als het drogen met de blower ook geen verdere nadelen of gevolgen heeft? Bv. Zandkorrels of ander vuil dat onder je sierlijsten wordt geblazen of water dat opdroogt en plekken nalaat? (kalk in het water?), tenzij je natuurlijk een filter gebruikt o. i. d. Zeker bij bv. De bmw die niet gewaxt was en waar het water dus minder goed wegloopt met de blower.
Nee, juist niet. Een droogdoek levert beduidend meer risico op wat dat betreft.
 
Ik denk dat hij ook prima gaat werken om je tuinmeubels even droog te blazen na een regenbui...dat vervelend plasje waar je doek direct erg nat van werd, blaas je er zo uit. :)
 
  • Leuk
Reacties: Zluytr en schaef
ik heb mijne blowdryer in het begin eens gebruikt om de kids hun haar te drogen :joy: geweldig dat ze het vonden maar om daarna hun haar terug in model te krijgen
 
  • Leuk
  • Grappig
Reacties: Tomsel en RedCat
QUOTE
Nou de niet gewaxte auto; dit is mijn auto en een grote schande... maar aan de andere kant juist het perfecte voorbeeld. Dit soort auto's in matige staat detail ik zelf regelmatig en mijn klanten brengen bijna nooit een goed onderhouden auto. Hoe houdt de droogdoek zich nu, en valt de carblower door de mand?

Met de blower.
2e deel vd niet gewaxte auto: klaar in 7.12 minuut... Oe, dat duurt een stukje langer. Water blijft lang kleven op de platte delen (dak, motorkap, etc), maar door de warme lucht wordt het wel goed droog achteraf. Laatste druppels niet najagen, maar deppen met een droogdoek, spiegelkappen/etc goed en direct droog. Uiteindelijk ben ik toch sneller klaar want met de droogdoek kan ik er gerust 10 minuten voor een hele auto bij optellen. Al zou het qua tijd niets schelen, dan nog ben ik beter af met een drogere auto zonder gepruts achteraf. En geen kans op krasjes, want contactvrij.
UNQUOTE

Beste Tinus,

Ik kom ook regelmatig auto's tegen die zelfs met een Monello Maestro Car Dryer slechts zeer langzaam te drogen zijn, vanwege het feit dat de lak zo vies en vuil is, dat deze het water vast houdt alsof het schuurpapier is. En dat terwijl er uit de Monello Maestro Car Dryer toch een enorme puist warme lucht komt met een snelheid van meer dan driehonderd kilometer per uur!!

Juist in deze situaties waarbij de lak in een zeer slechte staat verkeerd bewijst dan bijvoorbeeld GlansProtector Totaal zijn waarde. De gereinigde auto even naspoelen met een klein beetje sop van dit product en daarna weer afspoelen en het drogen zal vele malen sneller gaan. Daarnaast staat de auto er na afloop ook nog beter bij. Ik kan het je aanraden. Je kunt overigens ook een heel klein beetje in je foamlans doen en dat aanvullen met warm water. Ook dan kun je het perfect over de gehele auto verdelen.

Succes,
Aficior
 
Bedankt voor deze test en uitleg. Geeft me een goed beeld of ik de investering zou doen voor een carblower. Wat ik dus wel zal doen hehe. Met name veel motors kuisen en deze komen met nog meer spleetjes en kiertjes. Handig dus die lucht blazer ! Nu nog kijken welke... bigboi mini of monello