Een korte review over wat voor mij het beste/prettigste werkt om de auto te drogen na het wassen: een carblower of een droogdoek?
Een paar factoren die ik hierin meeneem, en per vraag een winnaar uitroep:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog?
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog?
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste?
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen?
- Kostenaspect? Value for money?
Om te testen heb ik een droogdoek (orange babies of zoiets) in een groot formaat, en een BLO air-GT carblower (vergelijkbaar met de Monello Maestro, die heel toevallig in de dikke aanbieding komt komende BlackFriday KLIK HIER )
Ik heb een gewaxte auto (witte fiat 500, sealant afgetopt met ceramic spray 2 weken geleden) en een totaal niet gewaxte auto (zwarte BMW 3 station) als testobjecten. De gewaxte auto spray ik met de tuinslang dikke druppels op de lak (beetje zoals regen) zodat er veel water op de auto blijft liggen. De niet gewaxte auto neem ik af met de sheetingmethode met de tuinslang (zachte straal over oppervlak zodat meeste water er vanaf getrokken wordt met weinig druppelvorming). Ook bij de deuren en dorpels moet er worden drooggemaakt. De auto's zijn niet gewassen tijdens of vlak voor deze test.
Te beginnen met de Fiat (de gewaxte auto) met de droogdoek: klaar in 4.28 minuut. Deppen, wrijven, erin duwen, alles wat nodig was om het water weg te halen. Resultaat was een oppervlak wat redelijk goed droog werd, met wel wat natte strepen die langzaam verdampten. Dat ligt ook aan het huidige natte en koude weer. Bij de dorpels en deuren kom ik er slecht bij, en bij spiegelkappen en roosters in bv de bumper blijft veel water zitten. Om dit alsnog weg te halen kan ik kiezen tussen wachten tot deze zijn verdampt met mooi weer (uur wachten?) en/of met een 2e of 3e doek nauwkeurig nalopen en ertussen wringen. Dit proces kost mij en extra 10 minuten voor de hele auto. Met een droogdoek doe ik er dus circa 15-20 minuten over om het goed te doen. In sommige gevallen zal je niet alles kunnen weghalen, en krijg je waterstrepen als je daarna met de auto aan de gang gaat. Erg vervelend bij bv polijsten dat door het getril van de machine er plotseling water tevoorschijn komt over je te polijsten oppervlak.
Bijkomend nadeel vind ik dat je veel wrijving en fysiek contact maakt met je lak, en ondanks een zachte en goede droogdoek in combinatie met bv een detailerspray. Je zal in sommige gevallen onbewust waskrasjes maken. Toch is en blijft de traditionele droogdoek voor mij een goede en vooral snelle manier van de auto drogen. Het kostenaspect speelt ook mee; voor 15-20 euro heb je een goede.
2e deel vd Fiat doe ik met de carblower, wel eerst dat deel weer met de sproeier natmaken anders is dat deel weer iets opgedroogt en dat is geen goed vergelijk; klaar in 4.40 minuut! Dat scheelt dus niets met de droogdoek op een gewaxte auto. De druppels vliegen eraf, mar de kunst met een carblower is dat je niet de laatste druppels gaat najagen. De lucht wordt verwarmd, en dat heeft ook een drogend effect. Kiertjes, spiegelkappen, grille, deurposten, raamsponningen, emblemen, etc zijn goed droog. Perfect droog is het niet overal, maar het droogt snel op vanwege de opgewarmde lucht. Wat ik soms doe is met een droogdoek de verdwaalde overgebleven druppels opdeppen (niet wrijven); dit kost mij 2-3 minuten extra. Al met al heb ik de auto veel beter en sneller droog met de carblower, zeker in combinatie met nadeppen vd verdwaalde druppels. Het ding maakt wel een redelijk hard geluid, zeker als je met de harde luchtstroom ergens inblaast.
Nou de niet gewaxte auto; dit is mijn auto en een grote schande... maar aan de andere kant juist het perfecte voorbeeld. Dit soort auto's in matige staat detail ik zelf regelmatig en mijn klanten brengen bijna nooit een goed onderhouden auto. Hoe houdt de droogdoek zich nu, en valt de carblower door de mand?
1e deel (weer bestuurderskant) weer met dezelfde droogdoek; eerst gedroogd in de droger uiteraard was hij was na vd Fiat. Klaar in 5.37 minuut. Grotere auto, scheelt een minuutje met droogmaken. Zelfde resultaten als bij de Fiat; goed maar her en der nog vochtige waas, en op veel plekjes blijft toch water hangen. Wil ik dit allemaal goed drooghebben voordat ik er verder mee kan (polijsten of waxen bv), dan heb ik nog 1 of 2 extra droogdoeken nodig en vooral nog extra tijd (10 minuten) om alles goed na te lopen. Wat ik nooit kan voorkomen is dat er water achterblijft bij bv spiegelkappen, raamlijsten, grille, logo's, etc.
Dat verprutst wel een beetje mijn werk wat ik daarna ga doen. Al met al een vertrouwde en prima methode nog steeds, maar kans op krasjes want je maakt nou eenmaal fysiek contact met de lak.
2e deel vd niet gewaxte auto: klaar in 7.12 minuut... Oe, dat duurt een stukje langer. Water blijft lang kleven op de platte delen (dak, motorkap, etc), maar door de warme lucht wordt het wel goed droog achteraf. Laatste druppels niet najagen, maar deppen met een droogdoek, spiegelkappen/etc goed en direct droog. Uiteindelijk ben ik toch sneller klaar want met de droogdoek kan ik er gerust 10 minuten voor een hele auto bij optellen. Al zou het qua tijd niets schelen, dan nog ben ik beter af met een drogere auto zonder gepruts achteraf. En geen kans op krasjes, want contactvrij.
Terug naar mijn vragenlijstje:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog? Carblower, want met droogdoek moet ik nog nalopen + druipers achteraf bij het verder werken.
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog? Carblower als ik het totaalplaatje bekijk. Met een droogdoek kom je simpelweg niet overal bij.
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste? Absoluut de droogdoek! licht, handzaam, vouwbaar. Een carblower moet je in het stopcontact stoppen, aanzetten, lange slang hanteren, om de auto manoeuvreren, etc. Een droogdoek moet je echter wel weer wassen en drogen, en een carblower schop je zo in de hoek vd garage.
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen? Absoluut, en hier schittert de carblower weer. Droogmaken van bv motorruimte, het uitblazen van het interieur, droogmaken van natte bekleding na de extractor, en ik gebruik hem bv als bladblazer (!). Met een droogdoek kan je bv wel weer poetsen, maar daar heb je betere doeken voor
- Kostenaspect? Value for money? Tja, de droogdoek natuurlijk als je kijkt naar puur het drogen van de auto, ook al heb je er eigenlijk minimaal 2 nodig. Nou heb ik mijn carblower voor een interessante prijs overgekocht, want 299 euro (wat zo'n ding kost) is wel veel geld. De komende actie van Carclean op Black friday is wel heel interessant.
Conclusie: dit is mijn conclusie, en geen absolute waarheid.
Ik ben dol op de carblower, en voor mij de aankoop van het jaar geweest! Ik ben sneller klaar, betere resultaten op alle soorten ondergrond, zonder kans op krasjes, en kan de carblower voor meer dingen gebruiken.
Paar filmpjes erbij gemaakt; niet bewerkt, heel amateuristisch, excuses daarvoor:
-
-
-
Een paar factoren die ik hierin meeneem, en per vraag een winnaar uitroep:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog?
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog?
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste?
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen?
- Kostenaspect? Value for money?
Om te testen heb ik een droogdoek (orange babies of zoiets) in een groot formaat, en een BLO air-GT carblower (vergelijkbaar met de Monello Maestro, die heel toevallig in de dikke aanbieding komt komende BlackFriday KLIK HIER )
Ik heb een gewaxte auto (witte fiat 500, sealant afgetopt met ceramic spray 2 weken geleden) en een totaal niet gewaxte auto (zwarte BMW 3 station) als testobjecten. De gewaxte auto spray ik met de tuinslang dikke druppels op de lak (beetje zoals regen) zodat er veel water op de auto blijft liggen. De niet gewaxte auto neem ik af met de sheetingmethode met de tuinslang (zachte straal over oppervlak zodat meeste water er vanaf getrokken wordt met weinig druppelvorming). Ook bij de deuren en dorpels moet er worden drooggemaakt. De auto's zijn niet gewassen tijdens of vlak voor deze test.
Te beginnen met de Fiat (de gewaxte auto) met de droogdoek: klaar in 4.28 minuut. Deppen, wrijven, erin duwen, alles wat nodig was om het water weg te halen. Resultaat was een oppervlak wat redelijk goed droog werd, met wel wat natte strepen die langzaam verdampten. Dat ligt ook aan het huidige natte en koude weer. Bij de dorpels en deuren kom ik er slecht bij, en bij spiegelkappen en roosters in bv de bumper blijft veel water zitten. Om dit alsnog weg te halen kan ik kiezen tussen wachten tot deze zijn verdampt met mooi weer (uur wachten?) en/of met een 2e of 3e doek nauwkeurig nalopen en ertussen wringen. Dit proces kost mij en extra 10 minuten voor de hele auto. Met een droogdoek doe ik er dus circa 15-20 minuten over om het goed te doen. In sommige gevallen zal je niet alles kunnen weghalen, en krijg je waterstrepen als je daarna met de auto aan de gang gaat. Erg vervelend bij bv polijsten dat door het getril van de machine er plotseling water tevoorschijn komt over je te polijsten oppervlak.
Bijkomend nadeel vind ik dat je veel wrijving en fysiek contact maakt met je lak, en ondanks een zachte en goede droogdoek in combinatie met bv een detailerspray. Je zal in sommige gevallen onbewust waskrasjes maken. Toch is en blijft de traditionele droogdoek voor mij een goede en vooral snelle manier van de auto drogen. Het kostenaspect speelt ook mee; voor 15-20 euro heb je een goede.
2e deel vd Fiat doe ik met de carblower, wel eerst dat deel weer met de sproeier natmaken anders is dat deel weer iets opgedroogt en dat is geen goed vergelijk; klaar in 4.40 minuut! Dat scheelt dus niets met de droogdoek op een gewaxte auto. De druppels vliegen eraf, mar de kunst met een carblower is dat je niet de laatste druppels gaat najagen. De lucht wordt verwarmd, en dat heeft ook een drogend effect. Kiertjes, spiegelkappen, grille, deurposten, raamsponningen, emblemen, etc zijn goed droog. Perfect droog is het niet overal, maar het droogt snel op vanwege de opgewarmde lucht. Wat ik soms doe is met een droogdoek de verdwaalde overgebleven druppels opdeppen (niet wrijven); dit kost mij 2-3 minuten extra. Al met al heb ik de auto veel beter en sneller droog met de carblower, zeker in combinatie met nadeppen vd verdwaalde druppels. Het ding maakt wel een redelijk hard geluid, zeker als je met de harde luchtstroom ergens inblaast.
Nou de niet gewaxte auto; dit is mijn auto en een grote schande... maar aan de andere kant juist het perfecte voorbeeld. Dit soort auto's in matige staat detail ik zelf regelmatig en mijn klanten brengen bijna nooit een goed onderhouden auto. Hoe houdt de droogdoek zich nu, en valt de carblower door de mand?
1e deel (weer bestuurderskant) weer met dezelfde droogdoek; eerst gedroogd in de droger uiteraard was hij was na vd Fiat. Klaar in 5.37 minuut. Grotere auto, scheelt een minuutje met droogmaken. Zelfde resultaten als bij de Fiat; goed maar her en der nog vochtige waas, en op veel plekjes blijft toch water hangen. Wil ik dit allemaal goed drooghebben voordat ik er verder mee kan (polijsten of waxen bv), dan heb ik nog 1 of 2 extra droogdoeken nodig en vooral nog extra tijd (10 minuten) om alles goed na te lopen. Wat ik nooit kan voorkomen is dat er water achterblijft bij bv spiegelkappen, raamlijsten, grille, logo's, etc.
Dat verprutst wel een beetje mijn werk wat ik daarna ga doen. Al met al een vertrouwde en prima methode nog steeds, maar kans op krasjes want je maakt nou eenmaal fysiek contact met de lak.
2e deel vd niet gewaxte auto: klaar in 7.12 minuut... Oe, dat duurt een stukje langer. Water blijft lang kleven op de platte delen (dak, motorkap, etc), maar door de warme lucht wordt het wel goed droog achteraf. Laatste druppels niet najagen, maar deppen met een droogdoek, spiegelkappen/etc goed en direct droog. Uiteindelijk ben ik toch sneller klaar want met de droogdoek kan ik er gerust 10 minuten voor een hele auto bij optellen. Al zou het qua tijd niets schelen, dan nog ben ik beter af met een drogere auto zonder gepruts achteraf. En geen kans op krasjes, want contactvrij.
Terug naar mijn vragenlijstje:
- snelheid: waarmee is de auto het snelste droog? Carblower, want met droogdoek moet ik nog nalopen + druipers achteraf bij het verder werken.
- prestatie: waarmee wordt de auto het beste droog? Carblower als ik het totaalplaatje bekijk. Met een droogdoek kom je simpelweg niet overal bij.
- gebruiksgemak: welk middel werkt het makkelijkste? Absoluut de droogdoek! licht, handzaam, vouwbaar. Een carblower moet je in het stopcontact stoppen, aanzetten, lange slang hanteren, om de auto manoeuvreren, etc. Een droogdoek moet je echter wel weer wassen en drogen, en een carblower schop je zo in de hoek vd garage.
- veelzijdigheid in gebruik: kan ik het middel voor meer dingen gebruiken dan alleen de lak te drogen? Absoluut, en hier schittert de carblower weer. Droogmaken van bv motorruimte, het uitblazen van het interieur, droogmaken van natte bekleding na de extractor, en ik gebruik hem bv als bladblazer (!). Met een droogdoek kan je bv wel weer poetsen, maar daar heb je betere doeken voor
- Kostenaspect? Value for money? Tja, de droogdoek natuurlijk als je kijkt naar puur het drogen van de auto, ook al heb je er eigenlijk minimaal 2 nodig. Nou heb ik mijn carblower voor een interessante prijs overgekocht, want 299 euro (wat zo'n ding kost) is wel veel geld. De komende actie van Carclean op Black friday is wel heel interessant.
Conclusie: dit is mijn conclusie, en geen absolute waarheid.
Ik ben dol op de carblower, en voor mij de aankoop van het jaar geweest! Ik ben sneller klaar, betere resultaten op alle soorten ondergrond, zonder kans op krasjes, en kan de carblower voor meer dingen gebruiken.
Paar filmpjes erbij gemaakt; niet bewerkt, heel amateuristisch, excuses daarvoor:
-
Bijlagen
-
20201125_095146.webp71,8 KB · Weergaven: 309
-
20201125_095138.webp97,7 KB · Weergaven: 283
-
20201125_095132.webp64,5 KB · Weergaven: 283
-
20201125_095114.webp69,7 KB · Weergaven: 278
-
20201125_095109.webp107,5 KB · Weergaven: 267
-
20201125_095059.webp37,3 KB · Weergaven: 267
-
20201125_095055.webp261,9 KB · Weergaven: 265
-
20201125_095051.webp132,8 KB · Weergaven: 248
-
20201125_095045.webp94,2 KB · Weergaven: 278
-
4.webp82,4 KB · Weergaven: 261
-
3.webp260,6 KB · Weergaven: 248
-
2.webp224,5 KB · Weergaven: 281
-
1.webp215,8 KB · Weergaven: 297
-
20201125_101040.webp122,1 KB · Weergaven: 255
-
20201125_101035.webp95,3 KB · Weergaven: 251
-
20201125_101018.webp115,8 KB · Weergaven: 306
-
20201125_101010.webp128,6 KB · Weergaven: 257
-
20201125_101003.webp72,1 KB · Weergaven: 239
-
20201125_100949.webp58,8 KB · Weergaven: 236
-
20201125_100942.webp110,6 KB · Weergaven: 252
-
20201125_100936.webp170,2 KB · Weergaven: 224
-
20201125_100926.webp111,3 KB · Weergaven: 241
-
20201125_100857.webp23,6 KB · Weergaven: 254
-
20201125_115223.webp241,6 KB · Weergaven: 219
-
20201125_115212.webp165,1 KB · Weergaven: 250
-
20201125_115154.webp139,8 KB · Weergaven: 221
-
20201125_115137.webp191,2 KB · Weergaven: 248
-
20201125_115130.webp269,8 KB · Weergaven: 230
-
20201125_115117.webp185,6 KB · Weergaven: 223
-
20201125_115109.webp90,2 KB · Weergaven: 230
-
20201125_113931.webp92,7 KB · Weergaven: 222
-
20201125_113907.webp227,1 KB · Weergaven: 220
-
20201125_113552.webp236,7 KB · Weergaven: 239
-
20201125_113512.webp79,4 KB · Weergaven: 208
-
20201125_113506.webp155 KB · Weergaven: 216
-
20201125_113256.webp245,3 KB · Weergaven: 372
-
20201125_113129.webp121,8 KB · Weergaven: 244
-
20201125_112731.webp249,3 KB · Weergaven: 391
Laatst bewerkt: