• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Dodo Juice Supernatural Wax

Sven S8

Detailing rookie
15 mei 2008
1.372
0
Zo jongens en meisjes, m'n verminderde activiteiten online betekenen niet dat ik niets gedaan heb... ;)

Zoals sommigen al hebben begrepen heb ik samen met Sjoerd bedacht om ná het Zymöl Concours Glaze review ook de Supernatural te testen, om zo tot een (hopelijk interessant) vergelijk te komen tussen een aantal top waxes. De bedoeling is dat we de Swissvax Concorso hierna onder de loep gaan nemen, maar nu is het dus de beurt aan de Dodo Juice Supernatural!

De eerste indruk

De Supernatural komt in deze versie in een fraaie hardhouten pot, die goed afsluit. (De O-ring was in dit geval stuk, maar met een druppeltje superlijm was dat zo weer verholpen). Het oogt prima, deze verpakking geeft aan dat je niet zomaar iets in handen hebt, het gaat om de top van de Dodo waxes.

De wax lag in dit geval als een 'blok' in de pot, los van de wanden. Iets wat m.i. redelijk risicovol kan zijn als je niet oplet. Niet scheef houden dus... Of dit exemplarisch is of iets met de kapotte O-ring van doen had weet ik niet, ik beschrijf wat ik in dit geval aantrof. Overigens is dit 'euvel' makkelijk te verhelpen, zodra je de wax met de hand een beetje verwarmt laat hij zich eenvoudig een beetje herverdelen, zodat hij weer 'vast' in de pot zit. Dat gaf mij toch een veiliger gevoel, en bovendien laat de wax zich makkelijker (dunner) aanbrengen als hij iets warmer is. Hierover later meer...

Iets wat bij het openen van de pot meteen opvalt door afwezigheid, is de geur. De Supernatural ruikt nauwelijks. Dodo zegt er zelf over dat men alle 'overbodige' elementen achterwege heeft gelaten om een zo puur mogelijke wax te creëren. Dat is een keuze, en ook hier is iets voor te zeggen. De purist kan dit waarschijnlijk wel waarderen. Ik vind het persoonlijk een beetje jammer, ik kan een fijne geur wel waarderen. Bij deze wax moet je héél goed ruiken om een vleugje (carnauba?) geur op te pikken.

Ter vergelijk: de Zymöl Concours Glaze vult de ruimte met een fijne kaneelgeur als je ermee werkt. Iets wat mij wel kon bekoren...

De kosten

De Supernatural hardwood refillable kost €135,- voor 250ml. Een plastic container (Supernatural2) met 200ml kost €92,50. Verder is er een 30ml testpotje voor €21,-.

Dodo schrijft géén speciale cleanser voor zoals Zymöl, maar een potje Lime Prime (€19,- á 250ml of €34,50 á 500ml) is beslist aan te raden. (Of je nou Supernatural hebt of niet). ;)

Of je de hardhouten pot + 50ml extra de meerprijs waard vindt is een individuele keuze. (Wat ik nog mis op de site is de prijs van een navulling voor de hardwood versie, dan is de vergelijking beter te maken). Gaat het je puur om de wax dan is de plastic container waarschijnlijk interessanter, wil je een stukje 'luxe gevoel' erbij dan is die hardhouten pot natuurlijk best leuk...


De voorbereiding

Ik heb de auto (na het wassen uiteraard) eerst gecontroleerd op (nieuwe) krasjes, die verwijderd met SSR 2.5, en vervolgens geheel behandeld met de Poorboys Professional Polish om wat lichte swirls te verwijderen, én de laag Concours Glaze er weer af te halen. :sob:

De PP is trouwens een fijn product. Deze polish laat zich gemakkelijk 'sturen' door de keuze van de pad, en de lak is hiermee perfect swirl-free te krijgen.

Hierna heb ik de Lime Prime gebruikt, echt een heerlijk product! Het laat al snel een heerlijk glad aanvoelende finish na, en een fraaie glans. De lak voelt nu gladder aan dan na de polish.


Na deze stap zou je direct de Supernatural kunnen aanbrengen, geen probleem.

Ik heb dit niet gedaan, omdat ik nu persé een sealant onder de wax wilde hebben. De vorige keer is dit niet gedaan bij de Zymöl, omdat de berichten waren dat dit niet zou kunnen. Later heeft de importeur dit nagevraagd, en blijkt ook de Zymöl op een sealant te kunnen, maar toen zat hij er al op...

Enfin. Ik stond even in dubio of ik óók de Black Hole zou gebruiken, omdat de Lime Prime al een glaze in zich heeft. Een bekend gezegde luidt: "the proof is in the eating of the pudding", dus heb ik het gewoon maar getest, om te zien of het verschil uitmaakt... :)

Het antwoord is eenduidig: Ja! De met Black Hole behandelde delen waren duidelijk donkerder en dieper. Niet alleen naar mijn idee, een vriend die langs kwam spotte duidelijk het verschil tussen de (nog) niet behandelde achterbumper en de wel behandelde kofferbak. Ik zal deze stap dus in het vervolg niet snel overslaan.

Tussendoor heb ik ook de Chemical Guys Jetseal 109 getest t.o.v. de Poorboy's EX-P, hierover elders meer. In dit verband is het m.i. niet zo relevant. Puur voor het sealen zou ik de EX-P aanraden, omdat deze pure sealant hier qua eigenschappen uitstekend voor geschikt is en vriendelijker geprijsd. (Als finish wordt het weer een ander verhaal, maar dat review volgt nog).

Aanbrengen van Supernatural

Op - of beter in - de pot staat dat je de Supernatural zo'n 5 tot 10 minuten moet laten zitten alvorens hem af te nemen. "Don't allow to cake on" staat er nog achter, wat zich zo ongeveer laat vertalen als "niet laten aankoeken". Hmm, dat klonk lichtelijk onheilspellend; ik herinner me nog goed dat de Zymöl Concours Glaze snel moet worden uitgepoetst, anders heb je een probleem (uiteraard getest - op een hoekje van het glazen dak).

Ik heb de Supernatural met een nieuwe Carclean foam applicator dun aangebracht in overlappende cirkels, de timer gezet op 10 minuten, en daarna het behandelde deel uitgepoetst. Dat viel nog niet mee. De Supernatural voelde op dit punt nog vrij vettig aan, en liet zich maar lastig uitpoetsen. Hmm... Dit moest toch beter kunnen?

Ik heb de instructies maar even genegeerd en gewoon de proef op de som genomen: de wax dun aangebracht, en hem vervolgens net zo lang laten curen tot een 'swipe test' aangaf dat hij 'klaar' was om afgenomen te worden.

Dat werkt dus veel - en ik bedoel véél - beter! Met nieuwe moed de hele auto in de wax gezet, en weer in dezelfde volgorde uitgepoetst. In een (verwarmde) garage is dit net lang genoeg om de wax zodanig te laten drogen dat hij (ook volgens de swipe test) goed was om uit te poetsen. 10 minuten was - hier - dus duidelijk véél te kort, de wax heeft duidelijk meer tijd nodig. (In deze omstandigheden althans).

Na het uitpoetsen was het opvallendste kenmerk dat de Supernatural het parel-effect van de lak meer accentueert. (Bij de Concours Glaze was dit de diepte van de glans).

Qua structuur (tussen de vingers) hebben de twee trouwens wel wat overeenkomsten, maar daar houdt het ook op. De Concours Glaze moet met de blote hand worden aangebracht, de Supernatural kan zowel met de hand als met de foam applicator. Bij wijze van test heb ik ook met Supernatural een stukje met de hand gedaan, maar dit werkt stukken minder economisch. Deze methode is hier ook niet aan te raden omdat de Supernatural makkelijker werkt als je hem dun aanbrengt, wat met een foam applicator veel beter te doen is.

Het aanbrengen van de Supernatural ging (bij de eerste laag) wat minder makkelijk dan een wax als Natty's of Pete's 53, maar hij is niet echt vreselijk lastig. Afgaande op de verhalen viel het me eigenlijk best mee.

Laag twee

De auto (en mezelf) even lekker wat rust gegeven, en (minimaal) 24 uur later een tweede laagje aangebracht. Dit keer had ik de pot op kamertemperatuur gezet i.p.v. in de garage (iets warmer) en dat was goed te merken. Deze wax laat zich makkelijker en dunner verspreiden als hij net wat warmer is. Op de pot staat "keep in a cool and dry place" maar het is aan te raden om hem een dag tevoren te laten 'chambreren' (met het deksel dicht uiteraard). ;)

Dit keer de wax in lange, evenwijdige banen aangebracht (á la Zymöl) in een heel dun laagje. De hele auto gedaan, en weer in dezelfde volgorde uitgepoetst. Zowel het aanbrengen als het uitpoetsen ging nu heel gemakkelijk. Eerlijk gezegd kwam de glans nu pas goed tot z'n recht, en was ik toch wel onder de indruk van het resultaat. (Na de eerste sessie was ik ietwat 'underwhelmed' om 100% eerlijk te zijn, na de tweede laag sloeg dit om in bewondering).

De wax weer een etmaal laten rusten, en toen nagelopen met Spray & Wipe. Mooie glans, en de wax voelde nu ook wat gladder aan dan direct na het uitpoetsen. (Een fenomeen wat bij meer waxes voorkomt, ook de Concours Glaze werd nog gladder na 24 uur).

Gisteravond heb ik voor het eerst weer even buiten gespeeld, en de S8 op een ritje getrakteerd. En jawel, de regen kwam al gauw met stralen uit de lucht vallen... Na ja, mooie gelegenheid om de beading te testen!

Die beading is érg fraai, net als bij de Zymöl Concours Glaze. De laatste had kleine, dikke perfect ronde druppels, die als door een magneet vastgehouden lijken te worden. Visueel schitterend, maar - gek genoeg - blijft het water als het ware aan de auto 'kleven' na een bui. Des te opmerkelijker omdat na het wassen en correct afspoelen het water van de auto vliegt! Ik kan dit fenomeen niet helemaal verklaren, maar het is opvallend.

De Supernatural heeft in vergelijking wat kleinere druppels, die makkelijker van de auto rollen. De beading is zeker intens te noemen (tijdens de bui lag de auto barstensvol parels), maar de druppels liggen minder vast. De auto stond bij vrienden voor de deur langs de straat geparkeerd, en je zag de bolling van de straat gewoon terug aan de richting van de stralen waarin de waterdruppels van de auto rolden, zo gemakkelijk loopt het er vanaf.

Met wassen heb ik nog geen ervaring, die test komt morgen als alles een beetje meezit. Uiteraard vul ik het verslag dan weer even aan.

Conclusie

Een wax die je een beetje moet kennen, dan is er goed en vrij gemakkelijk mee te werken. Qua beleving is hij IMO wat minder 'speciaal' dan de Zymöl Concours, vanwege de heerlijke geur van de laatste en z'n eigenzinnigheid, die - bij die wax - toch wel weer ook z'n charme heeft.

Meer glans (reflectie) dan diepte. De Supernatural zal het m.i. vooral erg mooi doen op lichte(re) metallic kleuren, hij accentueert het metallic/pearl effect erg mooi. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat hij het niet goed doet op donkere kleuren, het is een kwestie van persoonlijke smaak. Wil je reflectie dan heb je hier een goede aan. De Concours glaze geeft m.i. wat meer diepte, en oogt wat donkerder op zwart. (Ebony Black Pearl).

De lak voelt lekker glad en zijdezacht aan na twee laagjes Supernatural. De Concours Glaze heeft (na één laag) een meer glas-achtige finish qua gevoel.

Over duurzaamheid kan ik uiteraard nog niets zeggen, maar daar ligt de focus ook niet bij dit soort waxes. Hier gaat het puur om de schoonheid, en op dat gebied is het toch wel een aanrader voor de liefhebber.

Dit soort waxes blijven 'luxe', en je moet het er voor over hebben natuurlijk. Het is zeker niet zo dat je met goede minder dure waxes als Natty's of Pete's 53 géén goede resultaten zult halen, in tegendeel. Ook daarmee kun je een perfect resultaat behalen, en ze werken vaak makkelijker dan deze exclusievere waxes.

Dat gezegd hebbende: als je gaat voor de nuance en oog hebt voor subtiele verschillen zijn deze waxes beslist interessant!

Dodo heeft de wijsheid gehad de Supernatural ook in testpotjes op de markt te brengen, waardoor je het makkelijk eens kunt proberen. Jammer dat merken als Zymöl, Swissvax en ook Wolfgang dit niet doen bij hun exclusieve waxes, dan was het makkelijker om te testen en te vergelijken.

Enfin, hopelijk biedt dit review jullie wat meer inzicht in deze materie, en helpt het een keuze te maken. (Voor degenen die ze niet simpelweg allemaal kopen…)

Voor alle helderheid, ik heb de Supernatural 1 getest, de II moet nog wat makkelijker in gebruik zijn naar verluidt. (Al vond ik de 1 niet bar lastig toen ik 'm eenmaal doorhad).


Met hartelijke dank aan Sjoerd voor het ter beschikking stellen!

Updates en foto's volgen nog... :cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtige review, Sven. :party:

(Keurig, foutloos Nederlands trouwens, hulde!)

Ik heb pas de 2.0 geprobeerd in het door jou aangehaalde panelpotje. Wat mij opviel, was dat de wax wat 'korrelig' van structuur is. Bij het aanbrengen bleef er soms ineens een korreltje op het te behandelen oppervlak achter. Niets ernstigs, maar als het je niet opvalt, trek je met uitpoetsen een 'vette' streep. Verder een prima resultaat, vergelijkbaar met jouw beschrijving hierboven.
 
Thanks mannen! Graag gedaan...

Dat licht 'korrelige' klopt wel, dat heeft de 1 ook een beetje. De Zymöl Concours Glaze heeft ook een soortgelijke structuur. Temperatuur helpt hierbij trouwens (bij de SN), eventueel een beetje verwarmen door met je vingertoppen over het oppervlak te gaan, en daarna de applicator er overheen strijken.
 
Mooie review Sven!

Mooi dat je het verschil met Lime Prime en BH gezien hebt. Ga nu ook twijfelen om toch maar een flesje mee te nemen ;)
Ik heb tot nu toe alleen echt het verschil met het blote oog kunnen zien op een NIEUWE Peug 307. Daar zag je echt dat de BH de lak een stuk donkerder maakt.

Ik laat de SN ook gewoon drogen voor de swipetest, dan is het goed afnemen anders is het inderdaad te zwaar. Maar te lang laten zitten is ook niet aan te raden. Bij mij was het een stuk lastiger afnemen dan alleen laten drogen tot ie de swipetest doorstaat.

Het is inderdaad jammer van de geur, zeker gezien de heerlijke geuren van de overige waxen van Dodo.
Hier had een lekkere geur zeker op z'n plaats geweest.

Ik moet wel zeggen dat ik na het wassen de lak niet meer zo glad vond. Als ik met mijn vingers over heen ging hoorde ik dat zeer duidelijk. Ik moest een klein stuk polijsten vanwege swirls op de motorkap en daar hoor ik m'n vingers helemaal niet meer.
De wax was pas net een week oud dus het zat er niet al een tijd op ofzo.
 
Yups ,weer een goede review.. :)^

Hier ben ik akkoord met Dibbuz ,zelfde ervaringen.
Maar heb jij de pot van Sjoerd ,want dan is de eerste versie of niet..?
 
Zoals altijd een goed geschreven review van Sven :)^
Ben ook beniewd naar de foto's, ook om een beter vergelijk te kunnen maken met de SN die Dibbuz enige tijd geleden heeft aangebracht op zijn auto.
 
@Sven, mooie review ben zeker benieuwd naar de resultaten! Is de houten pot inmiddels niet voorzien van de verbeterde 2.0 SN?

Je had ook nog goed punt dat de wax los in de pot zit, dit is ook het geval bij SN2.0 in de plastic pot. Het geeft zoals je zegt een beter gevoel dat de wax in je potje vast zit ;). Ik hou het potje gewoon rechtop tijdens het waxen.

De 2de laag aanbrengen na 24 moet ik nog een keer proberen, zeker met dit weer... wordt het nog een helskarwei. Denk dat het pas in het voorjaar zal worden. Nu maar iets winterproooofs ;)
 
Dibbuz zei:
Mooie review Sven!

Mooi dat je het verschil met Lime Prime en BH gezien hebt. Ga nu ook twijfelen om toch maar een flesje mee te nemen ;)
Ik heb tot nu toe alleen echt het verschil met het blote oog kunnen zien op een NIEUWE Peug 307. Daar zag je echt dat de BH de lak een stuk donkerder maakt.

Dit was voor mij ook even een spannend moment, zeker omdat de Lime Prime de lak al zo glad maakt. Zonder Lime Prime was er voor mij geen enkele twijfel dat Black Hole een niet te missen stap is, na de SSR1 en/of Professional Polish zie je het echt duidelijk, zeker op zwarte pearl of metallic lakken (om de een of andere reden komen die vaak voor in m'n vriendenkring). Je hoort dan ook geheid de 'oh's en ah's' als mensen erbij staan en zelf zien wat er op dat moment gebeurt met hun lak. Altijd weer leuk...

Maar mét LP heeft het ook zeker zin. Het effect is misschien een tikkie minder dramatisch, maar zeker zichtbaar. Black Hole is trouwens ook opvallend mooi voor metaal. Het polijst geen krasjes weg zoals AMP, maar als dat niet hoeft (of al gedaan is) werkt het m.i. mooier, en zeker makkelijker dan AMP.


Dibbuz zei:
Ik laat de SN ook gewoon drogen voor de swipetest, dan is het goed afnemen anders is het inderdaad te zwaar. Maar te lang laten zitten is ook niet aan te raden. Bij mij was het een stuk lastiger afnemen dan alleen laten drogen tot ie de swipetest doorstaat.

Ik geloof direct dat ie vrij kritisch is. Ik heb in een (verwarmde) garage gewerkt, maar ik kan me goed voorstellen dat het een biatch kan zijn om hem uit te poetsen bij een hoge luchtvochtigheid of te lage omgevingstemperatuur. Zoals gezegd maakt het ook al een opmerkelijk verschil of je de pot enkele graden warmer bewaart (op kamertemperatuur). Het werkklimaat speelt ongetwijfeld ook een belangrijke rol bij deze wax.

Als je de keuze hebt, breng hem dan aan in een droge, niet te koude omgeving, en zorg dat de wax op kamertemperatuur is.


Dibbuz zei:
Ik moet wel zeggen dat ik na het wassen de lak niet meer zo glad vond. Als ik met mijn vingers over heen ging hoorde ik dat zeer duidelijk. Ik moest een klein stuk polijsten vanwege swirls op de motorkap en daar hoor ik m'n vingers helemaal niet meer.
De wax was pas net een week oud dus het zat er niet al een tijd op ofzo.

Ik ben heel benieuwd hoe dat hier zal gaan. Dat vind ik ook een vrij belangrijk criterium bij een wax, en je ziet hier toch wel verschillen. Ergens heb ik zo'n idee dat de waxes die 'glashard' uitharden makkelijker glad blijven dan degenen die uiteindelijk een wat zijdeachtige 'feel' hebben. Mede daarom vind ik het ook altijd interessant om te weten hoe een wax aanvoelt na pakweg 24 á 48 uur.

Ik had vandaag willen wassen, maar goed. Met dit @#$%weer schiet dat niet op... (Ik moet nodig een overdekte wasplaats bij huis hebben). 8d


@ SkyBuMp: de SN2 is nu ook in houten pot verkrijgbaar staat er op de site! (Wie weet wat een refill kost trouwens...?)

Misschien een leuke wintertip: Jet Seal 109. Ik kan niets zeggen over de duurzaamheid, maar men claimt dat deze erg hoog moet zijn. Met de glans zit het zeker goed... Review volgt nog. ;)
 
Vandaag de auto buiten weer even aan een inspectie onderworpen... (wegens het druilerige weer en drukke agenda geen camera meegesleept).

Wat opviel:

[*]De glans is prima.
[*]De lakkleur is lichter (meer richting grijs) dan hij was met de Concours Glaze. (Staat 'm ook wel, daar niet van).
[*]De auto is redelijk snel vuil geworden. Na een twee (regenachtige) korte ritten zit hij al behoorlijk onder. Het is dus niet zo dat het vuil er makkelijk weer afregent (CG deed dit m.i. iets beter).

We zullen wel zien hoe makkelijk of moeilijk de foamgun het vuil eraf spoelt met deze wax.

Update volgt, foto's zodra het weer het toelaat.
 
Zondag eindelijk de gelegenheid gehad om even de auto te wassen...

[*]De finish blijft mooi qua glans.
[*]Sheeting is erg netjes, als je op de correcte manier afspoelt blijft er nauwelijks water op liggen.

Vergeleken met twee andere auto's (een met Pete's 53 en een met Natty's Red) was de sheeting van de SN beter, en ligt de glans - op dit moment - hoger. Nou moet er wel bij gezegd worden dan de beide andere auto's al wat weken terug zijn gedaan, en de S8 met de SN nog nauwelijks iets te verduren heeft gehad sinds de SN erop gezet is.

Als de andere auto's net getopt zijn gaan we wel weer eens vergelijken... ;)
 
Qua duurzaamheid kan ik nog niks zeggen maar ik vind de beading van de SN fenomenaal! Het is echt alsof de druppels gewoon een miniscuul klein beetje boven de lak zweven. Net terug van de bioscoop met het vrouwtje en voordat we van de bios naar huis reden heb ik een paar minuten het dak en de motorkap staan te bewonderen, tot ergernis van de vriendin natuurlijk! :D