• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Dodojuice Square Sponge Clay Pads

Frans

Detailing guru
8 mei 2011
1.005
140
Review Dodojuice Square Sponge Clay Pads

Er zijn al enige tijd vervangers op de markt, voor de traditionele klei.
Ik heb onlangs zo’n vervanger aangeschaft in de vorm van de Dodojuice Square Sponge Clay Pads.
Niet omdat ik ontevreden was over de traditionele klei, maar meer omdat ik benieuwd was naar de werking ervan.

Er stond een Volvo XC90 voor de deur, smachtend naar een detail.
Een ideaal slachtoffer dus voor de test.
Eerst ’s ochtends de wagen eens goed gefoamed en gewassen en later in de middag toen de wagen in de schaduw stond aan de test begonnen.

De Sponge Clay Pads, hebben aan weerskanten een gekleurde rubberachtige laag, met in het midden een schuimlaag.
Volgens de gebruiksaanwijzing was het de bedoeling de wagen na de wasbeurt niet te drogen en de clay pads over de wagen te wrijven met behulp van wat clay lube.
In deze weersomstandigheden (test is gedaan op 06-08, was toen behoorlijk warm) is dat wat moeilijk te doen, want de wagen droogt te snel, met als gevolg een hoop kalkvlekken.
Ik ben dus gewoon maar aan de slag gegaan met, de Sponge Clay Pads fine & medium, een emmer schoon water (om de pads uit te spoelen), een sprayfles gevuld met DDJ Born Slippy en wat vergelijkingsmateriaal in de vorm van Megs klei in de gradaties Mild en Aggresive.

r6s2.webp

Deur nummer 1 is het eerste slachtoffer;

ygvp.webp

Als eerst aan de slag gegaan met de Sponge Clay Pad fine.
Het voelt wat vreemd aan zo’n eerste gebruik, omdat het een sponsachtig product is krijg je een beetje het idee of je de wagen aan het wassen bent.
Het over de lak halen gaat vrij stroef, hoeveel lube ik ook gebruik, met en zonder druk, het blijft een stroeve bedoening in vergelijking met gewone klei.
Eens kijken, of er al wat vervuiling is losgekomen;

x8r4.webp

Ondanks dat ik niets schrikbarends had verwacht, omdat de wagen een paar maanden geleden een quick detail (wassen, kleien, prewax cleaner en wax) had gehad viel het eigenlijk wat tegen.
Is de wagen werkelijk nog zo schoon, of zal een gewone milde klei er toch nog wat af kunnen halen?

jd6x.webp

Het is niet veel, maar zoals je ziet, kwam er kwam toch nog wat vervuiling los.

Nadeel van deze klei was toch wel dat hij marring liet zien, terwijl de Sponge Clay Bar dit niet deed;

jcwf.webp

En om zeker te zijn, of Mild genoeg was, toch nog even de Aggresive erachter aan gedaan.
Die was mooi schoon, dus die kon verder weer terug in de bak en hoefde niet meer gebruikt te worden.

e6mc.webp

Deur nummer 2 was nu aan de beurt om de Sponge Clay Bar medium uit te testen.

0igi.webp

Moeilijk om lichte vervuiling te zien op zo’n blok, maar er zat toch wat.

tqxh.webp

En wederom gevolgd door de Megs milde klei, die ditmaal op wat lichte sporen na een stuk schoner was als na de fine Sponge Clay Bar op deur nummer 1.

50lx.webp

De sponge clay bar medium liet tevens geen marring zien, de klei helaas weer wel.

Is dit nu echt een vervanger voor de traditionele klei?
Nee, voor mijn gevoel niet.

Gewone klei glijd veel lekkerder over de lak, volgt veel mooier de contouren en voor mij is eigenlijk de grootste spelbreker, dat je er weinig gevoel bij hebt.
Bij gewone klei, voel en hoor je dat je daadwerkelijk aan de slag gaat met aanwezige vervuiling en voel en hoor je ook dat die vervuiling op een gegeven moment verdwijnt.
Dit heb je totaal niet bij een Sponge Clay Bar.

Is het dan een totaal nutteloos product? Nee, dat ook weer niet.
Prijstechnisch (ondanks het prijskaartje van € 17,48) zal hij naar mijn idee elke gewone klei verslaan, omdat je hem simpelweg schoon kan maken en je gewone klei op een gegeven moment toch zal weg moeten gooien.
Uiteraard zijn er op dit moment nog factoren onbekend zoals slijtage en het eventueel kapot gaan van de sponzen.
Ook voor een beginner zal het een ideaal product zijn, je hoeft het product niet gelijk weg te gooien als je het hebt laten vallen en je zit ook niet te prutsen met het naar binnen vouwen als de klei vervuild begint te raken, gewoon even de emmer in, goed uitspoelen, eventueel even met je handpalm eroverheen om de vervuiling weg te wrijven en je bent er weer klaar voor.
En dan moeten we uiteraard ook het marring voorvalletje niet vergeten, waar de bewuste klei het verloor van de sponge clay bar.
Het kan wellicht aan de klei soort hebben gelegen, dus ik zal eens kijken of ik ook nog wat andere klei soorten op kan duiken, om op latere termijn te zien of die ook op deze lak marring achterlaten.

-

Laatst bewerkt door een moderator:
Mooie review Frans. Als ik deze review lees, samen met andere reviews over de claypads lijkt het wel alsof de pads minder vuil loshalen dan klei. Mij heeft het tot nog toe niet weten te overtuigen.

Handige review, ik hou het zelf bij de normale (nu Mother's) klei wel, doe er zelf heel erg lang mee.
Maar toch leuk te lezen zo even!

Wel een mooi doosje halen voor al je klei ;)
(heb ze zelf in aparte Action doosjes zitten naar alle tevredenheid)

Ik heb een nog een doosje met vier vakken, waar verschillende gradaties in zitten.
Was alleen even te lui om die op te zoeken, dit lag voor het oprapen. ;)

Erg duidelijke review met een logische opbouw en heldere gevolgtrekkingen. Op basis hiervan durf ik wel te concluderen dat het niks voor mij is. Dank voor het inzicht Frans.

Bedankt voor de review Frans. Lijkt mij juist wel interessant om te testen. Merk je een verschil in snelheid van het verwijderen van vuil tussen de pad en de klei?

Tnx all. :-)^

@ The Gent; Voor mij werkt klei sneller.

Klei volgt daadwerkelijk de contouren van een auto, waardoor je aldaar meer contactoppervlak hebt.
Zo'n pad heeft dan wel weer meer contactoppervlak op vlakke stukken door zijn grootte.
Bij klei voel en hoor je echter, dat je de strijd aan gaat met vervuiling en voel en hoor je ook dat die weg is.
Mijn ervaring is dat wanneer je totaal niets meer voelt en hoort qua vervuiling, dat je vervolgens ook visueel geen (extra) vervuiling op de klei zal tegenkomen.
Bij zo'n pad ben je grotendeels afhankelijk van visuele controle en je hebt dan in vergelijking met klei een zeker tijdsverlies om te controleren of er nog vuil los komt.

Daarnaast heb je dan nog dat de klei soepeler over de lak glijdt en dat je dus sneller kan werken.

Pluspunt bij de pads is dan weer, dat je iets sneller weer aan het werk kan, na ervoor gezorgd te hebben, dat het "klei oppervlak weer schoon is" (naar binnen vouwen, tegenover uitwassen).
Dat scheelde bij mij niet heel veel, ik heb echter onderhand genoeg ervaring met het naar binnen vouwen van de vervuilde klei en niet met het wassen van de klei pads.
Bij meer ervaring zal die tijdswinst ongetwijfeld wat groter worden.

Klei werkt sneller voor mij, vanwege bovenstaande redenen.
Verschil in snelheid van vuilopname is moeilijk te bepalen, omdat je bij de pad voornamelijk afhankelijk bent van de visuele controle en er dus een kans is dat je te vroeg stopt, of te lang blijft doorgaan.
Bij mij haalde klei ook meer weg, dus zelfs al zou de pad sneller geen opgenomen meer vuil laten zien, dan is het nog steeds een scheve vergelijking.