• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Fein WPO 13-15E rotary + test. (veel foto's!)

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.955
193
47
Den Haag
Vandaag eens de tijd om de nieuw aangeschaftte rotary, namelijk de Fein WPO 13-15E uit te testen en er een review van proberen te maken.

Deze machine wordt geleverd in een kartonnen doos met extra zijhandgreep, gebruiksaanwijzing en garantieberwijs (3 jaar na registratie), echter wordt de machine zonder backingplate geleverd.

Enkele technische gegevens:

Toerental onbelast 200-1500 1/min
Nom. opgen.vermogen 1200 W
Afgeg. vermogen 750 W
Gewicht 2,4 kg
Polijstgereedschap Ø 250 mm
Opnameschroefdraad M14

De prijs van deze machine is 319 euro ex btw. 8o

Enkele foto's van de machine:

Aan de linkerkant de tiptoetsen om de machine langzamer te laten draaien. Met elke druk op de knop verlaagt het toerental.

Aan de rechterkant de tiptoetsen om de machine sneller te laten draaien. Met elke druk op de knop verhoogt het toerental.

Onderste lampje brandt: toerental = 200 rpm-min.
Onderste 2 lampjes branden: toerental = 350/500 rpm-min.
Middelste lampje brandt: toerental = 650/900 rpm-min.
Middelste + bovenste: toerental = 1000/1200 rpm/min.
Bovenste lampje brandt: toerental = 1500 rpm/min.

De zwarte vergrendelknop voor de as en de witte aan/uit schakelaar.
Met die laatste is wat vreemds aan de hand; je moet eerst die knop indrukken, dan branden de lampjes, daarna als je op de + drukt, dan gaat de machine pas draaien. Is een soort van beveiliging ingebouwd tegen het per ongeluk opstarten van de machine.

Je kan de machine ook uitrusten met een beugelgreep aan de voorkant. Dit heeft mijn voorkeur, je hebt meer controle over de machine en meer gevoel bij het polijsten.

De 125mm steunschijf. Deze heb ik apart moeten meebestellen. Fein levert de steunschijven vanaf 80mm tot 200mm 8o

Uiteraard moest deze machine direct geprobeerd worden.
Hiervoor heb ik bij Care een oude zwart metallic deur meegenomen.

Gebruiktte spullen:

PB klei
Meguiars LT 1:1
SSR 1
SSR 2,5
SSR 3
Witte LC

Eerst de deur goed schoongemaakt met Dasty. Ja Adrie, met Dasty :-b
Toen even de deur gekleid. De hele deur 2 keer gedaan, dit was erg nodig...

De deurpaneel zat vol met swirls en een schaadschadekras.

Uiteraard nog een stapje erger gemaakt door er met een schuursponjes flink overheen te gaan.

Toen aan de slag gegaan met de SSR 1 en een witte LC. Het toerental heb ik gehouden op 650/900 rpm/min.

Toen met de SSR 2,5

En met SSR 3. (niet op een lc pad, maar een vergelijkebare, zelfde hardheid, zelfde structuur)

En ja hoor, daar waren ze....de hologrammen 8o Het rare is dat deze pas tevoorschijn kwamen toen ik de PB SSR3 gebruiktte. Bij de andere 2 had ik er geen last van, op welke manier ik ook keek, en vanuit elke hoek, met SSR 1 en 2,5 waren ze er niet...


Op de laatste foto zitten links nog krassen, deze waren zo diep, die kreeg ik er niet uit...

Conclusie:
Het is me 100% meegevallen, al zal ik voorlopig nog even oefenen op de kap voordat ik em op een auto zet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Voor die diepere krassen moet je eens gaan oefenen met een woolpad en dan eens kijken wat het effect is.
Misschien willen ze dan wel makkelijk weg gaan.
 
Waarom heb je voor deze machine gekozen, voor mij is het onbekent merkt voor jou waarschijnlijk niet. Waarom geen Flex of AEG? (zeg niet dat deze beter zijn maar worden veel gebruikt vandaar)
 
@ Patrick,

Ik heb veel over de AEG en Flex gelezen. Geloof me, ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan wat betreft de keuze van een machine.
Ik heb bewust gekozen voor deze Fein, alleen om maar 'anders' te zijn dan anderen :ja

@ megane_cc:

Waarom zou ik een machine nemen met een hoog toerental zoals de AEG (900-2500 rpm/min.) of de Flex (1100-3700 rpm/min.) nemen?

Je hebt gelijk dat die 2 een veel hoger toerental hebben, maar hou wel rekening mee met de warmteontwikkeling die deze machines ontwikkelen, dus meer kans op lakverbranding of erger...
 
Klopt, maar als ik lees op bv de bus M105 van Meguiars dan is het advies dat het ideale toerental tussen de 1500 en 2000 tr ligt. Zelf heb ik ervaren dat de diepe krassen die ik op mijn testmotorkap aanbracht met een schuursponsje slechts verdwenen nadat het toerental opgedreven werd (gele solo woolpad en M105) tussen 2100 tr en 2700tr. Dit werd me achteraf nog bevestigd door Sven van Meg's.be. Uiteraard is het dan kopje erbij houden.
 
Ziet er mooi uit Patrick, be benieuwd naar Dibbuz zijn bevindingen morgen. Het toerental doet mij ook even achter de oren krabben... lijkt mij laag, Zeker omdat, zoals iemand anders ook al aangeeft, er bepaalde polijstenmiddelen zijn die vanaf 1500 toeren hun werk doen, zoals Meguiar's So1o en Menzerna polishes. Hoeft geen probleem te zijn, maar het viel mij op.
 
Mooie Review..! :)^

De prijs is wat hoog voor mij op het moment ,maar de machine ziet er wel heel degelijk uit.
 
Mooie en uitgebreide review Patrick! Het heeft me alleen verbaasd dat je voor deze machine gekozen hebt! Een machine als de AEG is toch nog een stukkie goedkoper en toch zeker kwalitatief minimaal zo goed.
In ieder geval, veel plezier ermee! :)
 
2 jaar later .... nog geen krassen er uit kunnen krijgen ]d~^
Geintjuh: groot voorbeeld voor velen en persoonlijk een boel van geleerd :party: :)^
 
Wellicht heeft het lage toerental een verband met de grotere backingplates?


Maar what happend? Je had toch een Festool? Waarom ineens deze switch?


En vertel is of je het prettig vind met het omhoogschroeven van het toerental?