• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Review] Gyeon Trim op 27 jaar oude Peugeot 205 CTI trims

Schorem

Detailing trainee
9 jan 2014
32
40
Gyeon Trim

Ik was lange tijd op zoek naar een degelijk product voor de 27 jaar oude trims van mijn Peugeot 205 CTI. Als semi-permanente coating was Gyeon Trim op papier een interessante oplossing.


Gezien de trims AF Revive droegen toen ik Trim kocht heb ik me voorgenomen om met applicatie te wachten tot het effect van Revive was uitgewerkt.

Voordat Trim werd aangebracht zag de auto er als volgt uit:


15154139152_3b897f9668_c.jpg






Voorbereiding

Na een reguliere 2BW heb ik de trims tweemaal met Megs APC 1:10 nagelopen.



15154536705_91e8a84786_c.jpg




Ten slotte is ieder deel twee keer met 10% IPA afgenomen. Hierna heb ik als een bezetene resterende druppels achter de rode inserts weggeblazen en alles afgedroogd.

Om resterend vocht voldoende tijd te geven van de trims te verdampen heb ik in de tussentijd de verpakking geopend, handleiding nogmaals doorgenomen en de bijgeleverde suede doekjes en het applicatie blokje doormidden geknipt (sinds ik wist dat met deze trims ik in veel kleine hoekjes moest kunnen).

Applicatie


Het eerste deel dat werd behandeld was de achterklep. Met 4 druppels in een rij op het doekje kon ongeveer één regel over de hele lengte worden bedekt. Om in de hoekjes en ribbels te komen moest ik echter wel het product op de rand van het blokje druppelen, tegenover AF Revive op een foam pad vergt Gyeon Trim meer werk.



15154137922_7d583b8988_c.jpg




Het resultaat is een donkerdere kleur met een lichte glans omdat het product nog moet opdrogen. Na een aantal minuten heb ik het resterend product afgenomen met een MF doek, wanneer ik merkte dat het afvegen stroef ging heb ik een aantal minuten gewacht alvorens het nogmaals te proberen. Na het afvegen hebben de trims een nette gezonde look.


Na de achterklep was de achterbumper aan de beurt. Om overal goed bij te komen heb ik de achterlichten verwijderd. Bij deze 50/50 is ook te zien dat Trim de rode sierstrip een diepere glans geeft.



14967855410_6ef4bc34d1_c.jpg





Iets wat me bij de achterbumper opviel was het maskerend vermogen van Trim op een aantal witte beschadigingen in de bumper:

Krasjes vòòr:


15154533755_df94b7a97e_c.jpg




Krasjes na:


14967964228_05568b90c6_c.jpg






Na de achterkant van de auto ben ik aan de zijkant begonnen.
Gezien de textuur en kleur van de zij-trims is dit een ander materiaal. Trim reageerde ook zeer verschillend hierop.
Het aanbrengen ging sneller (door de gladdere textuur) en het kleurverschil was veel groter dan aan de achterzijde.
Het leek wel dat dit plastic trim sneller “opzoog”. Met eenzelfde hoeveelheid druppels kon ik hier minder lange banen mee maken en had ik dus gevoelsmatig meer product nodig.



15154534095_8c0876f268_c.jpg





15154538525_a6dea55664_c.jpg





Op dit moment werd het al laat en na de zijkanten af te maken ben ik de volgende ochtend verder gegaan.



De volgende ochtend


Naast de bumpers is Trim ook aangebracht op de zijspiegels en afdekkapjes van de ruitenwissers.


Onbehandelde spiegel:


15154140122_e66e7c1f60_c.jpg




Behandelde Spiegel:

15131506586_45f79ce6d1_c.jpg




Afdekkapjes ruitenwissers:


15131502586_e1f7b11b6c_c.jpg


Beading


Voordat ik als laatste aan de voorbumper begon heb ik de waterafstotendheid van de zij-trim die de dag ervoor behandeld was en de nog onbehandelde bumper vergeleken:

14967965138_67574897c1_c.jpg



14967968648_8a3176ef4b_c.jpg


Ten slotte heb ik heel de auto overlopen en lokaal een aantal hoekjes en groeven bijgewerkt die ik de dag ervoor had gemist, dit voornamelijk bij de zijkanten.
Waarschijnlijk komt dit door de ondermaatse verlichting en haast van mijn kant.


Ik heb getwijfeld om de trims tweemaal te behandelen, echter maakte dit visueel geen verschil. Omdat dit een recreatief voertuig is dat vrijwel altijd in de garage staat was duurzaamheid van minder belang en vond ik het verspilling om er nog meer product aan te brengen. Enkel de achterbumper en spiegels zijn twee keer behandeld, sinds dit een verbetering liet zien.



Besluit


Achteraf had ik nog iets meer dan de helft van het flesje over. Trim kost €34 bij carclean en heb dus iets minder dan €17 aan product gebruikt.
Ter vergelijking kan je voor dat geld 500ml AF revive kopen waarmee deze oppervlakte aan plastic tientallen keren kan behandelen.
Het grote verschil zit natuurlijk in de duurzaamheid. Op een daily driver die buiten leeft mag je blij zijn als Revive langer dan een maand blijft zitten. Gyeon daarentegen claimt een standtijd van > 1j.


Het is voor potentiële kopers dan ook een afweging tussen langer applicatie proces vs. langere standtijd.


+ (Beoogde) standtijd
+ OEM looks
+ Kras verhullend vermogen

± Verbruik is afhankelijk van soort plastic en uiteraard hoeveelheid cm² te behandelen trim, Gyeon claim van 5~10 autos is erg optimistisch

- Prijs
- Ingewikkelde / langduringe applicatie vs. wipe on - wipe off producten



Dit is mijn eerste volwaardige review. Verbeteringen, tips en opmerkingen over mijn aanpak, schrijven e.d. zijn welkom.

 
Schorem, mooie review van gyeon trim. Duidelijke foto's en uitleg. Hopelijk post je over een paar maanden nog een paar foto's van de trims mbt de standtijd.
 
Zie ik nou wat beginnende roest op het rechterportier? De trims zien er weer goed uit! Ik ben ook benieuwd naar de standtijd.
 
Ja helaas is er door de vorige eigenaar niet zo voorzichtig met de deur omgegaan. Ik heb lokaal wat roestomvormer aangebracht maar zit in dubio om verdere stappen te ondernemen. Voornamelijk omdat de originele kleur lastig te traceren is, maar dit soort dingen zijn natuurlijk een doorn in het oog van een detailer.
 
Als je maar de helft gebruikt hebt, hoe lang zou je de rest dan nog in het potje kunnen bewaren?wordt dat spul dan niet hard of zo?
 
Mooie review!

Echter had je beter meteen kunnen afnemen / nawrijven. Juist je te lange wachten gooide roet in het eten.

Herapplicatie is aan te raden trouwens, maar dan na minimaal 2 uur drogen. Voegt visueel misschien niets toe, maar optimiseert de bescherming en duurzaamheid.
 
Mooie review, dank je wel voor het duidelijke verhaal. Mooie verbetering ook trouwens, ben benieuwd naar de standtijd.
 
Na ongeveer 10 maanden even een update;

De trims zien er nog steeds goed uit. Zowel qua kleur als beading is Gyeon Trim nog overduidelijk aanwezig.
Hierbij wil ik wel opnieuw vermelden dat deze auto vaak gestald staat en zo nu en dan een weekje naar buiten komt.
De auto en producten erop hebben dus weinig te lijden.


19618141818_0caaa7651f_c.jpg


19185250263_86cc2b87f9_c.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er nog goed uit.
Dit product moet wel een nacht drogen toch?
sinds ik geen schuur of garage heb is dit lastig voor mij.
 
Ric325i;n403139 zei:
Als je maar de helft gebruikt hebt, hoe lang zou je de rest dan nog in het potje kunnen bewaren?wordt dat spul dan niet hard of zo?
Schorem heb je de rest bewaard (koelkast?)en is dat nog goed na 10 maanden?
 
Maupie00;n426419 zei:
Ziet er nog goed uit.
Dit product moet wel een nacht drogen toch?
sinds ik geen schuur of garage heb is dit lastig voor mij.

Ik heb het op deze auto onder een carport aangebracht, op mijn daily driver gewoon op straat. Mits je het weerbericht in de gaten houdt is het perfect te doen.

Ric325i;n426420 zei:
heb je de rest bewaard (koelkast?)en is dat nog goed na 10 maanden?

Ik heb het flesje (waar nog ~5ml in zat) met de dop (niet de pipet) gesloten en in de verpakking bewaard bij mijn andere detailspullen, gewoon op kamertemperatuur. Een aantal weken geleden heb ik nog een paar kleine stukjes plastic van de auto ermee beschermd. Er waren in de pipet en op de rand van het flesje wel uitgeharde kristallen te zien maar het product zelf werkte nog naar behoren!
 
  • Leuk
Reactions: ivo's