B
Bdw
Guest
Onlangs besloot ik dat het eens tijd werd voor een lakdiktemeter. Na een zoektocht op meerdere fora's kwam ik enkel meters tegen die ik toch wat te duur vond, ik ben dan op zoek gegaan op allerlei webshops en kwam deze lakdiktemeter tegen, voor een prijs van ±€80.
Ik besloot de gok te nemen, en de meter te bestellen en na 2.5 week was het toestel binnen.
Verder in deze review zal ik niet meer spreken over een lakdiktemeter maar over een PTG (Paint Thickness Gauge)
Allereerst, voor degenen die niet weten wat een PTG is of wat het nu doet:
Een PTG is een handig hulpmiddel die de dikte van de lak opmeet. Zodoende krijg je een impressie van hoe ver je kan gaan in de correctie van lak.
Waarom slechts een impressie: enkel de duurdere modellen( €1000 en meer) kunnen verschillende laagdikte's meten, want een moderne lak bestaat uit een grondlaag, kleurlaag en een laag blanke lak. Met een goedkoper toestel krijg je dus enkel de totale dikte gegeven, waardoor er dus nog altijd een reëel gevaar bestaat voor door de blanke lak te gaan.
Functies:
-Metingen op Ferro en Non-Ferro materialen
-Maximaal 1300µm (1.3mm)
-Data overbrengbaar naar PC
Doos en inhoud
Het toestel werd geleverd in een bubbeltjesenveloppe. Bij het openen vond ik een cd(later meer hierover) en een gebruikshandleiding bovenaan, hieronder de PTG, een doosje met kalibratie-plaatjes, een aluminium en stalen plaatje en een USB kabel.
Het toestel
Het toestel zelf is uit een stevige soort kunstof,met 2 zacht rubberen strippen op de zijkanten voor meer grip en heeft zachte aangenaam te bedienen drukknoppen. Het display is verlicht(uitschakelbaar) en zeer duidelijk af te lezen. Het wordt gevoed door 2 batterijen AAA(meegeleverd).
Gebruik
Het gebruik van de PTG is kinderlijk eenvoudig, aanzetten, op de lak plaatsen en de waarde aflezen. De meetprobe zit licht verend onderaan zodat je ook op bollende vlakken kan meten. De PTG kan tot 100 meetwaarden opslaan, waarvan hij het minimum,maximum en gemiddelde aangeeft op het display. Achteraf kan je de meetwaarden overbrengen met de USB kabel en de bijgeleverde software naar je computer.
Meting op een stalen zijscherm
Meting van blanke lak op een Aluminium velg
Meting op een stalen kofferklep
Het display geeft ook aan of hij een Ferro metaal (F) of een Non-Ferro metaal (N) meet.
Calibratie
Bij de PTG is alles meegeleverd om het toestel eventueel opnieuw te calibreren, hier ga ik niet verder op in, maar ik toon wel even wat er bijzit.
Pro+
-Goedkoop in vergelijking met consorten
-Datalogging naar PC
-Opslag van meerdere waardes
-Duidelijke Engelstalige handleiding zonder steenkool engels
Contra-
-Gladde probe, moeilijk om op 1 plaats te meten
-Schroevendraaier nodig om batterijen te wisselen
Tips
Maak een vector tekening met nummers op de plaatdelen, op een volgend blad kan je dan een meetstaat maken. Doe je dit voor en na, dan heb jij en de eigenaar van de auto een goede indruk van waar er zich problemen bevonden, welke delen overgespoten zijn enz.
Voorbeeld:
Ik besloot de gok te nemen, en de meter te bestellen en na 2.5 week was het toestel binnen.
Verder in deze review zal ik niet meer spreken over een lakdiktemeter maar over een PTG (Paint Thickness Gauge)
Allereerst, voor degenen die niet weten wat een PTG is of wat het nu doet:
Een PTG is een handig hulpmiddel die de dikte van de lak opmeet. Zodoende krijg je een impressie van hoe ver je kan gaan in de correctie van lak.
Waarom slechts een impressie: enkel de duurdere modellen( €1000 en meer) kunnen verschillende laagdikte's meten, want een moderne lak bestaat uit een grondlaag, kleurlaag en een laag blanke lak. Met een goedkoper toestel krijg je dus enkel de totale dikte gegeven, waardoor er dus nog altijd een reëel gevaar bestaat voor door de blanke lak te gaan.
Functies:
-Metingen op Ferro en Non-Ferro materialen
-Maximaal 1300µm (1.3mm)
-Data overbrengbaar naar PC
Doos en inhoud
Het toestel werd geleverd in een bubbeltjesenveloppe. Bij het openen vond ik een cd(later meer hierover) en een gebruikshandleiding bovenaan, hieronder de PTG, een doosje met kalibratie-plaatjes, een aluminium en stalen plaatje en een USB kabel.
Het toestel
Het toestel zelf is uit een stevige soort kunstof,met 2 zacht rubberen strippen op de zijkanten voor meer grip en heeft zachte aangenaam te bedienen drukknoppen. Het display is verlicht(uitschakelbaar) en zeer duidelijk af te lezen. Het wordt gevoed door 2 batterijen AAA(meegeleverd).
Gebruik
Het gebruik van de PTG is kinderlijk eenvoudig, aanzetten, op de lak plaatsen en de waarde aflezen. De meetprobe zit licht verend onderaan zodat je ook op bollende vlakken kan meten. De PTG kan tot 100 meetwaarden opslaan, waarvan hij het minimum,maximum en gemiddelde aangeeft op het display. Achteraf kan je de meetwaarden overbrengen met de USB kabel en de bijgeleverde software naar je computer.
Meting op een stalen zijscherm
Meting van blanke lak op een Aluminium velg
Meting op een stalen kofferklep
Het display geeft ook aan of hij een Ferro metaal (F) of een Non-Ferro metaal (N) meet.
Calibratie
Bij de PTG is alles meegeleverd om het toestel eventueel opnieuw te calibreren, hier ga ik niet verder op in, maar ik toon wel even wat er bijzit.
Pro+
-Goedkoop in vergelijking met consorten
-Datalogging naar PC
-Opslag van meerdere waardes
-Duidelijke Engelstalige handleiding zonder steenkool engels
Contra-
-Gladde probe, moeilijk om op 1 plaats te meten
-Schroevendraaier nodig om batterijen te wisselen
Tips
Maak een vector tekening met nummers op de plaatdelen, op een volgend blad kan je dan een meetstaat maken. Doe je dit voor en na, dan heb jij en de eigenaar van de auto een goede indruk van waar er zich problemen bevonden, welke delen overgespoten zijn enz.
Voorbeeld: