• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Lakdiktemeter BSIDE CCT01

B

Bdw

Guest
Onlangs besloot ik dat het eens tijd werd voor een lakdiktemeter. Na een zoektocht op meerdere fora's kwam ik enkel meters tegen die ik toch wat te duur vond, ik ben dan op zoek gegaan op allerlei webshops en kwam deze lakdiktemeter tegen, voor een prijs van ±€80.

Ik besloot de gok te nemen, en de meter te bestellen en na 2.5 week was het toestel binnen.

Verder in deze review zal ik niet meer spreken over een lakdiktemeter maar over een PTG (Paint Thickness Gauge)


Allereerst, voor degenen die niet weten wat een PTG is of wat het nu doet:
Een PTG is een handig hulpmiddel die de dikte van de lak opmeet. Zodoende krijg je een impressie van hoe ver je kan gaan in de correctie van lak.
Waarom slechts een impressie: enkel de duurdere modellen( €1000 en meer) kunnen verschillende laagdikte's meten, want een moderne lak bestaat uit een grondlaag, kleurlaag en een laag blanke lak. Met een goedkoper toestel krijg je dus enkel de totale dikte gegeven, waardoor er dus nog altijd een
reëel gevaar bestaat voor door de blanke lak te gaan.

Functies:
-Metingen op Ferro en Non-Ferro materialen
-Maximaal 1300µm (1.3mm)
-Data overbrengbaar naar PC

Doos en inhoud


hug4e.jpg


Het toestel werd geleverd in een bubbeltjesenveloppe. Bij het openen vond ik een cd(later meer hierover) en een gebruikshandleiding bovenaan, hieronder de PTG, een doosje met kalibratie-plaatjes, een aluminium en stalen plaatje en een USB kabel.

Het toestel


m37k.jpg


Het toestel zelf is uit een stevige soort kunstof,met 2 zacht rubberen strippen op de zijkanten voor meer grip en heeft zachte aangenaam te bedienen drukknoppen. Het display is verlicht(uitschakelbaar) en zeer duidelijk af te lezen. Het wordt gevoed door 2 batterijen AAA(meegeleverd).

Gebruik

Het gebruik van de PTG is kinderlijk eenvoudig, aanzetten, op de lak plaatsen en de waarde aflezen. De meetprobe zit licht verend onderaan zodat je ook op bollende vlakken kan meten. De PTG kan tot 100 meetwaarden opslaan, waarvan hij het minimum,maximum en gemiddelde aangeeft op het display. Achteraf kan je de meetwaarden overbrengen met de USB kabel en de bijgeleverde software naar je computer.

Meting op een stalen zijscherm
sjxh.jpg


Meting van blanke lak op een Aluminium velg
okc4.jpg


Meting op een stalen kofferklep
u7ta.jpg


Het display geeft ook aan of hij een Ferro metaal (F) of een Non-Ferro metaal (N) meet.


Calibratie
Bij de PTG is alles meegeleverd om het toestel eventueel opnieuw te calibreren, hier ga ik niet verder op in, maar ik toon wel even wat er bijzit.

c24q.jpg


Pro+
-Goedkoop in vergelijking met consorten
-Datalogging naar PC
-Opslag van meerdere waardes
-Duidelijke Engelstalige handleiding zonder steenkool engels

Contra-
-Gladde probe, moeilijk om op 1 plaats te meten
-Schroevendraaier nodig om batterijen te wisselen

Tips
Maak een vector tekening met nummers op de plaatdelen, op een volgend blad kan je dan een meetstaat maken. Doe je dit voor en na, dan heb jij en de eigenaar van de auto een goede indruk van waar er zich problemen bevonden, welke delen overgespoten zijn enz.

Voorbeeld:
onos.th.jpg


91fo.th.jpg
 

Bijlagen

  • conv_529.jpg
    conv_529.jpg
    757,1 KB · Weergaven: 362
  • conv_530.jpg
    conv_530.jpg
    751,5 KB · Weergaven: 380
Nette review.
nu nog DE hamvraag: is ie accuraat? Kloppen de metingen.
 
Ik kan me alleen maar aansluiten bij D-J, en heb nog een aanvullende vraag: als je meerdere keren op hetzelfde punt meet (zonder polijsten tussendoor) krijg je dan ook steeds dezelfde uitkomst?
Dus zijn de metingen reproduceerbaar, of heb je bijvoorbeeld door de gladde probe of door temperatuurwisselingen (iets) andere uitkomsten?
 
Nette review.
Vraagje over de software. Ik weet dat hier relatief veel bezoekers zijn met Apple computers. Je schrijft dat de software op een PC kan draaien.
Betreft het hier een Windows software-pakket en voor welke versies, of misschien ook Apple?
 
Voor de accuratie van de metingen: vandaag of morgen meet ik de testsamples even op met de micrometer en zal dan even aan het meten gaan. Qua reproduceerbaarheid van de metingen, dat heb ik nog niet in detail getest, zal eens een lazer op een testpaneel in een temperatuursconstante ruimte leggen en dan meerdere keren meten. De software is helaas enkel voor pc. Het is nu ook niet dat het een enorme meerwaarde is, is maar meer een gimmick die je bijna nooit zal gebruiken denk ik. Al degenen die willen weten waar ik de PTG heb gekocht, stuur me een PM.
 
Vandaag even de tijd hiervoor genomen.
Allereerst de calibratieplaatjes nagemeten met een micrometer, deze zijn geconstrueerd met een tolerantie van +- 1%, alle plaatjes vallen ruim hierbinnen.

Dan alle samples gemeten op het Non-Ferro testsample: alle metingen waren binnen een tolerantie van +- 2µm.
Op het Ferro testsample de metingen herhaald, hier kwamen alle metingen licht hogere waarden uit(3 tot 7µm).

Nu is het niet dat door de minimale afwijking op het Ferro sample het toestel niet betrouwbaar is, want zoals eerder geschreven, een PTG is een hulpmiddel, en geen exacte wetenschap.
 
gewoon inscannen uit het onderhoudsboekje, heb ik bij mij ook gedaan en dan uitvergroten op A4, als je dan een kennis hebt met een lakdikte meter of toevallig naar een meeting gaat en daar iemand is met een meter dan kun je de waardes noteren en kijken wat na een tijd het verschil is.


ik heb dat ook gedaan bij een meeting van de astra tuning club, toen kwam ik er ook meteen achter dat de achterklep overgespoten is geweest en de rechter zijkant, want 400 zo dik is de originele lak van een opel echt niet ;)
 
Ik heb zelf ook een lakdikte meter dus dat gaat helemaal goed komen ! Bedankt iig en een leuke howto !
 
Je kan ook zoeken op google: "Vector drawing-model auto-"

Nu al wat auto's later, heb ik al wat meer ervaring met de PTG kunnen opdoen, werkt nog steeds prima, heeft al eens een flinke val meegemaakt, maar nog steeds tiptop in orde. Ik vind het nu toch een echte aanrader!