• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Monello LDA1000 Dual Action polisher

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Recentelijk heb ik de Monello LDA1000 Dual Action polisher gekocht als vervanger van m'n ruim 11 jaar oude DAP900 V1.

Technische gegevens:
* 8mm slag
* 1000 watt opgenomen vermogen
* regelbaar toerental 2000~6400 OPM
* 6 meter PUR (polyurethaan) kabel
* 125mm backingplate
* snelheidsschakelaar

De machine is in verschillende uitvoeringen leverbaar:
- LDA1000 losse machine
- LDA1000 basic kit
- LDA1000 advanced kit

Goed, laten we eens kijken wat er allemaal in/bij de doos zit. Zoals gezegd heb ik alleen de losse machine gekocht, dus ik focus me hierop.

- polijstmachine
- inbussleutel
- handgreep
- reserve koolborstels
- steeksleutel voor het verwisselen van de backingplate
- boutjes, sluitringen, plastic opvul c.q. centreerdopjes


20220102_095659.jpg


20220102_095708.jpg


20220102_095831.jpg



Laten we de machine eens wat nader bekijken en details bespreken.

Typeplaatje
20220102_100117.jpg


De snelheidsschakelaar
20220102_100046.jpg


Vlakke bovenkant zodat de machine goed rechtop blijft liggen. Zo voorkom je dat de machine met polijstpad om valt en vuil op de pad terecht komt.
20220102_100724.jpg


20220102_100745.jpg


Kapje (aan beide kanten van de machine) om gemakkelijk en snel de koolborstels te wisselen. LET OP!!! Doe dit alleen met de stekker uit het stopcontact!!!
En als je het echt niet weet of kunt, raadpleeg dan de medewerkers van Carclean, de service is gewoon super.
20220102_100051.jpg


Met een platte schroevendraaier kun je de kapjes verwijderen.
20220102_111249.jpg


En dan is de koolborstel zichtbaar.
20220102_111304.jpg


Deze kun je er heel makkelijk uitnemen en verwisselen voor een nieuwe.
20220102_111316.jpg


Bij de kop van de machine zitten aan beide kanten een kunststof dopje.
20220102_115159.jpg


Deze kun je met een (grotere) kruiskop schroevendraaier los draaien...
20220102_114727.jpg


Hier kun je de meegeleverde beugel mee bevestigen.
Ik moest even prutsen om de juiste volgorde te doen: boutje -> sluitring -> plastic opvul c.q. centreerring.
Als je ooit een Ikea kast in elkaar hebt gezet, dan is dit een peulenschil :D
20220102_114932.jpg


En alles vastdraaien met de meegeleverde inbussleutel.
20220102_114950.jpg


De beugel kun je in meerdere posities vast zetten, naar wat je zelf prettiger vind werken. Zelf laat ik de beugel eraf omdat ik zonder meer controle over de machine heb en dichterbij op je werkstuk kan werken.
20220102_115035.jpg


20220102_115056.jpg


De machine is voorzien van 6 meter kabel, hiermee kun je gemakkelijk de ene kant van de auto doen, de voorkant en achterkant zonder in de weer te zijn met allerlei haspels.
20220102_100822.jpg


De machine ligt goed in de hand. Je kan met de wijs of middelvinger (of beide) gemakkelijk de schakelaar bedienen.
20220102_105520.jpg


En met je duim kun je de toerentalschakelaar bedienen/
20220102_105517.jpg


Ook de kop / handgreep valt goed beet te houden. Je hoeft hiermee geen druk te zetten op de machine, het gewicht van de machine is vaak al meer dan genoeg, je legt je hand er meer op als begeleiding.
20220102_115302.jpg


Goed, de machine in praktijk. Om de machine te testen, heb ik m'n eigen auto als testobject gebruikt. Omdat er op de lak niet echt een hele zware correctie nodig was, heb ik in deze review gebruikt gemaakt van Menzerna 2200 en 3000 verwerkt op de blauwe polishing en witte finishing pads van Gyeon.
20220102_100031.jpg


Onderstaande filmpjes zijn gemaakt met de machine op standje 3.




Excuses voor de soms wazige opnamen, ik ben geen profi fotograaf en regisseur.
Ik heb m'n telefoon in een standaard gezet en soms is 'ie de focus kwijt.... o_O

De filmpjes zijn alleen ter lering en vermaak voor deze review.
Normaal duurt het polijsten veel langer, maar ik wil niemand vermoeien met een filmpje van een half uur tot een uur... : unamused:




Vragen en antwoorden:
"Kan ik ook met deze machine werken?
"Ja, iedereen kan met deze machine werken"

"Kan ik schade aanrichten met deze machine?
"In principe is deze machine dummyproof, je kan er nagenoeg geen schade mee aanrichten tenzij je de machine op de auto laat vallen..."

"Heb ik echt een professionele machine nodig voor een goed resultaat?
"Nee, ook met deze machine kun je een prima resultaat behalen"

"Wat heb ik nog meer nodig naast deze machine?"
Naast deze machine heb je uiteraard ook pads, pasta's, doeken enz. nodig. Een leidraad is het topic van @Dibbuz die je in een aantal stappen helpt aan de juiste spullen"

"Waar kan ik deze machine kopen? Ik ben helemaal enthousiast geworden en wil ook een glimmende auto"
"Deze machine is verkrijgbaar via: www.carclean.com, www.monello.nl of geselecteerde wederverkopers"

+ en - punten:

+ prijs
+ ergonomie
+ een goede starters machine
+ machine voelt stevig en solide aan, niet van dat goedkope krakkemikkige plastic
+ digitale gebruiksaanwijzing


- best luidruchtig. Bij langdurig gebruik is gehoorbescherming aan te raden. (ik sta in een afgesloten hal van 5x8x35 meter en galmt nogal waardoor het geluid wordt versterkt).
- de stugge PUR kabel (al is dit meer persoonlijk, ik ben ge-/verwend aan de rubberen kabel van de Rupes en Festool). Een PUR kabel is dan wel weer slijtvaster dan een rubber kabel en bij een PUR kabel minder kans op kabelbreuk


Conclusie:
Een prima machine voor een vriendelijke prijs om kennis te maken met het machinaal detailen. de machine ligt lekker in de hand en doet wat het moet doen. Deze machine kan prima tippen aan de profi machines zoals Rupes en Flex.
Zelf werk ik vaak met de rotary en/of grote slag machines zoals de Bigfoot 15, maar soms vind ik het ook heerlijk om met een kleine slag machine te werken voor meer controle en precisie.
 
Laatst bewerkt:
Die staan in de post @RedCat, in het rood, groen en blauw.
En v.w.b. betreft de review van @Aficior, die was gebaseerd op de huidige EVO Polishing Power machines. ;)

Volgens mij is de Monello weer een aangepaste versie van de EVO machines. Er zit optisch iets verschil in de machines. Helaas hen ik geen EVO machine dus kan ze niet 1 op 1 vergelijken.

Misschien kan en wil @Dibbuz een tipje van de sluier oplichten en de verschillen toelichten :neutral:
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de mooie review. De LDA1000 komt van een andere fabrikant. Bewuste keuze om niet exact dezelfde machine te hebben in een ander kleurtje. Kabel is anders, koolborstels, geen tas waardoor deze erg prijsbewust is en uiteraard andere kleuren :)
 
@Cordoba , wel dat vroeg ik mij nu ook af. Als ik nog een dap evo of 900 zou hebben zou ik niet weten waarom ik hem voor deze zou inruilen want ik zie geen enkel verschil of meerwaarde.
 
Als je er al één hebt niet inderdaad. Het isoleren van het eigen merk en het beter binnen de invloed krijgen van de externe afhankelijkheden, zouden zomaar redenen zijn geweest denk ik. Tot nu toe zetten ze met Monello in ieder geval mooie producten op de markt. Ik vind het een mooi apparaat en als ik er nog geen had, zou ik voor deze gaan i.p.v. de EVO.

Op naar het hele scala zeg ik: long-throw, rotary met lage minimale snelheid, mini en nano!

Ontopic: machtig mooie review @nicknameless, tof dat je er de tijd voor hebt genomen en het deze aandacht hebt gegeven! Ik had uiteraard niet anders verwacht dan dat die zou bevallen. Die koolborstel-opstelling is toch wel goud hoor. Nu is het over het algemeen niet heel ingewikkeld, maar bij deze opstelling zijn echt zoveel mogelijk drempels weggenomen. Blijf het een mooi apparaat vinden om te zien.
 
@Dibbuz @nicknameless Als ik zeg dat deze Monello LDA 1000, een zwarte versie van de Polishing Power 900 V2 is, met de motor van de DAP Evo, zit ik er dan ver naast?
Wat is ver? :)

T.o.v. de DAP EVO is de LDA1000 natuurlijk erg gelijkwaardig, beiden 1000 Watt, beiden 8 mm excentrische uitslag. Dus iemand die een DAP EVO heeft raad ik niet aan om een LDA1000 aan te schaffen tenzij je natuurlijk graag 2x hetzelfde hebt.

T.o.v. een DAP900 V2 of zelfs V3 is er wel een groot verschil. De LDA1000 is krachtiger én heeft een krachtiger koppel en dat merk je echt heel goed.
Je kunt een stuk sneller corrigeren met een LDA1000 dan met een DAP900 V3.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Matsu
Wat een toffe review! Dit is zeker leuk om te delen op social media. De handleiding hebben we nu toegevoegd in de bijlage op de LDA1000 productpagina's. :D

Linkje:
Klikkerdeklik
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
@Dibbuz Bedankt voor de toelichting, een aantal zaken zoals de kleur en de kabel zijn natuurlijk duidelijk zichtbare verschillen, maar ik had geen idee dat de 1000W ten opzichte van de 900 van de DAP900-versies echt een groot verschil maakt. Voor iemand die voor de keuze tussen beide machines staat, dus goed kijken naar de details van de verschillende opties (pakketten).
 
@Cordoba,

Voor mij was de keuze snel gemaakt.

De kleur van de LDA1000 straalt meer klasse uit, het oogt wat chiquer dan de blauwe Polishing Power machines, tel daarbij het prijskaartje bij op en dan is het makkelijk kiezen.

Ik had bewust geen pakket gekozen omdat ik al bezwijk onder de pads, pasta's, doeken, tape enz. Voor mij had dat geen toegevoegde waarde.
 
Op basis van looks gaat de machine van Monello zeker voor een DAP. Maar moet zeggen dat ik de opbergtas van mijn DAP wel zeker van van toegevoegde waarde vind. Reken je er een tas bij, dan zit je wel haast aan de DAP EVO prijs.
Maargoed, des te leuker voor de koper om (de details) te vergelijken. Een mooie toevoeging aan het assortiment van CC!
 
Je kunt de tas extra erbij kopen met korting want de tas was er immers al: Borsa Detailing Bag. Dit is dezelfde tas als de Polishing Power tas maar dan met groene randjes en Monello logo.
1641228922606.png
 
  • Leuk
Reactions: ArnoutdB
@nicknameless Voor iemand die al een poosje detailt en al machines heeft (en dus ook pads) ligt die keuze wat anders, dan voor een beginner. Ander punt van verschil is de kleine steunplaat die er bij de Monello niet bij zit, maar bij de Polishing Power Evo wel. Vandaar dat ik ook eerder al aangaf dat je echt naar de details van de verschillende pakketten moet kijken, om te bepalen wat de beste keuze is voor je.