• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Mothers Wax Prof Rubbing Compound en Finishing Polish

LB

Detailing guru
Tester of Bling
4 jan 2009
1.815
123
48
Bij mijn laatste bezoek aan headquarters CC heb ik van Dennis een proefflesje van Mothers wax Professional Rubbing Compound en Professional Finishing Polish meegekregen. Daarbij heb ik beloofd (al is het wat laat) een review te maken van mijn bevindingen. Vandaag heb ik de polish getest op onze Colorado rode Ford Fieste van 2006. Wij hebben de auto nieuw gekocht en altijd netjes bijgehouden. Ik heb de polish dus niet getest op een zwaar verweerde lak met tal van lakdefecten.

jepu.jpg


Vergelijk (ervaring met)
- Diverse polijst producten van Autoglym
- Inizio, Mezzo en Finale
- SSR reeks van Poorboys World


fyrc.jpg


Verwerkbaarheid (smeert het lekker uit)
Voor elke hit heb ik de pad een pufje Spray & Wipe gegeven. Dit heeft bijgedragen aan de verwerking. Zowel de Rubbing Compound als de Finishing Polish smeren/verwerken goed. De Compound stoft bij lang doorwerken wel, maar dat heeft elke Compound. Van gummen heb ik niets gemerkt. De Finishing Polish verwerkt opvallend lekker. Het lijkt een vette polish welke je lang door kan werken. Van stoffen en gummen heb ik niets gemerkt, maar dat zou me ook verbaasd hebben van een finishing polish.

Afneembaarheid (hoe gaat het uitbuffen)
Dennis was al enthousiast over de afneembaarheid. Deze meningt deel ik. De Mothers Professional Polish neemt na een hit makkelijk af. Ik heb gewerkt bij een temp van rond de 22 graden in de schaduw. Met deze omstandigheden gaat het uitwrijven opvallend makkelijk. Top!

Cuttingpower (herstelkracht op de lak)
De cuttingpower van de Rubbing Compound is mij wat tegengevallen. Ik heb getest met een witte polijst pad en een oranje cutting pad. Omdat mijn motorklep enkele jaren geleden overgespoten is, is de laklaag fors dikker dan de originele fabriekslak. Ik heb meer dan genoeg lak om mee te spelen. Na drie stevige hits werd het krasje wel iets minder, maar dat koste behoorlijk wat moeite.

Finish op de lak
Mooi, de finish van zowel de Rubbing Compound als de Finishing Polish is mooi. Het gemist aan cuttingpower denk ik terug te zien in de mooie finish na een hit Rubbing Compound.

Eindconclusie
De verwerkbaarheid van de Finishing Polish is erg goed. Ik heb het gebruikt met de zwarte Monello finishing pad. Het smeert lekker over de lak en ik heb lang door kunnen werken. Wat mij betreft blinkt de Finsihing Polish hier in uit. De Rubbing Compound mist echt wat cuttingpower. Misschien verwachte ik teveel een vergelijkbare prestaties zoals die van de Inizio Forza. Wordt je geconfronteerd met een harde lak, dan schiet de Compound tekort. Wil je effect op een zachte lak, dan is de cuttingpower mogelijk voldoende en dan is het makkelijk uitwrijven een super voordeel. Sterk punt vind ik het geringe stoffen.
De Mothers Wax Rubbing Compound en de Finishing Polish zijn zeker geen slechte polijstmiddelen, maar om nou te zeggen helemaal top..............nou nee, dat ook niet. Op een schaal 1 op 10 geef ik de de Compound een 6 en de Finishing Polish een 7+.

0ji5.jpg


Linkjes naar de Webshop van de gebruikte producten:
Mothers Wax - Professional Rubbing Compound
Mothers Wax - Professional Finishing Polish
Poorboys World - Spray and Wipe
Monello - Professional 5,5” Foam Finessing Pad - Black
Polishing Power - DAP900 V1 D/A (Dual Action) Polijstmachine - 220volt

Bedankt voor het lezen. Het is toch best lastig om een goede test uit te voeren en op te schrijven. Ik heb mijn best gedaan. Hopelijk heb je er wat aan.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hele nette revieuw, schept voor mij een hoop duidelijkheid. Wat betreft het uitproberen, ik hou me aanbevolen mits je het zelf echt niet nodig hebt. Ik ben al een tijdje aan het experimenteren met verschillende polijstmiddelen en vind het fijn om mijn kennis op dat gebied steeds verder uit te breiden :).

Ik zal dan ook een revieuw plaatsen over een auto met zachte lak ( misschien een leuke vergelijking )
 
Iemand deze middelen nog ooit gebruikt?

Grtz

Ikke Stephan, althans ik heb de Mothers wax Professional Rubbing Compound en Gold Pure Polish Step 1 (https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/California_Gold_Pure_Polish_Step_1_473ml_07100_100215)

Lijkt mij dat die hetzelfde is als de Professional Finishing Polish. (correct me if i'm wrong)
De Professional Rubbing Compound schoot echter tekort om mijn VAG-lak, wat echter ook te verwachtten was.
Maar op een zwaar verweerde rode Toyota Starlet deed het goed zijn werk.
Ik sluit me dan ook aan bij de topicstarter over de verwerking van het product.
 
  • Leuk
Reactions: Stephan
Oud topic weer even leven in blazen.
Mag ik deze compound gaan gebruikten op een bmw e30 van 1990 ? Rode kleur, enfin, geweest, is nu meer roze.
Reden voor deze vraag is dat dit niet mag op dit soort lak ?
 
@Jamme1981 - ''Dit soort lak''...? Is er iets speciaals aan de lak dan?

Ik weet even zo niet of de E30 een blanke lak heeft of niet, maar in beide gevallen mag/kan je gewoon polijsten. (Uiteraard met gezond verstand + lakdikte)

Bij een lak zónder blanke lak zal de rode kleurlak verweerd zijn en als je deze gaat polijsten, dan zal je zien dat je pads rood gaan kleuren omdat je in feite de kleurlak polijst.

Bij een lak mét blanke lak zal je gaan polijsten op de blanke lak. Misschien dat de kleur ietsjes opleeft, omdat dan de blanke lak minder dof/wit is. Maar, als de kleurlak onder de blanke lak verkleurd is, dan valt er niets meer aan te doen. (Blanke lak beschermt het)
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
@Jamme1981 - Naja, dat je het NIET op een matte lak mag gebruiken lijkt me logisch. Deze wil je MAT houden en niet laten glimmen. ;)

Voor de rest gaat mijn eerdere reactie gewoon op. Dus hopelijk heb je een lak zónder blanke lak, waardoor je de verweerde (roze) laag kan verwijderen middels polijsten. Als je wél een blanke lak hebt, dan zou je dus door de blanke lak heen moeten schuren/polijsten om uiteindelijk bij de onderliggende roze kleurlak te komen. (Dit raad ik je niet aan :p )
 
Wat er wordt bedoeld is matte lak van origine. Dus af fabriek of bijvoorbeeld na een wrap/respray.
Als de lak mat/dof is door verwering en moet de lak weer glanzen dan is het product wel geschikt.
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981