• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Riwax titan wax.

Het gaat inderdaad om een nieuwe wagen. Ik wil hier graag meteen een wax laag op aanbrengen. Bij de auto finesse rejuvenate ben ik er nog niet uit of deze nodig is om op een nieuwe wagen te gebruiken gevolgd door collinite 845. De reden ervoor is dat de product omschrijving zegt dat het product de lak op schoont, maar ook vorige wax lagen verwijderd. Een nieuwe wagen heeft uit de fabriek geen wax laag. Dus daarmee dat ik niet goed weet of het kwaad kan om de rejuvenate eerst te gebruiken voor de wax op een nieuwe wagen?

Ik veronderstel ook dat rejuvenate geen laagje lak wegneemt zoals bij polieren? (omdat in het product wel een lichte korrel aanwezig is)?
 
Een nieuwe autolak zal in prima conditie zijn en zullen dingen als een Paint Cleaner / Glaze weinig effect hebben. De korrel die bij sommige van deze twee producten soms erbij zit, die is bedoeld om de reinigende functie kracht bij te zetten en is inderdaad niet bedoeld om écht mee te polijsten.

AutoGlym - Super Resin Polish is een All-in-One product dat volgens de beschrijving de boel reinigt, laat glimmen en beschermd. Dat houd in dat er een cleaner in zit, een glaze én een wax.

AuoFinesse - Rejuvenate is een paint cleaner met korrel. Deze korrel draagt dus bij aan de reinigende eigenschap.

Bij een nieuwe auto zou ik gewoon goed wassen en drogen, gevolgd door meteen een wax. Wanneer je na een flinke tijd ziet dat er swirls en krassen ontstaan, dan kan je deze lakaal polijsten met de hand en/of de gehele auto reinigen met een paintcleaner. Er zijn ook glazes met cleaners erin, dan heb je meteen de lak gereinigd én gevoed met 1 product en dit bescherm je dan weer met een wax. (Voorbeeld; Poorboys World - Black Hole (donkere kleuren) of Whte Diamond (lichte kleuren))
 
Ik denk dat een cleaner zeker geen overbodige luxe is voordat er een kwaliteits wax over heen gaat. Een klein rondje kleien en polijsten met een lichte middel trouwens ook niet!

Bij aflevering word er vaak een goedkope wax opgesmeerd, en is er aan siliconen ook geen te kort.

Overigens raad ik wel een cleaner aan, vaak word er een goedkoop waxje aangebracht bij aflevering of je moet hem in het plastic geleverd krijgen. En die wil je er wel af om een goede hechting te krijgen met de nieuwe (kwaliteits) wax

Uit eigen ervaring (en op advies van meerdere forummers) strip je een oude wax niet met wassen en kleien. Lime prim zou een goed product moeten zijn, die auto finesse ook lijkt me om de oude wax wel te strippen. Ik zelf heb cleanser van auto glym ervoor gebruikt. Succes!
 
Een cleaner als auto finesse rejuvenate kan je dus eigenlijk altijd gebruiken en kan nooit kwaad (als je een nieuwe wax laag gaat aanleggen).

@Quantoxx zijn er nog andere galzes met cleaners in dan die van poorboys die je kan aanraden? Want deze producten lijken me een trapje hoger als de rejuvenate daar het ook de lak voed, klopt dit? Waarom vraag ik dit: de wagen die ik nu heb is donker en de nieuwe is 'sandstorm yellow', en ik denk dat de het 'yellow' valt onder een lichte kleur? Aangezien ik alle producten eerst ga testen op de wagen die ik nu heb, is het jammer als ik tegen dan de poorboys white diamond moet kopen en black hole aan de kant moet leggen. Dit is de kleur van mijn volgende wagen: https://www.google.be/search?q=sand...id_PAhXlIcAKHRC1CT4Q_AUICCgB&biw=1366&bih=608

Ik heb ook eens opgezocht of mijn auto shampoo goed is, maar dat is blijkbaar niet het geval daar deze te agressief is tegen een wax laag. Ik gebruik al jaar en dag deze: https://www.carclean.com/nl/product/Valma/Wash_and_Shine_1000ml_100161

Ik heb na opzoeken ontdekt dat deze wel goed zou zijn voor een wax laag, maar ze hebben nog 2 andere shampoo's in hun assortiment. Is deze prima of kan er nog een andere aangeraden worden: https://www.carclean.com/nl/product/Dodo_Juice/Born_to_be_Mild_shampoo_250ml_101037
 
zijn er nog andere galzes met cleaners in dan die van poorboys die je kan aanraden? Want deze producten lijken me een trapje hoger als de rejuvenate daar het ook de lak voed, klopt dit? Waarom vraag ik dit: de wagen die ik nu heb is donker en de nieuwe is 'sandstorm yellow', en ik denk dat de het 'yellow' valt onder een lichte kleur? Aangezien ik alle producten eerst ga testen op de wagen die ik nu heb, is het jammer als ik tegen dan de poorboys white diamond moet kopen en black hole aan de kant moet leggen. Dit is de kleur van mijn volgende wagen:

Dodo Juice Lime Prime
Dodo Juice Lime Prime Lite

Ik heb na opzoeken ontdekt dat deze wel goed zou zijn voor een wax laag, maar ze hebben nog 2 andere shampoo's in hun assortiment. Is deze prima of kan er nog een andere aangeraden worden:

Dodo Juice Born to be Mild is een uitstekende shampoo.
Monello Lavare en Basics of Bling Wax-Safe Wash ook.
 
Hey Steven. :)

Ik zal even wat simpeler zijn; een glaze is een product dat vol zit met oliën. Deze trekken in je blanke lak, hierdoor word je blanke lak transparanter en dus mooier. Wat zorgt voor een beter beeld op je onderliggende kleur, het verdoezeld een beetje krasjes en je reflectie word wat beter.

Wanneer je dus een glaze pakt voor donkere kleuren, bijvoorheeld Black Hole, en je smeert dit op een lichte kleur, dan voed je nog steeds de lak. Dat kleine beetje extra wat je misschien zou zien als je auto donker was, dat zal niet een wereld van verschil zijn.


De gekozen shampoo is prima. pH-neutraal en dus een stuk veiliger voor je wax. Als je de liter-verpakking neemt, ook één van de voordeligste.


Greetz
 
Dodo Juice Lime Prime
Dodo Juice Lime Prime Lite

Blijkbaar zitten hier oliën in die diep in de lak trekken wat minder goed is voor de lak? Sommige vinden dit blijkbaar een nadeel aan het product? Klopt het dat je deze niet elke 3-4 maanden kan gebruiken bij het aanbrengen van een nieuwe wax laag?

Ik zal even wat simpeler zijn; een glaze is een product dat vol zit met oliën. Deze trekken in je blanke lak, hierdoor word je blanke lak transparanter en dus mooier. Wat zorgt voor een beter beeld op je onderliggende kleur, het verdoezeld een beetje krasjes en je reflectie word wat beter.

Wanneer je dus een glaze pakt voor donkere kleuren, bijvoorheeld Black Hole, en je smeert dit op een lichte kleur, dan voed je nog steeds de lak. Dat kleine beetje extra wat je misschien zou zien als je auto donker was, dat zal niet een wereld van verschil zijn.

Dus het kan geen kwaad om de black hole te nemen i.p.v de white diamond (of omgekeerd). Voor de rest zijn de reinigende eigenschappen dezelfde als die bij rejuvenate, behalve dus dat de dodo juice meer bling en reflectie geeft.
 
Laatst bewerkt:
Zie mijn bovenstaande bericht. :)

Een nieuwe autolak zal in zijn korte levenduur nog niet zijn natuurlijke oliën zijn verloren. Een glaze zal dus hoogstwaarschijnlijk weinig toevoegen.
Zelfde gaat op bij een oudere auto die goed gepolijst is.

Wat je omschrijft over oliën diep in de lak en dat dit slecht is, mensen die dit een nadeel vinden en dat je het niet regelmatig kan aanbrengen...? Waar heb je dit vandaan? :p

Enige 'nadeel' van een glaze is dat in theorie een wax minder goed kan hechten en dus de standtijd korter zal zijn. In de praktijk heeft iedereen zijn auto al weer opnieuw gewaxed voordat het einde uberhaupt in zicht was.


Greetz
 
Blijkbaar zitten hier oliën in die diep in de lak trekken wat minder goed is voor de lak? Sommige vinden dit blijkbaar een nadeel aan het product? Klopt het dat je deze niet elke 3-4 maanden kan gebruiken bij het aanbrengen van een nieuwe wax laag?

Nog nooit eerder gehoord en slaat ook nergens op.
Het is een glaze, wat nooit slecht kan zijn voor je lak.

Wat Q. zegt is de grootste discussie maar nog nooit een duidelijk antwoord op geweest. Lime Prime of dergelijks bereid de lak voor op de wax (geen coating) en maakt het zooo ontzettend glad!
 
Ooh, je hebt je bericht bewerkt. Had ik nog niet gezien.

Black Hole en White Diamond zijn een glaze + cleaner.
Rejuvenate is een cleaner + lichte korrel.
Lime prime Lite is een glaze + cleaner.
Lime prime is een cleaner + glaze + korrel.

Ik denk dat ik al weet waar jij jouw feitjes vandaan haalt; De reviews bij Lime Prime. Daar is iemand geen review aan het schrijven, maar een heel verhaal over van alles.
 
"Een glans zoals nog nooit is vertoond. Dit doe je maar eens per jaar. Als je het 5 stappenplan toepast. Kan wel vaker, maar kan trikkie worden vanwege het hoge olie gehalte. Kan dus gevaarlijk worden voor je lak als je het te vaak doet. De olie gaat dieper de lak in dan je denkt. Maar de werking blijft heel erg lang doorgaan.
Doordat er eeen geringe cleaner in zit, worden residu-en verwijderd. Kortom voordat je gaat waxen, doen.....
Dit product zeker niet laten drogen.
Aan te raden is om voordat je gaat waxen de lak met een inspection detailer te reinigen. Dit product kan resten achterlaten als het te lang erop zit. Geeft geen problemen, maar verlaagt de glans iets."

... Dit verhaal slaat werkelijk nergens op...
 
  • Leuk
Reactions: Dirk Post
"Een glans zoals nog nooit is vertoond. Dit doe je maar eens per jaar. Als je het 5 stappenplan toepast. Kan wel vaker, maar kan trikkie worden vanwege het hoge olie gehalte. Kan dus gevaarlijk worden voor je lak als je het te vaak doet. De olie gaat dieper de lak in dan je denkt. Maar de werking blijft heel erg lang doorgaan.
Doordat er eeen geringe cleaner in zit, worden residu-en verwijderd. Kortom voordat je gaat waxen, doen.....
Dit product zeker niet laten drogen.
Aan te raden is om voordat je gaat waxen de lak met een inspection detailer te reinigen. Dit product kan resten achterlaten als het te lang erop zit. Geeft geen problemen, maar verlaagt de glans iets."

... Dit verhaal slaat werkelijk nergens op...

Wat een B**LS**T verhaal. Niks van aantrekken. Het is geen afbijt of dergelijke. Gewoon een leuk auto poets middeltje waar je veel plezier van gaat hebben.
 
Ok, dan kunnen wie die persoon dus compleet negeren ;). Kan je met de dodo juice lime prime (lite) ook de vorige waxlaag verwijderen zodat je een nieuwe kan aanbrengen? Rejuvenate kan dit.

* Kan je dit product meteen afnemen en meteen beginnen waxen of moet het een aantal minuten intrekken en vervolgens een aantal uur wachten voor het aanbrengen van de wax collinite 845?

* De lichte korrel die aanwezig is zal dus swirls (verminderen), maar het is niet zo sterk dat het een laag lak gaat verwijderen zoals bij polieren. Je kan het dus zowel bij nieuwe wagens (waar de korrel nog niet nodig is) gebruiken alsook bij oudere wagens die het wel kunnen gebruiken?

* Je kan zowel de dodo juice als de rejuvenate meerdere malen (4x) per jaar gebruiken zonder dat de lak na jaren hier negatieve sporen van gaat laten zien (dof worden...)? Misschien een stomme vraag maar ik ken er dan ook niet veel van :)

* Om het product aan te brengen dacht ik volgende manuele pads te gebruiken: https://www.carclean.com/nl/product/Monello/Easy_Detailing_Polishing_Hand_Pad_White_101176

De witte voor de pre wax cleaner en de zwarte voor de wax zelf aan te brengen. Ik verkies deze vorm daar ik dan makkelijker plastic trims kan ontwijken denk ik (maar afplakken doe ik ook wel). Zijn deze prima (ook qua materiaal) of hebben jullie nog een beter voorstel om met de wax en cleaner te werken, want er zit bij de pats blijkbaar ook een verschil? Cutting pads....?
 
Laatst bewerkt:
Lime Prime en Lime Prime Lite zijn juist gemaakt om de oude waxlaag te verwijderen. Dus vraag 1 : Ja

Lime Prime is op één paneel aanbrengen, inwerken en uitpoetsen. Niet laten drogen want dan wordt het een bitch om uit te poetsen.
Lime Prime Lite moet je volgens mij wel even laten drogen maar om een heel beroemd persoon te quoten : RTFL (read the fucking literature)
Beschrijving staat achterop het flesje.

De korrel in LP (LPL heeft geen korrel) is meer om te reinigen, niet om te corrigeren. Je haalt geen lak weg.

Je voegt iets toe aan de lak wat er met tijd weer afslijt. Er is geen blijvende schade aan dit soort producten.

Witte en Zwarte Pad : goed idee!

Greetings from mr. D. Juice
 
+1 voor Istnogferarie!

Even wat theorie bj de antwoorden;

Kan je met de dodo juice lime prime (lite) ook de vorige waxlaag verwijderen zodat je een nieuwe kan aanbrengen? Rejuvenate kan dit.
Een wax kan je verwijderen met een paint cleaner. Dus, Lime Prime of Lime Prime Lite, dat is prima.

De lichte korrel die aanwezig is zal dus swirls (verminderen), maar het is niet zo sterk dat het een laag lak gaat verwijderen zoals bij polieren. Je kan het dus zowel bij nieuwe wagens (waar de korrel nog niet nodig is) gebruiken alsook bij oudere wagens die het wel kunnen gebruiken?
Swirls zijn ook krasjes en om krassen te verwijderen moet je polijsten (Blanke lak om de kras heen verwijderen). De korrel in de eerder genoemde producten zijn, nogmaals, gericht op de reinigende werking.

* Je kan zowel de dodo juice als de rejuvenate meerdere malen (4x) per jaar gebruiken zonder dat de lak na jaren hier negatieve sporen van gaat laten zien (dof worden...)? Misschien een stomme vraag maar ik ken er dan ook niet veel van :)
Nogmaals, een glaze bevat een lading oliën en vult hiermee de verloren oliën van de blanke lak weer aan. Als jij het leuk vind om elke week jouw auto te glazen + te waxen, is dat prima, hoor. :p Kan geen kwaad.

De witte voor de pre wax cleaner en de zwarte voor de wax zelf aan te brengen. Ik verkies deze vorm daar ik dan makkelijker plastic trims kan ontwijken denk ik (maar afplakken doe ik ook wel). Zijn deze prima (ook qua materiaal) of hebben jullie nog een beter voorstel om met de wax en cleaner te werken, want er zit bij de pats blijkbaar ook een verschil? Cutting pads....?
Er zijn bij foampats inderdaad verschillen. Pats met cuttingfactor hebben een bepaalde hardheid die je gebruikt bij polijsten. Je wilt immers de korrel in het polijstmiddel kunnen drukken op de lak en niet dat door je zachte/verende pat deze werking verloren gaat.

De pat die je linkte, dat is een prima pad voor een cleaner (of All-in-One product zoals eerder besproken.. Voor de wax en glaze zou ik 2 foampats gebruiken, zoals de Disco Rosso / Disco Nero / Disco Rosso Grip.

(Ik vind ''pat'' wel een leuke benaming, die houden we erin! :p )



Greetz
 
Bedankt voor jullie reacties :). 'Pat' gaat het woord van het jaar worden haha :joy:.

Dan gaat het de keuze worden tussen de rejuvenate en de dodo juice lime prime. Ik ga collonite 845 gebruiken als wax en deze glanst van zichzelf ook al heb ik kunnen lezen. Dus het is waarschijnlijk een beetje persoonlijke voorkeur welke pré wax het gaat zijn.

Lime Prime is op één paneel aanbrengen, inwerken en uitpoetsen. Niet laten drogen want dan wordt het een bitch om uit te poetsen

Dus je kan de motor kap mooi inwerken en dan in zijn geheel afnemen zonder problemen. Wat je niet mag doen is de hele auto inwerken en dan pas gaan afnemen? Het mag dus een paar minuutjes intrekken als ik het goed begrijp.

Ook zo dun mogelijk opbrengen zoals bij de wax waarschijnlijk. Enkele druppels per paneel op de pad zijn voldoende?
 
Laatst bewerkt:
Dan gaat het de keuze worden tussen de rejuvenate en de dodo juice lime prime.
In jouw geval, dus bij een nieuwe auto, zou ik voor de Lime Prime. Deze bevat ook glaze. Althans, als je perse die korrel wilt. Je zou ook gewoon een normale glaze kunnen nemen waar een cleaner bij zit, zoals de eerder genoemde Black Hole, White Diamond of Lime Prime Lite.

Ik ga collonite 845 gebruiken als wax en deze glanst van zichzelf ook al heb ik kunnen lezen. Dus het is waarschijnlijk een beetje persoonlijke voorkeur welke pré wax het gaat zijn.
Een wax zal niet je auto laten glimmen als een malle. Een wax is eigenlijk alleen maar een beschermlaag voor over je glimmende lak. Glimt je lak niet, doet een wax daar ook niet veel meer aan. :D

Dus je kan de motor kap mooi inwerken en dan in zijn geheel afnemen zonder problemen. Wat je niet mag doen is de hele auto inwerken en dan pas gaan afnemen? Het mag dus een paar minuutjes intrekken als ik het goed begrijp.
Ik zou een halve motorkap doen. Dus gewoon aan de zijkant gaan staan, de helft inwrijven en uitwrijven.
 
Ok, prima. Ik vraag me ook af of kleien voor een pre wax als die van dodo juice nut heeft als de auto wekelijks word gewassen en 8000 tot 10000 km rijd per jaar.

Dus: wassen, pre wax en dan waxen? Buiten dat de wax minder lang blijft op de lak, zijn er nog nadelen?