Ford Focus MY:99
Inleiding:
Hier ben ik weer, jullie eigen detail smurf. Deze keer staat er nog maar eens een Ford op het programma, namelijk een Focus van het bouwjaar 1999. Het is de wagen van mijn zus en deze heeft ze tot enkele jaren geleden altijd gewassen met éém emmer, spons en een goede scheut dreft in het water het drogen gebeurde toen natuurlijk altijd met een zeemvel. Sinds kort luistert ze naar mij en wast ze ook mooi met twee emmers, autoshampoo en een washmitt. Tot zover de geschiedenis, nu het heden. Sinds vorige week had ik lekker vakantie, en zo ook mijn zus. Zei nam deze kans om direct voor een paar dagen op city trip te vertrekken, geef ze eens ongelijk. Maar wat doe ik in die paar eerste dagen van mijn vakantie terwijl het buiten lekker 35° heet is? Juist ja lekker gaan zwemmen... Oh nee, dat is fout, klote smurfen kunnen niet zwemmen en dus heb ik het maar bij detailen gehouden. Zoals jullie konden lezen is deze wagen al enkele jaren oud en kon ik de krassen niet meer aanzien. Bij wijze van verrassing heb ik de focus van mijn zus dus maar opgeknapt alvorens haar terugkeer van haar city trip. Ze heeft al heel veel voor mij gedaan, dus deze keer doe ik maar eens wat voor haar terug.
In het onderstaande verhaal ga je lezen welke producten ik gebruikt heb, welke stappen ik gedaan heb en natuurlijk ga je er ook de nodige foto's vinden. Foto's van het wassen en kleien heb ik niet gemaakt, deels omdat ik het vergeten ben en deels omdat iedereen wel weet hoe je een auto wast en met klei behandelt.
Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF + schuitje maxi suds + APC
- Tuin sproeier met APC + Chemical Guy's Bug Bugger + Chemical Guy's Super degreaser
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels
- Poorboy's spray and wipe
- Smartwax clay
- Meguiars Blauwe klei
- Autosmart Tardis
- Diverse Microfiber doeken (Meguiars Supreme Shine, Poorboy's DMT, Carclean Dicky dick, Dodo Juice Fantastic fur, Eurow towels, ...)
- Monello Mezzo
- 3M Ultrafina
- 3M Fast Cut Plus
- 3M Gele dop (ben de naam even kwijt)
- 3M Groene Cutting Pad (spot en 150mm)
- 3M Gele Polishing Pad (spot en 150mm)
- 3M Blauwe Finishing Pad (spot en 150mm)
- 3M Afplak tape
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220 en AEG pe150 met diverse backing plates
- Meguiars APC
- Chemical Guy's extreme deagreaser
- Meguiars Slide lock detail brush
- Poorboy's black hole
- Dodo Juice Purple Haze Pro
- Meguiars Glass Cleaner Concentrate
- Meguiars Last Touch
- Menzerna Top Inspection
- Brinkman + twee bouwlampen (500watt)
- ...
Het detailen:
==>Wassen:
Het wassen is een stap waar ik best wat tijd aan besteed, want ik ben ervan overtuigd dat als je een wagen goed wast en degelijk ontvet je dit veel tijd kan besparen bij het kleien. Goed omdat deze auto goed voorzien was van vliegenlijkjes en teer vlekken heb ik eerst de voorkant en onderkant van de deuren ingesprayed met een mengsel van ontvetter, vliegen verwijderaar en apc, dit alles laat ik een tijd weken. Tijdens deze periode zet ik al de andere was spullen klaar en vul ik de foam gun met SSF en apc, hiermee foam ik de wagen vervolgens in en ook dit laat ik een tijdje intrekken. In deze tijd ga ik rond met een zachte borstel om alle logo's, rubbers en trims eens goed zuiver te maken. Daarna wordt de wagen afgespoeld met de HD-spuit. Vervolgens begint het echte wassen, dit natuurlijk met twee emmers, washmitt en steeds van boven naar beneden wassen. Voor de onderste en dus vuilste delen gebruik ik ook altijd een apparte washmitt, zodat deze zeker niet de volgende wagen zou kunnen beschadigen. Omdat het zo warm was heb ik deze keer paneel per paneel gewassen, dus wassen en direct weer afspoelen. Nadat de volledige agen gewassen was heb ik deze in de garage gezet.
==>Kleien:
In het vorige stukje heb je kunnen zien dat ik de wagen niet gedroogd heb, dit omdat het niet echt nodig is als je toch nog gaat kleien. Kleien heb ik gedaan met spray and wipe (1:1) en Smartwax clay. Voor de hardere verruilingen heb ik de blauwe Meguiars clay gebruikt. De teer vlekken die nog aanwezig waren heb ik ingesprayed met Tardis en goed nagewreven met een oude Microfiber. Eenmaal de volledige wagen gekleid was heb ik deze terug naar buiten gereden, snel gefoamed en afgespoeld om er zeker van te zijn dat alles proper was. Na deze snelle foam en afspoel beurt gaat de auto terug naar binnen om grondig gedroogd te worden met een microfiber droogdoek en een compressor om het water uit alle kanten en kieren te blazen.
==>Polijsten:
Na het kleien kan het echte werk beginnen, nu ja het echte werk... Eerst en vooral moet je de trims afplekken, je wil namelijk niet dat deze vol komen te zitten met polijst middel.
Mooi toch zo'n blauwe striping
Goed de wagen is voorzien van zijn blauwe striping, de volgende stap die ik dan uitvoer is even een rondje met de lakdikte meter om te weten waar er hoeveel lak zit. Dit om te weten hoeveel er gepolijst kan worden en om te kijken of er plekken zijn waar je voorzichtiger moet zijn. Samen met het rondje lakdikte meter bekijk ik ook meteen de staat van de lak. Wat moet er eigenlijk opgeknapt worden. Is de lak dof, zitten er swirls in, zijn er veel rds'en aanwezig? Allemaal vragen die jejezelf moet stellen om zo'n een kleine analyse van het lakwerk te kunnen samenstellen. Met al de dingen die je dan tegenkomt kan je voor jezelf een doel en stappenplan gaan stellen. Hoe zat het dan met deze focus? Wel hier de foto's:
Krassen, swirls, marring en nog andere ongein op de motorkap
Ook lekkere diepere krassen
Swirls en wat marring + diepere krassen rond de tankdop
Swirls ...
Hoe noemen die ronde krassen die je van het verkeerd wassen krijgt ook alweer?
Nog wat van hetzelfde.
Diepe krassen in de achterbumper.
Inderdaad, die achterbumper was er erg aan toe.
En zo staan de auto's in mijn detail toko.
Dan wordt het tijd om te gaan polijsten, maar eerst altijd even een testspot maken! Dit keer kwam ik uit op mezzo + witte compressor pad + rotary, deze combinatie had genoeg cut om bijna alle defecten te verwijderen en zonder dat er te veel lak verdween. Natuurlijk heb ik hiermee niet gefinisht, dit deed ik met 3M ultrafina + 3M blauwe pad + rotary. Deze twee stappen gaven het volgende effect:
Mooi strak resultaat, een tevreden detailer.
Mooi strak resultaat, een tevreden detailer.
Prachtig toch zo'n strakke metallic lak.
Prachtig toch zo'n strakke metallic lak.
Op de motorkap moest ik vanwege de vele krassen en andere defecten een iets zwaardere combinatie gebruiken. Hier werd er dan ook gekozen voor 3M Fast Cut Plus + 3M groene pad + rotary gevolgd door 3M gele dop + gele pad + rotary en gefinisht met 3M ultrafina + 3M blauwe pad + rotary.
mooi resultaat.
Rond de handvaten zitten er vaak meer krassen, ook bij deze auto was dit het geval. Hier komen de spot buffs goed van pas. Omdat het zo warm was, wou enkel fast cut plus niet goed werken, deze keer gebruikte ik dus een druppel fast cut plus, een druppel mezzo en een druppel ultrafina. Juist onder de handvaten kom je met de rotary meestal niet aan, dit heb ik gepolijst met een microfiber doek, hierop wat Monello Mezzo en dan maar wrijven, dit verwijderde zo goed als alle krassen.
Voor.
Na, duidelijk verschil toch.
Als het polijsten gedaan is ziet de wagen er niet uit, hij hangt dan namelijk vol met stof en eventueel polijst middel dat is gaan vliegen, daarom was ik hem na het polijsten meestal nog eens snel.
==>Finishing touches:
De wagen staat dan weer binnen, strak gepolijst, ontdaan van alle stof en andere meuk. Tijd om een LSP te kiezen, deze keer heb ik gekozen voor de Dodo Juice Purple Haze Pro, zonder deze voor te bereiden met lime prime(lite). Wel heb ik de motorkap voorzien van een laagje black hole, puur om te kijken of ik het nog steeds een rot product vind. En ja, dat is het, ik zie er op een gepolijste auto echt geen voordeel van in, het gaat bij mij dus ook terug achter in de kast. Het aanbrengen van de lsp heb ik met een fingermitt gedaan, lekker dun zodat het verwijderen ook een gemak is. Tijdens het curen van de wax verwijder ik de blauwe tape en maak ik de ruiten even goed proper met Megs Glass Cleaner. Eenmaal de wax voldoende gecured is kan deze verwijderd worden, dit deed ik met een nieuwe Eurow towel, wat zijn die dingen toch zacht!
Normaal gezien zou ik daarop de trims en banden nog even doen, maar omdat de focus deze week nog even binnen moet bij de spuiter voor het wegwerken van wat roest plekjes ga ik dit daarna doen. Ook moet ik nog de koplampen eens wetsanden en een hoop steenslag opvullen. Dit zal echter voor een volgende detail sessie worden.
Resultaat foto's:
Spijtig genoeg heb ik niet zo heel veel na foto's, ook de achterbumper ben ik vergeten te fotografferen. Ik doe dit als de wagen terug is van de spuiter voor het wegwerken van het roest.
Mooie kleur(Pepper red), maar moeilijk juist op foto te krijgen.
[URL]http://www.janvanbael.com/detailing/focusi/focus1(24).JPG
Strak.
Als je goed kijkt zie je aan de onderkant van de passagiers deur dat er lak af is, dit kwam dus door het roesten.
Mooie reflectie van de heg.
Een totaal beeld.
Als conclusie, het was een leuke klus om te doen, de lak was niet te hard of te zacht, maar werken bij een temperatuur van rond de 35° is niet ideaal. Ook zal er nog eens een vervolg komen aan deze wagen omdat er nog bepaalde puntjes beter moeten worden afgewerkt. Ik kan jullie wel melden dat mijn zus heel tevreden was met het resultaat!
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,
groeten,
Jan
Inleiding:
Hier ben ik weer, jullie eigen detail smurf. Deze keer staat er nog maar eens een Ford op het programma, namelijk een Focus van het bouwjaar 1999. Het is de wagen van mijn zus en deze heeft ze tot enkele jaren geleden altijd gewassen met éém emmer, spons en een goede scheut dreft in het water het drogen gebeurde toen natuurlijk altijd met een zeemvel. Sinds kort luistert ze naar mij en wast ze ook mooi met twee emmers, autoshampoo en een washmitt. Tot zover de geschiedenis, nu het heden. Sinds vorige week had ik lekker vakantie, en zo ook mijn zus. Zei nam deze kans om direct voor een paar dagen op city trip te vertrekken, geef ze eens ongelijk. Maar wat doe ik in die paar eerste dagen van mijn vakantie terwijl het buiten lekker 35° heet is? Juist ja lekker gaan zwemmen... Oh nee, dat is fout, klote smurfen kunnen niet zwemmen en dus heb ik het maar bij detailen gehouden. Zoals jullie konden lezen is deze wagen al enkele jaren oud en kon ik de krassen niet meer aanzien. Bij wijze van verrassing heb ik de focus van mijn zus dus maar opgeknapt alvorens haar terugkeer van haar city trip. Ze heeft al heel veel voor mij gedaan, dus deze keer doe ik maar eens wat voor haar terug.
In het onderstaande verhaal ga je lezen welke producten ik gebruikt heb, welke stappen ik gedaan heb en natuurlijk ga je er ook de nodige foto's vinden. Foto's van het wassen en kleien heb ik niet gemaakt, deels omdat ik het vergeten ben en deels omdat iedereen wel weet hoe je een auto wast en met klei behandelt.
Gebruikte producten:
- Foamlans met SSF + schuitje maxi suds + APC
- Tuin sproeier met APC + Chemical Guy's Bug Bugger + Chemical Guy's Super degreaser
- 2 emmers met gritguard
- Chemical guys citrus wash and gloss
- washmitt & the bone
- diverse drying towels
- Meguiars wheelbrightner
- Diverse borstels
- Poorboy's spray and wipe
- Smartwax clay
- Meguiars Blauwe klei
- Autosmart Tardis
- Diverse Microfiber doeken (Meguiars Supreme Shine, Poorboy's DMT, Carclean Dicky dick, Dodo Juice Fantastic fur, Eurow towels, ...)
- Monello Mezzo
- 3M Ultrafina
- 3M Fast Cut Plus
- 3M Gele dop (ben de naam even kwijt)
- 3M Groene Cutting Pad (spot en 150mm)
- 3M Gele Polishing Pad (spot en 150mm)
- 3M Blauwe Finishing Pad (spot en 150mm)
- 3M Afplak tape
- Witte Kompressor pad
- Zwarte Kompressor Pad
- Chemical Guy's Polishing Pad conditioner
- G220 en AEG pe150 met diverse backing plates
- Meguiars APC
- Chemical Guy's extreme deagreaser
- Meguiars Slide lock detail brush
- Poorboy's black hole
- Dodo Juice Purple Haze Pro
- Meguiars Glass Cleaner Concentrate
- Meguiars Last Touch
- Menzerna Top Inspection
- Brinkman + twee bouwlampen (500watt)
- ...
Het detailen:
==>Wassen:
Het wassen is een stap waar ik best wat tijd aan besteed, want ik ben ervan overtuigd dat als je een wagen goed wast en degelijk ontvet je dit veel tijd kan besparen bij het kleien. Goed omdat deze auto goed voorzien was van vliegenlijkjes en teer vlekken heb ik eerst de voorkant en onderkant van de deuren ingesprayed met een mengsel van ontvetter, vliegen verwijderaar en apc, dit alles laat ik een tijd weken. Tijdens deze periode zet ik al de andere was spullen klaar en vul ik de foam gun met SSF en apc, hiermee foam ik de wagen vervolgens in en ook dit laat ik een tijdje intrekken. In deze tijd ga ik rond met een zachte borstel om alle logo's, rubbers en trims eens goed zuiver te maken. Daarna wordt de wagen afgespoeld met de HD-spuit. Vervolgens begint het echte wassen, dit natuurlijk met twee emmers, washmitt en steeds van boven naar beneden wassen. Voor de onderste en dus vuilste delen gebruik ik ook altijd een apparte washmitt, zodat deze zeker niet de volgende wagen zou kunnen beschadigen. Omdat het zo warm was heb ik deze keer paneel per paneel gewassen, dus wassen en direct weer afspoelen. Nadat de volledige agen gewassen was heb ik deze in de garage gezet.
==>Kleien:
In het vorige stukje heb je kunnen zien dat ik de wagen niet gedroogd heb, dit omdat het niet echt nodig is als je toch nog gaat kleien. Kleien heb ik gedaan met spray and wipe (1:1) en Smartwax clay. Voor de hardere verruilingen heb ik de blauwe Meguiars clay gebruikt. De teer vlekken die nog aanwezig waren heb ik ingesprayed met Tardis en goed nagewreven met een oude Microfiber. Eenmaal de volledige wagen gekleid was heb ik deze terug naar buiten gereden, snel gefoamed en afgespoeld om er zeker van te zijn dat alles proper was. Na deze snelle foam en afspoel beurt gaat de auto terug naar binnen om grondig gedroogd te worden met een microfiber droogdoek en een compressor om het water uit alle kanten en kieren te blazen.
==>Polijsten:
Na het kleien kan het echte werk beginnen, nu ja het echte werk... Eerst en vooral moet je de trims afplekken, je wil namelijk niet dat deze vol komen te zitten met polijst middel.
Mooi toch zo'n blauwe striping
Goed de wagen is voorzien van zijn blauwe striping, de volgende stap die ik dan uitvoer is even een rondje met de lakdikte meter om te weten waar er hoeveel lak zit. Dit om te weten hoeveel er gepolijst kan worden en om te kijken of er plekken zijn waar je voorzichtiger moet zijn. Samen met het rondje lakdikte meter bekijk ik ook meteen de staat van de lak. Wat moet er eigenlijk opgeknapt worden. Is de lak dof, zitten er swirls in, zijn er veel rds'en aanwezig? Allemaal vragen die jejezelf moet stellen om zo'n een kleine analyse van het lakwerk te kunnen samenstellen. Met al de dingen die je dan tegenkomt kan je voor jezelf een doel en stappenplan gaan stellen. Hoe zat het dan met deze focus? Wel hier de foto's:
Krassen, swirls, marring en nog andere ongein op de motorkap
Ook lekkere diepere krassen
Swirls en wat marring + diepere krassen rond de tankdop
Swirls ...
Hoe noemen die ronde krassen die je van het verkeerd wassen krijgt ook alweer?
Nog wat van hetzelfde.
Diepe krassen in de achterbumper.
Inderdaad, die achterbumper was er erg aan toe.
En zo staan de auto's in mijn detail toko.
Dan wordt het tijd om te gaan polijsten, maar eerst altijd even een testspot maken! Dit keer kwam ik uit op mezzo + witte compressor pad + rotary, deze combinatie had genoeg cut om bijna alle defecten te verwijderen en zonder dat er te veel lak verdween. Natuurlijk heb ik hiermee niet gefinisht, dit deed ik met 3M ultrafina + 3M blauwe pad + rotary. Deze twee stappen gaven het volgende effect:
Mooi strak resultaat, een tevreden detailer.
Mooi strak resultaat, een tevreden detailer.
Prachtig toch zo'n strakke metallic lak.
Prachtig toch zo'n strakke metallic lak.
Op de motorkap moest ik vanwege de vele krassen en andere defecten een iets zwaardere combinatie gebruiken. Hier werd er dan ook gekozen voor 3M Fast Cut Plus + 3M groene pad + rotary gevolgd door 3M gele dop + gele pad + rotary en gefinisht met 3M ultrafina + 3M blauwe pad + rotary.
mooi resultaat.
Rond de handvaten zitten er vaak meer krassen, ook bij deze auto was dit het geval. Hier komen de spot buffs goed van pas. Omdat het zo warm was, wou enkel fast cut plus niet goed werken, deze keer gebruikte ik dus een druppel fast cut plus, een druppel mezzo en een druppel ultrafina. Juist onder de handvaten kom je met de rotary meestal niet aan, dit heb ik gepolijst met een microfiber doek, hierop wat Monello Mezzo en dan maar wrijven, dit verwijderde zo goed als alle krassen.
Voor.
Na, duidelijk verschil toch.
Als het polijsten gedaan is ziet de wagen er niet uit, hij hangt dan namelijk vol met stof en eventueel polijst middel dat is gaan vliegen, daarom was ik hem na het polijsten meestal nog eens snel.
==>Finishing touches:
De wagen staat dan weer binnen, strak gepolijst, ontdaan van alle stof en andere meuk. Tijd om een LSP te kiezen, deze keer heb ik gekozen voor de Dodo Juice Purple Haze Pro, zonder deze voor te bereiden met lime prime(lite). Wel heb ik de motorkap voorzien van een laagje black hole, puur om te kijken of ik het nog steeds een rot product vind. En ja, dat is het, ik zie er op een gepolijste auto echt geen voordeel van in, het gaat bij mij dus ook terug achter in de kast. Het aanbrengen van de lsp heb ik met een fingermitt gedaan, lekker dun zodat het verwijderen ook een gemak is. Tijdens het curen van de wax verwijder ik de blauwe tape en maak ik de ruiten even goed proper met Megs Glass Cleaner. Eenmaal de wax voldoende gecured is kan deze verwijderd worden, dit deed ik met een nieuwe Eurow towel, wat zijn die dingen toch zacht!
Normaal gezien zou ik daarop de trims en banden nog even doen, maar omdat de focus deze week nog even binnen moet bij de spuiter voor het wegwerken van wat roest plekjes ga ik dit daarna doen. Ook moet ik nog de koplampen eens wetsanden en een hoop steenslag opvullen. Dit zal echter voor een volgende detail sessie worden.
Resultaat foto's:
Spijtig genoeg heb ik niet zo heel veel na foto's, ook de achterbumper ben ik vergeten te fotografferen. Ik doe dit als de wagen terug is van de spuiter voor het wegwerken van het roest.
Mooie kleur(Pepper red), maar moeilijk juist op foto te krijgen.
[URL]http://www.janvanbael.com/detailing/focusi/focus1(24).JPG
Strak.
Als je goed kijkt zie je aan de onderkant van de passagiers deur dat er lak af is, dit kwam dus door het roesten.
Mooie reflectie van de heg.
Een totaal beeld.
Als conclusie, het was een leuke klus om te doen, de lak was niet te hard of te zacht, maar werken bij een temperatuur van rond de 35° is niet ideaal. Ook zal er nog eens een vervolg komen aan deze wagen omdat er nog bepaalde puntjes beter moeten worden afgewerkt. Ik kan jullie wel melden dat mijn zus heel tevreden was met het resultaat!
Dit was het weer voor deze keer, bedankt voor het kijken en lezen en tot de volgende write-up of review!
Commentaar en opmerkingen zijn altijd welkom,
groeten,
Jan