• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode lak,geen metallic.

Kingsma

Detailing addict
25 sep 2015
37
55
Dag,
ik heb een vraag over rode lak,geen metallic,op een auto van 2009.
Een Citroen.
Ik had eerder een rode auto,Volvo,die verkleurde naar dof,lichter rood.
Die was een stukje ouder.
Ik ben GEEN poetser.
Gaat dit nu weer gebeuren,of is de kwaliteit van rode lak verbeterd in al die jaren?
 
Als het een unilak betreft (zonder een laag blanke lak) zal die verkleuring ook plaatsvinden. Het zal minder snel gaan als de wagen steeds in een parking staat én voorzien wordt van een wax oid. dewelke de lak tegen UV beschermt.
Kijk dus even of er een blanke laag over de rode lak zit.
 
Unilak is zonder metallic en zegt niks over wel of geen blanke lak. ;)

Rood blijft een gevoelige kleur. Tegenwoordig worden auto's vrijwel nooit meer zonder blanke lak geleverd, op sommige bedrijfswagens na.

Zelfs als er een blanke lak op zit, wil het na een lange tijd alsnog gaan verkleuren. Het probleem is dan dat je deze kleurlak niet meer kunt polijsten omdat er een blanke lak overheen ligt, Maar het verkleuren duurt wel langer.


Welke lak je ook hebt; Beschermen is altijd goed. :)
 
Dank je,gezien mijn "liefde"om mijn auto te poetsen,is in geval van rood non metallic voor mij een reden om een andere auto te kiezen...
 
Huh?

Je kan prima een rode unilak met blanke lak nemen. De kleur rood is simpelweg gevoelig, blanke lak of geen, unilak of metallic.

Elke kleur zal na verloop van tijd de UV-straling minder leuk vinden. ;)
 
Oke,..
Toch maar overwegen dan die rode?
Momenteel heb ik een groene auto,geen metallic,van 2001.
Geen verkleuring,geen kleurverschil motorkap/deuren/achterklep/zijkanten,wordt hoogstens 1 maal per jaar gewassen met een emmer sop.
 
Rode verf heeft een grote vooruitgang geboekt, zeker als er een clearcoat over zit - en bij een auto van 2009 is dat bijna zeker het geval. Mijn rode Volvo van 1996 (geen blanke lak) werd roze na 10 jaar, mijn Evo van 2006 heeft het 12 jaar perfect volgehouden, en toen werd ie toch wat valer (en dit ging erg snel). Gedeeltelijk eigen schuld omdat ik er geen bescherming op aangebracht heb de laatste 8 jaar. Ik heb hem laten herspuiten om het weer perfect te hebben, maar het is niet zo dat dat absoluut nodig was. Het was nog altijd 90% beter dan de Volvo na 10 jaar was.

Je kunt het dus zeker voorkomen door de auto steeds van bescherming (wax of sealant of coating) te voorzien, maar eens het begint is er niets wat je kunt doen omdat het de laag onder de blanke lak is die verkleurt. Als je een garage hebt is er nog minder kans dat het misloopt (mijn auto's stonden 24/7 buiten). Maar zelfs indien niet is het lang niet meer zo'n groot probleem als 20 jaar geleden.
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Als je de auto 1 keer per jaar wast dan zal een eventueel kleurverschil ook niet zo opvallen ;)

Zonder gekheid, zoals gezegd zal het met de verkleuring wel meevallen.
 
Allereerst moet je je bewust zijn dat vanaf 1991 de eerste automerken met watergedragen lak zijn begonnen, dat betekent dat die watergedragen lak dus pas vanaf 1990 is ontwikkeld, dus 5 jaar verschil in jaar van fabricage kan veel verschil maken. Daarnaast is er veel verschil tussen verschillende automerken, sommige merken hebben nog altijd enorm veel last van verkleuring van hun rode lak, andere merken hebben nauwelijks last (omdat ze iets andere kleurpigmenten gebruiken). Mijn advies als je gaat voor een occasion: kijk eens hoe leeftijdsgenoten van hetzelfde merk en kleur er uit zien, hebben ze opgebleekte panelen of niet? Overigens is ook geel een kleur die vaak flink opbleekt in de loop der jaren.
 
Zelfs als er een blanke lak op zit, wil het na een lange tijd alsnog gaan verkleuren. He

Mee eens! Volgens mij leeft er bij vele het idee dat een rode lak met een laag blanke lak niet meer verkleurd, maar dat is niet juist. Ik heb zelf een rode Ford Fiesta in de kleur colorado rood gehad met een blanke lak. Die verkleurde echt wel. Omdat je de verkleurde rode laag niet kunt 'bereiken' door de blanke lak, is het ook niet meer te herstellen. De glans van de blanke lak is natuurlijk wel iets wat je kunt beinvloeden.
 
Laatst bewerkt:
komt wel, daar kun je op wachten ;) of het is al gebeurd maar het viel nog niet op, maar omdat hij geen poetser is, turtle wax ice vloeibaar, zo opsmeren, zo afhalen en geen witte plekken erna, kan over kunststof heen enz, dus echt iets voor de niet poetsers (was ik 20 jaar geleden ook :innocent:)
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie