• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Rode laklaag - hoe zit het nou precies? (verkleuren, blanke laklaag, etc.)

Vaak werden (bestel)busjes nog gelakt in unilak al is dit tegenwoordig niet meer zo. Jaartje of 10 terug kon het nog wel voorkomen dat zulke busjes in unilak gespoten werden omdat het goedkoper is en sneller gespoten is. Wegens steeds strengere milieu-eisen werd/wordt hier van afgestapt.
Ik begrijp niet goed wat milieu eisen hier mee te maken hebben Andy? Ik zou zelfs denken blanke lak is extra lak, dus slechter voor het milieu (dat een auto dan na 10 jaar opnieuw gespoten moet worden wordt vaak niet aan gedacht bij die milieu eisen).

Als ik het goed heb is het verkleuren van rode (en gele) lak ook afhankelijk van de gebruikte kleurpigmenten, vandaar dat het bij het ene merk bijna niet voorkomt en bij de ander bijna standaard is. Daarnaast werkt blanke lak gewoon als UV-filter: vrijwel alle materialen absorberen en/of reflecteren UV-licht vrijwel volledig, kwarts (SiO2) is het enige materiaal dat ik ken dat UV-licht doorlaat, vandaar dat lampen van zonnebanken ook uit kwartsglas gemaakt worden. UV-licht is de boosdoener die veel rode en gele kleurpigmenten laat opbleken, maar bijvoorbeeld ook kunststof (denk aan koplampen van oudere auto's) worden dof door UV licht.
 
Google heef tmij geleerd:
De eu heeft eind jaren 90 besloten dat het percentage oplosmiddelen in de basislak omlaag moest. Per 2007 is die eis verder aangescherpt. Ozonlaag dingetje voordat we ons druk gingen maken om co2 en daarna stikstof.
Dus kleurlakken werden zachter en zwakker. Blanke lak is nog wel een twee componenten lak met die harde beschermende eigenschappen. Dus gaat er tegenwoordig standaard een blanke lak over de zwakker geworden kleurlak.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR en Riez
Destijds was alles op solventbasis, wat volgens mij minder milieuvriendelijk is dan watergedragen lakken. De kleurlak is dan wel op waterbasis tegenwoordig maar de blanke lak inderdaad nog niet. Ik vind heel die regelgeving ook wat raar in elkaar steken maar dat is hoe het ons schadeherstellers destijds verkocht werd.
Watergedragen droogt sneller (wat de stookkosten van de cabine ten goede komt, en zo weer het milieu?) en is minder schadelijk voor het milieu (en mens). Maar je moet nadien evenzeer met solventbasis blanke lak aan de gang...

Wat ik je wel kan zeggen is dat wanneer je kleur gespoten hebt, je geen last zal hebben van je luchtwegen of toch beduidend minder, met blanke lak is dat wat anders, die nevel pakt aardig op je luchtwegen! Vergeet ook niet dat alles wat in de cabine gespoten wordt, gefilterd naar buiten vliegt.
Verder denk ik dat de huidige lakken het ook langer volhouden dan de unilakken van pakweg 30 jaar geleden waardoor je minder snel zou moeten herlakken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Riez